Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Rapa Ripa - 02.01.2012, 09:23:44

Otsikko: 200f sammuu kylmänä, vika löytyi
Kirjoitti: Rapa Ripa - 02.01.2012, 09:23:44
Volvo rupesi jokunen päivä sitten nikottelemaan kylmänä. Starttaa ja käynnistyy hyvin, mutta sammahtaa parin sekunnin päästä. Muutaman kerran kun starttaa ja kaasulla avittaa, niin saa koneen jäämään käyntiin. Kylmänä meinaa tukehtua kun painaa kaasua. Lämpimänä pelaa ok.

Mikä on vehkeessä vikana? Ilmeisesti rikastus ei pelaa kunnolla, mutta mistä päästä alkaisi vikaa hakea? Lämpötila-anturi?

t. Rapa
Otsikko: Vs: 200f sammuu kylmänä
Kirjoitti: Mrop - 02.01.2012, 10:06:44
samallainen ongelma mullakin.

ekalla startilla kuolee heti, tokalla saa kaasulla jäämään käyntiin, ei vastaa kaasuun kunnolla vaan viiveellä ottaa kierroksia.

itteltä otin ilmanputsarin kotelon poies ja ruuvasin vapaavirtaussuotimen ilmamassamittarin päähän, auttoi jonkinverran.
lambda:n anturin johtoa irroitellessa ja räpeltäessä rupee pelittää hienosti välillä mutten vielä oo raaskinu mennä johtoja poikkaseen että saisin piuhat uusittua. uus lambda turhan kallis ostos kunnei tiedä vielä onko se varmasti se, kun antaa oikeita arvoja kuitenkin.

ennen nikuttelua vikakoodi antoi lambda  liian rikas/laiha -seos vikakoodia. nytkun auto seissyt pihassa seisonnassa antaa 1-1-1 (ei vikakoodeja) mut tarvis testilenkki heittää että näyttäis kooditkin.
Otsikko: Vs: 200f sammuu kylmänä
Kirjoitti: Taavi.H - 02.01.2012, 13:13:13
Minkäs ikäinen B200F ? Löytyykö sitä vikakoodiboksia konehuoneesta, oletko jo kokeillut vilkutella koodeja?

Vanhasta muistista vanha 245 B200K koneella teki samaa ja välillä rytkytti konetta myös, lambdan vahdolla parani hieman ...

Jonkun yksityiskohdan varmaan muistit nyt väärin, sillä ei B200K -kaasarikoneessa lambdaa ole. ;)
Otsikko: Vs: 200f sammuu kylmänä
Kirjoitti: Rapa Ripa - 14.02.2012, 19:44:24
vm. on 91. Kattelin vikakoodit, eipä näy mittään. Lämpötila-anturi näytti n. 15 asteisessa tallissa 650 ohmia, pitäisi olla jotain 2.5 kiloa, mutta toimii kuitenkin jotenkin. IMM:n käytin irti, näytti olevan päällisin puolin ok, lämmitysvastus oli kunnossa. Kaasuläpän asentoanturi naksuu kuten pitääkin, mutta en vielä mitannut sitä tarkemmin.

Ilmavuotoja yritin metästää, eipä löytynyt noin pintapuolisella tarkastelulla. Liittimet kiristin. Pitäis ottaa vissiin irti koko letkunippu joka imusarjaan liittyy ja tarkistaa letku kerrallaan.

Käyntiinlähtö on heikentynyt edelleen, lämpimästä tallistakin tekee tiukkaa. Aikasimmin hyvän väriset tulpat on muuttuneet nokisiksi. Kun saa käyntiin ja vähän koneen lämpiämään, niin pelittää ok. Olisko tuo IMM sittenkin sökö?
Otsikko: Vs: 200f sammuu kylmänä
Kirjoitti: HembalanD - 14.02.2012, 19:55:21
Lämpötila-anturi näytti n. 15 asteisessa tallissa 650 ohmia, pitäisi olla jotain 2.5 kiloa, mutta toimii kuitenkin jotenkin.
Täh? No vaiha nyt se ekana  ;D
Otsikko: Vs: 200f sammuu kylmänä
Kirjoitti: Ari E - 01.03.2012, 19:43:06
Täh? No vaiha nyt se ekana  ;D
eihän se käy kunnolla, kun anturi väittää koneen olevan lämpimämpi mitä todellisuudessa  ;D
ei siis rikasta tarpeeksi
ja anturiksi kelpaa vain mustapäinen anturi, pari kertaa on koitettu tyrkyttää väärää sinipäistä  :idiot2:
Otsikko: Vs: 200f sammuu kylmänä
Kirjoitti: Rapa Ripa - 10.03.2012, 08:14:50
No niin, vähän päivitystä. Lämpötila-anturissa toiminta-alue on aika laaja, 20kohmia kun -20 astetta, 2,5k +20 asteessa, pari sataa ohmia norm. käyntilämpötilassa. Pikkuinen heitto arvoissa ei pitäisi olla ratkaisevaa. No testasin vielä niin että lisäsin 4,3k vastuksen sarjaan anturin kanssa, jolloin arvon pitäisi vastata noin 10 astetta, mutta samat oireet kun lämpimästä +15 tallista yritin käyntiin.

Katsastin myös lisäilmaventtiilin, hyvin toimii.

Pitänee vielä tutkia tarkemmin tuo kaasupotikka, että mitä sieltä tulee. Toisaalta startissahan ei kaasuun kosketa, joten ei kovin todennäköinen. Voishan se olla tietysti kontakti/maadotusvikakin jossain kohtaa? Olisko niin, että lämpötilatieto ei mene boksille ollenkaan? Manuaali kyllä väittää, että systeemi ilmoittaa moisesta vikakoodilla. Pitänee mittailla hieman boksin liittimeltä...

 
Otsikko: Vs: 200f sammuu kylmänä
Kirjoitti: järviin - 10.03.2012, 08:23:15

Pitänee vielä tutkia tarkemmin tuo kaasupotikka, että mitä sieltä tulee. Toisaalta startissahan ei kaasuun kosketa, joten ei kovin todennäköinen. Voishan se olla tietysti kontakti/maadotusvikakin jossain kohtaa? Hyviä vinkkejä?
Ei ole potikka, vaan kytkin, joka kertoo että painetaanko kaasupoljinta vai ei.
Pitäisi naksahtaa kun kääntää iiiihan vähän kaasua. Kannattaa myös mitata.
Otsikko: Vs: 200f sammuu kylmänä
Kirjoitti: Rapa Ripa - 10.03.2012, 08:53:52
Joo, niinpäs onkin. Potikka on vaan LH3.1:ssä. Naksuu kyllä mutta en vielä ole mitannut.

Muuten "mukavasti" booaaa kylmänä kun painaa reilummin tallaa parissa kolmessa tonnissa. Tukehtuu kokonaan. Aivan niinkun kaasutinmoottori kylmänä kun seos on liian laihalla eli oot painanut imun pois liian aikaisin...

Ei ole potikka, vaan kytkin, joka kertoo että painetaanko kaasupoljinta vai ei.
Pitäisi naksahtaa kun kääntää iiiihan vähän kaasua. Kannattaa myös mitata.
Otsikko: Vs: 200f sammuu kylmänä
Kirjoitti: Rapa Ripa - 12.03.2012, 21:02:47
Vika löytyi, kärähtänyt kansipahvi. Alkoi nostaa lämpöjä muutaman minuutin paikallaan käyttelyn jälkeen.