Proturbo  Autodiagnoosi

d24 kannen oikaisu

  • 4 Vastauksia
  • 4686 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
d24 kannen oikaisu
« : 21.11.2011, 12:45:36 »
Pistetääs nyt ihan mielenkiinnosta topiccia pystyyn, että mitä mieltä porukka on tuosta d24 kannen oikaisusta?
Korjausoppaan yms tietojen mukaanhan kantta ei saisi oikaista ollenkaan, vaan se on aina uusittava jos siinä on heittoa.
Kuitenkin todellisuudessa näitä on plaanailtu pilvin pimein ilman ongelmia. Koneistamollakin sanoivat että kyllä näitä ajellaan suoraksi harva se päivä.
Vanhassa mullivolvossa (245 vapari d24) tuli joskus pieni katastrofi ja tuli ajettua lähes ilman nesteitä muutaman kymmenen kilometriä, kaasu pohjassa tietysti (lämpömittari ei toiminut). Koneistamolla sanoivat kannesta että sehän on niinkun banaani ja ihmettelivät että nokka-akseli edes pyörii. Eikä muuten ollut silti halki, by the way. Siitä huolimatta tämäkin pyyhkäistiin suoraksi ja takaisin kiinni, eikä ongelmia esiintynyt.

Eli mikä siinä on takana että näitä ei saisi oikaista?

Omaa konetta rempatessa ainakin käytin ihan varuiksi ehjästä koneesta puretun kannen koneistamolla ja pyyhkäistiin siivu pois että on varmasti suora. Sama tehtiin myös lohkolle. Syynä tähän oli että mua on noi kansivaivat vainonnut siitä asti kun olen autoja harrastanut ja halusin tällä kertaa eliminoida kaikki mahdolliset riskitekijät vuotoa ajatellen. Ja tiivisteen vuotaminenhan sen kannen tappaa mielestäni ennemmin kuin se että siitä on kymppi plaanattu pois.

Eli mielipiteitä, mutuja, faktaa, legendaa, yms kehiin, saako plaanata vai ei ja miksi tai miksei?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: d24 kannen oikaisu
« Vastaus #1 : 21.11.2011, 12:53:02 »
Eräs seikka näissä (ja muissakin yläpuolisella nokalla olevissa kansissa) on se, minkä itsekin sanoit. Eli jos kansi on niin kiero, että ihmetellään nokan pyörimistä, niin sitten kun tiivistepinta plaanataan suoraksi, niin se nokka jumittaa edelleen :)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: d24 kannen oikaisu
« Vastaus #2 : 21.11.2011, 13:08:16 »
Eräs seikka näissä (ja muissakin yläpuolisella nokalla olevissa kansissa) on se, minkä itsekin sanoit. Eli jos kansi on niin kiero, että ihmetellään nokan pyörimistä, niin sitten kun tiivistepinta plaanataan suoraksi, niin se nokka jumittaa edelleen :)

Tuo kyllä hyvä pointti. Mutta kuvittelisin että tämä ongelma tulee vastaan vasta todella kieroissa kansissa ja silloinkinhan on mahdollista koneistaa nokkalinja suoraksi. Tosin edullisempaa voi olla sillon katsella suorempi käytetty ja tehdä siitä.
Eli jos kannessa ei ole pitkittäissunnassa suuria heittoja niin koneistus on sallittua?
Monestihan kuitenkin esiim pultinreiät on hiukan koholla yms pienempiä heittoja.
Korjausoppaassahan taittiin myös mainita tiivistepinnan max kieroudeksi 0,5mm pitkittäissunnassa, joka kyllä vuotaa jo ihan varmasti.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: d24 kannen oikaisu
« Vastaus #3 : 21.11.2011, 19:37:31 »
Eräs seikka näissä (ja muissakin yläpuolisella nokalla olevissa kansissa) on se, minkä itsekin sanoit. Eli jos kansi on niin kiero, että ihmetellään nokan pyörimistä, niin sitten kun tiivistepinta plaanataan suoraksi, niin se nokka jumittaa edelleen :)

Eikös tämän voi korjata nokkapukkien aarporauksella?
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: d24 kannen oikaisu
« Vastaus #4 : 22.11.2011, 08:56:59 »
Eikös tämän voi korjata nokkapukkien aarporauksella?

Niin, kyllähän nokkalinja voidaan koneistaa, mutta se on eriasia onko siinä enää järkeä.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

 

RallyBaron  Samppasport