Carcom Oy  Ateho

Dragrace 142 B230+HX60 -> Dragrace Amazon

  • 428 Vastauksia
  • 155567 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #135 : 16.10.2019, 23:01:23 »
Käytiin penkissä Motorsetillä tänään. Voimaa ei edelleenkään ole. 758hv/788nm tällä kertaa 2.8bar ahtopaineella. Tarkoitus oli ajaa reilusti korkeammalla paineella, mutta ei vaan nouse penkissä tuon yli. Harmi ku olin kerennyt myydä tuon Lensulta ostetun paineensäätimen. Nyt ois voinut koittaa uudestaan tuota yläpuolista ohjausta, kun viime penkkireissulla ei saatu sitä pelaamaan muista ongelmista johtuen.



Ei paljoa tullut muutosta Hx50 vs Hx55



Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #136 : 17.10.2019, 23:37:27 »
oma kokemus on että yläpuolisella ohjauksella käyrä lähtee aikasemmin nouseen ja jytkyä tulee paremmin tuonne alapäähän ja keskelle   :o, ootko muuten mittaillu pakopaineita?
« Viimeksi muokattu: 17.10.2019, 23:39:03 kirjoittanut sp69 »
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #137 : 18.10.2019, 00:40:15 »
Yläpuolinen ohjaus on ollu kyllä hyvä, vaikka itellä onkin käytössä vain paineilmalinjaan tarkoitettu säädin.

Inertiapenkissä tarvii olla aika iso rulla tai sitten jarrudynossa hyvä jarru, että varsinkin isommilla turboilla herää samalla tavalla kuin "kadulla". Miten lie tuon penkin kanssa? Poikkeuksetta on joutunut ruuvaamaan hukkaportin ohjausta paljon enemmän penkeissä kuin mitä samalle paineelle tarvii muuten. HX55 isolla pakopesällä tuntui reagoivan kaikkein huonoiten säätöön samassa penkissä, jossa pienemmällä pakopuolella oleva K31 totteli selvästi paremmin. Sähköisellä ohjauksella sitä ei tietysti niin huomaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #138 : 18.10.2019, 18:31:16 »
Juu sellasta paineilma säädintä itekki nyt rupesin käyttään ja toimii kyl hyvin lensun ohjeilla....jarrulla täytää liimaa työntää meillä kemissä ainaki renkaisiin että tulee säätämisestä yhtään mitään..kyllä se silti kadulla tieten hiukan on eri  :P
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #139 : 18.10.2019, 19:34:36 »
Portissa on nyt vakio jousi. Taitaa olla 0.5-0.7bar paikkeilla ja ohjataan vain alapuolelta. Ohjauspaine menee kalvolle vasta, kun haluttu paine on saavutettu. Venttiili ei aukea tuolla säädöllä, eli portti aukeaa penkissä pakopaineesta tuossa 2.8bar kohdalla. Pitää nyt katsoa tarviiko tuota edes muuttaa, vai mennäänkö samalla hyväksi todetulla systeemillä. Vartilla paine tosiaan pysyy +3bar koko vedon. Mittarin lukeminen vartilla hankalaa ja mappi pohjaa 405kpa, niin en tiedä paljonko yli. Vissiin tuolla paremmalla ilmansaannilla on vaikutusta tähän, tai näin ainakin kuvittelisin.

Pakopainetta ei oo tällä setillä mitattu. Menty sillä oletuksella, ettei ois ongelmaa sen kanssa, ku ei ollut Hx40:llä 2.2bar. Kuvittelisin myös, että jos pakopaine ois ongelma, pitäisi olla muutosta enemmän noiden ahtimien välillä. Muistaakseni muuta ei muuttunut kuin kannen kanavat, palotilat ja ahdin. Ahtimen kompressori 69mm->71mm ja turbiini 72mm->77mm.

https://www.youtube.com/watch?v=x7DQYVojiNg

Videosta näkyy hyvin missä kohtaa portti aukeaa, kun alkaa liina lepattaa. Yläpuolisella ohjauksella ei paineennousun nopeuteen ollut vaikutusta ainakaan edellisellä kerralla.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2019, 19:50:31 kirjoittanut pete881 »

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #140 : 18.10.2019, 21:12:48 »
Mulla säädettiin bleedillä ja 3tie kinukki haaroilla 2.02bar ja kotona muutin yläpuolelle ja lensunohjeella nii soppaa sai lisätä jo 1.5bar lisää....ens kesänä mennään rajumilla setupeilla ja tarkotus ois tuohon northblackkäriinki osallistua jos se nyt vielä järkätään, autona tuo e36comppa ~1100kg ja jod voimat sais sinne 500-600hp huitteille
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #141 : 18.10.2019, 21:23:37 »
Mulla säädettiin bleedillä ja 3tie kinukki haaroilla 2.02bar ja kotona muutin yläpuolelle ja lensunohjeella nii soppaa sai lisätä jo 1.5bar lisää....ens kesänä mennään rajumilla setupeilla ja tarkotus ois tuohon northblackkäriinki osallistua jos se nyt vielä järkätään, autona tuo e36comppa ~1100kg ja jod voimat sais sinne 500-600hp huitteille

Mehän päästään sitte ajamaan kilpaa  :)

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #142 : 18.10.2019, 21:44:01 »
Kyllä  ,talonin porukassa oon pudiksella ja ranaualla pyöriny nyt ois mukava jo päästä itekki ajamaan
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #143 : 14.03.2020, 10:10:37 »
Mikä on tän hetken tilanne autolla? Ehkä mielenkiintoisin projekti koko foorumilla.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #144 : 14.03.2020, 11:53:29 »
Ei ole tehty oikeastaan mitään tälle motivaation puutteen takia. Käsijarru rakenneltiin, että helpompi pysäyttää stageen ja tuohon paikallaan olevaan HX55 vaihdoin billettikompuran. Toinen kansi on viety tammikuussa St Heikkilälle. Tähän isompaa venttiiliä, rajumpaa nokkaa yms. Vaatii myös pakokanavan hitsausta, koska veneestä peräisin oleva 531. Ahtimen ostin tuolle tulevalle kannelle, tai oikeastaan kaksi. HE551w ja HX55. Laitoin tuon HX:n portittoman pesän tuohon HE. Tämä on nyt 25 pesällä ja 80/86 pakosiivellä. Kompressori 72/109mm. Voi tosin olla, että en laita tuota, vaan hommaan HX60 tai S475 BW:n. Uudet MH sliksit on myös tilauksessa. Välijäähdytin pitäisi myös päivittää. Siihen ajattelin kokeilla tuollaista GTR kiinacooleria 300x600x120mm mitoilla, näitä ei vaan nyt oo kenelläkään hyllyssä, mutta tulossa kuulemma on.

Ajattelin, että ajetaan ainakin alkukesä tuolla paikallaan olevalla tekniikalla kun se vielä ehjä on. Menee yleensä aina alkukesä perseelleen, jos menee tekemään liikaa muutoksia. Luulen, että tuolla nykyisellä paketilla pääsee lujempaakin, kun vaan kaikki menee nappiin.














Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #145 : 20.03.2020, 19:53:59 »
Hemmetin hyvä meininki, imupuoli näkyy olevan lähes samanlainen mitä mulle tulee.
Mutta laita ihmeessä kiinteät 37mm kupit, sitten kestää jo enemmän nokkaakin.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #146 : 21.03.2020, 09:59:44 »
37mm kupit tietty ja säätöpalat jää pois niin ei tarvi pelätä niiden irtoamista. Venttiilin säätö työlästä tuon jälkeen, mutta eipä niitä ole tarvinnut säätää muuten ku venttiilitöiden yhteydessä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #147 : 21.03.2020, 10:05:44 »
Hankala tulkita ahdetun tehokäppyrää paremmin.. mut ilmeisesti oletuksena voi pitää että kansi+nokka on ollut pullonkaulana nyt ettei ole enempää voimaa saanu irti? Tai lähinnä miks käppyrä nyykähtää ~7000rpm jälkeen.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #148 : 21.03.2020, 10:22:13 »
Hankala tulkita ahdetun tehokäppyrää paremmin.. mut ilmeisesti oletuksena voi pitää että kansi+nokka on ollut pullonkaulana nyt ettei ole enempää voimaa saanu irti? Tai lähinnä miks käppyrä nyykähtää ~7000rpm jälkeen.

Nokka ilmeisesti rajoittaa. Kantta vähän paranneltiin tuon ahdinpäivityksen yhteydessä, mutta muuta vaikutusta ei saatu ku vähän pidempi vetoalue. Paine muistaakseni lähtee laskuun tuossa 7000 paikkeilla penkissä. Ajossa pysyy rajoittajaan asti +3bar.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 745 2.3 8v. 754hv 774nm
« Vastaus #149 : 21.03.2020, 13:50:44 »
Nokka oli Enem K15= 292/0,01mm ja 12,5mm max nosto?
Pipemaxilla pyöritelly B230 arvoja, niin tykkää kyllä aika reilusti isommasta nostosta.. jos halutaan reilummin pyörittää.
 Tai vaihtoehtoisesti älyttömän kokoiset venttiilit, jolloin viimeistään tulee palotila ja mahdollisesti myös poraus pullonkaulaksi.

Esimerkiks jos Pipemaxilla laskee B230 7500rpm huipputeholle 110% volymetrisellä hyötysuhteella vaparina.
280@1mm ja 14,6mm nosto , 14:1 korjaamaton puristussuhde ja 48/40mm venttiilit.
Silloin nokka ja venttiilien koko riittäisi just ja just.. sen mukaan, teoriassa. Toki kannen virtaus vaikuttaa merkittävästi tuossa, joka on tuossa oletuksena 260cfm@28" / 180cfm@28".

Eli >260hp@7500rpm.

Ei pysty laskemaan kunnolla ahdettua konetta tuo ohjelma, niin noin on helpompi.
Muutenkin antaa vain karkeita lähtökohtia sille, että riittääkö esim. tulevat speksit omiin tavoitteisiin.
Enemmän vapaasti hengittävän pakosarjan ja imusarjan mitoitukseen soveltuva, vaikkakin jonkinlainen kevyt moottorisimu onkin jo.

Vaparissa huomattavasti yksinkertaisempaa tehokäppyrän tulkinta ainakin miusta.
Hyvin karkeesti: tehokäppyrä tasoittuu ja teho ei nouse = imupuoli pullonkaula
Tehokäppyrä romahtaa = pakopuoli "tukkoon"
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

RallyBaron  Samppasport