Tuttu näky ,tosi paljon ajettu ilman huoltoa !
Kaikki vaihtoon !,uusi ratas, vanhan ,PALJON kuluneen parina on kallista "tekohengitystä" ,hajoaa nopeasti.
kuusi UUTTA ratasta sisään n.400eur (varmistettava toimitusaikataulu)
uudet ristitapit n.155eur (varmistettava päivän hinta)
uudet kitkalevyt 100eur (heti hyllystä)
Mitä mieltä olet, kuinka tehokkaasti ja pitkäaikaisesti huollot on laiminlyöty niissä vetopyörästöissä jotka olet avannut ja korjannut?
Entä kuinka suuri merkitys oikealla öljylaadulla on lukon toimintaan ja kestoikään?
Omat kokemukset Volvon lukkoihin rajoittuvat 940:n liikkeellelähtölukkoon, mutta harraste-bemarin taka-akseliin parhaiten soveltuvaa öljyä etsiessä olen huomannut että lukkoperäöljyissäkin on eroja ja ettei ilmeisesti ole samantekevää mitä sinne laittaa.
Autossa on 25 % kitkalukko ja voisin olettaa että se toimii samalla periaatteella kuin Volvonkin kitkalukko, mutta öljysuositus on 75W140, eikä 80W90. (Mobil VS500 tai Castrol SAF-XJ 75W-140, jonka nykyisin on korvannut Syntrax Limited Slip 75W-140)
Esim. Autodata ilmoittaa öljysuositukseksi 90W yksiasteöljyn, mutta BTCF:llä jotkut arvelivat että tuolla öljyllä riski kitkalevyjen ylikuumenemiseen on olemassa.
Volvon vihreäkantinen ilmoitti öljysuositukseksi myös tuon 90W-öljyn kitkalukkoon, mutta osaako joku perustella onko hintaeron lisäksi muita perusteita käyttää 80W90-öljyä tuon 75W140-öljyn sijaan?
Edit;
Tamperelaisen Polar Autovarusteen sivuilla on tarjolla Red Linen öljyjä ja tuoteselosteiden perusteella saa sellaisen kuvan että sopivilla öljyvalinnoilla lukkojen ominaisuuksissa olisi jonkinlaista säätövaraa.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_catalog.php?c=75&page=1