Autoracing  KL-varaosat

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 754 Vastauksia
  • 257946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #180 : 30.08.2012, 09:19:30 »
En tahtosi olla ilonpilaaja, mutta josset laakeroi konetta jo niin pistä öljynpainemittari. Glykoli syövyttää laakerimetallin, tuli joskus todettua tämä 100tkm ajetussa laakereiltaan täysin kypsässä koneessa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #181 : 30.08.2012, 12:58:50 »
Ollut taas intissä niin ei oo kerennyt lisäilemään niitä kuvia mutta laitetaas nyt muutama..

(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tästä huomaa että menny vähän enemmänkin öljyä ja jäähdytysnestettä sekasin..
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuli tossa laskettua puristussuhde kun sai tietoon kannen palotilan.. Ja sehän on 12,44;1. Nyt ei tarvitse sitäkään arvuutella ;)

Huh, kuulostaa aika raakan kovalta tuo puristussuhde! Mitä kaikkee tolle koneelle tehty? Onko varmasti oikein laskettu? Näenkö oikein että monttupää männät? Mulla aika paljo laskettu kansi, 44cc palotilalla. 1,2mm pahvilla ja tasapää männillä laskin puristukseksi 9.8:1 En toki mee takuuseen omistakaan laskuista :)


Mulla kannen paksuus 82.8mm ja uusillakin kannenpulteilla aika nafti että pohjaako, ilma tiivistettä taisi melkein kaikki pohjata. Tiivisteen kans 0,5mm jäi maksimissaan jengan pohjalle tilaa. Yhtä pulttia jouduin lyhentään pari milliä, tuntu olevan lyhempi jenga lohkos yhdes kohtaa. Kaikki reiät putsasin kyllä todella hyvin.
Vanhoilla pulteilla 1,2mm pahvilla oli luultavasti pohjannu pultit, reiät oli p*skaa täynnä edellisen asentajan jäljiltä. Meni kans öljyt veden sekaan, osasyynä oli toki se että lohko oli luultavasti ainakin 3 jengasta halki. Nyt kasassa uusilla pulteilla, putsatuilla jengoilla ja laitoin pultinkantojen ja kannen väliin tipat permatexin jotain tiivisteliimaa. Ainakin toistaseksi pysyny nätisti öljyt omilla puolillaan.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2012, 18:08:51 kirjoittanut juhal »

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #182 : 30.08.2012, 18:28:14 »
Öljypainemittari ollut suunnitelmissa jo pidemmän aikaa, sitä vaan en ole vielä ottanut mietintään mihin laittaa paine-anturin? Siihen josta nyt menee valolle?


Tuosta puristussuhteesta.. En ottanutkaan kansipahvin paksuutta huomioon, en edes muista nyt paljonko paksuus on.. Männät on kyllä montulla ja 0,6mm alle tasopinnan, pitää laskea myös se ja laskea sen jälkeen uudelleen tuo puristussuhde.. Muistankohan nyt oikein että kannen palotila itsessään on 47,50cc per sylinteri..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #183 : 31.08.2012, 18:14:49 »
Taas mokasin tos puristussuhteen laskus :) Nyt sain oikeen tuloksen ja se oli masentavat 9.8:1 jonka korjasin jo edelliseenki viestiin. Yhtäkkiä männän montun tilavuutta lukuunottamatta 10.66:1 sain laskettua sun koneelle puristussuhteeksi. Eli montun kanssa varmaan jotain kympin päälle puristussuhde.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #184 : 16.09.2012, 22:09:58 »
Noniin, elikkäs joka kaasun painalluksella pölläyttää kunnon pilven, tutkailin tänään tulppien reijistä pyttyihin.. 1,2,3 oli normaalin näköset, mutta 4pytty oli ihan karstanen tulppaa myöten.. Ilmeisesti sinne pääsee öljyä jotain kautta.. Talvella pitää varmaan laittaa kone osiin ja tutkailla lohkon kunto ja männänrenkaat.. Tosin tässäkin se että intti vie lähes kaiken ajan.. Yks mahollisuus että otan 144sen lohkon ja lyön siihen kannen ja kaasarit yms tästä koneesta..

Ruiskua tuskin tuun ainakaan nyt vuoteen tähän laittamaan..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #185 : 03.10.2012, 19:49:31 »
Tutkailin äsken tota 144:n b20:stä.. Sille on joskus tehtykkin aikasemmin kun on 6-pulttinen kampura ja ylikokoon porattu.. Männät 89,255mm..

Mistähän erottaa onko kansi b20e vai b20f koneesta? On nimittäin 85mm paksu ja b20e:n kansi vakiona 84,84mm, b20f:n jotaki reippaat 86mm..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #186 : 03.10.2012, 21:25:11 »
f-kannessa on pakoseetit.
144-70

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #187 : 13.10.2012, 22:38:02 »
Tuli tänään laiteltua tuo "uusi" kone paikoilleen.. Se on siis 025 ylikokoon porattu ruiskun kone johon lyöty edellisessä koneessa olleet kaasarit ja peltisatsi kiinni.. Kampiakseli on jossain vaiheessa muuttunut 6-pulttiseen. Kansi on varmaankin madallettu b20f koneen kansi, koska korkeus on 85mm. D-nokka näytti olevan.. Sen verran osaa tosta vaihdoin ennen paikalleen laittoa kun että vaihtoin etu ja takapäähän stefalliset kopat, kampuran takapään silmälaakerin, ohjurin suojakumit vaihtu uusiin ja sitten tietenkin suuttimien reijät tulppasin. Kytkin levyn vaihdoin uuteen ja samassa otin 7kg vauhtipyörän vanhasta koneesta. Maalata en kerennyt tota konetta kun tosiaan edelläkin mainittuna intti vie melkein kaiken ajan.. Nyt oli vaan tarkoitus saada ajokuntoon taas viimesille keleille ennen talvea. Hyvin toimi kun heitin tossa 50km lenkin, ainoa vaan että nakuttaa hieman, voi olla että venttiileissä liikaa välystä, pitää se vielä tsekkailla huomenissa..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #188 : 14.10.2012, 20:07:45 »
Tuli tossa säädettyä sytkää kohilleen ja venttiilinvälykset.. Silti ei hävinnyt nakutus, mutta väheni.. Pitää tutkailla ens viikonloppuna lisää..

Säädin tossa samalla tyhjäkäynnin kohilleen.. Ei oo tää auto koskaa näin tasaisesti käynyt.. ::) Tyhjäkäynti kuluttajat päällä n. 900 ja ilman kuluttajia n. 1100..

http://s619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/?action=view&current=14102012039.mp4
http://s619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/?action=view&current=14102012038.mp4
http://s619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/?action=view&current=14102012040.mp4

Ja ennen taas kun joku alkaa säädätyksestä valittamaan, niin intin jälkeen joskus..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #189 : 20.10.2012, 15:13:59 »
Nakutusta tutkittu, mutta ei ole saatu selville mistä tulee.. Sytkää on käännetty ja ei ole ollut merkitystä nakutuksen kanssa.. Myös venttiilivälykset on säädetty 030 mitalla, joka ei pitäisi olla liikaa.. Tasaisella siis ei kuulu sitä, mutta heti kun laittaa vähänkin kaasua niin kuuluu.. Paikallaan ollessa ei kuule niin hyvin kun moottorin muu melu menee edelle, mutta ajaessa kyllä..

Jos jollain on ideoita mistä voisi kuulua nakutus niin saa kyllä ehdottaa, kun iteltä alkaa loppua kesken..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #190 : 20.10.2012, 16:19:32 »
Tutkailin taas tossa vähäsen.. Tulpat on aivan vaaleat.. Ilmeisesti imee ilmaa suuttimien reijistä.. Pitääkin tiivistää ne paremmin jollain tiivistemassalla.. Josko nakutus siitä johtuisi ??? Voi vaikkapa olla kun vetää liian laihalle..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #191 : 20.10.2012, 17:18:46 »
Ettei naputtais alakerran laakerit?

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #192 : 20.10.2012, 17:28:25 »
Ettei naputtais alakerran laakerit?

Sitä en tiedä.. Ei tullu avattua konetta ennen keulille laittamista.. Muuten kun että kansi oli pöyällä..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa joneee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Amazon b20 -68
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #193 : 23.10.2012, 21:01:04 »
jos on oikein väljät laakerit, niin niistä sais ehkä jotain selkoa silloin kun on pelkkä kansikin pois.. eli pyörittää männät YKK ja painaa sormella mäntää alaspäin.. jos tuntuu mäntä lähtevän alakertaa kohden, ni ois varmaa syytä napata se öljypohjankin irti  ;D

Poissa lucky74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122S kesäauto + projekti
« Vastaus #194 : 23.10.2012, 21:50:18 »
Juur nuin kävi omassa amazonissa. Kylmänä kävi pirun nätisti. Mut heti kun lämpes alkoi vieno naputus. Muuten kyllä käynti ja kulku oli oiken hyvä. Kone kun avattiin löytyi kiertokangen yläpäästä syy. Ei ollut öljyreiät kohallaan. Kasaaja sossinu tietämättömyyttään.

 

Autoracing  KL-varaosat