Elekma  Autoracing

B230FT 240 -91,"harrastekantti" - Myynnissä -

  • 170 Vastauksia
  • 42142 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo, tallissa tapahtuu
« Vastaus #30 : 09.06.2020, 06:02:24 »
Hop,

Auto läjässä ja asennukset saatu kutakuinkin valmiiksi näiltä osin. Ahtoputkia täytyy vielä hiukan hipistellä, mutta annan olla niiden hetken nyt noin.
Välijäähyn ja syylärin päälle tekaisin taas moisen kiinnitysraudan, joka pitelee koko pakettia hiukan paremmin läjässä. Minkäänlaisia lämpö ongelmia ei ainakaan vielä ole ilmaantunut, vaikka ollutkin välillä ihan kesäkelit ja kaupunkipyörityksessä veivattu aina silloin tällöin.








Viikonloppuna pesaisin pitkästä aikaa kummatkin autot. Harvinaista, että tällä tontilla on autot pesemättä pari viikkoa.  :D Vahasin vielä audin, Volvon maalipintaan en nähnyt yhtään enempää vaivaa kuin peruskinnastelut.


Ei kai siinä muuta, kuin kattelemaan isompaa ahdinta Volvoon talvea varten.  8)
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo, tallissa tapahtuu
« Vastaus #31 : 24.06.2020, 07:24:03 »
Hop,

Auto toiminut melko mukavasti. Ainoastaan laturi alkoi kiukuttelemaan ( vinkumaan ) ja siihen vaihtelin uudet laakerit. Samalla tuli todettua että varastossa odottelee 80A laturi, jos tuo nykyinen 55A laturi antaa viimeiset hönkäykset joskus. Ennenkuin tajusin että laturi on vinkumisen aiheuttaja, vaihdoin vesipumpun ja lisäsin alavesiletkuun tyhjennysventtiilin jäähynesteille. Noh, tulipahan touhuttua ja nyt on tuo tyhjennysventtiilikin, mikä olisi pitänyt laittaa jo vuosia sitten. Ehkä kuvottavin asia auton ropaamisessa on nimittäin omasta mielestä jäähdytysnesteiden kanssa pelaaminen.  :D





Samoin tuli jatkettua konetilan pesua..loputon työmaa kun massaa on aivan kaikkialla.... Kaksi ensimmäistä kuvaa ennen ja kaksi jälkeen.









Juhannus meni mummolassa ja ennen juhannuksen viettoon lähtöä pesin auton ja kävin läpi Bilt Hamberin Auto QD:lla. Juhannuksen vietosta kotiutuneena, suhautin nuo mädätyslistat sävyyn. Noita oon kunnostanut nyt niiiiiiiiin monta kertaa, että alkaa riittämään.  :nohnoh
Vedin nyt rubbercompin mattamustan niskaan ja ens talvena sit mokomat kokonaan pois tai sitten "kunnon" maalilla sävyyn.











Tämä alkaa pikkuhiljaa olemaan taas sellainen kun sitä kaavailin tälle kesää. Vielä saatan kesälomalla askarrella ahtoputkia uudelleen, jos jaksan / vihtin.

Turbon maskia saa kaupata!

Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo, tallissa tapahtuu
« Vastaus #32 : 06.07.2020, 11:01:54 »
Tuli jatkettua sisustan pesua ja näin ollen matot pääsi käsittelyyn:

Lähtökohta alla


Matoille mieto liuotinpesu, pari kertaa perusshampoo pesu ja lopuksi Valet Pron suoja-aine pintaan


Kunnon imuroinnin jälkeen matot paikoilleen. Näiden kuvien ottamisen jälkeen tuli vielä pestyä kojelauta. Kuskin matto noista eniten on päässyt kulumaan ja näyttää hiukan harmaalta kuvissa, luonnossa ei ole noin pahannäköinen. Muutenhan nuo elpyi tosi mukavasti kun näki vain vaivaa hiukan.








Ennenkuin aloitin touhuamaan ahtoputkia, tuli laitettua akku alkuperäisillä kiinnikkeillä paikoilleen ja laitoin samalla myös nippusideliitoksien tilalle myös klemmareita, niitä vaan en tajunnut ostaa tarpeeksi, joten homma jäi "kesken" tuolta osin.


Hain sitten yksi päivä muutamat pakoputkimutkat 2.5" tavarasta ja parit silikoniliitännät. Näistä oli tarkoitus tulla ahtoputket turbon ja välijäähyn väliin. Tarkoituksena lähinnä oli saada putkikokoa vähän kasvatettua ja etenkin päästä tuosta palapelistä eroon. Ja kuinkas muuten osien hakureissulla huohotinputki päätti napsahtaa poikki. Sen paikkasin pikaisesti bilteman pihassa vain sähköteipillä ja kotona sitten letkun pätkällä, täytynee keksiä joku järkevämpi ratkaisu tuohon jossain vaiheessa.























Ei ole priima, mutta kelvannee tähän. Pinnaksi vetäsin ahtoputkiin vain mattamustan kuumakestomaalin. Melko vähällä hitsauksella pääsi, ainoastaan jyrkkää mutkaa täytyi vähän jyrkentää ja hitsata putket toisiinsa. Samalla hitsasin silikoniliitäntöjen alle sauman pätkät, jotta ei pääse liitännät irti ahdoilla.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo, tallissa tapahtuu
« Vastaus #33 : 21.07.2020, 12:38:11 »
Ajelut on jäänyt tosi vähälle Volvolla, ehkä 100km ajettu tässä kuussa. Viimeisin hankinta: pikkukierroslukumittari. Tulee postissa ihan lähipäivinä.

Jotain yritetty tallin puolella sen sijaan touhuta kesälomilla:









Lisää tästä:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo, tallissa tapahtuu
« Vastaus #34 : 12.08.2020, 08:13:39 »
Hop,

Volvolla ajeltu vain huolettomia kilsoja. Tuli kiekkamittari postissa ja tuli se askarreltua paikalleen. Oli halpa, pakko oli ostaa.  :D



Kun tein sähköflekti muutosta, pelti loppui kesken ja en saanut tehtyä tunnelia tuolle. Joten pellin hakureissulle ja muutoksena flektiin ns. tunneli ja nostinsitä muutaman sentin ylöspäin. Harmittavasti tuli yksi turha reikä näkymään pelkääjän puolelle kiinnityslattaan. En jaksanut sitä alkaa erikseen hitsaamaan umpeen. Kaksi ensimmäistä kuvaa ennen, loput jälkeen.

 









Nyt kärsii sulatella kumia jarrua vasten ettei lämmöt nouse.  :D

Volvon maalipinnan pinnoitin talvella Hard Bodyllä, mutta joku meni vikaan, sillä pinta antautui melko lailla kahdessa kuukaudessa. Olisko ollut tallissa liian kylmä tuolloin, ei voi tietää. En ole koko kesänä autoa vahannut, ja pinnat ei käytännössä toimineet.

Ostin sitten autonhoitokaupalta Gyeon Q2M Bathe pesuainetta. Hittolainen mikä aine. Pelkästään positiivinen yllätys. Alla ennen video.



Ja alla kertapesun jälkeen videot.





Kummatkin jälkeen videot on otettu yhden pesun jälkeen. Nälkä kasvaa syödessä, joten pesin vielä kertaalleen auton. Naapuri taas on kyllä ihmetellyt.  :D Audin pesin yhden kerran reilulla annostuksella ( muut menopelit osiossa tästä ) ja Volvon kahdesti, pesuainetta meni reilu desi.  :D No onneks tuo on halpaa. Taidan siirtyä pelkästään tähän aineeseen kinnaspesuissa.

Lopuksi joku turha tylsä kuva. Eihän tämä ulospäin ole muuttunut yhtään.  ;D



Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo, tallissa tapahtuu
« Vastaus #35 : 01.09.2020, 15:28:19 »
Hoplaa.

Motivaatio ollut aivan totaalisen hukassa ja olen ajanut vain. Melkein laitoin koko roskan myyntiinkin, mutta silti tuo vielä makailee omassa pihassa.  ::)

Jotain on silti motivaatiopulasta huolimatta taasen touhuttu. Viikonlopun aikana sain putkiston värkättyä vihdoin kuntoon. Vanha palapeli roikkui ja muutenkin kolisi kaikkialle, minä hölmö en sitä kokonaan tehnyt uusiksi kun tekniikan vaihdoin. Juniorin kanssa asian tutkailu johti siihen, että oli lähdettävä Bilteman ostoksille.



Kaupasta tarttui mukaan kaikenlaista, 3" hormia pääsääntöisesti. Tais mukaan tulla:
- 1 kpl 45 mutka
- 1 kpl 90 mutka
- 1 kpl monimutkaputki
- 1 kpl kartaaninylitysputki
- 1 kpl 2 m putki
- 2 supisteita
- 1 haitari
- 3 kannaketta (kumisia ), 2 palautin kun en tarvinnut
- 2 v-bandia

Varmasti nämä ois saanut halvemmalla tai laadukkaampana jostain tilaamalla, mutta biltemaan on matkaa meiltä sen 4km ja tää homma oli taas mallia ekstempore niin joutui tyytymään b-kaupan valikoimaan. Motonetti olisi tullut kalliimmaksi, ainakin pikaisella nettikauppasurffailulla.



Eihän siinä, tuumasta toimeen, auto pukeille ja vanha putki pois.













Vanha putki oli suorastaan kamala kötöstys. Melkein enempi itketti kun nauratti omaa työnjälkeä kattoessa.

Aloitin homman sillä, että revin koko putken DP:tä myöten pois. Spoiler-alert, DP jäi vielä vanhaksi, sillä ahdin ei tosiaan ole jäämässä moiseksi vakioksi. Teen DP kuitenkin uudelleen kun vaihtuu pakosarja, ahdin sun muut kilkkeet.

















Ja kyllä, siellä kiiluu Volvon orkkis takavaimentaja. Oon kai sen verran pussihousu, että halusin säilyttää sen liiallisen melupelon ja ulkonäön vuoksi.  :D Vaihtaa pois sit jos alkaa tuntua siltä. Melkonen työmaa taas äkkiseltään oli auton alla heppailla moinen läjään. Yks mutka jäi harmittamaan, siihen joutui pie cutit tekemään vähän omalla tavallaan. Onhan tuossa muutenkin työmaa, kun rälläkällä joutuu kaikki mutkat katkomaan. Mutta ihan ok siitä tuli.

Ja mikä parasta, ei ollenkaan liian äänekäs. Suorastaan miellyttävän kuuloinen ulospäin, eikä edes koppiin resonoi kovasti ja naapuritkaan ei toivottavasti herää kun aamulla varhain tinttaa tuon käyntiin.

Nostin putken niin ylös kuin mahdollista, jätin muutamassa kohtaa kiinteisiin osiin vain 10-15mm tyhjää, jotta ei kolise. Toki, näkyyhän tuo putki auton sivuprofiilista, sillä onhan se aika reilun kokoinen.. Tää on kuitenkin kesäkäyttis, joten pakoputken kiinteää asennusta en halunnut. Mun hermot ei nimittäin sellasta resonointia kestä.  :D Kilpurit erikseen ja tämä ei ole sitä.







Jälkikäteen ajateltuna, olisi pitänyt jättää tuo putken pää hiukan alemmas. Nyt töröttää omaan silmään hiukan liian paljon.  ::) Ja mikä pahinta, "pappamutkaan" ei jäänyt aineita yli..  ::) Putkihan on aivan ylikokoinen tässä vaiheessa, koitin ajatella tulevaisuutta ja ylimitoitin sen mallia riittäväksi.

Ja kuinka ollakkaan, saumoja en muistanut käsitellä, joten ne on vain auton alla maalattu sen verran mitä kädellä yltti.  ;D

Tänään otin työnalle nuo pahimmat haalistumat autosta. Nopeasti koneella läpi ajo ja kiilto takaisin autoon. Ihme haalistumaa taas kerännyt muutamiin paneeleihin, kuvista saanee selvän mikä on ajettu läpi ja mikä oli aloituskunto.













Pikaisen koneajon jälkeen Collinite niskaan peltipinnoille. Melko jees tuli.

Kai sitä vois sit jo alkaa puhumaan uusista hankinnoistakin, eli jarrupäivitys tulee tehtyä tähän nyt hyvin suurella todennäköisyydellä ( osat maksettu, ei vielä omassa näpissä ). Jarruosat luovuttaa XC90 T6, levythän edessä on tuossa joko 316mm tai 336mm ja satulat vähintään riittävän kokoiset. Osat tulee konetilapaloisesta autosta, joten etusatulat vaatii täydellisen kunnostuksen. Samoin takasatulat kunnostan ne samalla. Näihin joko tulee omankäden adapterit tai L-M-R:n. Vanteethan menee luonnollisesti myös vaihtoon. Ne on nyt siis kiikarissa.  8)



Alla oleva satulan kuva lainattu netistä.



Tulipas pitkä teksti. Toivottavasti jaksoit lukea loppuun. Tai ainakin kattoa kuvat, niistähän kaikki tykkää.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2020, 15:31:21 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Kuvapäivitystä.

Nyt tuli eilen otettua auton sivuprofiilista kuva tuolla uudella putkella. Kuva hiukan alaviistosta. Ensimmäinen oikeasti korkea hidaste ja etummainen V-band vääntyi, jätin tuon pultin kertakaikkiaan typerään asentoon tuonne haitarin taakse.  :( Ei onneksi alkanut vuotamaan.





Jarruosatkin pamahti eilen tontille. Painokohan lie kaikki jarruosat 34kg.  :D Mulla kengänkoko vallan neitimäinen 42, mutta silti on sillä satulalla kokoa.  :D




 














Eli kyseessä on siis ne jo kerran mainitut XC90 T6 jarrut 2005 vuotisesta. Edessä 336mm levyt. Etusatulan männän halkaisija 60mm ja takasatulalla 44mm. Etulevyt on vain pintaruosteessa, näyttäisi ainakin olevan vielä aivan pelastettavat. Takalevyt on roskiskamaa, ellei ne mahdu toverin sorviin.

Satuloihin kattelin eilen jo korjaussarjat valmiiksi ( männät + tiivisteet jne ), tilailen ne jahka menoerät hiukan tasoittuu.  ;D

Samoin eilen tuolta facen puolelta sain tehtyä kaupat tolpista, jotka tulee jarrusovitukseen. Saa rauhassa pyöritellä pöydällä osia ja mittailla adapterit.



Seuraavaksi onkin ostoslistalla uudet vanteet. Jotain laadukasta leveähköä kivaa olis tarkoitus katsella. Volvon jako on vähintäänkin haastava ja en oikein innostu spacer touhuista, kun ne ei leimasedälle kelpaa. Tämän vuoksi saatan pyyhkästä jaonmuutoksen napoihin, mikäli ei ala omaa silmää miellyttäviä vanteita löytyä. Pinnapulteilla jaonmuutos on noihin napoihin melko helppo homma.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: 240 -91,"harrastekantti" - med XC90 T6 osaset
« Vastaus #37 : 04.09.2020, 10:11:52 »
Alkaa lankku pysähtyä  :D Hyvä että meni nuoki tolpat tarpeesee.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" - med XC90 T6 osaset
« Vastaus #38 : 04.09.2020, 11:49:29 »
Alkaa lankku pysähtyä  :D Hyvä että meni nuoki tolpat tarpeesee.

Toivottavasti pysähtyy hiukan voimakkaammin kuin nykyisillä.  :D Ompahan reserviä kasvattaa moottoritehoa, ei jää ainakaan jarrutustehosta sitten kiinni.  :D

Kiitos vielä tolppakaupoista!!  :)
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" - med XC90 T6 osaset
« Vastaus #39 : 16.09.2020, 09:26:59 »
Hop,

Tuli mukavasti päästeltyä töiden perässä yli 500km yhtenä päivänä ja toimi vekottimet vallan komeasti.







Nyt on myös vanteet hommattu. Tulevat tähän tietoon nyt talvikäyttöön ja kesäksi sitten varmasti jotain aivan muuta. Tähän tietoon siis Volvo on myös talven ajossa. Vanteet sattui löytymään tuolta Facebookin kautta ja tänään 16.9. ovat purettavana ( kumit ja painot pois ) ja samalla tsekataan suoruus. Näihin saatan suhauttaa uuden vannehopeen niskaan, jos vain jaksan / kerkeän / viihtin.



Aidot ATS:ät, 8x17 allaround, ET13. Oikeinkin kurantin oloset päälleppäin, mutta punttikone kertoilee totuuden.

Samana päivänä kun vanteet saapui, saapuivat myös jarruadapterit LMR.se:ltä. Sopivasti olivat tarjouksessa, joten tuli ne poistettua sieltä. Sopivuus on aivan 6/5 noilla kilkkeillä. Voin suositella. Nämä myös kelpaavat katsurille ( ainakin mun katsurille  :D ), kun kävin erikseen kysymässä. Kuvassa vain yksi setti, toinen jo sovituksessa.



Pakettien aukaisun jälkeen rojut irtotolppaan kiinni ja ihmettelemään. Videot klikkaamalla isoiksi.







Näillä taas eteenpäin.

Sovitellaan vanteita alle jossain välissä. Tietää sitten lähtevätkö aivan suoraan kiertoon.  :D

EDIT: Rengasmies laitteli videot vanteista ja suorathan ne on.  8)
« Viimeksi muokattu: 16.09.2020, 10:55:43 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: 240 -91,"harrastekantti" - med XC90 T6 osaset
« Vastaus #40 : 16.09.2020, 14:20:30 »
nice

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: 240 -91,"harrastekantti" - med XC90 T6 osaset
« Vastaus #41 : 16.09.2020, 14:26:51 »
Nuo vanteet on hienot.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" - med XC90 T6 osaset
« Vastaus #42 : 16.09.2020, 15:13:35 »
No joo, on ne irtaallaan ihan ok.

Mutta siitä en ole vielä aivan varma, ovatko tarpeeksi hyvät omaan silmään.

Sitten tietää kun jaksaa käyttää alla koesovituksessa.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: 240 -91,"harrastekantti" - med XC90 T6 osaset
« Vastaus #43 : 16.09.2020, 18:54:33 »
Menee hyvään suuntaan vaikka on tällä hetkelläkin komea :) Lukeeko ATS:ssä valmistusvuotta?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" - med XC90 T6 osaset
« Vastaus #44 : 16.09.2020, 20:16:15 »
Kiitos vain!

Kahdessa vanteessa on 95 vuoden leima ja kahdessa vanteessa 96 vuoden leima.

Sitten kaikki perusasianmukaset leimat löytyy myös. Jopa keskikupitkin on jokainen alkuperäisiä, harvinaista sinänsä.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

 

Kulkukoira  Proturbo