Proturbo  Autodiagnoosi

B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot

  • 44 Vastauksia
  • 47159 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa larke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • I reject your reality and substitute my own.
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #30 : 15.05.2012, 10:57:16 »
Kiinnostaisi myös tietää oliko vaikutusta alavääntöön, muuttuiko suuntaan tai toiseen?
XC70 D5 ’08

V70 '07, V70 '00, S70 '97, 945 ’98

Poissa Antsa90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #31 : 15.05.2012, 18:40:39 »
Auto on siis s60 vm.2001 2,4 (140 hv) ajettu 193 tkm. Kellotin ajat 3- ja 5-vaihteella 80-120 km/h. 3-vaihteella 8,4s ja 5-vaihteella 18,7s. Ilmoittelen huomenna uusista ajoista ja tuntemuksista, kun auto on optimoitu/ohjelmoitu.

EDIT:Tehokäyrän pitäs olla jotain tohon suuntaan. Linkissä BSR:n ohjelmalla.

BSR
« Viimeksi muokattu: 15.05.2012, 18:45:59 kirjoittanut Antsa90 »
S60 -01

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #32 : 15.05.2012, 23:01:06 »
Hmm.. Yllättävän hyviä aikoja, muistelisin oman kasipätkän menneen 170 hv vaparilla 7 pintaan, olisko 6,7-7,3 väliin mennyt paras aika.
Jännä silti nähdä miten paranee!
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa Antsa90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #33 : 16.05.2012, 20:22:26 »
No niin.

Eli vanhat ajat oli 3-vaihteella 8,4s ja 5-vaihteella 18,7s. Uudet ajat 3-vaihteella 6,8 ja 5-vaihteella 15,9s. Mittauspaikat olivat täysin samat, olosuhteet suhtkoht samat ja ajanottaja oli sama. Kaikki ajat otettiin 4 kertaan ja niistä laskettiin keskiarvot.

Nopeastihan tuosta voi päätellä, että auto muuttui. Alavääntöä tuli lisää ja yläpäähän merkittävä parannus. Enää ei tule seinää vastaan 4000 kierroksen kohdalla vaan auto vetää tasaisesti loppuun asti. Nyt on erittäin mukava lähteä ohittamaan 3-tai 4-vaihteella. Tuohon yläpäähän olen siis erittäin tyytyväinen.

Tehoista sen verran, että dynotusta ei päästy suorittamaan, mutta tietokoneen ilmamääränlipävirtaus näytti orkkiksena MAX 100,32g/s ja ohjelmoituna MAX 131,6g/s. Eli näin TEOREETTISESTI laskettuna auton tämänhetkinen teho ilmamäärän mukaan olisi (131,6/100,32)*140hv= 183hv. Ohjelma lupasi antaa 188hv ja auto nyt kuitenkin on ajettu kohta 200 tkm (täytyy muistaa erimittausanturien kuluneisuus esim. lamda yms) eli muutaman konin voi suosiolla laskee aitauksesta pois. Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun.

Jos ja kun seuraavat henkilöt lastuttavat, vaihtakaa uusi ilmanputsari ja putsatkaa kaasuläppä niin saa pirusti parempia mittaustuloksia. Putsarin vaihdoin ennen liikkeessä käyntiä, mutta kaasuläppä putsattiin sitten siellä, kun ihmeteltiin miksi tulee ihmeellisiä arvoja.

Palvelu oli erinomaista Its Fun:illa, ilmainen tilapäisauto ja muutenkin tunnelma oli niin sanotusti letkeä.

Siinä kai tärkeimmät  S*
S60 -01

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #34 : 18.05.2012, 13:27:26 »
Kyllä sitä alavääntöä tulee vaan lisää vaikka osa täällä on toista mieltä kun on yksinään saanut porhaltaa vastatuuleen, mutta hyvä, että joku muukin on samaa mieltä ja vielä on jopa mittaustulokset asiasta! Vääntöä on tullut lisää mikä vaikuttaa juuri tuohon 5. vaihteella kellotukseen. :)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3199
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #35 : 18.05.2012, 13:54:24 »
No niin.

Eli vanhat ajat oli 3-vaihteella 8,4s ja 5-vaihteella 18,7s. Uudet ajat 3-vaihteella 6,8 ja 5-vaihteella 15,9s. Mittauspaikat olivat täysin samat, olosuhteet suhtkoht samat ja ajanottaja oli sama. Kaikki ajat otettiin 4 kertaan ja niistä laskettiin keskiarvot.

Nopeastihan tuosta voi päätellä, että auto muuttui. Alavääntöä tuli lisää ja yläpäähän merkittävä parannus. Enää ei tule seinää vastaan 4000 kierroksen kohdalla vaan auto vetää tasaisesti loppuun asti. Nyt on erittäin mukava lähteä ohittamaan 3-tai 4-vaihteella. Tuohon yläpäähän olen siis erittäin tyytyväinen.

Tehoista sen verran, että dynotusta ei päästy suorittamaan, mutta tietokoneen ilmamääränlipävirtaus näytti orkkiksena MAX 100,32g/s ja ohjelmoituna MAX 131,6g/s. Eli näin TEOREETTISESTI laskettuna auton tämänhetkinen teho ilmamäärän mukaan olisi (131,6/100,32)*140hv= 183hv. Ohjelma lupasi antaa 188hv ja auto nyt kuitenkin on ajettu kohta 200 tkm (täytyy muistaa erimittausanturien kuluneisuus esim. lamda yms) eli muutaman konin voi suosiolla laskee aitauksesta pois. Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun.

Jos ja kun seuraavat henkilöt lastuttavat, vaihtakaa uusi ilmanputsari ja putsatkaa kaasuläppä niin saa pirusti parempia mittaustuloksia. Putsarin vaihdoin ennen liikkeessä käyntiä, mutta kaasuläppä putsattiin sitten siellä, kun ihmeteltiin miksi tulee ihmeellisiä arvoja.

Palvelu oli erinomaista Its Fun:illa, ilmainen tilapäisauto ja muutenkin tunnelma oli niin sanotusti letkeä.

Siinä kai tärkeimmät  S*

Teoreettisesti laskettuna jos käytetään virallisia "hattuvakioita" sulta puuttunee muutama koni siis ilmamäärätiedon perusteella. Yleisesti kerroin on 1.2 - 1.25. Tuolla kaavalla minkä itse laskit päästään kyllä näkemään prosenttuaalinen tehonkasvu :)

MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Antsa90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #36 : 18.05.2012, 17:09:58 »
Lainaan itseäni "Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun." Näin tehokäyrienmittauslaskujen maallikkona laskin laskun noin. Mut eikös tuo lasku kuitenkin ole aikas paikkaansa pitävä? Vai olenko väärässä?

Pyydän etukäteen anteeksi hieman OT:n puolelle menemisestä.
S60 -01

Poissa larke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • I reject your reality and substitute my own.
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #37 : 18.05.2012, 18:54:17 »
Laita vielä vähän kulutustietoja vrt. vanha, jahka olet pari tankillista ajellut uusilla asetuksilla.
XC70 D5 ’08

V70 '07, V70 '00, S70 '97, 945 ’98

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3199
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #38 : 20.05.2012, 16:23:54 »
Lainaan itseäni "Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun." Näin tehokäyrienmittauslaskujen maallikkona laskin laskun noin. Mut eikös tuo lasku kuitenkin ole aikas paikkaansa pitävä? Vai olenko väärässä?

Pyydän etukäteen anteeksi hieman OT:n puolelle menemisestä.

Kyllä prosenttuaalisen tehonkasvun tosta näkee täysin. Olettaen että toki että suhteessa ilmamäärään lykätään saman verran lisää polttoainetta. Mutta tuo 100,32g/s ei tuota 140hv eikä siis siten voi sanoa että 131,6g/s = 183hv

100,32g/s = ~125hv ja 131,6g/s = 164.5hv kun käytetään 1.25 kerrointa. Omasta kulkineesta ko laskin vastaavalla kaavalla päästiin 170g/s = 212.5hv eli aikalailla sen mitä softalla pitääkin olla. Mutta päättelemälläsi kertoimella saisin omastani 223hv jota siellä ei todellakaan ole :)

mutta sen näät suoraan että 131.6g/s / 100.32g/s = 1,3118 ==> että noin 31% enempi se sun autos sysää softan jälkeen ko ennen softaa.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Antsa90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #39 : 20.05.2012, 21:13:20 »
Älä kerro enempää. Alkaa mietityttään kohta niin paljon, että täytyy mennä penkille johonkin.  :)

Mutta ei kai autosta nyt sentään 15 kaakkia voi lähteä 200 tkm aikana?  :'(
Kuulostaa ainakin omaan korvaan aika hullulta.

Mutta tosiaan eihän tuosta ilmamäärämittauksesta pysty laskemaan tarkkoja hevosvoimia. Vai?
Mutta näkee siitä ainakin sen, että jotain on tapahtunut. 
S60 -01

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #40 : 21.05.2012, 18:14:08 »
Kyllä niitä koneja voi aina vähän karkailla, riippuen monestakin asiasta. Myös tehtaalta lähtiessä samoissa autoissa on eroja, vaikka nyt laatuesimerkkinä oma, italialaisten insinöörien "taidon" näyte 2.5 V6 on lähtenyt tehtaalta n. 190 hv:lla mitä luvataan, mutta myös 200 paikkeilla ja jopa ylikin olevia on penkitetty vakiona.
Nyt tosin meni niin offiksi, eli päädyn toteamaan tuon lastutuksen vaikuttaneen erittäin kivasti kulkuun, tosin tuosta kolmosella kiihdytyksestä ei tosiaan väännön lisääntymistä juuri näy, kun taitaa S60 kierrokset kolmosella mennä aika optimaalisesti tuolle välille?
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa Jv75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #41 : 29.01.2016, 00:38:34 »
Itselläni oli n. 6vuotta sitten V70 classic -00 170hp. Nyt vuosien Mercedes ja Honda harrastusten jälkeen ostin taas auton! V70 classic -07 140hp. Kyllä tuossa on mielestäni potkua juuri sen verran mitä tarvitsen! Todella hyvä ajaa ja penkit tuntuvat aivan mielettömän hyviltä, varsinkin em. autojen jälkeen.  :)

Poissa LaakkoT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #42 : 02.04.2016, 15:12:53 »
Hei,

Vieläkö foorumilla on porukkaa jotka on tehnyt tämän "päivityksen"? Itseä kiinnostaisi miten vaikuttaa kulutukseen? Minulla ei kiinnosta niinkään "ripeys" vaan taloudellisuus, "ripeys" tulee boonuksena jos tän joskus päivittää... Kokemuksia kaivataan!  -H-

Poissa stepi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #43 : 03.04.2016, 17:04:48 »
Aihetta liipaten kiinnostaa miten toi ohjausyksikön vaihto onnistuu kun olisi aikalailla ilimatteeksi tyrkyllä bi-fuel volvon moottorinohjaus boksia josko sillä sais kitkattomasti jollakin pajalla tehtyä omasta rakkineesta viinapirssin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12512
Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
« Vastaus #44 : 03.04.2016, 20:59:03 »
Ei kai volvon topicin moottorilla olevat bi-fuelit ole viina vehkeitä vaan niissä on kaasulaitteet. Ei taida kovin helpolla toisen mallin boksi toimia. Helpompaa on vain softata.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Futurez  Kulkukoira