Ateho  Elekma

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4867 Vastauksia
  • 1066033 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1740 : 08.07.2019, 21:56:58 »
Kyssäri: Mikähän voisi olla kyseessä kun autoon tehtiin vuosihuolto + jakopää. Huoltoilmaisin nollattiin ja nyt huutaa taas huoltoa parin kuukauden käytön jälkeen. Kompura on vaihdettu kertaalleen, eikä herjaile sitä.

Puhelin on sen verran yleistynyt kapine, siksi se on useimmiten jo työsopparissa mainittu etu ja annetaan palkan päälle kaikille. Nää sähköpirssit ei  oo ihan vielä ole yhtä yleisesti käytössä.

Rupeis muut työntekijät vaatimaan 30 euron palkankorotusta kun tietävät, että sähköautoilijakin sellaisen sai.
Mennään jo aika rajusti Offtopic, mutta pidetään tuo palkankorotus ja verotusarvo erillään. Kaksi täysin eri asiaa. Ja kyllä, tuo puhelinetu lasketaan esim. 1000€/kk + 30€ = 1030€. Alla selvennetty:

https://www.talousverkko.fi/palkkaa-oravannahkoina-mita-luontoisetu-2/

"Puhelinetu on hyvin yleinen luontoisetu ja sen verotusarvon määrittäminen helppoa. Kyse on siitä, että työnantaja maksaa työntekijän puhelimen ja puhelinlaskut myös vapaa-ajan puheluiden osalta. Puhelinedun verotusarvo on 20 euroa kuukaudessa. Se tarkoittaa sitä, että työntekijän veronalaiseen palkkaan lisätään laskennallinen 20 euroa, jolloin verotettava tulo ja siten maksettava vero kasvavat."

Se on sitten eri jos tuo on upotettu jonnekin työsoppariin. Myös työpuhelin on eri asia. Sen maksaa työnantaja eikä sitä voi käyttää kuin työaikana tai työpuheluihin.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2019, 23:00:28 kirjoittanut Pikkuhukka »
V60 T8 -19

Poissa takahiki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1741 : 08.07.2019, 22:27:26 »
Menee tosiaan OT. Mutta homma lähti siitä, että 30 euroa jos vähemmän jää rahaa käteen niin en ota. Jos ette usko niin laskettakaa palkanlaskijallanne luontaisetu jota anneta palkan lisänä.

Luontaisetu on palkkaa, joten peruspalkan lisäksi annettuna vertautuu mielestäni palkankorotukseen.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001791536.html

Ja tohon huoltoon liittyen, voisko olla kirjannut huollolle väärän päivämäärän Volvon tietokantaan ja herjaa siksi huoltoa heti uudestaan tehtäväksi?

Poissa dek265

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1742 : 08.07.2019, 23:02:19 »
Nonni. Uusi diesel hybridin omistaja ilmoittautuu.
Kyseessä D5 twin engine, ei vissiin omaa keskustelua vielä joten pysyttelen täällä. Kävin kokeilemassa paria D6 hybridiä, toinen oli kuulemma väärän värinen ja toisessa oli selkeästi jotain vialla. Etelästä löytyi sitten tämä -16 käyttöönotettu ”-17” D5. D6 oli mukavan pirteä kun samoihin lukemiin on tullut totuteltua aiemmin. D5 ei niin vakuuta mutta kyllä tälläkin tuntuu ehtivän.
Kulutus ilman latauksia etelästä pohjoiseen siinä 5-5,5 sataselle.
Nyt pyörii siinä alle 2,5l, tankkasin täyteen 3 viikkoa sitten, kolme palkkia jäljellä ja 1450km takana.
ei paha entiseen verraten...
Vaimon työmatka 20km suuntaansa, testattiin että näin kesällä töihin ja takas niin 6km dieselillä takas tullessa ja loppu taajama 1 km tulee sitten vielä sähköllä. Aivan hyvä. 170km lenkki ja pari +70 lenkkiä tuossa koko lukemassa. Eli muuten on sähköllä lähes kokonaan menty.

Kysymyksiä:
Konehan on 5 pyttynen eli tiesikö joku että sama kuin d6 hybridissä mutta vähemmän tehoja?
Tähän olis kiva saada varma tieto

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1743 : 08.07.2019, 23:09:02 »
Ja tohon huoltoon liittyen, voisko olla kirjannut huollolle väärän päivämäärän Volvon tietokantaan ja herjaa siksi huoltoa heti uudestaan tehtäväksi?
Huolto tehty AD-autohuollossa, liekö heillä käytössä Volvon tietokannat. Kuvittelisin että ovat nollanneet huoltoilmaisimen yleismallisella lukijalla. Osaako tuo MY14 kysellä huoltoja Volvon tietokannoista itsekseen?
V60 T8 -19

Poissa aohaapak

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1744 : 08.07.2019, 23:12:55 »
Harkitsen V60 hybridin ostoa mutta mietityttää nuo toistuvat ilmastoinnin kompressoriongelmat. Olen yrittänyt selvittää eri maiden V60-hybridifoorumeita lukemalla mikä voisi olla syynä.

Mielenkiintoista on että usein alkuperäinen kompressori on voinut kestää jopa 160-180tkm. Sen jälkeen vaihdettu kompura on usein hajonnut tosi paljon nopeammin. Pahimmillaan samaan autoon on vaihdettu 7 kompressoria 18 kuukaudessa:
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=136932&start=80

Arvailuja ongelman syistä:
A) Vaihtokompurat ovat käsittääkseni usein käytettyjä/kunnostettuja. Eli voisivatko ne olla huonompilaatuisia kuin uudet? Tosin on vaikea uskoa että ne olisivat niin paljon huonompia.

B) Jäähdytysjärjestelmä on saastunut sähköä johtavalla tavallisella ei-hybridi ac-kompressoriöljyllä. Näin on käynyt joillekin: Käyttivät vääränlaista kompressoriöljyä Volvo-korjaamolla: https://m.facebook.com/groups/1403086646612622?view=permalink&id=2030591530528794&anchor_composer=false

Kompressoriin kuuluu käyttää erityistä öljyä SP-A2 jossa on korkea eristelujuus (dielectric strength).
« Viimeksi muokattu: 08.07.2019, 23:19:16 kirjoittanut aohaapak »

Poissa aohaapak

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1745 : 08.07.2019, 23:20:14 »
Useissa eri lähteissä kerrotaan että hybridiautoissa jo pienikin määrä väärää öljyä on ongelma: pelkästään se riittää saastuttamaan jäähdytysjärjestelmän jos samalla laitteistolla on vaihdettu ei-hybridiauton ilmastointiaineet/öljyt. Esim. Toyota Priuksissa voi käydä samoin ja Toyota ohjeistaa että silloin aivan kaikki ilmastointijärjestelmän osat pitää vaihtaa uusiin:

http://carspecmn.com/toyota-and-lexus-hybrid-air-conditioning-special-service-requirements-prius-rx400h-camry-hybrid-etc/

C) Vääränlainen "leak detection dye" eli ilmastointiaineeseen lisätty fluoresoiva UV-väri liuottaa lakkapinnan kompressorin käärmeistä. Tämän teorian on esittänyt korjaamo v60service.hu joka väittää myös osaavansa huuhdella/puhdistaa järjestelmän siten että vaihtokompressori kestää pidempään.
http://v60service.hu/2018/08/30/358/ (kannattaa laittaa Google translateen ellei osaa unkaria)

Minua kiinnostaakin että mitä kaikkea on tehty kompressorin vaihdon yhteydessä niiden foorumilaisten autoille joissa on kompura hajonnut useaan kertaan?

- Onko jäähdytysjärjestelmä puhdistettu/huuhdeltu?
- Mitä öljyä on käytetty?
- Onko lisätty UV-väriainetta ja jos niin mitä tarkalleen?
- Onko korjaamolla käytetty "puhdasta" laitteistoa (hybrideille dedikoitua)?

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1746 : 09.07.2019, 20:52:37 »
Ei kai se noin mene missään. Puhelinetu vastaava, mutta 20e. Jos palkkasi olisi 1000€ niin verot maksaisit 1020€ mukaan. Ei kukaan työnantaja pienennä palkkaa etuuden verran.

Kyllä esimerkiksi meillä menee just noin, ja on jo neljäs työnantaja exakt samalla käytännöllä. Puhelinetu, autoetu, asuntoetu, latausetu: kaikki lähtee palkasta. Bruttoansio pysyy samana, ja rahana maksettava osuus pienenee etujen verran. Mikään tai kukaan ei velvoita työnantajaa antamaan noita etuja palkan päälle, joten se menee ihan niin kuin työnantaja päättää tai miten onnistut sen neuvottelemaan.
V60 T8 Inscription

Poissa K.Ritola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1747 : 10.07.2019, 05:19:08 »

Minua kiinnostaakin että mitä kaikkea on tehty kompressorin vaihdon yhteydessä niiden foorumilaisten autoille joissa on kompura hajonnut useaan kertaan?

- Onko jäähdytysjärjestelmä puhdistettu/huuhdeltu?
- Mitä öljyä on käytetty?
- Onko lisätty UV-väriainetta ja jos niin mitä tarkalleen?
- Onko korjaamolla käytetty "puhdasta" laitteistoa (hybrideille dedikoitua)?

Nämä asiat kiinnostaisi myös minua, omaan hybridiin kun on tulossa ensimmäinen kompuran vaihto piakkoin (ajettu 145 tkm). Jotain asennuksessa varmasti sössitään, jos vaihto kompura ei kestä muutamaa kuukautta pitempään. Arvailen, että näissä tapauksissa hiukan oiotaan asennus vaiheessa. Volvolla varmasti tiedetään miten homma pitäisi tehdä, kunnolla. Kustannuksien pienentämisen toivossa kokeillaan riskillä tehdä homma mahdollisimman vähällä työllä.
 

Poissa pertti61

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1748 : 10.07.2019, 13:57:28 »
Onko kellään kokemuksia kotiin asennettavista latausasemista. Meille laitettiin muutama viikko sitten Webaston laturi ja se toimi 2 tuntia. Ilmoittivat että V60:n kanssa ollut ennenkin ongelmia ja tulee uusi laite uusilla ohjelmilla. No tänään sitten ilmoittivat että kauppa puretaan, eivät pysty toimittamaan toimivaa laitetta.
Onko kellään kokemuksia Defa:n Uno-asemasta?

Poissa Gnolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1749 : 10.07.2019, 15:28:24 »
Latausasemaa kun etsiskelin omaan Volvoon niin Webaston aseman hylkäsin ensimmäisenä, koska ei sovellu V60 kaveriksi. Monta tapausta kuullut et latausasema palanut V60 toimesta.

Poissa OVa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1750 : 10.07.2019, 15:30:10 »
Terve kaikille, uusi hybridivolvon omistaja ilmoittautuu.

Nyt on viikon verran ajoa käytetyllä (Hollannin tuonti) Volvolla takana ja onhan tuo mairea peli ajella. Pari asiaa kuitenkin nostaa päätään:

1: Avaimeton kulku ei tunnu pelaavan vaikka varusteissa sellainen on. Auton asetuksista se on laitettu päälle mutta avaimet taskussa, ovet lukossa ja kahvasta kiinni ei tapahdu mitään, ovet siis on ja pysyy lukossa. Autoon sisään päästessä (avaimesta napista ovet auki) avaimet edelleen taskussa auto kyllä käynnistyy ja kaikki pelaa.

2: Avaimesta auton esivalmistelu, näin kesällä siis ilmastointi, ei mene päälle. Nyt laitoin autosta suoralla käynnistyksellä ja hyvin puhisee ja kylmää pukkaa. Onko tuontiautoissa joku asetus että avaimesta se ei mene päälle ja pitää käydä huollossa kytkemässä. Luin tästä ketjusta jotain sen suuntaista aikasemmin mutta nyt en löytänyt sitä millään.

3: Aina välillä (ei siis lähellekään joka kerta) käynnistyksen jälkeen ja harvoin myös kesken ajon auto ilmoittaa hybridijärjestelmän ongelmasta ja kehoittaa viemään huoltoon, mutta auto käyttäytyy ihan normaalisti. Kerran teki jo punaisen varoituksenkin ja pyyti kiireellistä huoltoa. Sain auton ajettua Espoosta takaisin kotio ja normaalisti lataukseen (ilta-aika eikä huoltoa lähimaillakaan) ja aamulla virheilmoitus oli poistunut. Espoosta lähtiessä auto oli melkonen uuni kuuman päivän jälkeen ja yhdistin tuon virheilmoituksen auton lämpötilaan. Aamulla viileästä ei tosiaan enää mitään merkkiä virheistä.

Herättääkö kyseiset oireet kokeneemmilla hybridimiehillä/naisilla ajatuksia? Soittoa myyjäliikkeeseen ja vaatimuksia huollossa käynnistä?
Auton huoltokirjassa asianmukaiset leimat sopivilla kilometriväleillä ja autokin kehoittaa vastaavaan huoltoväliin. Vuosimalli 2014, ajettu nyt karvan alle 163tkm.

Luin ketjun läpi ennen ostoa ja tämän perusteella uskalsin heittäytyä hybridimaailmaan mukaan. Kiitos jo etukäteen vastauksista ja ennenkaikkea hyvästä ketjusta tähän mennessä!

Noniin.. Myyjäliike tietenkin yrittää pestä kätensä, viikon mykkäkoulun jälkeen suostuivat vastaamaan liirumlaarumia >:( Löysin vielä myynti-ilmoituksen ja pistin varuiksi talteen. Sainkin täältä jo vinkkejä että huoltoon vaan. Tästä siis eteenpäin: onko foorumilaisilla kokemuksia Tampereen/Hämeenlinnan Volvohuolloista, mihin kannattaisi viedä jotta saisi puuttuvat ominaisuudet kuntoon? Aion rokottaa myyjäliikettä tästä, mielestäni minulle myytiin toimivaan autoa, ainakaan ilmoituksessa ei lukenut mitään rikkinäisistä ominaisuuksista.

HML/TRE volvohuollot siis kiinnostaa, mihin soittaa/kiikuttaa auto näytille?

Ja tuttuun tapaan, kiitokset.. :)
V60 D6 AWD Plug-In Hybrid :)

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1751 : 10.07.2019, 21:04:14 »
Tulipa haksahdettua v60 hybeen,vm2014 Suomi autoon!
200km takana. Nappeja on kuin lentokoneessa, kestää jonkin aikaa keski iän ylittäneet ikänäköisen tottua tuohon

Lukulasit vaan päähän ja manuaalia lukemaan  :) Tärkeimmät napit lyhyellä matkalla ovat: Pure, Hybrid & Power. Pitkällä matkalla Save & Power.

Ilmastointi "Auto" asentoon, penkki oikealle korkeudelle (nyrkki mahtuu pään ja katon väliin) ja ratti vähän lähemmäksi kuin tuntuu sopivalle. Talvella ei kannata ajella Power-moodilla, se vie nastat.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Gnolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1752 : 10.07.2019, 22:23:59 »
Lukulasit vaan päähän ja manuaalia lukemaan  :) Tärkeimmät napit lyhyellä matkalla ovat: Pure, Hybrid & Power. Pitkällä matkalla Save & Power.

Ilmastointi "Auto" asentoon, penkki oikealle korkeudelle (nyrkki mahtuu pään ja katon väliin) ja ratti vähän lähemmäksi kuin tuntuu sopivalle. Talvella ei kannata ajella Power-moodilla, se vie nastat.

Miksi pitkälle matkalle Power & Save päälle? Eikö kannata ajaa vaan Hybrid tilassa koko matka eikä huudattaa laturia ja moottoria.

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1753 : 10.07.2019, 22:32:56 »
Itse en ole ihan varma onko diesel koneelle hyväksi sammua muutamaksi sekunniksi joka alamäessä. Power mode pitää diesel koneen koko ajan käynnissä ja pitää akun latauksen n. 25% tienoilla jotta voimaa piisaa esim. ohituksiin.

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1754 : 10.07.2019, 22:42:34 »
Miksi pitkälle matkalle Power & Save päälle? Eikö kannata ajaa vaan Hybrid tilassa koko matka eikä huudattaa laturia ja moottoria.
Varmaankin "save" siksi , että kun tullaan maantieltä taas kaupunkiin , otetaan "save" pois päältä ja voidaan ajaa säästyneellä sähköllä. Sähköajo säästää kaupungissa enemmän kuin maantiellä johtuen liikennevaloissa seisomisesta jne. "Power" kai ohituksia varten, mutta kokemukseni mukaan auto kiihtyy tarpeeksi hyvin ilman sitäkin.

 

Ateho  Elekma