Elekma  Autoracing

B230FT 240 -91,"harrastekantti" - Myynnissä -

  • 170 Vastauksia
  • 42348 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #60 : 24.11.2020, 07:21:20 »
No olis joo  :D Siks keula taivaissa koska tässähän on edessä ne DIY coilit ite tehtyinä ja jotta pääsee tarpeeksi alas, holkki on hitsattu tolppaan niin alas kuin järkevästi sen saa ja samalla mietitty että ylimmässä asennossa ei hölskyisi. Ja sehän tarkottaa sitä, että kun ajellaan länässä ilman apujousia -> jousi hölskyy. Siksi aina leimalle niin ylös kun saa, jottei hölskyisi. 8) tuolla keinoin esijännittyy ylimmässä asennossa jousi n. 10mm ns. "kasaan". En tiedä selventikö.  :D

Eilen käytin leimalla ja puhdas leimahan sieltä tuli. Ei ollut moitteita taaskaan leimasedällä.  :) Taas ihmetystä herätti auton hyvä kunto ja samoin päästöt jotka olisivat taas menneet hienosti vähäpäästöisen rajoilla.  :D



Leiman ja töiden jälkeen kotiin ja pesujen kautta taas talliin unille.



Facebookin kautta sitten sattui tälläinen löytymään. On ajettu ilman öljyjä ja vaikka lisää uudet öljyt, alkaa rohisemaan ja jonkinnäköstä paukettakin pitää. Oli käytännössä ilmanen, joten otin itelle prokkikseksi. Vallan kun tuotiin kotitallille samaan hintaan  :D Tää täytys nyt sit levittää ja kattoa mikä siellä metelöi. Jos on kunnostuskelpoinen, niin samalla kai sen kolmosrattaan hitsaa kun on levällään.


Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #61 : 30.11.2020, 16:09:19 »
Jotain pientä taas.

Uudet suuttimet olis tulossa purkuautosta. Ovat siis V40 T4 ph1 suuttimet.
Nämä siis vissiin 390cc. Fuelcutti meinas vaivata aika ajoin viime kesänä niin jos näillä pääsis siitä eroon.


Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #62 : 02.12.2020, 10:04:09 »
Hop.

Tuntus toimivan nyt hyvin mobiilikäytölläkin foorumi, joten tulee päiviteltyä aina kun jotain tapahtuu.

Eilen käväisin tallissa ja aloitin tuon öljyjäähyn asentamisen. Sain sen kiinni omalle sijainnilleen, lähinnä eilen siis kiinnitysrautojen askartelua. Enään tarvitsee purkaa kiinnitysraudat ja jäähy pois ja hitsata kiinnitysraudat läjään. Samoin maalattava ne on myös. Sitten voisikin alkaa ihan kytkemään tuota moottorinöljykiertoon. Samalla kun kytkee tuon, on samalla korjattava vuotava ahtimen öljynpaluu. Näköjään oli lohko kosteana öljynpaluun ympäriltä.









Tuo ns. lukkopelti oli jo niin murjottu ja porailtu reikiä täyteen, joten porasin vain uudet reiät öljyjäähyn kiinnitysraudoille. Välijäähyn ja öljyjäähyn väliin jää muutamat sentit, joten mitään toisiinsa hankailu ongelmia ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla. Tsekkaa vielä istuvuuden kun kiinnikkeet on hitsattu läjään.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #63 : 14.12.2020, 07:52:56 »
Hophop.

Öljylauhduttimen sijainti päivitetty. Alkoi hiukan hirvittää, että öljyn tulisi mennä ylämäkeen tuohon lauhduttimeen. Joten muutama tuumaushetki ja uusien rautojen tekoon.

Nyt on paljon parempi omaan silmään. Ja eihän tuo maskin takaa juurikaan edes näy.  ;D















Raudat 2mm paksusta 30mm leveestä latasta. Painoahan tuolle tulee jonkin verran täynnä öljyä, joten katotaan tarviaako vielä vahvikehitsata kiinnikkeitä. Hiukan jäi pilkottamaan kilven alta tuo lauhdutin, mutta sitä ei kukaan sieltä nää (ehkä?) kun auto on maata vasten.  ::) Tai jos näkyykin niin ei se mua haittaa, pitäisi olla keskellä keulaa..  ;D

Ja jotta pääsin tuosta jäähdytin nestettä kierrättävästä palikasta eroon, jouduin tekemään uuden pultin öljynsuodattimen siirtojalkaan. Olisihan tuonkin varmasti jostain valmiina saanut, mutta sama se ite oli tehdä.  ;D 3/4 16 UNF pulttiin (@IKH) keskelle vain 11mm reikä ja paikalleen. Ratkaisu tuohon itse nesteen kiertoon -> pätkä letkua kierron väliin. Nyt siis tuo jäähyn ns. ryöstölaippa on suoraan tuossa siirtojalassa. Alkuperäinen ajatus oli heittää siirtojalka pois, mutta menkööt nyt noin.







Jotain pientä hipistelyä kanssa tuli tehtyä siinä ohessa kun kiinnikkeet kuivi. Nuo alkuperäiset lämpöpellit (?) olivat pahoin hapettuneet, joten niitä hiukan elvytin. Tarkoitus on pitää tää ainakin vielä suht orkkiksen näköisenä.



Vielähän tuossa siistimistä riittää. Vois ainakin tuon defan lämppärin vastukset katkoa hiukan siistimmin.  :D Tosin pakosarjan ja ahtimen alta se ei minnekkään tuolta näy.

Niinhän siinä sitten kävi, että jotain osaa taas on tulossa:
Tuli tilattua 19t ahdin (etuvetoisen, vinolla pakopesällä, 7cm pesä) ja sille 3" laippa. Jahka ne kotiutuu, niin pääsee sovitushommiin. Ahdin tulee ehkä ennen joulua, laippa tod. näk. joulun jälkeen.

DP tulee nyt siis 3" ja katsottava mitä muita muutoksia vaatii. JOS jollain on ahtimen orkkisöljynpaluuseen nippa lohkoon, joka ei vaadi porausta, niin paiskaa YV. Ei napostele yhtään ruveta poraushommiin ja jos ei mistään valmista nippaa löydy, teen öljynpaluun alkuperäisellä tavalla.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #64 : 14.12.2020, 13:37:29 »
Mulla sitten ainakin piti olla pienempi öljyfiltteri että mahtuu öljynpaluu tulemaan orkkispaikalle tommosen ryöstolaipan asennuksen jälkeen.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #65 : 14.12.2020, 14:07:05 »
Jep, se olikin tiedossa.

Kuten kirjoitin, tässä oli alunperin tuossa siirtojalassa kiinni se jäähynestettä kierrättävä palikka, jonka poistin. Sen tilalle tuli tuo ryöstölaippa, joka on kapeampi. Paksuusmuutoksen vuoksi jouduin tuon kyseisen pultinkin tekemään siirtojalkaan.

Sattupa löytymään kuvakin tuosta jäähynestepalikasta.


« Viimeksi muokattu: 14.12.2020, 14:10:03 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #66 : 15.12.2020, 07:07:29 »
Noniin.

Eilen odottikin kotona paketti töistä tullessa.



Aitohan tämä ei ole, mutta oikein kurantin oloinen kapistus! Jahka laippa saapuu, pääsee kunnolla DP tekoon.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #67 : 19.12.2020, 17:17:41 »
Hop.

Uusi ahdin paikallaan.

Ei ollut aivan läpihuutojuttu saada sopimaan etuvetoisen ahdin takavetoisen pakosarjaan. Takavetoisessa on pinnapultit pakosarjassa ja uudessa ahtimessa oli vissiin suunniteltu pultata alhaalta pinnapulttien muttereilla ahdin kiinni ja yläreunasta pakosarjan läpi pultein.



Tuollatavallahan ei takavetoisessa mahdu ahdinta pulttaamaan kiinni. Pakosarjan niskapuolelta ei mahdu pulttia painamaan läpi. Joten pakosarjasta toinen pinnapultti pois ja suurempi reikä tilalle (10mm). Tehdystä reiästä kierretangon pätkä läpi ja mutteri kierretankoon. Ja toisen kierteytetyn reiän vaan suurensin ahtimesta, jotta pinnapultilla saa ahtimen kiinni. Eli mallia näin:





Eli kolme lopputulemana kolmella orkkispinnapultilla kiinni ja yks edellä mainitulla tavalla. Melko helpolla kuitenkin sai sopimaan paikalleen. Ei mitään grande katastrofia.

Sitten raapaisin öljykeskiön irti ja kun pesät kääntyi alkuperäisestä, niin oli porattava kohdistustapeille uudet reiät.





Erittäin kliinisissä olosuhteissa suoritetut poraukset tuotti tulosta. Yksi reikä riitti sekä pakopesän puolelle, että kompuran puolelle. Eli ts. mitoitus tuntui onnistuvan kertalaakista.  ;D Kun tulin siihen tulokseen että kaikki ok, keskiön putsaus metallihiluista ja romut kasaan.

Sitten vain romut kiinni.







Sinnehän se vaan istui.  8) Kerrassaan hienoa, että öljy- ja vesilinjat menee alkuperäistä ahdinta vastaamaan. Ei ois yhtään kiinnostanu niitä tehdä uusiksi.  :D

Aloin viimeisenä toimena hukkaportin kellon telinettä suunnittelemaan. Pahviversio olisi kutakuinkin valmis ja enään olisi toteutusta vailla.





M90 lähti uudelle omistajalle tänään. Ei mun mielenkiinto riittänyt räjäyttää laatikkoa osiin, joten annoin sen eteenpäin sitä tarvitsevalle.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #68 : 20.12.2020, 16:26:30 »
Olon mukaan touhuttu, mutta edes jotain.

Hukkaportin kellolle teline tuli tekaistua tänään. Ei kaunein, mutta ajaa asiansa. Aluksi oli pelkkä suora teline, mutta tein vielä varmuuden vuoksi tuollasen pienen vahvisteen telineen reunan ympärille.











Sittenhän sitä voisi alkaa vetelee linjat kiinni ja DP:tä hahmottelee. DP laippaa ei vielä ole, mutta täytynee jonkinlaisella väliaikalaipalla ruveta hahmottelua tekemään.

Lopuksi tuli tallin lattiat pestyä pitkästä aikaa ja järjesteltyä romuja edes vähän sinneppäin.  ::)


« Viimeksi muokattu: 20.12.2020, 16:28:05 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #69 : 20.12.2020, 17:15:07 »
Mistäs tuo hukkaportin kello on peräisin?
Ilmeisesti pystyy jousia vaihtamaan siihen?
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #70 : 20.12.2020, 20:01:31 »
Tuo on tarvikemotin yleismallin hukkaportin kello.

Vaihdettava jousella on juu. Paikallaan nyt 0.5bar jousi.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2020, 20:03:23 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #71 : 21.12.2020, 19:20:08 »
DP olisi nyt aika hyvällä mallilla.
Hitsaan tuon läjään jossain vaiheessa, viimeistään sitten kun on laippa ahtimeen.











Kuvien oton jälkeen porasin vielä lambdalle paikan DP päälle. Sen hitsaa samalla kiinni, kun hitsaa kasaan tuon putken.  :)

Ahtimen öljylinjatkin on nyt kytketty. Enään täytyy miettiä, laitanko vesikiertoa tuolle vai en. Paluulinjaa jouduin puukottamaan kuitenkin (katkaisin ja jatkoin letkulla välistä), mutta ei mitään ihmeellistä. Uudella tiivisteellä liimamassalla orkkispaluun paikkaan laitoin öljynpaluun. Hukkaportin kellon tankoa hiukan väänsin vielä, melko pienellä työllä sekin sopi öljylinjan kanssa paikalleen.  8)
« Viimeksi muokattu: 21.12.2020, 20:02:33 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #72 : 22.12.2020, 07:46:20 »
Siitähän se valmistuu :) kannattaa kytkeä se nestejäähdytys, mulla se puttuu osapuutteiden (laiskuuden) takia :buck2:. 15tkm ollut paikoillaan ja siitä kolmasosa vasta baarin paineella.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #73 : 22.12.2020, 08:26:35 »
Jep, kylläpä se siitä. Jonkinlainen kipinä on taas tullut takaisin kun on päässyt tekemään mielekkäitä hommia. Tulis vain se laippa postissa niin pääsis hitsaushommat tekemään loppuun.

Sama homma oli itellä sen 13C:n kanssa. Nimenomaan laiskuuden takia en siihenkään kytkenyt vesikiertoa. Mut täytynee tuohon laittaa, jos vaan malttaa.  :D
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti"
« Vastaus #74 : 23.12.2020, 17:07:30 »
Nyt on ahdin vesikiertoineen käyntivalmiina. Samoin suuttimet vaihdettu, etuvastukset poistettu ja b-painetta nostetta 1barilla.

Jahka saa DP kuntoon niin muutokset olis aika hyvällä mallilla. Eli DP on nyt hitsattu kokoon, laippa vaan puuttuu.



Paisuntasäiliön paikkaa hieman muokkasin, mahdollisimman siisti toteutus oli hakusessa. Ei tuokaan siistein ole, mutta aivan hyvä.









Ainoastaan jäljellä olisi nyt paisuntasäiliön ylivuotoletkun (8mm) uusiminen. Sen nykyinen mitta ei aivan riitä tuolle uudelle sijainnille.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2020, 17:15:01 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy