Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15789 Vastauksia
  • 3319337 Lukukerrat

0 jäsentä ja 12 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Teiden tukko
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14670 : 07.01.2021, 18:03:16 »
Noniin.. S60  2.5T  vm. -04.

Lämpötolpasta ei meinaa millään saada käyntiin. Ensin vähän koittaa lähtä, muttei lähdekään. Sitten kun odottaa hetken ja starttaa kauan, nii  lähtee mutta epätasaisesti (kuin vain osilla pytyistä). Ajossa toimii oikein ja kuumalla koneella starttaa oikein.

 Autossa etanolisarja, mutta sen en usko liittyvän asiaan, viime talvena ei oireillut mitenkään.

Missä se etanolisarjan lämpötila-anturi on? Onko päässyt liikkumaan viime talvesta?

Minä en saa puhelimella yhteyttä enään etanolipurkkiin, lämpö tappanut bluetooth-palikan. Ilmeisesti itse purkki kuitenkin toimii kun vikavalo ei syty ja moottori ei ole sulanut. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14671 : 07.01.2021, 19:07:48 »
Missä se etanolisarjan lämpötila-anturi on? Onko päässyt liikkumaan viime talvesta?

Minä en saa puhelimella yhteyttä enään etanolipurkkiin, lämpö tappanut bluetooth-palikan. Ilmeisesti itse purkki kuitenkin toimii kun vikavalo ei syty ja moottori ei ole sulanut. ???

Anturi ja palikka on koneen yläpuolella,  mustassa metallisessa "poikkituessa" kiinni.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14672 : 07.01.2021, 19:14:37 »
Anturinhan pitäisi olla kannessa jossain "kiinni" eli nippusiteellä esim termarikotelossa tai vastaavassa mikä on yhtä lämmin mitä moottori. Ei mikään imusarja kuitenkaan koska sehän on viileämpi mitä kone kun se käy.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Teiden tukko
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14673 : 07.01.2021, 19:36:44 »
Anturi ja palikka on koneen yläpuolella,  mustassa metallisessa "poikkituessa" kiinni.

Mulla on kanssa purkki poikkituessa kiinni. Siitä riitti johdot parhaiten kaikkialle, maajohtoa piti jatkaa. Anturin suosittelisin siirtämään kannen lähelle missä glygoli lämmittää.

Anturinhan pitäisi olla kannessa jossain "kiinni" eli nippusiteellä esim termarikotelossa tai vastaavassa mikä on yhtä lämmin mitä moottori. Ei mikään imusarja kuitenkaan koska sehän on viileämpi mitä kone kun se käy.

Mulla on imusarjan kyljessä niin, että se anturin pää on kannessa kiinni tai ainakin hyvin lähellä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14674 : 07.01.2021, 20:07:43 »
Mulla on kanssa purkki poikkituessa kiinni. Siitä riitti johdot parhaiten kaikkialle, maajohtoa piti jatkaa. Anturin suosittelisin siirtämään kannen lähelle missä glygoli lämmittää.

Mulla on imusarjan kyljessä niin, että se anturin pää on kannessa kiinni tai ainakin hyvin lähellä.

Okei, pitää katsella sen paikkaa, mutta se ei varmuudella nyt ole omassa tapauksessa se ongelma, kun ennen toiminut ongelmitta.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14675 : 07.01.2021, 20:19:42 »
Eikös senkin lämpöanturi ole vastuslanka. Työmaan pikkumoottorissa just veemäisimmät viahaut vastuksellisiin antureihin. Ei tarvi olla kun pari johtosäiettä poikki liittimestä tai muualta ja johan vastus kasvaa ja kylmä vesikin muuttuu kiehuvaksi koneen logiikassa.

Näät purkit alkaa oleen siinä iässä jo että pari hapettumaa tai johtosäiettä on jo poikki.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14676 : 07.01.2021, 22:21:06 »
Jos sulla siellä on ennestään isomäntäiset olleet.

Sä et halua autoosi takapainoisia jarruja..
Testien perusteella automaatissa kun on 40mm mäntäset takana ja pienimmät seiskaan asennetut edessä, on se yhä talvella suorastaan vaarallisen etupainoinen kun etupää suhona takapää työntää yhä ja jarrua saa painaa vaan reilusti lisää että takapääkin rupeaisi jarruttamaan. Eio siis suurempaa pelkoa että näihin saa takapainoiset pelkistään takasatulan mäntäkokoa napsun muuttamalla...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14677 : 07.01.2021, 22:54:32 »
Eikös senkin lämpöanturi ole vastuslanka. Työmaan pikkumoottorissa just veemäisimmät viahaut vastuksellisiin antureihin. Ei tarvi olla kun pari johtosäiettä poikki liittimestä tai muualta ja johan vastus kasvaa ja kylmä vesikin muuttuu kiehuvaksi koneen logiikassa.

Näät purkit alkaa oleen siinä iässä jo että pari hapettumaa tai johtosäiettä on jo poikki.

Eli termarin vieressä oleva mottorinlämpöanturi voisi olla viallinen? Vikakoodia ei anna ja lämpöviisari toimii normaalisti.  Eflexfuelin anturin toivon olevan vielä ehjä, kun ikää reilu vuosi. Huomenna tosiaan testaan, vaikuttiko mitään kun nyt on bensan tilalta etanolia koneessa. Jos edelleen sama vika, pitää miettiä pidemmälle antureita ynnä muita.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14678 : 08.01.2021, 07:18:15 »
Eli termarin vieressä oleva mottorinlämpöanturi voisi olla viallinen? Vikakoodia ei anna ja lämpöviisari toimii normaalisti.  Eflexfuelin anturin toivon olevan vielä ehjä, kun ikää reilu vuosi. Huomenna tosiaan testaan, vaikuttiko mitään kun nyt on bensan tilalta etanolia koneessa. Jos edelleen sama vika, pitää miettiä pidemmälle antureita ynnä muita.

Eiku pelkkää e flexi purkkia ja sen johtoja yms tarkoitin.

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 608
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14679 : 08.01.2021, 11:33:40 »
Testien perusteella automaatissa kun on 40mm mäntäset takana ja pienimmät seiskaan asennetut edessä, on se yhä talvella suorastaan vaarallisen etupainoinen kun etupää suhona takapää työntää yhä ja jarrua saa painaa vaan reilusti lisää että takapääkin rupeaisi jarruttamaan. Eio siis suurempaa pelkoa että näihin saa takapainoiset pelkistään takasatulan mäntäkokoa napsun muuttamalla...

Mulla tuo on automaatti ja tosiaan meinaa perusajolla olla nuo takajarrut lähes ilman käyttöä, välillä pitää polkea vähän enemmän että lähtee seisomisen jälkeiset ruosteet. Koita isomilla ainakin ensin.
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14680 : 08.01.2021, 14:07:00 »
Eiku pelkkää e flexi purkkia ja sen johtoja yms tarkoitin.

Nyt on etanolilla testattu ja lähti ku palmun alta. Eflexin softa näytti ennen käynnistystä moottorin lämmöksi 4'C (ulkona -4), eli ei se ainakaan paljoa heitä. Lähti myös nousemaan kun laitoin sormien väliin. Uskon anturin toimivan.  Eli kyt näyttää, että ongelma on vain bensalla startatessa lämpötolpasta?!

Poissa riparapa87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 534
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14681 : 08.01.2021, 22:55:28 »
Kaksi kertaa käyttäny yhtä autoa leimalla jossa takana 36mm ja 40mm männillä olevat satulat takana. Kummallakaan kerralla ei ole ollut mitään käytännön eroa jarruvoimissa. Pienemmällä männällä oleva puoli tais jonkun kymmenyksen verran pitää paremmin.
Kevyttä puolesta en tiedä,mutta raskaalla ei oo toivoa saada jarru sovitusta läpi jos on heitetty 18.16 sekaan.  ;D
Vi*tullako vihellät,kun huuli on halki. ::)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1630
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14682 : 08.01.2021, 23:23:20 »
Mulla tuo on automaatti ja tosiaan meinaa perusajolla olla nuo takajarrut lähes ilman käyttöä, välillä pitää polkea vähän enemmän että lähtee seisomisen jälkeiset ruosteet. Koita isomilla ainakin ensin.

Tomaatissa tehokkaampia takajarruja puoltaa sekin, että moottorijarrutus on olematonta manuaalin nähden.

Ja kun ajotapa on luonnostaan jarruille armollinen, tarvii ainakin kerran vuodessa oikein keskittyä "turhaan" jarrujen polkemiseen. Suurimmat heitot jarrubalanssissa on ollut dynossa silloin, kun pidemmän seisokin jälkeen on ollut vielä konttorin pihassa levyissä ruosteentynkää. ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14683 : 09.01.2021, 11:52:20 »
Tomaatissa tehokkaampia takajarruja puoltaa sekin, että moottorijarrutus on olematonta manuaalin nähden.

Ja kun ajotapa on luonnostaan jarruille armollinen, tarvii ainakin kerran vuodessa oikein keskittyä "turhaan" jarrujen polkemiseen. Suurimmat heitot jarrubalanssissa on ollut dynossa silloin, kun pidemmän seisokin jälkeen on ollut vielä konttorin pihassa levyissä ruosteentynkää. ::)
Tomaatissa tosiaan huomaa myös jarrupölystä, ettei takajarrut tee juuri mitään. Etuvanteet pölyttyy hyvinkin nopeasti jos taajamassa pyörittelee, takavanteet pysyvät puhtaana pitkään. Eikä takana kyllä palatkaan kulu juuri ollenkaan.
ABS rutisten kun jarruttelee jossain hiekkatiellä aina sillointällöin, pysyy takasatulat edes jotenkuten toimintakuntoisena ja levyt kirkkaina.

Poissa Abruzi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14684 : 09.01.2021, 21:02:52 »
Yritin selvittää itse, mutta varmuutta asiaan en saanut. Tarkoittaako katsastusmiehen käyttämä termi ”etuakselipalkki” samaa kuin apurunko ja onko se taas sama asia kuin etukelkka?

Ostin juuri 460:sen ja tuo akselipalkki on ruosteessa, ei vaan tunnu tuolla termillä löytyvän mitään.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo