Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 24.06.2019, 18:02:21

Otsikko: Jarruputki poikki takaa v40 -99
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.06.2019, 18:02:21
Päivä katsastuksen jälkeen alkoi jarrunestettä häviämään säiliöstä. Tänään tutkailin systeemiä ja vuotohan löytyi vasemmanpuolen putkesta bensatankin yläpuolelta. Pitääkö koko putki vaihtaa edestä asti ? Ilmeisesti se lähtee abs-yksiköltä eli on aika paljon taiteltavaa putkea  sullottava alustaan. Saako nykyään jatkaa putkea tällä (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/jarruosat/jarruputket/Liitosnipat/jatkoliitin-kuparinikkeli-terasjarruputkille-2000035536), niin ei tarvitsisi koko putkea vetää uusiksi
Otsikko: Vs: Jarruputki poikki takaa v40 -99
Kirjoitti: kupari s40 - 24.06.2019, 18:28:09
Se missä alkuperäinen liitos niin siitä asti uusiksi sanoi ainakin katsastusmies mulle kun saabiin piti takajarruputket uusia, siinä siis sitten abs yksiköitä asti vaihdettu 3,4m per puoli putkea..
Emännän poijan yhdestä micrasta myös on hylätty itse tehty väliliitos. Miten muualla suomea suhtaudutaan jarruputkiin ei hajuakaan.
Jos näkyvillä niin voi huomata, helmakotelossa  esim muovin alla piilossa ei näe ilman purkamista..
Otsikko: Vs: Jarruputki poikki takaa v40 -99
Kirjoitti: TunturiPappa - 25.06.2019, 00:24:48
Vaihto ei ole paha homma. Uutta putkea ei ole pakko vetää tankin yli.
Pa-suodattimen päällä on muovisuoja, jonka takaa sekä pa-suodatin, pa-putket ja jarruputket on kaikki läpimätiä.
Mikäli muovi puuttuu on putket säästyneet.

Jos aiot jatkaa putkia, älä tee junttureilla, vaan käytä oikeita työkaluja ja osia. Mätänetin kuudenkympin sarjalla saa tehtyä oikein hyvin putkien päätteet.

Abs terminaalista saakka putkia ei tarvitse tehdä, tulipellissä kuljettajanpuolella on alkuperäinen jatkos.

Uudet putket eivät Volvolla olleet kalliit. Sekin ihan hyvä vaihtoehto, jos ei kiinnostusta opetella tekemään jarruputkia.
Uudet putket tulee suorana, joten taivuttelemaan joudut. Peukaloa vasten olen kaikki omani taivutellut, ei siinä sen kummemmpaa mallinnetta tarvi.

Suurempi työ oli porata vanhat jarrunipat pois ja puhdistaa kierteet, jotta saa ilmattua.

Suosittelen molempien putkien vaihtoa, mikäli toista ei ole vaihdettu jo.
Pa- putket oli niin mädät ettei niistä saanut edes elvytettyä, vaan piti sorvailla uudet osat jolla letkut sai liitettyä pikaliittimiin.