Aina olen Ardicia kehunut, mutta nyt tarvisi vinkkejä.
Viime kevät talvena alkoi löpö haisemaan, mutta en tehnyt asialle mitään. Kesällä huolsin Ardicin ja samalla syyksi selvisi paineen tasaimen vuoto. Uusin sen ja siinä tulee samalla uusi suutin putki. Ai niin puhaltimen moottoriin laitoin samalla uudet laakerit.
Heti ekasta käynnistyksestä lähtien on pölläyttänyt savua huomattavasti enemmän kuin ennen ja nyt sitä on alkanut tulla runsaasti. Joskus kovilla pakkasilla on sammunutkin 10s. käynnin jälkeen ja lähtenyt sitten uudestaan käyntiin.
20s. jälkeen käy tosi nätisti eikä savuta, alku vaan on jotenkin vaikean tuntuista (liekki röpeltää).
Oma veikkaus:
Auton mukana tuli lappu Ardicin seoksien säädöistä joskus v. 2007 tai sinnepäin.
Nyt kun vaihdoin uuden suuttimen (kulumattoman) käy laihoilla eikä meinaa syttyä kunnolla.
Mitä seoksien säätö tarkoittaa? Pumpun naksutus aikaa vai puhaltimen kierroslukua?
Mitataanko pakokaasuja säädön aikana?
S80 -01
Mahdollisesti voi viitata tosiaan siihen, että polttoaineseos on väärä.
Seosta säädetään pa-pumpun iskun pituutta muuttamalla, pumpun toisessa päässä on säätö siinä pumpun yhteessä (säädetään löysäämällä mutteria ja sitten kiertämällä alla olevaa osaa)
Seoksen säätämiseksi täytyy toki pakokaasuja mitata, co2 on se mitä mitataan ja muistelisin, että oikea arvo oli 10-12% välillä... (siis ihan vain heikon muistini varainen arvio)
Vikoja voisi olla myös polttainepumpun heikko tuotto tai ilmavuoto pa-linjassa.
Joissain vuosimalleissa on mahdollista pudottaa puhaltimen max pyörimisnopeutta joko arvoihin 8000, 7000 tai 5000rpm, tämä muutos mielestäni muuttaa myös pumpun ohjauksen taajuutta, jolloin sinänsä tuolla ei saavuteta seoksen säätöä, vaan heikompi lämmityskyky ja pienempi polttoaineen kulutus... joskaan tuo jälkimmäinen ei nyt mitenkään huono juttu ole ja varmaan se edelleenkin lämmittää riittoisasti.
Se päästömittaushan ei iso homma olisi, säätö on vähän hankalampi, jos sulla on pumppu sielä ardic:n kyljessä... mittaus tietysti tarvii tehdä lämpöiselle lämmittimelle, siinä vaiheessa, kun palaminen on tasaista.