Kulkukoira  Proturbo

Jään rikkominen ja keskustelun avaus :)

  • 21 Vastauksia
  • 17216 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa s40/2007

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Jään rikkominen ja keskustelun avaus :)
« Vastaus #15 : 03.10.2016, 16:35:31 »
Tuo on hyvä moottori, mutta tehoton ja janoinen.

Kannattaako näitä "pikkumoottoreita" ohjelmoida, onko vaikutusta?

Aiemman viestini "kritiikki" koski lähinnä tuota robottivaihteistoa (jos Volvossa ylipäänsä sellainen on, ranskalaisilta sisarilta löytyy). Se syö lopunkin menemisen meiningin. Vaihdot ovat niiiiiiiin hitaita. Tuo VEA kone yhdessä Aisinin lootan kanssa pelaa kuin unelma yhteen. Vaihdot ovat oikea-aikaisia ja nopeita. 88 kW tuntuu melkein 130 kW:ltä tuohon PSA:n myllyyn verrattuna.

Näissähän on käsittääkseni 6-vaihteinen Powershift, josta ei itselläni kyllä ole kokemusta (automaateista ylipäänsä todella vähän).
S40 2.0D vm. 2007

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Jään rikkominen ja keskustelun avaus :)
« Vastaus #16 : 03.10.2016, 21:28:45 »
Näissähän on käsittääkseni 6-vaihteinen Powershift...
Niin taitaakin olla, minun automaatti"tieto" oli väärä. Powersifht on kaksoiskytkinvaihteisto, joka on varmaankin Fordin peruja. Tuota laatikkoa on tainnut olla 2.0D koneiden yhteydessä jo pidempään ja niistä voisi löytyä enemmän kokemuksia.

Yleisesti ottaen automaatti toki on mukavampi ajaa kuin manuaali. Kulutuksessakaan ei pitäisi olla suurta eroa.
Itselläni on sekä automaatti että manuaali ja kun auto seuraavan kerran vaihtuu, molemmissa autoissa on automaatti...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa ML1

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Jään rikkominen ja keskustelun avaus :)
« Vastaus #17 : 06.01.2017, 19:12:29 »
Mulla on V40 D2 A MY 15 Ocean Race. Auto on aika tarkkaan 2v ja 4 päivää vanha. Olen ajanut autolla 52000 km ja olen todella tyytyväinen. Ei mitään ongelmia tähän mennessä ja kulutus koko tuolta ajomäärältä on 5,3 sisältäen PK seudun nurkka ajoa noin puolet.Tämä luku siis auton omalta tietoruudulta. Alhaisin johon olen maantie ajossa päässyt on 3,8 l/100 km jälleen auton omien tietojen mukaan. En ole tankkauksilla mitannut mikä "todellinen" kulutus on mutta varmaan hiukan tuon päälle koska auto itse ei mittaa Eberiä mukaan tuohon kulutukseen. Edellisessä huollossa vaihdettiin vesipumppu kun hiukan tihkui ja oli takuun alainen toimenpide. Samalla vaihtoivat hihnan kun näin kuulemma kuuluu tehdä.
Tähän mennessä vain positiivista sanottavaa  8)

Poissa Mauri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Jään rikkominen ja keskustelun avaus :)
« Vastaus #18 : 05.09.2017, 13:59:25 »
Mulla on V40 D2 A MY 15 Ocean Race. Auto on aika tarkkaan 2v ja 4 päivää vanha. Olen ajanut autolla 52000 km ja olen todella tyytyväinen. Ei mitään ongelmia tähän mennessä ja kulutus koko tuolta ajomäärältä on 5,3 sisältäen PK seudun nurkka ajoa noin puolet.Tämä luku siis auton omalta tietoruudulta. Alhaisin johon olen maantie ajossa päässyt on 3,8 l/100 km jälleen auton omien tietojen mukaan. En ole tankkauksilla mitannut mikä "todellinen" kulutus on mutta varmaan hiukan tuon päälle koska auto itse ei mittaa Eberiä mukaan tuohon kulutukseen. Edellisessä huollossa vaihdettiin vesipumppu kun hiukan tihkui ja oli takuun alainen toimenpide. Samalla vaihtoivat hihnan kun näin kuulemma kuuluu tehdä.
Tähän mennessä vain positiivista sanottavaa  8)

Uutena V40-kuskina on rohkaisevaa kuulla ongelmattomista kilometreistä. Täällä myös lähes täysin sama malli (oma on Ocean Race Business, joka vuoden 2015 hinnaston mukaan näyttäisi eroavan Ocean Racesta vain siinä että parkkitutka on vakiona). Muutamaa kuukautta nuorempi, eli nyt ikää vajaat 2 v 3 kk ja vajaat 40 tkm mittarissa. Hankittu perheeseen toiseksi autoksi ja itselle pääasialliseksi työmatka-ajokiksi (kilpailijoina oli samanikäisiä tai uudempia Golfeja/Jettoja/Octavioita ja vuoden-pari vanhempia A-Mersuja, mutta kokonaisharkinnassa Volvo vei lopulta voiton). Muutaman päivän kokemukset positiivisia, kulutus parinsadan km:n sekalaisessa ajossa 5.0 l/100 km. Talven tuloa odottelen mielenkiinnolla, kun autolla pitää kuitenkin lähteä joka aamu säästä riippumatta ilman lämmintä tallia (toki lähtöjä ovat takaamassa sekä lohkolämmitin että polttoaineella toimiva lisälämmitin). Voitto taannoisessa TM:n talviautovertailussa nostaa odotuksia.

Tämä palsta on ollut aika hiljainen, mikä kertonee auton vähintään kohtalaisesta laadusta (ongelmistahan ihmiset kirjoittelevat yleisemmin kuin siitä, kuinka hyvin auto pelaa). Ilmeisesti tuo Ford/PSA-moottori on aika koeteltua tekniikkaa. Olisi mielenkiintoista tietää, miksi Volvo vaihtoi sen omaansa 2016-mallista lähtien, liekö syynä ollut vain Ford-yhteistyön päättyminen vai kenties muita, teknisiä asioita.

Start-Stop on vaatinut hieman totuttelua, kun tämä on ensimmäinen autoni jossa se on.. koeajoissa toki kokemusta, ja hyvinhän se tuntuu toimivan, mutta jotenkin arveluttaa tuon kesto pitemmällä tähtäimellä, kun kuitenkin liikennevaloja ja kaupunkiajoa suurella osalla omista matkoista. Onhan siinä toki varmaan starttimoottori ym. suunniteltu sen mukaan että startteja tulee moninkertainen määrä normaaliautoon verrattuna.
XC70 D3 AWD Ocean Race A 2012
V40 D2 Ocean Race Business A 2015

Poissa Mauri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Jään rikkominen ja keskustelun avaus :)
« Vastaus #19 : 05.09.2017, 15:07:41 »
Mielenkiintoista luettavaa muuten nuo 2.1.2015 päivätyt Ocean Race -hinnastot, jotka vielä löytyvät nettihaulla. Siellä tuo Business-malli on halvempi kuin perusmalli, vaikka siinä on parkkitutka ja perusmallissa ei.

Esim.
"V40 D2 Ocean Race Business aut", kokonaishinta 30945,94 (sis. "Pysäköintiapu taakse (akustinen ja visuaalinen)")
"V40 D2 Ocean Race aut", kokonaishinta 31086,99 (ei sisällä pysäköintiapua, muuten identtinen varustelista)

Sama ero näkyy kaikilla moottori/vaihteistokombinaatioilla. Jos tätä lukee joku vuonna 2015 uuden V40:n ostanut, tuliko tuo erikoisuus vastaan ja olikohan sille mitään selitystä myyjäliikkeen taholta?
XC70 D3 AWD Ocean Race A 2012
V40 D2 Ocean Race Business A 2015

Poissa ocram

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: Jään rikkominen ja keskustelun avaus :)
« Vastaus #20 : 06.09.2017, 08:11:31 »
Jatketaan juttua täältäkin, alkuvuodesta vaihdoin 2014 F31 Bemarista 5-koneiseen T5:een. Paras asia on se että Volvo menee suoraan eikä vaadi jatkuvaa paimentamista, Bemu oli nelivetoinen (renkaat+kulmat ok) mutta silti aavistuksen rasittava pidemmillä matkoilla.

Geartronic vaihtaa ihan nätisti, ZF oli aavistuksen sulavampi. Se mikä itseäni ärsytti oli Bemun pyrkimys jyryyttää liian pienellä vaihteella, usein ajoin sport- moodissa tai vaihtelin ratin läpysköillä. Geartronic pitää kierrokset taajamassa paremmin sopivalla tasolla, vetoa on hyvin jo 1500 kierroksella eikä meno tunnu vaikealta.

Kulkupuoli noissa on aika samoissa, volvo tuntuu aavistuksen ripämmältä kun vakio BMW lähdettäessä vauhdista esim. ohituksiin. Mulla oli 328:ssa kiinni JB4- boksi ja tehoa n. 300 hv, sen kanssa BMW:n meno oli todella reipasta. Volvoon on harkinnassa Rican softa josta positiivisiä kokemuksia aiemmassa V70:ssä. Kulutus on aika samoissa, 9 litran pintaan.

Vitoskoneen ääni on hieno, BMW:ssä kutoskoneen murinat tulivat kaiuttimien kautta. Valitettavasti Volvoon ei löydy putkea kuin Heicolta ja muutenkin aftermarket osia on aika rajoitetusti

Takatiloiltaan Volvo on pienempi, lapset enää erittäin harvoin kyydissä joten V40 riittää. Taakse mahtuu 185 cm niin ettei pää osu kattoon. Sisäilmeeltään Volvo on modernimpi, suurta eroa ei laatuvaikutelmassa ole. BMW oli erittäin hyvin varusteltu mm. individual- nahkoilla mutta Volvonkin perusnahat näyttävät ihan kelvollisilta. Autossani on Premium Sound - popit, BMW:n Harman Kardonit olivat selvästi paremmat. Tykkään R-designin ulkonäöstä, puhtaana hieno musta väri on suosikkini, BMW oli mustana M-sporttina paremman näköinen.

Suurimpana syynä vaihtoon oli BMW:n 2-litraisen N20- koneen kestävyys. Tyyppivikana noissakin on jakopää ja öljypumppu (ohjurit ja ketjut), eikä kone virityskohteena ole kovin kestävä Jenkkien kokemusten perusteella. Jos autoa olisin pitänyt pidempään olisin tehnyt ennakoivasti jakopään. BMW:tä en enää ottaisi kuin 3-litraisena.

« Viimeksi muokattu: 06.09.2017, 08:25:02 kirjoittanut ocram »
Polestar 2 PPP, aiemmin liuta Volvoja

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Jään rikkominen ja keskustelun avaus :)
« Vastaus #21 : 06.09.2017, 14:55:42 »
Mielenkiintoista luettavaa muuten nuo 2.1.2015 päivätyt Ocean Race -hinnastot, jotka vielä löytyvät nettihaulla. Siellä tuo Business-malli on halvempi kuin perusmalli, vaikka siinä on parkkitutka ja perusmallissa ei.

Esim.
"V40 D2 Ocean Race Business aut", kokonaishinta 30945,94 (sis. "Pysäköintiapu taakse (akustinen ja visuaalinen)")
"V40 D2 Ocean Race aut", kokonaishinta 31086,99 (ei sisällä pysäköintiapua, muuten identtinen varustelista)

Sama ero näkyy kaikilla moottori/vaihteistokombinaatioilla. Jos tätä lukee joku vuonna 2015 uuden V40:n ostanut, tuliko tuo erikoisuus vastaan ja olikohan sille mitään selitystä myyjäliikkeen taholta?
Ostin mallivuoden 2016 auton uutena. Hinnoittelu oli silloin ja on nytkin samanlainen. Business mallin lähtöhinta on suunnilleen sama kuin "normaali" mallin, mutta busineksessa on enemmän varusteita. Syynä kerrotaan autoedun verotusarvon määräytyminen hankintahinnan perusteella. Business-malleissa alennusprosentti on myyjän mukaan pienempi kuin normaali-malleissa. Tätä en osaa sanoa onko todella näin, mutta itse olen hieronut kauppaa business-malleista, jotka ovat teoriassa halvempia. Alennusta saa niistäkin ihan kohtalaisesti suorassa kaupassa, jos vähän viitsii neuvotella eikä laita nimeään ensimmäiseen myyjän ehdotukseen. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Elekma  Autoracing