VR (variable reluctance), eli induktioanturi on lähes kaikissa moottoreissa lukemassa kampiakselia. Nokalla sitten löytyy hall-antureita esim. virranjakajista.
Mutta siis volvon koneissa on kaikissa VR anturi vauhtipyörällä, en ainakaan poikkeuksia ihan heti keksi.
Pätee ainakin kaikki vinokoneet riippumatta auto ja vuosimallista ja rellukoneet ja "tinakoneet" joissa sähköohjattu polttoaineensyöttö. Kaasarikoneissa sit VR anturi vaan jos ovat renix/bendix sytkällä (esim B200K).
B230A taitaa olla hall-virranjakajalla kuten iso osa muista "kymppisarjan" kaasarivinokoneista, esim B19A/21A/23A.
Kampiakselilla ei voi oikeen käyttää HALL-anturia, jos haluaa tarpeeksi tarkkaa ohjausta, hall-anturin reagointikyky ei ole yhtä nopea kun VR-anturilla, siksi lähes kaikissa moottoreissa on kampiakselilla VR-anturi lukemassa esim 60-2 reikälevyä. Nokalla sitten HALL antureita, koska pyörii vaan puolet moottorin nopeudesta ja harvempi hammastus. Tosin tarkkuus kärsii sit tuosta.
Itsellä nokalla 16v vinokoneessa 20-1 polkupyörän takaratasta lukemassa HALL anturi, eikä kampuralla anturointia.
Mutta kampuran 60-2 vauhtipyörän "hammasratasta" et saa HALL anturia varmasti lukemaan jos meinaat paljon yli 2-3000rpm kierrättää, ja tuskin muutenkaan saat HALL anturia sitä reikäkehää lukemaan kun on vääränmallinen.