Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: timo05va - 31.07.2018, 08:31:20
-
Täältä varmaan löytyy tietoa kun maailmasta ei tunnu löytyvän mäntää veneeni AQ151B 2,5l moottoriin. Olen saanut vinkkiä että jonkun Volvo moottorin mäntä kävisi kun madaltaa 3mm, toinen "asiantuntija" kertoi että jonkun Opel moottorin mäntä olisi sama. Yhtä kaikki, mäntä tarvittas. Jos on jollain tietoa niin apua kaivataan.
-
esimerkiksi yoshifab.com tai acm-ab.se taikka wisecolta löytyy sopivia takoversioita
2,5L vakiomännän mittoja: puristuskorkeus 36,7mm, tapin halkaisija 23mm ja männän halkaisija 96mm, eli puristuskorkeutta on n.3mm vähemmän kuin 2,3L moottoreissa.
Noista automoottorien männistä voi saada 3mm laelta sorvaamalla sopivia, erilaisilla lakien kuopilla ja pateilla noita löytyy, joten vakiosta speksit ylös ja alkaa ihmettelemään, joissakin männissä tuo 3mm madallus voi mennä aika lähelle ylintä männänrengasuraa joka on syytä ottaa huomioon. Itellä vois makoilla 3kpl ylimääräisiä b230f mäntiä 10tkm ajetuilla renkailla, jos niistä sopivat saa tehtyä. Voin mittailla iltasella.
Mikäli käytettyä orkkista kaivelee, niin ebayssa noita näkyy vähän väliä olleen purettavana myynnissä.
täällä myös: https://www.freshwatervolvopentaparts.com/search?page=1&q=penta+aq&type=product (https://www.freshwatervolvopentaparts.com/search?page=1&q=penta+aq&type=product)
aq250 ja aq171/aq251 osat myös lienee passeleita, nimeämistapa muuttui loppupään moottoreille ja 16v (aq171/251) 2,5L männät lienee samanlaiset, mutta varustettu venttiilikoloilla
-
Kiitos tiedoista. Kyllä tästä apua on. Ainut mitä mietin on männän paino jos kolme muuta on alkuperäisiä?
-
Voihan sitä tasapainottaa. Mittaa ihan vaikka keittiö vaa'alla ja jos on isoja eroja, keventää painavemmat kevyimmän painoon.
Paljonkos moinen penta kiertää käytössä? Tuskin kovinkaan tarkkaa painon kanssa jos kierrokset on matalia.
-
Kierroksia on matkavauhdilla noin 4500rpm. Minulla on vasta kansi auki, viikonloppuna kaivelen männät esille ja etsin vaihtoehto osan mistä saisi tehtyä.
-
171:sen männän paino on n. 680g
(https://img.aijaa.com/t/00544/14599401.t.jpg) (https://aijaa.com/g6ayIe)
yksi vähän ajettu on jäänyt hyllyyn .
(https://img.aijaa.com/t/00894/14599404.t.jpg) (https://aijaa.com/PELSIg)
Tällä muuttuu puristussuhde vähän matalemmaksi 151:sen mäntään verrattuna .
Lakikorkeus on molemmissa sama .
-
B230FT/FK männissä on renkaat alempana kun vaparin männissä, voisin veikata että semmosessa vois riittää materiaali ajaa se 3mm pois, ainoa huolettava kohta on männän laki, kuinka ohueksi se menee ???. Mutta niitä saa eikä oo edes hirmu tyyriitä, vaikka laittais kaikki samaa sarjaa niin ei tule painotusjuttuja.
-
Noita mäntiä pitäis muutama löytyä, tosin näissä nakutus jälkiä laessa. On silti ihan ajettavat. Nakkaile yv jos kiinnostaa.