Carcom Oy  Elekma

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15789 Vastauksia
  • 3318612 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14685 : 09.01.2021, 21:45:58 »
Yritin selvittää itse, mutta varmuutta asiaan en saanut. Tarkoittaako katsastusmiehen käyttämä termi ”etuakselipalkki” samaa kuin apurunko ja onko se taas sama asia kuin etukelkka?

Ostin juuri 460:sen ja tuo akselipalkki on ruosteessa, ei vaan tunnu tuolla termillä löytyvän mitään.
https://www.korjaamot.fi/index.php?page=naytaosa&id=782778&auto=Volvo%20460

Apurunko se taitaa näin yksinkertaisemmin olla  :)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1630
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14686 : 11.01.2021, 11:18:44 »
Tapaus takapotkun takaovi. Otin lukkolaitteen irti ja totesin, ettei se osallistu itse lukitustapahtumaan mitenkään, kuin korkeintaan heikolla vivuston palautuksella. Putsasin päällisin puolin messinkiharjalla ja bräkleenillä ja voitelin aseöljyllä.

Katsoin peilillä, että oven sisältä näkyvät mekanismit liikkuvat koko liikeradaltaan, eikä ulkokahvalle menevässä tangossakaan ole mainittavaa välystä. Mitäpä niille syntyneille kulumille olisi tehnytkään. Tuuttasin mekanismiin ohuen letkunpätkän avulla reilusti kliineriä ja paineilmaa, ja samalla metodilla aseöljyä perään. Samaten kaikkiin näkyviin niveliin tippa.

Lukkonupin tangon ovikiinnikkeistä toinen oli aika melto ja tanko irtosi siitä suht helposti, mutta kun lukkosolenoidi on oven takareunassa, tällä ei liene juurikaan merkitystä.

Lopuksi nostin vielä roikkuvan oven vaateriin piikkaamalla ja hiomalla ylemmän saranan ja oven välisen lätkän pois. Lopputuloksena uudenveroisesti toimiva veräjä.

Vielä kun saisi aikaiseksi käydä loputkin ovet läpi, vaikkei niissä isompia ongelmia olekaan, ennenkuin taas joku talviaamu noituu toimimattomia salpoja... ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14687 : 12.01.2021, 08:23:38 »
Mistä alkais ettimään lisää lämpöä? 940 sedan B230fb, jäkiasennus eberillä.

Ongelmana mielestäni luokattoman huono sisätilan lämpeäminen pakkasen mennessä yli 10 asteen. Lämmöt nousee mittarin mukaan kyllä, mutta kabiiniin ei tule lämmintä. Olen epäillyt, että lämppärin kiertoon lisätty eberi jäähdyttäisi sisätilaan tulevaa nestettä. ??? Mutta olisko termari nyt kuitenkin ensimäinen kohde?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14688 : 12.01.2021, 08:56:18 »
Liekkö eberi kuristaa kennon vedenkiertoa? Ohita eberi tilapäisesti ja kokeile onko eroa lämpeävyydessä.

Tucci

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14689 : 12.01.2021, 09:42:39 »
Mistä alkais ettimään lisää lämpöä? 940 sedan B230fb, jäkiasennus eberillä.

Ongelmana mielestäni luokattoman huono sisätilan lämpeäminen pakkasen mennessä yli 10 asteen. Lämmöt nousee mittarin mukaan kyllä, mutta kabiiniin ei tule lämmintä. Olen epäillyt, että lämppärin kiertoon lisätty eberi jäähdyttäisi sisätilaan tulevaa nestettä. ??? Mutta olisko termari nyt kuitenkin ensimäinen kohde?
Takaiskua t-kappaleessa, mikä on kytketty eberin ja moottorin väliin?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Teiden tukko
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14690 : 12.01.2021, 10:59:41 »
Liekkö eberi kuristaa kennon vedenkiertoa? Ohita eberi tilapäisesti ja kokeile onko eroa lämpeävyydessä.

Omassa ysissä ei jälkiasenteinen Eberi vaikuttanut mitenkään sisäkennon lämpiämiseen. Etsisin vikaa muualta.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14691 : 12.01.2021, 14:13:56 »
Takaiskua t-kappaleessa, mikä on kytketty eberin ja moottorin väliin?
Sen eberin voi kytkeä sillä takaisku-T-kappaleella tai sitten vaan suoraan sarjaan sen lämppärinkennon kanssa. Sarjassa se tietysti lämmittää sen eberin, jolloin sinne hukkuu lämpöä.

EHkä kannattaisi aloittaa mittaamalla lämppärin kennolle tulevan veden lämpötilaa. Jos siellä on neljännesvuosisadan syksyiset lehdet kennolla, ja saman ajan välykset lämppärin hanalla, niin eihän se kovin kuumaa ilmaa jaksa enää hönkiä.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14692 : 12.01.2021, 15:29:44 »
Sen eberin voi kytkeä sillä takaisku-T-kappaleella tai sitten vaan suoraan sarjaan sen lämppärinkennon kanssa. Sarjassa se tietysti lämmittää sen eberin, jolloin sinne hukkuu lämpöä.

EHkä kannattaisi aloittaa mittaamalla lämppärin kennolle tulevan veden lämpötilaa. Jos siellä on neljännesvuosisadan syksyiset lehdet kennolla, ja saman ajan välykset lämppärin hanalla, niin eihän se kovin kuumaa ilmaa jaksa enää hönkiä.

Takaiskuista ei mitään hajua, eberin edustajalla asennettu laite n. 7v sitten. Auto muutenkin sen verran uusi hankinta, että ei tietoa kennon saati hanan vaihdosta.

Vissiin puhallinta pois ja sitä kautta lehtiä poistamaan?  ??? Tuo mittailu kävi itelläkin mielessä
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1630
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14693 : 12.01.2021, 15:48:10 »
Aika kehnosti päässee puhaltimen reiästäkään kennoon asti käsiksi, mutta voihan sinne yrittää jotain imuletkua ujuttaa, jonsei ole kylmästöinnin kennoa tukkona.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14694 : 12.01.2021, 16:22:35 »
Aika kehnosti päässee puhaltimen reiästäkään kennoon asti käsiksi, mutta voihan sinne yrittää jotain imuletkua ujuttaa, jonsei ole kylmästöinnin kennoa tukkona.

Ei oo, tää on ihan karvalakki
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa haurala93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14695 : 12.01.2021, 19:29:24 »
Kuuluuko volvo v70 mk1 kytkimen pääsylinterin tangon kiinnitys tappi olla kiinni kytkin polkimessa miten?

Onkohan jotain korjaus sarjoja saatavilla että sais uuden pääsylinterin paikalleen
v70 mk2 -00/01 2.4 140hp

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14696 : 12.01.2021, 23:52:11 »
Tuossa lähipäivinä meille on luvattu -25c pakkasia mutta kävi aivopieru enkä tankannut talvilaatua. Tankki on melkein täynnä eikä joutais ajaa satoja kilometrejä jotta mahtuisi talvilaatua sekaan. Töihin pitää kuitenkin päästä.

Voiko tankkiin lisätä jotain joka varmistaisi ettei jäädy? Autona Toyota Avensis -03 D4D.

Vai otanko suosiolla vaimokkeen bensa avensiksen. (Josta ei muuten vielä ole mitään kokemuksia noin kylmällä kelillä)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1630
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14697 : 13.01.2021, 00:01:56 »
Ei kanistereita tai letkua pihassa...?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14698 : 13.01.2021, 02:49:00 »
Nojoo, se kieltämättä ois kyl vaihtoehto mutta tutkailin tarkemmin mitäs tuli tankattua. -20c abc smart dieseliä. Eiköhä siinä ole muutama aste toleranssia. Ja pistän pahvit keulaan niin ehkä selviän 30km.

Kuorma-automaailmasta jääny mieleen että -15c on normaali mittarissa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6890
  • Kaikkee sitä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14699 : 13.01.2021, 08:56:01 »
Ei kai niillä enää oo tuota ylimmäistä säiliöissä? :o Luulis että olet tankannut tuota keskimmäistä? ???

ABC:n dieselit ja niiden pakkaskestot:

    Smart Diesel -20/-10 ja Diesel -20/-10
    Alin käyttölämpötila -20 astetta ja alin varastointilämpötila -10 astetta
     
    Smart Diesel -35/-25 ja Diesel -35/-25
    Alin käyttölämpötila -35 astetta ja alin varastointilämpötila -25 astetta
     
    Smart Diesel -38/-30 ja Diesel -38/-30
    Alin käyttölämpötila -38 astetta ja alin varastointilämpötila -30 astetta


https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/smart-diesel
« Viimeksi muokattu: 13.01.2021, 08:58:24 kirjoittanut VäLKKy »
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

 

Proturbo  Autodiagnoosi