Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: FASTDOHC - 15.10.2016, 14:26:59

Otsikko: TPPR: -91 Volvo 740 350cid V8 turbo yhteisbudjettiprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 15.10.2016, 14:26:59
Dodih. Tuli tuossa ostettua kolmeen pekkaan (Minä + Kuningas Mammona ja KAITSU_S80T) tuollainen -91 740 B200f voimanpesällä ja höystettynä tomaattilaatikolla.
Tämä tekniikkahan lensi pellolle tuolta ja tilalle tuli vähän erikoisempi motti mitä näissä täällä suomenpuolella on totuttu näkemään.
Kori on perus siisti ja paikkaamista on yllätävän vähän ja voisi sanoa, että todella vähän.


(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161014_224927_zpsvrfhabby.jpg~original)

Myös sisusta lentää pihalle tuolta ja tilalle tulee putkee ristiin rastiin
(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/IMG-20161015-WA0002_zpsjlbzcqp2.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161014_223614_zps9pjbau4h.jpg~original)

Parempaa sepustusta lisätään aina kun saadaan jotain tehtyä :)

Seurata voi myös: https://facebook.com/pinsionparoni/ ja Instassa: @teampinsionparoniracing


EDIT 2.2-17: Nyt kun auto käyty 99,8% läpi, niin 3kpl paikkoja piti hitsata ja nekin oli todella "pieniä", kun ajattelee kuinka herkkiä nämä 700 on ruostumaan. Voimme onneksi huokaista ja todeta, että erittäin hyvästä kopasta aloiteltiin rakentamaan  8)
Otsikko: Vs: TPPRn Volvo 740 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Kuningas Mammona - 16.10.2016, 20:37:51
Tänään saatiin vanha kone pois sekä sisusta purettua. Kyllä noissa seitensatkuissa on TILAA  :2funny:  :2funny:
Kohtapuoliin voi alkaa uutta jyvää sovittelemaan  ;)

(http://i86.photobucket.com/albums/k91/santerijunnila92/740/DSC_0226_zpsyn27ogck.jpg) (http://s86.photobucket.com/user/santerijunnila92/media/740/DSC_0226_zpsyn27ogck.jpg.html)

(http://i86.photobucket.com/albums/k91/santerijunnila92/740/IMG-20161016-WA0019_zps7nfrxhf0.jpg) (http://s86.photobucket.com/user/santerijunnila92/media/740/IMG-20161016-WA0019_zps7nfrxhf0.jpg.html)
Konetta halimassa

(http://i86.photobucket.com/albums/k91/santerijunnila92/740/IMG-20161016-WA0022_zpszlxz1ngp.jpg) (http://s86.photobucket.com/user/santerijunnila92/media/740/IMG-20161016-WA0022_zpszlxz1ngp.jpg.html)
Ylös, ulos...

(http://i86.photobucket.com/albums/k91/santerijunnila92/740/IMG-20161016-WA0010_zpsysxv4a1y.jpg) (http://s86.photobucket.com/user/santerijunnila92/media/740/IMG-20161016-WA0010_zpsysxv4a1y.jpg.html)
..ja lattialle.

(http://i86.photobucket.com/albums/k91/santerijunnila92/740/DSC_0217_zps8umqwtdw.jpg) (http://s86.photobucket.com/user/santerijunnila92/media/740/DSC_0217_zps8umqwtdw.jpg.html)

(http://i86.photobucket.com/albums/k91/santerijunnila92/740/IMG-20161016-WA0016_zps4odhpo52.jpg) (http://s86.photobucket.com/user/santerijunnila92/media/740/IMG-20161016-WA0016_zps4odhpo52.jpg.html)
Sieltä joku mörkö kurkkii
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 18.10.2016, 08:24:49
Projekti eteni eilen sen verran, että saatiin tankki ja bensalinjat 100% poistettua jotta päästäisiin peltitöihin pelkäämättä isompaa tulipaloa :)
Sitten päästiin poistamaan mädät munapussit (http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161017_181710_zpsw0mqcboq.jpg~original)

Vielä löytyy laikattavaa ja uusi takalattia päästään hitsaamaan "hivenen" korkeammalle kuin missä se on alunperin.
(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161017_181720_zpsqc8blahp.jpg~original)

Varmaan puolimetriä on varaa tiputtaa  ;D
(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161017_181740_zpsprittgtw.jpg~original)

Myös sisutan massoja ja äänieristeitä aloitettiin poistamaan.
(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161017_181753_zpsdx6czian.jpg~original)

Ja rojekti jatkuu... viikonloppuna voi tapahtua jotain kivaa etupäässä  8)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 21.10.2016, 22:55:03
Tänään prokkis eteni taas sen verran, että takaosa saatiin ulkoisesti valmiiksi ja saatiin leikattua loputkin takakontin pelleistä irti.
Nyt alkaisi perän tukevointi ja takakontin uuden lattian teko, mutta se jääköön hetkeksi, sillä moottoria aloitettiin muiden tiimiläisten toimesta asenteleen ja saatiinkin se suoraan sommiteltua.
Koneen korvia kun lähdettiin suunnitteleen, niin jotkin "kumit" se vaatii kuitenkin. Siittä se ajatus sitten lähti ja lähdettiin motonettiin etsimään sopivia puslia vehkeeseen.
Sopivat löyty ducaton varaosalistalta, lehtijousien puslat.
Hommat jatkuu huomenna kun mennään koneistamolle sorvaamaan sopivat putket puslille niin päästään koneen korvia tekemään ja siittä sitten enemmän huomenna :)

Ohessa sensuroitu kuva nokalle istutetusta myllystä, josta kerrotaan enemmän huomenna  8)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161021_1550101_zpswmehf8xa.jpg~original)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 22.10.2016, 21:02:38
Tänään tehtiin sitten oikein kunnolla hommia. Edellis illan kännäämiset jätettiin vähemmälle et päästiin ajoissa ylös seuraavana aamuna.
Aamulla kiirehdittiin setäni matallipajalle ylöjärvellä joka sorvasi ja teki koneen korville sopivat muhvit johonka sitten saatiin koneen korvan puslat upotettua.
(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161022_095134_zpstesofmzz.jpg~original)


Ja sopivat puslat löytyi motonetistä ducaton varaosalistalta.

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161022_100055_zpsrmohwhka.jpg~original)

Tallille päästyämme aloitettiin kannakkeiden kokoaminen ja lopulta saatiin kone paikoilleen ja takatuennan vahvikkeet valmiiksi. Tässä muutamia räpsyjä:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161022_162117_zpskhbx2kdz.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161022_162131_zpsqtmhqzav.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161022_162154_zpsfjldidjz.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161022_162231_zpsfgfb8qbh.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161022_162237_zpsn109eu7k.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161022_162246_zpsoxdagoof.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161022_162218_zpsm3pjnco2.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161022_162212_zps8f7ktyih.jpg~original)

Lisää infoa ja kuvaa ilemastyy kyllä  8)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 yhteisprokkis.
Kirjoitti: juha-vallin - 22.10.2016, 21:07:44
Bensa8 ?
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 yhteisprokkis.
Kirjoitti: TVS - 22.10.2016, 21:07:56
305? Onhan 2 numeroa väärässä järjestyksessä, onhan?
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 22.10.2016, 21:11:34
305? Onhan 2 numeroa väärässä järjestyksessä, onhan?

Kyllä  8)

5.7l, 350cid bensahan se  8)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 yhteisprokkis.
Kirjoitti: JuHaU - 22.10.2016, 21:20:46
Kyllä  8)

350cid bensahan se  8)

Mihin käyttöön tämä laite on tulossa?

Ei kai se jää tollaseksi vajaa 200 hv (Suomi hevoset) vapariksi?
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 yhteisprokkis.
Kirjoitti: juha-vallin - 22.10.2016, 21:24:38
Kommee laitetulossa :-D
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 yhteisprokkis.
Kirjoitti: TVS - 22.10.2016, 22:38:48
Joskus pyörittelin tuommosta tekniikkaa kovastikin tämmöseen, mutta totesin lopulta että on kyllä semmosen shoun takana edes yrittää leimalle että ohhoh. Tällä ei lie tarkotuskaan edes yrittää leimaa? Ainoa ketju, mitä kautta arvelisin että tämmöseen saa jenkkikasin, on leimata roverin 3.5:selle, joka on periaatteessa buick 215 alulohkoisena, jotenka jos sen roverin padan leimaa buickina, ja kaivaa jostain buick logolliset venakopat chevyn koneeseen ja pokka pitää...
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 24.10.2016, 07:38:47
Mihin käyttöön tämä laite on tulossa?

Ei kai se jää tollaseksi vajaa 200 hv (Suomi hevoset) vapariksi?

Nyt ainakin alkuun jää vapariksi. Edellinen omistaja oli koneelle tehnyt jotain kun yli 2000kg vanikin suti vielä vähän alle 100km/h vauhdissa ongelmitta  8) .
Suunnitelmissa sitten joskus remmiahtamista.

Kommee laitetulossa :-D

Thänks!  O0

Joskus pyörittelin tuommosta tekniikkaa kovastikin tämmöseen, mutta totesin lopulta että on kyllä semmosen shoun takana edes yrittää leimalle että ohhoh. Tällä ei lie tarkotuskaan edes yrittää leimaa? Ainoa ketju, mitä kautta arvelisin että tämmöseen saa jenkkikasin, on leimata roverin 3.5:selle, joka on periaatteessa buick 215 alulohkoisena, jotenka jos sen roverin padan leimaa buickina, ja kaivaa jostain buick logolliset venakopat chevyn koneeseen ja pokka pitää...

Juu, tää kone piti alunperin mennä -90 luvun alussa isäni (KAITSU_S80T) opel commodoreen, mut kiitos suomen lakiuudistusten tämä kone jäi lämpöiseen halliin seisomaan ja odottamaan tätä prokkista  ;D

Nyt siihen kyseiseen commodoreen on menossa juurikin tuo 3,5l V8 ja leimataan liikenteeseen.
Tämä volvo ei tule enään katulaillisesti liikenteeseen  ::) radalle/drac/drift tosiaan olisi tarkoitus, mihinkä sitä nyt kehtaa ikinä mennäkkään  8)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Make - 24.10.2016, 08:03:08
Kyllä noista pikkulohkoista saa bolt -on osillakin ihan mukavasti tehoa. Mitä lie tuohon laitettu?
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 24.10.2016, 14:39:54
Kyllä noista pikkulohkoista saa bolt -on osillakin ihan mukavasti tehoa. Mitä lie tuohon laitettu?

Kyllä kyllä.  8)

Vääntöhän tämä on se mikä autoa liikuttaa ja sen vuoksi yhdessä tuumin moottorin valinta oli yksimielinen. Onhan jenkki 8.ssa maailman parhaat pakoäänetkin  8)

Suunnitelmana ois ajaa nyt tuolla moottorilla ja niillä osilla mitkä siinä nyt on. Tottakai kone avataan ja kaikki laakerit, tiivisteet, stefat, männänrenkaat ja venajouset vaihdetaan ennen ensimmäisiä savuja.

Tulevaisuudessa tulee kyllä lisäviriä esim. jyrkillä nokilla, alukansilla jne jne... mut ne sitten joskus kun autolla ollaan päästy edes ajamaan  :)
Vaparina näistä saa kyllä niin paljon voimaa tuohon 700 hylsyyn, että pidon kanssa tulee olemaan isommat ongelmat kuin tehon kanssa, se on varma  :-\
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Make - 24.10.2016, 15:43:15
Kyllä kyllä.  8)

Vääntöhän tämä on se mikä autoa liikuttaa ja sen vuoksi yhdessä tuumin moottorin valinta oli yksimielinen. Onhan jenkki 8.ssa maailman parhaat pakoäänetkin  8)

Suunnitelmana ois ajaa nyt tuolla moottorilla ja niillä osilla mitkä siinä nyt on. Tottakai kone avataan ja kaikki laakerit, tiivisteet, stefat, männänrenkaat ja venajouset vaihdetaan ennen ensimmäisiä savuja.

Tulevaisuudessa tulee kyllä lisäviriä esim. jyrkillä nokilla, alukansilla jne jne... mut ne sitten joskus kun autolla ollaan päästy edes ajamaan  :)
Vaparina näistä saa kyllä niin paljon voimaa tuohon 700 hylsyyn, että pidon kanssa tulee olemaan isommat ongelmat kuin tehon kanssa, se on varma  :-\
Jos siinä on vähän järkevää palikka niin ensinmäisena vaihtaisin tuohon Kaasarin tilalle vaikka Holleyn terminaattorin.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: boost - 24.10.2016, 17:35:04
Tuohon kun sijoittaa 10000€ niin voi saada ihan hyvän. Valitettavasti nuo malmikasa moottorit ei ole helppoja viritysaihioita 0 budjetilla.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: aapo - 24.10.2016, 18:34:34
Tuohon kun sijoittaa 10000€ niin voi saada ihan hyvän. Valitettavasti nuo malmikasa moottorit ei ole helppoja viritysaihioita 0 budjetilla.

Ihan en ole samaa mieltä. Riippuu toki mitä on vailla, mutta parilla tonnilla on jo 400hp herkässä kun ostaa oikeat palikat oikeasta paikkaa ja peruskone on terve.

Toisaalta, tuo tarina vanin sutimisesta maantie nopeuksissa kuulostaa aika legendalle moottorin ulkoisen habituksen perusteella. Rautakannet, tehdas imari, kaksikurkkuinen kaasari? ym.
Nokasta toki en tiedä, enkä puristuksista tai mahdollisesta kansien kaivelusta..

Jonkun verran tullu näiden kanssa räplättyä.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 24.10.2016, 19:48:54
Tuohon kun sijoittaa 10000€ niin voi saada ihan hyvän. Valitettavasti nuo malmikasa moottorit ei ole helppoja viritysaihioita 0 budjetilla.

Ihan en ole samaa mieltä. Riippuu toki mitä on vailla, mutta parilla tonnilla on jo 400hp herkässä kun ostaa oikeat palikat oikeasta paikkaa ja peruskone on terve.

Toisaalta, tuo tarina vanin sutimisesta maantie nopeuksissa kuulostaa aika legendalle moottorin ulkoisen habituksen perusteella. Rautakannet, tehdas imari, kaksikurkkuinen kaasari? ym.
Nokasta toki en tiedä, enkä puristuksista tai mahdollisesta kansien kaivelusta..

Jonkun verran tullu näiden kanssa räplättyä.

Juu kyllä nämä chevyn kasit on melkein halvimmasta päästä alkaa virittämään, sen takia tätä aloitettiinkin tekemään.
Juu ei mekään tiedetä yhtään mitä tuon koneen sisältö on, mut eiköhän se selviä aikanaan :)

Tuli sitä taas jotain tehtyäkin. Isältä kun löyty nurkista pikkulohkon jäähdytin niin sehän sinne pitää sit sovittaa. Syyläri ei ehtinyt kauaa olemaan liikenteessä kun isä sai sen edullisesti teivon swapista.
Ensin piti tehdä vähän tilaa jotta se mahtuu:
(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161024_190728_zps38aaakkv.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161024_190719_zpslvpougya.jpg~original)

Syyläristä en muuten ehtinyt näppäilemään vielä kuvia, mut nyt mahtuu.
Sitten tänään tehtiin laatikon kannake vihdosta viimein. Tähän asti roikkui remmillä sovitusta varten  ::)
Tässä hyödynnettiin volvon omaa palkkia johonka tehtiin pieni välikappale niin sopii kuin nakutettu jenkki toosaan:
(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161024_190037_zpszr3yoo0h.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161024_190052_zpsiqxtw28r.jpg~original)

Ja ei tosiaan heittänyt monellakaan centillä niin saatiin laatikkokin killumaan omalla kannakkeella:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161024_190652_zpskqh9m0wc.jpg~original)

Jos siinä on vähän järkevää palikka niin ensinmäisena vaihtaisin tuohon Kaasarin tilalle vaikka Holleyn terminaattorin.

Vähän samaa mieltä, en tiedä onko tuosta nykyisestä mihinkään  :-\
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: TVS - 24.10.2016, 22:45:59
Jos siitä nyt kerran kaasarin vippaa mäjelle ni elekää ny hyvät ihmiset siihen semmosta enää takasin laittako, hyvänen aika sentään nyt ei ole 1963!

Vorteccikansilla, korkeilla rutuilla ja moottorinohjauksella tuosta saa ihan jebasti voimaa. Vortecin kannet vaan tarttee ohjarityöt ja jouset että kestää yli 0.42" nostoa, joka tuppaa olemaan nokkavalintaa rajoittava juttu. Ja ehdottomasti rullanokka, saa laakeemman vetoalueen ja painimet kestää. Mulla on näistä muut paitsi rullanokka, vetää ylhäällä ihan komialla nuotilla mutta on vakioturbiinin kanssa jonninverta laiskanpulskea alhaalla...

Muok: 2x hx35 huudettu.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: 8-pätkä - 24.10.2016, 22:55:28
Jos siitä nyt kerran kaasarin vippaa mäjelle ni elekää ny hyvät ihmiset siihen semmosta enää takasin laittako, hyvänen aika sentään nyt ei ole 1963!
Meinasin sanoa ihan samaa mutta onneksi ehdit ensin.
Muok: 2x hx35 huudettu.
Tälle ääni, olisi jotain muutakin kuin ääntä.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: bolinder - 24.10.2016, 23:04:13
Lainaus
Jos siitä nyt kerran kaasarin vippaa mäjelle ni elekää ny hyvät ihmiset siihen semmosta enää takasin laittako
Tuota vaikka olen hyvin ruiskun ystävä, niin kaasari v8 on ihan ok . Ja toisalta kasille on hyvin laaja valikoima mitä asentaa. Jotenkin kasi menee pilalle jos siihen joutuu vetää enemmän kun 3 piuhaa :)  Tuskin kukaan on erimieltä mun kanssa tästä
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Chall - 24.10.2016, 23:20:19
Tuota vaikka olen hyvin ruiskun ystävä, niin kaasari v8 on ihan ok . Ja toisalta kasille on hyvin laaja valikoima mitä asentaa. Jotenkin kasi menee pilalle jos siihen joutuu vetää enemmän kun 3 piuhaa :)  Tuskin kukaan on erimieltä mun kanssa tästä

Kyl mä ruiskun laittaisin ennemmin  ::) vaikka kasien kanssa koko iän ollu, jos joskus kasikoneinen taas tulee niin ruisku. Varsinkin jos kokoa enemmän, toi isäukon nykyisen 25l/100km ihan sama jalan asennosta on vähän reipas omaan makuun, vaikka onkin 700nm@2200rpm  :D

Mutta joo, ei enempää OT.

Jos radalle tekee, paljon helpommalla pääsee kun ahtaa. Ei se kahta ahdinta vaadi, sopiva yksittäinen toimii myös hyvin, ja helpompi putkittaa yleisesti  ;)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Make - 25.10.2016, 07:41:48
Jos siitä nyt kerran kaasarin vippaa mäjelle ni elekää ny hyvät ihmiset siihen semmosta enää takasin laittako, hyvänen aika sentään nyt ei ole 1963!
Jos meinaat kaasarin takaisin laitolla tuota terminaatoria, niin sen helppous on siinä että se käy tuhon paikoilleen suoraan ja on täysin säädettävissä ja muokattavissa.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: boost - 25.10.2016, 08:11:34
Siis onko 400hv edes riittävä talvi ajoon. Ei minun mielestä ainakaan. Ilman turboja tuon tekeminen on täysin järjen vastaista. Sitten tullaankin kysymykseen miksi ei LS, johon ei tarvitse tehdä juurikaan mitään ja olisi jollain tavalla lähempänä nyky moottoreita, paitsi ne helvetin keksinnöt, eli kiikut pyörii sielläkin...

Tietenkin jos tekee vain äänien takia on asia aivan eri, mutta jotain puhetta oli jo virittämisestä. 600hv kokonpanoon tuosta voi käyttää lohkon ja sen yli ei edes lohkoakaan, on noi vaan niin huonoja. Sitten jos menee rullakeinujen kanssa ampumaan itseään polveen ja asentaa niitä kiinan huonoja sinisen värisiä niin huh huh.
Kunnon keinut jo pelkästään maksaa 1500€ Eli jos joku väittää että noiden tekeminen on halpaa niin se on paska puhetta.   

Itse olen nähnyt moottoridynossa että v8 moottorit hajoaa aina venttiilikoneisto vikaan 90% tapauksista on näin.
     
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 25.10.2016, 08:27:50
Kyllä me ollaan nyt bolinderin ja Maken kanssa samaa mieltä. Kaasarina pysyy ja ehkä jos joskus ahtaa, niin se on remmillä.
Sähköt autossa on pahasta  ;D . Riippuu tottakai autosta ja koneesta, mut tähän ei muutamaa metriä enempää sähköä tule  8)

Ja nykypäivän kaasarit on hiukan eri planeetalta kuin vuonna 1963, niinkuin Make tuossa vähän jo sanoi  O0

Siis onko 400hv edes riittävä talvi ajoon. Ei minun mielestä ainakaan. Ilman turboja tuon tekeminen on täysin järjen vastaista.

Tämäkin on niiiiin maku asia kun olla ja voi, josta en lähde tässä kiistelemään, menee jo OT:ksi muutenkin!!!!!

Mut kiitos kommenteista kaikille ja saa kommentoida ja keskustella, mut makuasia kiistelyt jätetään hiekkalaatikolle, kiitos  8)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Joukor - 25.10.2016, 08:46:31
Hauskahan tällaista projektia on seurata. Mielenkiintoista nähdä, minkälainen laite aikanaan syntyy On teillä kyllä intoa. Hattua pitää nostaa.  :)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Make - 25.10.2016, 08:53:05
Kyllä me ollaan nyt bolinderin ja Maken kanssa samaa mieltä. Kaasarina pysyy ja ehkä jos joskus ahtaa, niin se on remmillä.
Sähköt autossa on pahasta  ;D . Riippuu tottakai autosta ja koneesta, mut tähän ei muutamaa metriä enempää sähköä tule  8)

Ja nykypäivän kaasarit on hiukan eri planeetalta kuin vuonna 1963, niinkuin Make tuossa vähän jo sanoi  O0

Tämäkin on niiiiin maku asia kun olla ja voi, josta en lähde tässä kiistelemään, menee jo OT:ksi muutenkin!!!!!

Mut kiitos kommenteista kaikille ja saa kommentoida ja keskustella, mut makuasia kiistelyt jätetään hiekkalaatikolle, kiitos  8)
Tuo mitä ehdotin näyttää kaasarilta mutta ruisku se käytännössä on laajakaista lambda ohjauksineen ja voi sillä myös kevyesti ahtaakin.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 25.10.2016, 08:59:40
Hauskahan tällaista projektia on seurata. Mielenkiintoista nähdä, minkälainen laite aikanaan syntyy On teillä kyllä intoa. Hattua pitää nostaa.  :)

Kiitämme ja kumarramme  P>

Tuo mitä ehdotin näyttää kaasarilta mutta ruisku se käytännössä on laajakaista lambda ohjauksineen ja voi sillä myös kevyesti ahtaakin.

Oho, nyt mulla meni jotain ohi  :2funny:
Juu ymmärsin aikasemmin mitä tarkoitit, mut kieli poskella kirjoottelin vaan kaasareista  ;D
Tuo Holley efi ei olisi oikeasti paha rasti eikä pois suljeta tätä ajatusta, mut tällähetkellä ei meidän juttu  :)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Make - 25.10.2016, 09:05:06
Siis onko 400hv edes riittävä talvi ajoon. Ei minun mielestä ainakaan. Ilman turboja tuon tekeminen on täysin järjen vastaista. Sitten tullaankin kysymykseen miksi ei LS, johon ei tarvitse tehdä juurikaan mitään ja olisi jollain tavalla lähempänä nyky moottoreita, paitsi ne helvetin keksinnöt, eli kiikut pyörii sielläkin...

Tietenkin jos tekee vain äänien takia on asia aivan eri, mutta jotain puhetta oli jo virittämisestä. 600hv kokonpanoon tuosta voi käyttää lohkon ja sen yli ei edes lohkoakaan, on noi vaan niin huonoja. Sitten jos menee rullakeinujen kanssa ampumaan itseään polveen ja asentaa niitä kiinan huonoja sinisen värisiä niin huh huh.
Kunnon keinut jo pelkästään maksaa 1500€ Eli jos joku väittää että noiden tekeminen on halpaa niin se on paska puhetta.   

Itse olen nähnyt moottoridynossa että v8 moottorit hajoaa aina venttiilikoneisto vikaan 90% tapauksista on näin.
   
Eiköhän 400e tuntumaan saa jo hyvän setin ei kiinalaista keinuvipusarjaa. Itse en lähtisi edes suunnittelemaan turboa tuohon. Remmin saa paljon pienemmällä työllä tuohon ja sillä  saa ahdettua sen mitä nuo kestää.(alle 1bar)
LS kone on tosiaan parempi lähtökohta ja niitä saanee n 1500-2000e hintaan johtosarjoineen kaikkineen.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Neverbe4 - 25.10.2016, 11:01:41
Eikös 7 satkut saa kilpiinkin 350 llä. Lupahakemus tehtävä koska tilavuus ylittää rajan. Jos teho ja paino vain ok. Kannattaa kysyä konttorilta.

Itse kysyin aikoinaan ja silloin ei olisi ollut mikään ongelma.

Tsemppiä projektiin, ja valikoiva kuulo päälle niin ei tule paha mieli ;)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: vee40td - 25.10.2016, 12:27:01
Eikös 7 satkut saa kilpiinkin 350 llä. Lupahakemus tehtävä koska tilavuus ylittää rajan. Jos teho ja paino vain ok. Kannattaa kysyä konttorilta.

Itse kysyin aikoinaan ja silloin ei olisi ollut mikään ongelma.

Tsemppiä projektiin, ja valikoiva kuulo päälle niin ei tule paha mieli ;)
OT:
Kyllähän siihen poikkeuslupaa voi hakea vaikka suihkumoottorille. Se on vaan tuurista kiinni meneekö se läpi vai ei. Maksaa se täytyy jokatapauksessa.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Neverbe4 - 25.10.2016, 13:13:13
Eikös nää fhran kaverit auta juuri tässä asiassa. Kertovat onko mahdollista ja miten. Ja pykälätkin muuttunut suotuisimmiksi.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 25.10.2016, 13:21:49
Juu kyllähän tätä mietittiin isäukkoni kanssa jo vuosia, kun tämä 5.7 piti tulla siihen opel commodoreen.
Mut ei kiinnostaisi alkaa yhtään tappeleen trafin kanssa, muutenkin koko pytinki on pyllystä.

Onhan isäukkonikin ollut jo -80 luvun alusta lähtien fhra.n jäseniä ja hän tuntee muutamia jenkkiharrastajia jotka voisi mahdollisesti leiman kanssa auttaakki, mut jotenkin vain ei kiinnosta käydä mitään paperisotaa ja sit hävitä selvää rahaa siinä, kun eks se poikkeuslupa maksa loppujen lopuksi aika paljon  :idiot2:

Mut ratavehje tästä nyt on tulossa jolla leikitään silloin kun bensaan on varaa  :2funny:

Kilvetkin löytyy kyllä vielä, eikä ole aikomuskaan palauttaa niitä  ::) eli auto nyt "ikuisessa" seisontavakuutuksessa johon saa vaikka puuhakilvet päihin ja ajaa "korjaamolle"  S*  8)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Kuningas Mammona - 25.10.2016, 13:34:21
Ratavehkeen kun rakentaa, niin pysyy budjetti hanskassa, kun ei tarvi lakipykälien mukaan rakentaa. Ainoastaa käytännöllinen ja kestävä, lähinnä korin rakenne siis  ::)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Keme - 25.10.2016, 14:17:23
Ainakaan viimeiseen 20 vuoteen ei ole saanut muutoskatsastettua Opel Commodoreen 5.7 iskutilavuudella olevaa moottoria. Poikkeuslupajuttuja se on ollut aina.

Se on vaan tuurista kiinni meneekö se läpi vai ei.
Tuurista se on kiinni, jos sen jättää tuurin varaan. Tekee vaadittavat laput kunnolla, niin ei siinä hirveästi jää tuurille sijaa. Tietysti jos dokumentaatio on tupakka-askin takakanteen kirjoitettu ja piirusteltu syherö, niin sitten sitä tuuria tarvitsee aika paljon.

eks se poikkeuslupa maksa loppujen lopuksi aika paljon
Olikohan se 350 vai 380 euroa eli käytännössä ei juuri mitään.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: JoonasH - 25.10.2016, 14:50:20
Offtopic päättyy tähän. Kaasutin vs. ruisku, V8-moottorin oikeaoppinen virittäminen, commodoren poikkeuslupahakemukset ja muu leukojen länkytys jatkuu niille varatuissa osioissa jos sille oikeasti on tarvetta. Tämä on projektitopic ja mikäli projektiosion ohjeet eivät ole tutut niin ylläpito suosittelee vahvasti niihin tutustumista. Koskee muuten kaikkia.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: TVS - 25.10.2016, 21:35:24
Jos meinaat kaasarin takaisin laitolla tuota terminaatoria, niin sen helppous on siinä että se käy tuhon paikoilleen suoraan ja on täysin säädettävissä ja muokattavissa.
No en oikeastaan, Terminator olis itelläkin pieni haave mutta on niin älyttömän hintanen että TPI-hardware ja megaruutta on korvaava riittävän hyvä ratkaisu. Puuttuis motivaatio korjailla johtosarja kuntoon ja muokata bensalinjaa.. Tekee muuten aivan villin eron lisätä sytkä säädettäväksi, mulla on normaali heihei-jakaja (uusi tarvike) 350 päällä, muutin ensin pelkistään bensapuolen megalle ja asiat ei muuttunut mitenkään järisyttävän paljon, kulutusta rauhoitti mutta käytös jäi kulmikkaaksi kun sytkän alipaine tuli aika terävästi ja ennakko muuttui kaasun asennon myötä terävästi. Myös sytkä ohjelmoitavaksi ja voi että tuli helppo ja miellyttävä ajaa, kaasuvasteesta sai todella paljon jouheamman ja tasaisemman koko alueelle. Suorituskykymittauksia ei pahus vieköön tullut tehtyä....

Tuo pata kyllä sopii hämmentävän kivasti tuonne, vaikkakin puuttuu vielä sarjat jne jne. Siihen muuten menee melko helpolla soveltamisella volvon laturi, ainakin jos laturin orggis sijainti on kuskinpuolella ylhäällä, saa sen delco remyn murheenkryynin suoraan romulavalle.

Onko aski/turbaani-kombinaatio mikä? Vakio 350, shiftkit ja joku 3krpm turbaani?

Oletan että omien kaasutin-ruisku-muutosten vertailukokemukset ei ole leukojen länkyttämistä? ???
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 26.10.2016, 08:32:40
Offtopic päättyy tähän. Koskee muuten kaikkia.

Kiitos Joonas.

No en oikeastaan, Terminator olis itelläkin pieni haave mutta on niin älyttömän hintanen että TPI-hardware ja megaruutta on korvaava riittävän hyvä ratkaisu. Puuttuis motivaatio korjailla johtosarja kuntoon ja muokata bensalinjaa.. Tekee muuten aivan villin eron lisätä sytkä säädettäväksi, mulla on normaali heihei-jakaja (uusi tarvike) 350 päällä, muutin ensin pelkistään bensapuolen megalle ja asiat ei muuttunut mitenkään järisyttävän paljon, kulutusta rauhoitti mutta käytös jäi kulmikkaaksi kun sytkän alipaine tuli aika terävästi ja ennakko muuttui kaasun asennon myötä terävästi. Myös sytkä ohjelmoitavaksi ja voi että tuli helppo ja miellyttävä ajaa, kaasuvasteesta sai todella paljon jouheamman ja tasaisemman koko alueelle. Suorituskykymittauksia ei pahus vieköön tullut tehtyä....

Juu lähinnä tuon takia ei alkuun ainakaan aleta tekemään mitään ylimääräistä, vaan auto toimimaan ja radalle.
Nämä ruiskutus asiat ja ahtamiset ovat sitten kun tilanne sitä vaatii, eli varmaan aika nopeasti  ;D
Ei tätä kannata kerralla kuntoon laittaa vaan ajelee ja lisää/paikkaa puutteita sitä mukaan kun niitä ilmestyy  8)

Tuo pata kyllä sopii hämmentävän kivasti tuonne, vaikkakin puuttuu vielä sarjat jne jne. Siihen muuten menee melko helpolla soveltamisella volvon laturi, ainakin jos laturin orggis sijainti on kuskinpuolella ylhäällä, saa sen delco remyn murheenkryynin suoraan romulavalle.

Onko aski/turbaani-kombinaatio mikä? Vakio 350, shiftkit ja joku 3krpm turbaani?


Juu pata sopi kyllä kirjaimellisesti heittämällä ja nuo koneen kannakkeet mitoitettiin/tehtiin todella nopeasti.

Volvon laturi ja ohjaustehostin on tarkoitus laittaa tuonne takaisin.
Aski on vielä vakio 350, mut siihen tosiaan hommataan tuo shiftkit käänteisellä kaaviolla, niin on nykiminen helpompaa  :) . Turbaanista en tiedä vielä mikä tulossa, mut nyt mennään sillä mikä on olemassa siittä sen enempää tietämättä, sen näkee si ku saadaan kippo liikkeelle  :)


Päivitystä: Eilen ei tullut tehtyä mitään... takavaloja yritin hioa ja lakkailla, mut kuskinpuolen takavalo oli aivan syöpynyt ja halkeillut, niin se lentää roskalavalle ja etsitään ehjä tilalle, repsikanpuolen valosta tuli nätti, kun siihen lopuksi suihkaisi punertavan lakan päällensä  8) (kyseessä uudemmanmalliset valot, ei tiilet)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Make - 26.10.2016, 09:46:38
No en oikeastaan, Terminator olis itelläkin pieni haave mutta on niin älyttömän hintanen että TPI-hardware ja megaruutta on korvaava riittävän hyvä ratkaisu. Puuttuis motivaatio korjailla johtosarja kuntoon ja muokata bensalinjaa.. Tekee muuten aivan villin eron lisätä sytkä säädettäväksi, mulla on normaali heihei-jakaja (uusi tarvike) 350 päällä, muutin ensin pelkistään bensapuolen megalle ja asiat ei muuttunut mitenkään järisyttävän paljon, kulutusta rauhoitti mutta käytös jäi kulmikkaaksi kun sytkän alipaine tuli aika terävästi ja ennakko muuttui kaasun asennon myötä terävästi. Myös sytkä ohjelmoitavaksi ja voi että tuli helppo ja miellyttävä ajaa, kaasuvasteesta sai todella paljon jouheamman ja tasaisemman koko alueelle. Suorituskykymittauksia ei pahus vieköön tullut tehtyä....

Oletan että omien kaasutin-ruisku-muutosten vertailukokemukset ei ole leukojen länkyttämistä? ???
Aiemmin itsellä oli MSD säädettävä jakaja ja Holleyn 750 cfm. Kaasaria tuli säädettyä laajakaista lambda kanssa. Siitä huolimatta terminaatorilla kulutus tipahti 7L/100km(tiheä perä) ja vartin loppunopeus nousi 10km/h.

Ei minustakaan vaan hyvää tietoa tulevaisuutta varten.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 31.10.2016, 19:10:17
Kirjotellaas taas ajankuluksi vähän höpinöitä tännekkin.
Nyt prokkis edennyt vähän hitaammin kuin ekana 2 viikkona, mut edennyt kuitenkin.
 Tässä vähän tarkemmin kuvaa omatekeleestä koneen kannakkeesta:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161027_173254_zpstjzl9bwa.jpg~original)

Ja laatikon kannake palkissa kiinni:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161027_173221_zps8oamprxi.jpg~original)

Nyt tehty kaikenlaista pikku homma ja samalla vähän isompaakin. KAITSU_S80T alkoi tekemään keskitunnelia laatikon kohdalta:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161027_173334_zpstnyyqgxd.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161028_154413_zpstivkote7.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161029_170537_zpsbxrnftwt.jpg~original)

Me taas Kuningas mammonan kanssa ollaan tehty samalla kaikkee pientä jotka edistää prokkista, mm mätä paikkojen tekoa:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161027_173309_zpsm9habr3n.jpg~original)

Tässä autossa mätä hommia on todella vähän muutenkin.
Ostin tuossa vanhan 900 ratin josta sitten poistin keskiön:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161026_120534_zps7lknq0gx.jpg~original)

Jota sitten vähän muokkaamalla saatiin tehtyä siittä adapteri meidän grantin ruorille:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161030_130854_zps0dk1gx5f.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-10/20161030_130830_zps65h5thqs.jpg~original)

Hommahan meni sillain aika kivuttomasti, 900 adapteriin 4 reikää rosteri pulteille ja samaan kohtaan sitten myös ruoriin ja ei muutakuin kiristys ja siinä se. Pitäisi kestää kovempaakin käsittelyä ja koko homma maksoi vajaa 10€ kun ratti löyty itseltä :)

Homma jatkuu ja kuvia tulee aina kun muistaa näppäillä. Nytkin jäänyt paljon kuvia ottamatta ja nämä tuli otettua puoli vahingossa.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: bolinder - 07.11.2016, 16:31:50
Kyllähän pitää v8 kanssa Grantti olla  :) Mites kun mulle on annettu ymmärtää (ruotsinpuolelta) että sbc & Th350 menis 74x heittämällä paikalle. Mutta ei ilmeisesti?
 Itse myös mallasin joskus niin todesin että, eihän tuo Th350 kytkinkoppa voi mahtua
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 09.11.2016, 20:06:10
Kyllähän pitää v8 kanssa Grantti olla  :) Mites kun mulle on annettu ymmärtää (ruotsinpuolelta) että sbc & Th350 menis 74x heittämällä paikalle. Mutta ei ilmeisesti?
 Itse myös mallasin joskus niin todesin että, eihän tuo Th350 kytkinkoppa voi mahtua

Juu ei mahtunu ei, ei edes lähellekkään. Jos en hirveesti suututa tiimiläisiäni ja sano, että kyllä sitä n.10cm koko säteeltä levitettiin  ;) . Voi olla, et meni sentti tai kaks liikaa/liian vähän..  ;D
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 09.11.2016, 20:49:25
Volvoa ollaan taas saatu edistymään jonkin verran ja niistä kuvat saa kertoa enemmän kuin minä  ;D

Takakontinlattia kun silvottiin ja munapussit saivat lähteä ja samoinkun vararengaskotelokin (kuvia ekalla sivulla).
Nyt ollaan vihdosta viimein saatu kontin lattiaan edistystä:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/20161105_154952_zpsjywgph7v.jpg~original)

Tuohon sitten tehtiin 1,5mm pellistä lattia ja lattia pellistä kuvaa:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/20161106_104849_zpstn3ek4uw.jpg~original)

Ja sitten pelti paikoillaan:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/IMG-20161106-WA0006_zps35ew9vfi.jpg~original)

Sitten tuo keskitunneli ei sopinut sitten pätkääkään th350 lodjulle, niin sitähän piti laajentaa sitten oikein urakalla (tekovaiheen kuvia aikasemmilla sivuilla).

Tässä kuvaa keskitunnelista ennen ja jälkeen:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/IMG_20161108_225533_zpsj0se0m8w.jpg~original)


Mutta tässä lähes valmis aikaansaannos paikoillaan, tarvitsee vielä hivenen hitsauslankaa ja rälläkkää:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/IMG_20161109_161729_zpsmp283tuc.jpg~original)

Tänään 9.11 aloitettiin sitten syylärin kannakkeiden teko kun saatiin vihdosta viimein siihen tarvittavat kumit, kiitos amerikan inssille  ;)

Tässä kuvatuksia sen teosta. Ensin neliskulmainen putki halki ja tulevat kumit vieressä:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/20161109_125419_zpsnztjabje.jpg~original)

Sitten mitoitus oikeaan mittaansa ja halkiot taivutusten kohdalle ja taivutellaan muotoonsa:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/20161109_125429_zpsz1y8kame.jpg~original)

Kolme kannaketta melkein valmiina:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/20161109_133352_zpsuusk56x6.jpg~original)

Sit mitoitettiin alatukirauta ja hitsattiin kiinnikkeet siihen ja sitten sovitus, (kuva alhaalta):

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/20161109_150513_zpsfa2quoqd.jpg~original)

Ja yläkannakointia. Repsikanpuolen kannakepaikka oli samassa kohtaa kuin volvossa alunperin, joten kannakeesen hitsaamalla meidän kupit saatiin lopputloksesta hyvä, kuskinpuolelle täytyi tehdä vähän enemmän työtä:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/20161109_150555_zpscizxrvk8.jpg~original)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/20161109_150540_zpsodiznxow.jpg~original)

Prokkis jatkuu ja kuvaa tulee, jos muistetaan näppäillä...  ;)



Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Demi - 15.11.2016, 16:56:31
Prokkis jatkuu ja kuvaa tulee, jos muistetaan näppäillä...  ;)
ihan kiva prokkis ja kiva lukea kun on tasaseen tahtiin kuvia eli jatka kuvatusten näppäilyä ;)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 18.11.2016, 08:46:07
ihan kiva prokkis ja kiva lukea kun on tasaseen tahtiin kuvia eli jatka kuvatusten näppäilyä ;)

Kiitoksia  ;)

Nyt on vähän taas edistynyt ja noita perkuleen kuvia kun ei muista aina näppäillä.
Mutta laitetaan ne muutama kuvaa jakoon kun nehän kertoo jo enemmän kuin tuhat sanaa.

Tehtiin tuossa vähän jarrupoljin modifiointia ja siirrettiin pedaalin lättyä keskeltä vasemmalla, jotta kaasukengälle jäis enemmän tilaa. Tehtiin myös kengälle uniikki thyyyyning liukueste  ;D

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/IMG-20161112-WA0002_zps777zmkdl.jpg~original)

Aloiteltiin myös sähköflektin asentaminen.
P80 sarjan volvoja kun on pihassa ollut ja on jonkin verran, niin tallin vintiltä löytyi ehjä 850 flekti, tämä päätettiin asentaa tähän.
Tässä kuvassa on vasta flektin alakannakkeet tehty, yläkannakkeet ilmesty tuohon kuvan ottamisen jälkeen ja tottakai tällähetkellä ei siittä kuvaa löydy.
(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/IMG_20161117_165248_zpszi7jm3v1.jpg~original)

Flektin alakannakointi on tehty silleen, että kun yläkannakoinnin irroittaa niin tuo vaan nostetaan ylös tuolta, tarkempia kuvia laitan sitten kun se on valmis.
Tuon flektin ja koneen väliin jää n.3 senttiä tilaa, eli ihan tarpeeksi  ::)

Kojelautaakin sovittelin autoon ja modasin ratavehkeelle sopivaksi tuota kojelaudan alla olevaa ilmanvaihto putkistoa silleen että, lasille puhaltaa eniten ja sivusuullakkeista tulee myös vähän hönkää. Tähänhän tulee yksinkertainen ilmanvaihto järjestelmä: On/off, thats it ;)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Nappisilmää - 20.11.2016, 23:32:03
Nyt on asiallinen rojekti! Mutta tosiaan en tiedä kuinka "tarpeellista"  on ahtaa tuota moottoria varmaan drifting käytössä vaparin ominaisuudet kuitenkin ovat aika mukavat. 350 voi stroukata 383 josta saa aivan eritavalla potkua voin kokemuksella sanoa, alkuun varmasti tarpeeksi noinkin. Meinasitko miten vahvistaa lootaa? Vaikka 350 on vahvimpia chevyn laatikoita niin ei taida kestää manuaalista venttiilipöytää vakiona. Sellane on aika raju kun pitää koko ajan laatikossa täydet paineet ja jos vielä kunno turbiinin missä 3000 stall niin loota alkaa luistamaan. Jatka hyvää työtä :)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 21.11.2016, 09:10:18
Nyt on asiallinen rojekti! Mutta tosiaan en tiedä kuinka "tarpeellista"  on ahtaa tuota moottoria varmaan drifting käytössä vaparin ominaisuudet kuitenkin ovat aika mukavat. 350 voi stroukata 383 josta saa aivan eritavalla potkua voin kokemuksella sanoa, alkuun varmasti tarpeeksi noinkin. Meinasitko miten vahvistaa lootaa? Vaikka 350 on vahvimpia chevyn laatikoita niin ei taida kestää manuaalista venttiilipöytää vakiona. Sellane on aika raju kun pitää koko ajan laatikossa täydet paineet ja jos vielä kunno turbiinin missä 3000 stall niin loota alkaa luistamaan. Jatka hyvää työtä :)

Kiitoksia asiallisesta palautteesta. Olet selvästikkin ollut V8 kanssa tekemisissä kun tiedät näiden moottorien ominaisuuksista  O0
Alkuun ollaan suunniteltu, että ajetaan 1/4 maili lähtöjä ja radalla "time attackkiä" kunnes opitaan miten auto käyttäytyy ja jos sitten uskaltaisi alkaa enemmän kokeilemaan tätä driftinkiä, sillä kokemuksemme tällä hetkellä tuosta perän heittelystä jää ihan talviautoiluun liikenteessä  :2funny: mutta joskus se kunnon meininkikin pitää aloittaa  8)

Alkuun juu moottori pidetään vakiona, mitä nyt moottori avataan ja kaikki kulutusosat vaihdetaan (niistäkin kysytty jo tarjous) ja jos fyrkkaa on siinä vaiheessa hyvin, niin jyrkkä nokka ois kova sana istuttaa jo tuossa tilanteessa.
Myös tässä vaiheessa nuo hydrauliset nostajat olisi hyvä vaihtaa rullanokkiin, niin ei olisi kovassa käytössä niin tarkkaa tuon öljyn kanssa.
Tuolla nokallahan saisi jo todella mukavasti potkua.
Tuleehan tähän koneen täys remontin jälkeen peltisarjat lyhyillä putkilla ja yhdysputkella niin vääntöäkin tulee jo siittäkin jonkun verran.
Nämä V8 ovat siittä hauskoja, kun täys vääntö tulee siinä n.3000rpm paikkeilla ja huipputehotkin jo suhteellisen matalalla niin se perkuleen kierrättäminen ja poksuttaminen jää pois kun se on tässä vaiheessa täysin turhaa. Oma äRRä kun poksuu ja räpsyy ja ihan tarpeeksi katuliikenteessä niin ei sitä enään radalla jaksa kuunnella  ::) . Löytyyhän tänä päivänä ympäri maailman ja jopa suomestakin jo vapari V8 driftereitä, että ihmetyttää välillä kun väki narisee siittä, et "mitä V8 tekee jos sitä ei ahda?!" Mut tämähän on pelkkää paskanjauhantaa, sillä onhan niitä vapari 4:kin radoilla  ;D
Konettahan ei ole penkitetty, mut se tehdään kyllä kun auto on nipussa ja vartilla täytyy heti käyttää, niin tietää sitten lähtökohdan ja tietää jälkeenpäin onko tulevista virityksistä apua vai haittaa.

Kyllä tuo laatikko pysyy ainakin näin alkuun vakiona, jos ei shift kittiä lasketa. Mutta sehän on tottakai selvää, et kun tehot tulee jossain vaijheessa kasvamaan niin kyllähän tuo laatikkokin täytyy vahvistaa.
Tällähetkellä syylärissä on jo integroitu laatikon jäähdytys, mut olen tässä miettinyt jo lisäjäähdytystä juuri tätä varten, ei se ainakaan pahaksi ole, että öljy jäähtyy jouhevasti  :)

Jatka hyvää työtä :)
Sen verran korjaan, vaikka minä tätä kirjoittelenkin, että tämä ei ole yksin minun prokkikseni, vaan mukana myös 2 muuta foorumilaista jotka sattuvat oleen myös enemmän tai vähemmän lähisukua  :)

Mukana minun lisäkseni:
 KAITSU_S80T  (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=18855)
 Kuningas Mammona  (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=22155)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Wolvis - 21.11.2016, 12:56:22
Driftaaminenkin onnistuu AE86 Toyotalla ja sen 4A-GE woimakoneellakin, ja suomessakin eräs ajoi väkisin wäännöllä  :2funny:
Katellu tuolta niin näistä saa voimaa ulos ilman ahtamistakin kaasarillakin.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 21.11.2016, 15:15:14
Driftaaminenkin onnistuu AE86 Toyotalla ja sen 4A-GE woimakoneellakin, ja suomessakin eräs ajoi väkisin wäännöllä  :2funny:
Katellu tuolta niin näistä saa voimaa ulos ilman ahtamistakin kaasarillakin.

Juu tätä yksilöä minäkin tarkoitin tuossa tekstissä O0  :)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: bolinder - 21.11.2016, 16:32:23
Lainaus
Tällähetkellä syylärissä on jo integroitu laatikon jäähdytys
Taitaa olla toisinpäin, uskon että tuo ns jäähdytys on enemmän sitä että laatikko lämpenis normikäytössä nopeammin. Kilpakäytössä aika samantekevä jos ei jopa haittana. Asensin omaan sbc350/th350 erillinen laatikkojäähy (volvon B21et jäähy tiety) kun rupes aina revittelyllä haiskahtaa atf, loppui haju siihen. Myös sanoisin että jos meinaa pikkasen enempää revitellä kun esm 1/4 matkan niin erillinen jäähy myös koneseen siellä kun ei abaut 4L enempää öljyä ole. Ja kunnon öljy sitten esm 20/50 race valvolaine
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: TVS - 21.11.2016, 21:00:03
Suuri öljypohja voisi tosiaan olla perusteltu ratkaisu, noitten pannujen öljytilavuus on tosi pieni. Ja retro-fit rullanokka on hyvä, tsiigatkaas vaikka kurillaan youtubesta engine mastersien jakso rullanokka vs laahuri. Pelkkä nokka vakiokansilla ei tee ihmeitä, ja älkää ahnehtiko nokan kanssa, jos aski on vakio 3-lovinen niin vaihteiden välit on piiiiitkät ja hatuttaa kovasti jos kone nyykähtää ellei vaihtoa vedä aivan "tappiin".

On muuten ehkä huonoimman bang-for-buck hyötysuhteen antava homma hankkia koneeseen 383 stroukkikitti, uusiks menee akseli, veivit ja männät, maksaa määrän x ja y rahaa, sillä saa 9% iskutilavuutta ja varmasti alle 9% lisää voimaa. Vakioveivit kattelee sen mitä noilla vakiokansilla ikinä tehoa saatte, paremmilla kansilla voi jo päästä sevverta korkeille kierroksille että käy MOFF. Nokaksi voisin harkita jotain suurinpiirtein 275 asteista rullanokkaa ja 1.6 rullakeinut, mutta kannattaa katsella semmosia selviä visioita tulevaisuudelle että nuo osat olisivat yhteensopivia myös toivottavasti joskus tulevien kunnollisten kansien kanssa.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Make - 22.11.2016, 15:32:42
Taitaa olla toisinpäin, uskon että tuo ns jäähdytys on enemmän sitä että laatikko lämpenis normikäytössä nopeammin. Kilpakäytössä aika samantekevä jos ei jopa haittana. Asensin omaan sbc350/th350 erillinen laatikkojäähy (volvon B21et jäähy tiety) kun rupes aina revittelyllä haiskahtaa atf, loppui haju siihen. Myös sanoisin että jos meinaa pikkasen enempää revitellä kun esm 1/4 matkan niin erillinen jäähy myös koneseen siellä kun ei abaut 4L enempää öljyä ole. Ja kunnon öljy sitten esm 20/50 race valvolaine
Ei se taida loota juuri lämmittää laatikkoa kun kenno "kylmässä" päässä jäähdytintä ja kyllä se jäähdyttää öljyjä.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Make - 22.11.2016, 15:34:52
Suuri öljypohja voisi tosiaan olla perusteltu ratkaisu, noitten pannujen öljytilavuus on tosi pieni. Ja retro-fit rullanokka on hyvä, tsiigatkaas vaikka kurillaan youtubesta engine mastersien jakso rullanokka vs laahuri. Pelkkä nokka vakiokansilla ei tee ihmeitä, ja älkää ahnehtiko nokan kanssa, jos aski on vakio 3-lovinen niin vaihteiden välit on piiiiitkät ja hatuttaa kovasti jos kone nyykähtää ellei vaihtoa vedä aivan "tappiin".

On muuten ehkä huonoimman bang-for-buck hyötysuhteen antava homma hankkia koneeseen 383 stroukkikitti, uusiks menee akseli, veivit ja männät, maksaa määrän x ja y rahaa, sillä saa 9% iskutilavuutta ja varmasti alle 9% lisää voimaa. Vakioveivit kattelee sen mitä noilla vakiokansilla ikinä tehoa saatte, paremmilla kansilla voi jo päästä sevverta korkeille kierroksille että käy MOFF. Nokaksi voisin harkita jotain suurinpiirtein 275 asteista rullanokkaa ja 1.6 rullakeinut, mutta kannattaa katsella semmosia selviä visioita tulevaisuudelle että nuo osat olisivat yhteensopivia myös toivottavasti joskus tulevien kunnollisten kansien kanssa.
Stroukki kitin männät, kanget ja akseli n 1500e ja siihen lohkon koneistus työt päälle niin äkkiä ollaan lähempänä 2000e jos säädyllisillä osilla tekee.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: razori - 22.11.2016, 16:08:05
Stroukki kitin männät, kanget ja akseli n 1500e ja siihen lohkon koneistus työt päälle niin äkkiä ollaan lähempänä 2000e jos säädyllisillä osilla tekee.

Sitten tuohon vielä päälle joku säädyllinen polttoaineen syötöstä sylintereihin huolehtiva systeemi, kuten Holleyn Terminator, niin voi pojat :D
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Nappisilmää - 23.11.2016, 00:30:02
Sen verta voin sanoa tuosta 350 virittämisestä vielä, tehotavoitteista en tiedä mitä suunnitelmissa on mutta vakio veivit kestää kyllä aika pitkälti mutta kunnon kansilla yms muilla osilla noilla vakio sisuskaluilla ei saa tehoa. Kunnon kangilla ja männillä joilla tulee 10.5 puristuksia niiden kanssa 350 voi saada kunnon osilla sen 400 ehkä. Että vaikka se stroukki sarja on aika kallis taitaa jenkeissä maksaa 1100 dollaria halvin setti. Niin muuttaa moottorin luonteen ihan erillaiseksi ja varmasti tulee tehoa. Tutulla on esimerkiksi impalan takarenkailta penkitetty 520 semmosella setillä
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 23.11.2016, 08:43:46
Juu täytynee nämä moottorin viritys asiat vielä unohtaa, sillä auton kori täytyisi laittaa ensin iskuun, mutta saahan (ja pitääkin) näistäkin jo etukäteen puhua.
Keväällä olisi kyllä tarkoitus aloittaa moottorin purkaminen kun volvon saa pihalle niin tulee talliin enemmän tilaa purkaa se  :)
Ja tuohon kaasari asiaan on pakko sen verran sanoa, että tämä meidän 4.kurkkuinen kaasari riittää ja toimii kuulemma yllättävän pitkään ja tämä siinä nyt alustavien suunnitelmien mukaan pysyy moottorissa kiinni, tottakai perushuolto sille tehdään. (Työkseen V8 moottoreita ikänsä rakentanut ex-kiihdytysautoilija on tämän meille sanonut, kun kaasarista kyseltiin).

Senkin verran täytyy tuota kevättä odotella jännityksellä, sillä suoraan sanottuna emme tiedä tarkalleen tuon moottorin ikää kun vesipumpun alta löytyvä valmistusnumerointi on pahasti kulunut pois  :-\  ja iällähän ON väliä jos mietitään paljonko tuossa on poweria.
Ja toiseksi, suoraan sanottuna emme tiedä että onko tuo moottori edes 350. Sekään ei olisi mahdottomuus, että kone olisi (toivottavasti) 327  *taavih->
Sillä vaikka se on hivenen pienempi, mutta olisi paljon kierrosherkempi ja poweria olisi enemmän  8)
Mut se selviää heti kun kone on auki.

Mutta mutta.. saatiin tuo flektin kannakointi loppuun, nyt on yläkannakekkin tehty. Pientä viimeistelyä ja maalausta vaille valmiit siis  :)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/IMG-20161118-WA0001_zpsog9z3e8r.jpg~original)


Sitten lähdin istuttamaan kojelautaa takaisin ja hyvinhän se sopii kaikkien muutoksien jälkeenkin. Kojelaudasta irroitettu kaikki ylimääräinen ja ilmanvaihtoputkistoa muokattu erittäin yksinkertaiseksi niin tällä saadaan ilma ainoastaan tuulilasille ja pikkuisen myös sivulaseille.
Tästä enemmän kuvia ja asiaa kun etenen työssä..

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/20161117_163206_zpsojeaxjlg.jpg~original)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Turbo 242 - 24.11.2016, 17:10:04
Joonas jo aiemmin käski lopettamaan Off-topicin täällä. Poistettu muutama viesti turhaa jauhamista.
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 07.12.2016, 12:56:43
Kirjotellaans ny jotain tännekkin. Nyt ei olla suoraan sanottuna tehty yhtään mitään, kojelautaan aloitettiin tekemään "taustoja" ja muuta pikku näperrystä, pistetääs vähän kuvaa:

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/20161127_135937_zpsd4kihjnh.jpg~original)

Sitten nuo pellit näperrettiin vähän hienompaan kuntoon + tarvittavat kytkimet asenneltiin paikoilleen.

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/IMG_20161129_205132_zpsh2k1vox2.jpg~original)

Muuten ei olla kyllä pariin viikkoon tehty mitään... auto tuupattu ulos pressun alle, sillä muutkin autot kaipaa välissä enemmän tai vähemmän rakkautta osakseen  :D

Lähinnä tallin toista autoa on KAITSU_S80T jatkanut taas tekemään, tässäkin tämä oikea sylinterinen moottori  ;D 8)

(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2016-11/IMG-20161121-WA0004_zpsdkxzlm6i.jpg~original)

Tästäkin autosta pitäisi tehdä topikki, kun vain saisi tehtyä ja tämä on tämä -70 Opel Commodore mistä oli aikaisemmin puhetta, mutta ei tästä täällä sen enempää  8)

Jatketaan taas volvosta kirjoittelua kun auto oikeasti etenee johonkin päin, mut luulen et loppuvuoden on hiljaista, joten menee ensi vuoteen  :2funny:

Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Turbo 242 - 19.12.2016, 23:34:35
Asialliset katkaisimet, selkeät ja isot. Mistä hommattu?
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 20.12.2016, 08:34:34
Asialliset katkaisimet, selkeät ja isot. Mistä hommattu?

Juu siis unohtui aikaisemmin kirjotella tästä asiasta. Nuo on hommattu niinkin yksinkertaisesta paikasta kuin biltema  ::)
Virrankesto noissa on: 50A/12v tai 25A/24v. Eli ihan riittävä. Kytkimet tuntuvat jämäköiltä ja hyvin pölysuojatuilta ja hintaa ei ole kuin 2,49€/kpl  :)
Otsikko: Vs: TPPR: Volvo -91 740 350cid V8 yhteisprokkis.
Kirjoitti: Turbo 242 - 20.12.2016, 10:27:21
Juu siis unohtui aikaisemmin kirjotella tästä asiasta. Nuo on hommattu niinkin yksinkertaisesta paikasta kuin biltema  ::)
Virrankesto noissa on: 50A/12v tai 25A/24v. Eli ihan riittävä. Kytkimet tuntuvat jämäköiltä ja hyvin pölysuojatuilta ja hintaa ei ole kuin 2,49€/kpl  :)

Kiitos tiedosta. -H- Ei ole kyllä hinnalla pilattu. :o
Otsikko: Vs: TPPR: -91 Volvo 740 350cid V8 turbo yhteisbudjettiprokkis.
Kirjoitti: FASTDOHC - 22.03.2019, 07:26:29
Terve että pätkähti.

Dodih, nyt on autoa alettu tekemään 2 vuoden tauon jälkeen, etupäästä leikattiin alkuperäiset pellit veks ja nyt keulaan rakennettu putkesta hässäkkä, että saatiiin loksut, ajovalot ja puskuri paikoillensa.
Tämä tehtiin silleen, että keulan pystyy tarvaíttaessa purkamaan yksi ukko n.10min.
Myös tottakai syyläri, flekti ja koneen- ja laatikonjäähdyttimille on tehty myös erillinen putkirunko keulaan.

Konepelliin käytetään vähän mielikuvitusta ja aikaa, tuohon tehdään 850 pellistä sopiva paketti, niin saadaan keulaan vähän erilaista lookkia.

Sisustaa on alettu myös tekemään ja pääkaaret on taivuteltu ja heppailtu paikoilleen (48 saumattomasta putkesta ja 3mm seinämällä, pitäis kestää  ::)), mutta meillä tuli ongelma kuppipenkkien kanssa jotka jäi liian korkealle kun kiinnitettiin ne alkuperäisten 740 kiskoille. Tälläinen 186cm ukko kypärän kanssa ei mahdu suosiolla kaarien väliin istumaan, niin päätettiin leikata alkuperäinen aaltoileva lattia auki ja tehdä siittä suora, niin saadaan tuolit tippumaan n.6cm alaspäin.

Paljon olisi kerrottavaa ja paljon olisi kuvia jaettavaksi, mutta tuo photobucket on niin buginen ja hidas sivusto, niin sen kautta en jaa enään yhtäkään kuvaa, vaan kuvia pääsee töllisetelemään instagramissa: @teampinsionparoniracing tai facebookissa: https://www.facebook.com/pinsionparoni/

Tänne voin yrittää jossain kohtaa lisätä jonkin palvelun kautta kuvia ja tarkenpaa kertomusta, mutta tuo aika näpytellä on niin niukkaa kiireiden takia.