Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto

  • 30 Vastauksia
  • 21422 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa super0sub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« : 09.06.2011, 13:56:01 »
Omassa perä laahaa etupäätä matalammalla, ja lähtökohtaisesti vika lienee jousissa.

Jouset eivät Sinisen mukaan ole kuitenkaan "normi-iskarit", vaan tehtaalla asennetut jonkilaiset lisävarusteiskarit, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. Ilmeisesti niissä on jokin erikoisuus, että tasapainottavat oikealle korkeudelle, esim. peräkärrin kanssa ajettaessa. Hinta sitten onkin about 600egee kappale. Ilmeisesti normaalitkin jouset siihen voidaan laittaa, mutta se vaatisi sitten muutoksia myös rakenteisiin (alusta?).

Eli tällä hetkellä näyttää siltä että sinällään normaalin jousien&iskareiden vaihdon kustannukset pompsahtaakin 1500€ tietämille, joten alkaa mietityttämään kannattaako koko auto enää ylipäänsä korjata.

Onko kellään kokemuksia ko. aiheesta? Vinkkejä?

« Viimeksi muokattu: 10.06.2011, 05:31:14 kirjoittanut super0sub »

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1918
  • S60 T6 AWD -11
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #1 : 09.06.2011, 14:58:53 »
Sinulla on nivomat iskunvaimentimet jotka pitävät perän korkeuden vakiona kuormituksesta välittämättä.
http://www.x40fin.com/index.php?topic=6498.0
Tuolta hakua käyttämällä löytyy jonkinlaista lisätietoakin.
Tuossa nivomatin toimintaperiaate.:
http://petrolsmell.com/2010/02/24/nivomat-the-automatic-ride-height-control-system/
« Viimeksi muokattu: 09.06.2011, 15:08:51 kirjoittanut TapioR »
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa super0sub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #2 : 09.06.2011, 15:10:41 »
Sinulla on nivomat iskunvaimentimet jotka pitävät perän korkeuden vakiona kuormituksesta välittämättä.
http://www.x40fin.com/index.php?topic=6498.0
Tuolta hakua käyttämällä löytyy jonkinlaista lisätietoakin.
Tuossa nivomatin toimintaperiaate.:
http://petrolsmell.com/2010/02/24/nivomat-the-automatic-ride-height-control-system/

Ok, kiitos vinkistä. Meni siis jouset ja iskarit sekaisin. Mut tuo on juurikin se mitä tarkoitin.  Asia tarkentunee vielä tämän illan aikana, mutta tällä hetkellä tilanne ei vaikuta ollenkaan hyvälle.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2011, 05:40:16 kirjoittanut super0sub »

Poissa super0sub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #3 : 10.06.2011, 05:38:25 »
Asia tarkentunee vielä tämän illan aikana, mutta tällä hetkellä tilanne ei vaikuta ollenkaan hyvälle.

Elikkäs, oikealta takaa Nivomat sylkeny nesteensä pihalle, ja vasemmalta puolelta jousi poikki. Tahtoo sanoa sitä, että molemmille puolille menee sekä iskarit että jouset uusiks, kuten jo alun perin ennakoin. Nivomatit ovat turkasen kalliit, joten ensimmäisenä tulee mieleen, että voiko autoon asentaa "normi-iskarit". Jossain keskusteluissa lukee, että tämä olisi mahdollista, kun vaan vaihtaa samalla "kuorma-jouset". Toiset taas tietävät kertovan, että tuo vaatisi jotain muutoksia myös alustaan/runkoon, ja tulisi kalliimmaksi kuin nivomatit,

Onko joku yrittänyt/onnistunut tällaisessa vaihdossa? Mitä ylipäänsä tarkoittaa kuorma-jouset? Sinisellä ei tästä vaihtoehdosta tiedetty mitään, vaan suosituksena on uusien nivomatien vaihto.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2011, 05:40:54 kirjoittanut super0sub »

Poissa super0sub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #4 : 10.06.2011, 13:10:02 »
Uusi päivä, uudet kujeet - tässä tapauksessa käänteet. Pistäydyin nimittäin AD:lla ja siellä isännät olivat sitä mieltä, että normi iskarit ja jouset vaan paikalle. Eikä kuulemma tarvitse välttämättä laittaa kuormajousia, mutta voi toki laittaa jos haluaa jäykemmän perän. Sanoivat myös sen, että jos nivomatit vaihtaa normi-iskareihin niin jouset pitää vaihtaa myös, sillä muuten perä jää roikkumaan.

Ko. äijät eivät kuitenkaan olleet suoranaisesti koskaan nähneet V40:stä johon tälläinen vaihto olisi tarvittu tehdä, mutta isompiin (V70) kylläkin. Niissä osat olivat myös käyneet suoraan paikalleen, ilman ongelmia.

Eli edelleen haussa on V40:sen omistajia, joilla olisi tietoa tästä asiasta.

Poissa baretti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #5 : 16.06.2011, 14:58:09 »
Itse vaihdoin kyseiseen malliin ihan normi iskarit ja jouset, hinta 200€ paikallisesta varaosaliikkeestä. Asennus sujui ilman ongelmia. Perä nousi 7cm ja toimii ihan hyvin. Entiset oli nivomatit.

Poissa super0sub

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #6 : 20.06.2011, 12:19:57 »
Itse vaihdoin kyseiseen malliin ihan normi iskarit ja jouset, hinta 200€ paikallisesta varaosaliikkeestä. Asennus sujui ilman ongelmia. Perä nousi 7cm ja toimii ihan hyvin. Entiset oli nivomatit.

Oorait. Hieman helpottaa, sillä parissa korjaamossa olivat sitä mieltä, että sinne joutuis vaihtamaan jotain muitakin osia, jotta sen perän sais pysymään ylhäällä,
ja näin ollen koko paskan hinnaksi tulisi vähintään uusien nivomatien hinta.

Poissa ämgee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #7 : 12.07.2011, 17:37:28 »
http://www.nettiauto.com/volvo/v40/3799261

Avokki osti tuon kyseisen auton viime perjantaina 8.7.2011 yksityiseltä henkilöltä. Koeajossa auto tuntui hyvältä ajaa enkä huomannut mitään vikoja. No kaupat tehtiin ja lähdin ajamaan autoa Oulusta Rovaniemelle. Kemi-Rovaniemi välillä oli tiessä pieni "heitto" johon ajoin n.80km/h ja kuulin kuinka pelkääjän puolen takarengas otti kaareen kiinni, en kiinnittänyt tuohon siinä vaiheessa sen suurempaa huomiota. Rovaniemellä ajellessani tuo rengas on ottanut kaareen nyt useammankin kerran kun ajaa johonkin pattiin, varsinkin kun takapenkillä on porukkaa. Rengaskoko on 17' mutta pyöräkoteloon jää kyllä ihan hyvin tilaa eikä kaariin pitäisi ottaa kiinni. Tuttu autokorjaajaopiskelija katsoi sitten tuota takanurkkaa ja sanoi että autosta on iskarit takaa lopussa. Avokki vei sitten auton korjaamolle ja siellä korjaaja sanoi että autossa on harvinaiset "ilmaiskarit" jotka maksaa uutena 400-600€/kpl. Nyt tarvitsisin vastauksia muutamiin kysymyksiin:

1. Onko nuo ilmaiskarit todella noin kalliita?
2. Pitääkö alle laittaa Volvon alkuperäisiskarit vai voiko laittaa jotkut halvemmat varaosaiskarit?
3. Voiko autoon laittaa ilmaiskareiden tilalle normaalit iskarit?
4. Voinko vaatia myyjää purkamaan kaupan/ osallistumaan korjauskustannuksiin, sillä uskon hänen tietäneen tästä viasta kun autoa minulle myi? Myyjä nimittäin sanoi ennen koeajolle lähtöä että ei kannata ihmetellä auton alustan kovuutta, autossa on kuulemma urheilullinen alusta tjms...  Lopussa olevista iskareista hän ei maininnut sanallakaan. No keajossa ajoin melko rauhallisesti enkä ajanut autoa mihinkään pattiin, joten silloin rengas ei kaareen kiinni ottanut.  Nyt kun olen yrittänyt myyjää saada kiinni, hän ei vastaa puhelimeen  :nohnoh

MITÄ TÄSSÄ KANNATTAA TEHDÄ?

« Viimeksi muokattu: 12.07.2011, 19:20:15 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1918
  • S60 T6 AWD -11
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #8 : 12.07.2011, 19:00:18 »
http://www.nettiauto.com/volvo/v40/3799261
1. Onko nuo ilmaiskarit todella noin kalliita?
2. Pitääkö alle laittaa Volvon alkuperäisiskarit vai voiko laittaa jotkut halvemmat varaosaiskarit?
3. Voiko autoon laittaa ilmaiskareiden tilalle normaalit iskarit?
4. Voinko vaatia myyjää purkamaan kaupan/ osallistumaan korjauskustannuksiin,
1. on, googleta sanalla nivomat niin tiedät lisää.
2. 3. Tavalliset iskarit ja jäykemmät jouset, nivomaattien kanssa olevat jouset ovat liian löysät normi iskarin kanssa.
4. Et voi, normaali kulumaa tuon ikäisessä autossa.

http://www.x40fin.com/index.php?topic=6498.0
« Viimeksi muokattu: 12.07.2011, 19:20:31 kirjoittanut (Miksu) »
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #9 : 12.07.2011, 19:22:36 »
Siirsin ämgee:een viestin tämän keskustelun jatkoksi.

Poissa ämgee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #10 : 12.07.2011, 19:28:10 »
1. on, googleta sanalla nivomat niin tiedät lisää.
2. 3. Tavalliset iskarit ja jäykemmät jouset, nivomaattien kanssa olevat jouset ovat liian löysät normi iskarin kanssa.
4. Et voi, normaali kulumaa tuon ikäisessä autossa.

Joo just lueskelinkin läpi tämän kyseisen ketjun ja nyt ollaankin paljon viisaampia. Kiitoksia Tapiolle!
Kyllä me avokin kanssa yritetään saada myyjääkin tästä vastuuseen. Ennen kauppojen tekoa avokki kyseli myyjältä sähköpostilla auton kunnosta ja myyjä kirjoitti että autossa ei ole mitään vikaa vaikka nivomatit on varmasti olleet jo silloinkin lopussa. Jos myyjän kanssa ei päästä yhteisymmärykseen eikä saada sitä vastuuseen niin sillon ollaankin sitten kusisen paikan edessä. Uusiin nivomateihin ei rahaa kyllä löydy. Pitänee siinä tapauksessa laittaa normi-iskarit ja jouset alle.

Hintaa kun vertaa niin kuinka paljon maksaa uudet nivomatit vs. uudet normi-iskarit&jouset? Kärsiikö ajomukavuus jos hylkään nuo nivomatit?

edit: Nettivaraosa.com:n kautta kun etsin nivomateja niin sieltä löyty muutamia s60:seen 850 ja v70:seen. Nuo ei vissiin V40:seen käy?
« Viimeksi muokattu: 12.07.2011, 19:38:16 kirjoittanut ämgee »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #11 : 12.07.2011, 19:40:08 »
Joo just lueskelinkin läpi tämän kyseisen ketjun ja nyt ollaankin paljon viisaampia. Kiitoksia Tapiolle!
Kyllä me avokin kanssa yritetään saada myyjääkin tästä vastuuseen. Ennen kauppojen tekoa avokki kyseli myyjältä sähköpostilla auton kunnosta ja myyjä kirjoitti että autossa ei ole mitään vikaa vaikka nivomatit on varmasti olleet jo silloinkin lopussa. Jos myyjän kanssa ei päästä yhteisymmärykseen eikä saada sitä vastuuseen niin sillon ollaankin sitten kusisen paikan edessä. Uusiin nivomateihin ei rahaa kyllä löydy. Pitänee siinä tapauksessa laittaa normi-iskarit ja jouset alle.

Hintaa kun vertaa niin kuinka paljon maksaa uudet nivomatit vs. uudet normi-iskarit&jouset? Kärsiikö ajomukavuus jos hylkään nuo nivomatit?

Yksityishenkilöltä ei mitään voi noin niinkuin lainsäädännön avulla saada, ainoastaan myyjän hyväntahtoisuuden avulla voi jotain saada.

Tuossa on jotain motonetin luettelosta bongattua
67-5816 Takajousi Volvo-V40 41,90€/kpl
34-1204 Takakaasuiskari Volvo40 ->4.00 39,90€/kpl

Mutta älä luota noiden sopivuuksiin tai siihen, että pelkästään noi riittää, kun voi tarvita jotain muitakin iskarituennan osia, että saa sopimaan, en ole koskaan tehnyt kyseistä vaihtoa.

Mutta että tuosta nyt näkee motonetin normi iskarien ja jousien hinnan, eli n. 40€/kpl x 4 = 160€  + mitä muuta sitten mahtaa tarvita, että saa normi iskarit paikalleen..  en ole lukenut tuota x40 foorumin juttua, oliko sielä jotain juttua, että mitä kaikkea tarvii vaihtaa?

Kyllä nää V40:t on ihan ok ajettavia normi iskareillakin.

Poissa ämgee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #12 : 12.07.2011, 19:50:09 »
Yksityishenkilöltä ei mitään voi noin niinkuin lainsäädännön avulla saada, ainoastaan myyjän hyväntahtoisuuden avulla voi jotain saada.

Tuossa on jotain motonetin luettelosta bongattua
67-5816 Takajousi Volvo-V40 41,90€/kpl
34-1204 Takakaasuiskari Volvo40 ->4.00 39,90€/kpl

Mutta älä luota noiden sopivuuksiin tai siihen, että pelkästään noi riittää, kun voi tarvita jotain muitakin iskarituennan osia, että saa sopimaan, en ole koskaan tehnyt kyseistä vaihtoa.

Mutta että tuosta nyt näkee motonetin normi iskarien ja jousien hinnan, eli n. 40€/kpl x 4 = 160€  + mitä muuta sitten mahtaa tarvita, että saa normi iskarit paikalleen..  en ole lukenut tuota x40 foorumin juttua, oliko sielä jotain juttua, että mitä kaikkea tarvii vaihtaa?

Kyllä nää V40:t on ihan ok ajettavia normi iskareillakin.

No pitää sitten vedota myyjän hyväntahtoisuuteen :D Mitä lueskelin tuota x40 foorumia niin vähän jäi auki että riittääkö pelkät iskarit ja jouset vai tarviiko muutakin härpäkettä. Pitää ottaa selvää siitä. Ja se on hyvä tietää että normi iskareilla ja jousillakin pystyy ajamaan. Kiitoksia Miksu!  :)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #13 : 12.07.2011, 19:52:08 »
No pitää sitten vedota myyjän hyväntahtoisuuteen :D Mitä lueskelin tuota x40 foorumia niin vähän jäi auki että riittääkö pelkät iskarit ja jouset vai tarviiko muutakin härpäkettä. Pitää ottaa selvää siitä. Ja se on hyvä tietää että normi iskareilla ja jousillakin pystyy ajamaan. Kiitoksia Miksu!  :)

Joo, suurimmassa osassahan näistä normi iskarit ja jouset on, eikä ne nivomaticit tuo auvoa, kuin ehkä juuri kärryn ja vaunun vedossa, kun perän korkeus pysyy vakiona.

Poissa ämgee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
« Vastaus #14 : 12.07.2011, 19:59:42 »
Joo, suurimmassa osassahan näistä normi iskarit ja jouset on, eikä ne nivomaticit tuo auvoa, kuin ehkä juuri kärryn ja vaunun vedossa, kun perän korkeus pysyy vakiona.

Tuossa meidän kohlossa ei edes ole vetokoukkua, eli pakottavaa tarvetta nivomateille ei ole. Alan kallistua sille kannalle että vaihdan normi-iskarit ja jäykemmät jouset alle, jos en huippuhalvalla jostakin romuttamolta saa vähän käytettyjä nivomateja.

Motonet taitaa olla halvin ja kätevin paikka etsiä uusia iskareita ja jousia?

Ja jos jollakin on kokemusta nivomatien vaihdosta normi-iskareihin V40:sessä niin laittakaa ihmeessä tähän ketjuun viestiä yksityiskohdista: mitkä jouset, mitkä iskarit, tarviiko tehdä koriin säätöä, onko kuinka iso työ jne...

Kiitoksia jo etukäteen  :hello:

 

Autoracing  KL-varaosat