Samppasport  Futurez

Dragrace 142 B230+HX60 -> Dragrace Amazon

  • 429 Vastauksia
  • 157099 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #375 : 04.02.2023, 18:06:39 »
Tänään vähän suunniteltiin tätä tulevaa lohkoa. Tarkoitus siis valaa koko lohkon vesitila täyteen. Vesikiertoa suunniteltiin niin, että alkuperäisestä vesipumpusta poistetaan sisukset ja vesi sisään sähköisellä pumpulla tämän läpi kanteen. Kannen takapäästä on mennyt letku ylävesiletkun haaraan, niin tämä jätetään näin, mutta tähän lisävesipumppu. Tuo termostaatin keskellä oleva vesikanava näyttää menevän suoraa tuonne tulopuolle, niin sen voi varmaan tukkia ja termostaatin jättää pois kokonaan?

Vesimäärä menee todella pieneksi, joten jäähdyttimen varmaankin joutuu vaihtamaan isompaan.

Voisikohan toimia näin niinkuin ajateltu?

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #376 : 04.02.2023, 18:21:13 »
Minä näistä mittää tiiä, mutta ilmeisesti liian vilhakasti kiertävä nestekään ei jäähdytä parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Mikä sitten tässä kokoonpanossa lienee optimi...?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #377 : 05.02.2023, 12:21:38 »
Kriittisin alue kannessa on pakoseeti ja pakokanava. Näistä tulee eniten lämpökuormaa kanteen.

Vakiossa vinokoneessa pumppu työntää nestettä lohkoon ja lohkosta kanteen. Eli viileää nestettä tulee tasaisesti jokaisen sylinterin kohdalle kanteen. Kylmä termostaatti ohjaa nesteen takaisin pumpulle ja kun termari alkaa aueta otetaan jäähdyttimeltä viileää nestettä pumpun sisäänmenoon.

Kisamoottorissa jättäisin lohkon betonoinnin yläpäästä vajaaksi ja vesi nousisi tästä kanteen. Ulos sitten molemmista päistä. En työntäisi vettä kannen  toisesta päästä sisään ja toisesta ulos.

Mutta tämä on nyt tällaista spekulaatiota vailla olennaista dataa toimivista systeemistä. Rakenteilla on tosin sähköinen vesipumppu ja termari vinokoneeseen mutta sitä en ole vielä testannut käytännössä.

 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #378 : 05.02.2023, 21:12:48 »
Tästä jäähdytyskierrosta olis mukava kuulla lisää mietteitä ja jospa jollakin olisi ihan käytännön kokemusta tästä. Ruotsissa ajavat sellaisella moottorilla missä vesi menee tuosta kannen etupäästä sisään ja takapäästä lämppärin lähdöstä ulos. Termostaatti ja alkuperäinen ylävesiletku poistettu. Tosin tämä on metanolimoottori, joten tuleekohan tälläisella ratkaisulla ongelmaa kun käytetään E85.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #379 : 06.02.2023, 05:44:22 »
Oliko tässä termostaattia ollut kun lämpöongelmia oli?

Metanolin jäähdyttävä vaikutus on kyllä todella merkittävä.
Mut kiihdytyskäytössä on ollu jenkeissä/australiassa muistaakseni myös E85 kanssa jotai koneita missä pelkästää kannessa vesi.. speedtalk foorumilta voi koittaa kaivella.

Lämmöt 60..80C välille.
Joko orkkis termostaatista romut paikoilleen että rajottaa nestekiertoa tai sähkönen pumppu+ohjaus.
 Viisaammat tietää paremmin toki.
 Kunhan ei yli 105C nouse vedenlämpö ni on vielä ns. turvallisella alueella.
Painetta vaa tarvii jäähdytysjärjestelmään ettei keitä.

Metanolilla lämpöongelmia tuskin tulisi pienellä syylärilläkään mut on aika kallista puuhaa jos VP metanolilla joutuu ajelee.
 Vähä huonommin nykyisin löytyy järkihintaan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #380 : 07.02.2023, 20:00:43 »
On ollut alkuperäinen termostaatti ja auki jumitettu termostaatti. Molemmilla toimii samalla tavalla. Lämmöt pysyy vedon aikana alle 100, mutta lähtee nousemaan heti vedon jälkeen, eli onkohan ongelmana ollut liian hidas veden virtaus alkuperäisellä pumpulla, kun kaasu nostetaan.

Nyt on lohko täynnä betonia. Kokeilen nyt ensin tuota, että kannen etupäästä vesi sisään ja takaa ulos. Pienet sähköpumput molempiin päihin ja jos mahtuu, niin pieni lisäjäähdytin ennen jäähdytintä.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #381 : 12.03.2023, 18:50:23 »
Moottori viety pajalle viimeviikolla ja isomman ahtimen kävin hakemassa viikonloppuna. Kovasti ois houkutellut siipipäivitys tuohon entiseen ahtimeen, mutta kokeillaan nyt kuitenkin reilusti isompaa. HX60 80/113 billettikompuralla ja 86/97 pakosiivellä. Pakopesä yksiosainen 22. Pakopesä saattaa mennä vaihtoon, jos löytyy jostakin sopiva portiton tilalle. Koko tuossa olisi varmaan melko hyvä, mutta tuon portin takia painoa on turhan paljon.




Paikalla bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #382 : 13.03.2023, 11:27:39 »
No nyt rupee ole turbon näköinen. Sun olisi pitänyt laittaa vertailuksi vakio mitsun  :)

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #383 : 16.03.2023, 20:50:34 »
No nyt rupee ole turbon näköinen. Sun olisi pitänyt laittaa vertailuksi vakio mitsun  :)

Harmi kun ei sellaista ole enään.

Polttoainelinjoista ja paineensäätimestä kysymys. Mikä on hyväksi havaittu paineensäädin, esim AEM tuotteet, onko laatu kohdallaan? Haussa sellainen mikä säädetään kerran kohdalleen ja voi unohtaa siihen. Riittääkö 10mm sisäreiällä oleva polttoainelinja mihin asti? Millainen polttoainesuodatin?

Nyt siis suunnitelmissa päivittää nuo 2x6mm linjat yhteen isompaan. Vakiokiskon tilalle tulee alumiinikisko ja vakio paineensäädin korvataan jollain toimivaksi todetulla säätimellä.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #384 : 30.04.2023, 20:13:30 »


Alakerta niputettu ja nostettu paikalleen. Männistä sorvattiin 0.5mm pois, kun oli pientä nakutusjälkeä havaittavissa reunoilla, mutta muiten samanlainen kuin vanha setti. Alakerran päällä 530 parilla pultilla kiinni, niin sai sovitella Holsetin paikalleen ja uutta vesikiertoa. Turbo meni niin nätisti entisellä pakosarjalla, että vaihdoin siihen vain laipan.

Vieläkin kaipailisin kokemuksia noista bensapaineensäätimistä ja linjoista, että sais toimivat kerralla.

Tarkoitus ois 20.5 testailla Pudasjärvellä. Kiire voi kyllä vielä tulla, mutta yritetään ainakin.

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #385 : 01.05.2023, 16:22:35 »
Kuullut et jos oikeasti haluu toimivan bensanpaineen säätimen niin Valtosen Cridde on kehittänyt säätimen mikä toimii. Siltä hankkii.
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #386 : 01.05.2023, 16:24:09 »
Ja turha laittaa liian isoa linjaa bensalle.
An10 pitäis riittää.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2023, 16:28:33 kirjoittanut Neverbe4 »
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #387 : 02.05.2023, 19:55:57 »
Harmi kun ei sellaista ole enään.

Polttoainelinjoista ja paineensäätimestä kysymys. Mikä on hyväksi havaittu paineensäädin, esim AEM tuotteet, onko laatu kohdallaan? Haussa sellainen mikä säädetään kerran kohdalleen ja voi unohtaa siihen. Riittääkö 10mm sisäreiällä oleva polttoainelinja mihin asti? Millainen polttoainesuodatin?

Nyt siis suunnitelmissa päivittää nuo 2x6mm linjat yhteen isompaan. Vakiokiskon tilalle tulee alumiinikisko ja vakio paineensäädin korvataan jollain toimivaksi todetulla säätimellä.

Mulla oli useemman vuoden käytössä aem:in säädin viinalla, eikä kyllä kertaakaan tarvinnut koskea säätöön. Paine pysy justiin säädetyssä.
Muistaa vaan vaihtaa sen kuristimen oikeen kokoseks jos pumpuissa on enemmän kapasiteettia(alunperin muistaakseni pienimmällä kuristimella), meinaa muuten tyhjäkäynnillä nousta paine liian kovaks.

AN8 linja riittää melko pitkälle (reilu 10mm sisähalkaisija), verrokkina 2x6mm linjaan vajaa 40% enemmän virtauspinta-alaa.

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #388 : 16.05.2023, 19:55:05 »
aem säädin toiminu useamman vuoden hienosti... aikasemmasta kiinalaisesta porsi kalvo.  ;D hyd liikkeestä olen 8mm teräspunosletkut teetättäny kahteen autoon 70e makso muistaakseni meni paluu, minusta aika halapa
« Viimeksi muokattu: 16.05.2023, 19:59:20 kirjoittanut sp69 »
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Dragrace 142 B230+hx55 805hv 828nm
« Vastaus #389 : 17.05.2023, 22:36:46 »
Katsellaan polttoainelinjoja ja säätimiä myöhemmin, lauantaiksi ei ehdi. Maanantaina sain kannen. Siitä on nyt tasopinnasta hitsattu vesikanavat umpeen. Ohjurit ja venttiilit oli uusittu. Pakoventtiilit vaihdettu samalla pari milliä isompiin. Venttiilit nyt 48/42mm. Eilen käyteltiin moottori lämpimäksi, eikä vielä ainakaan löytynyt mitään vikaa. Pitää vielä jälkikiristellä kansi, vaihtaa öljyt ja varmasti paljon muutakin, mutta eiköhän tätä lauantaina Pudasjärvellä testata.






 

Proturbo  Autodiagnoosi