Ateho  Elekma

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 245 Vastauksia
  • 59125 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #75 : 14.05.2020, 18:00:25 »
Pientä suutinjumppaa ollut, vaihdoin pää- ja tyhjäkäyntisuuttimet kokoa isompaan ja käytös parani, mutta täytyy pääsuuttimet vaihtaa vieläkin aavistuksen isommiksi niin rupeaisi olemaan kaikki kierrosalueet kunnossa.
Vetoja löytyy ja kiertää helposti rajoittimelle asti joka tällä hetkellä asetettu 7000rpm.

Päivitin aloitusviestiin ostokuvia vuodelta 2017 :) 
Tekee välillä hyvää selata vanhoja kuvia ja todeta, että tämäkin yksilö todennäköisesti lahoaisi vieläkin samassa heinikossa jossei kukaan olisi viitsinyt pelastaa :idiot2:
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #76 : 14.05.2020, 19:40:51 »
Ison työn olet tehnyt tuosta alkuperäisestä kunnosta tähän päivään. On kyllä komea  S*
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport end of story?
« Vastaus #77 : 18.05.2020, 01:10:21 »
Pitkä ja kivinen tie on tämän auton kanssa ollut ja sellaisena se näyttää jatkuvan. Johan sitä 1500km ehti uudesta moottorista nauttia ja viimeiset 300 siitä webereiden kyydittämänä.

Eli asiaan syystä taikka toisesta öljyproppu päätti poistua kesken matkanteon ja kaikki 4 litraa öljyä pihalle tuloksena aivan täydellinen kiinnileikkaaminen = startti ei jaksa pyörittää moottoria tai moottori ei pyörinyt edes vaihde päällä asfaltilla.


Miten tästä jatketaan? Saa nähdä. Tuntuu olevan niin kovan onnen auto eikä lompakko anna myöden jokaisen muutaman tuhannen kilometrin jälkeen rakentaa uutta moottoria. Vastahan se oli kolmas moottori tässä autossa omana omistusaikana. Rupeaa noita sohvapöytä aihioita kertymään nurkkiin.

Huomenna on palasteltava moottori taas pöydälle ja katsottava mitä tuhoja on tapahtunut, vaikka kaikkihan tietää sen että ei siitä todennäköisesti paljoa ole pelastettavissa tälläisen jälkeen.




eiköhän tämän kanssa oikeasti ole niin syvällä suossa jo, että todennäköisesti tullaan vielä näkemään tien päällä kun ei malta lopettaa vaikka syytä varmaan olisi
 :idiot2:

Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4083
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #78 : 18.05.2020, 07:20:16 »
 :-\

Jos rahakin tulisi vaan pelkästään rutiinilla niin ei taitaisi olla mitään ongelmaa, sen verran olet moottorienkin kanssa jo harjoitellut että nopeasti niiltä osin homma hoituu. Ja niin kuin totesit, syvällä suossa kannattaa rimpuilla vaan lisää, ei sieltä muuten pääse. Tsemppiä kuitenkin jatkoon.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #79 : 18.05.2020, 20:30:06 »
Miten voi noin käydä...? Jätetty löysälle   :-\

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #80 : 19.05.2020, 01:38:02 »
Illalla oli pakko mennä tallille purkamaan moottori jotta näkee todellisuudessa vauriot. Rupeaa menemään tuo moottorin irroitus jo rutiinilla. 3h niin on moottori pukissa, yksin kun väkertää.

Yllätys oli sinällään positiivinen nimittäin olosuhteisiin nähden olisi voinut käydä huonomminkin. Kansi, männät ja sylinterit oli kunnossa. Kampura ja yksi veivi on roskiskamaa.
1. Kiertokangen laakeri oli pettänyt totaalisesti ja loput kärsineet ainoastaan pieniä vaurioita.  2. Runkolaakeri oli myös silppua ja jouduin niiden irroittamiseksi kampiakselista käyttämään talttaa ja vasaraa. Muut runkolaakerit olivat virheettömiä






Loput runkolaakerit näytti tältä. Eli ei juuri mitään käytön jälkiä


Täytyy seuraava moottori visioida kunnolla ja keksiä jotain uutta. Jonkinlainen suunnitelma pyörinyt kyllä jo mielessä. Kahta en kuitenkaan vaihda: tappikonetta ja vapaastihengittävää.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2020, 09:42:34 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #81 : 19.05.2020, 14:21:45 »
Oh Fuxx, tuo syö kyllä miestä  :'(

Aika pienillä vaurioillahan tuosta lopulta selvisit ja sait samalla myös komean postilaatikon jalan. Ei muuta ku uusi akseli + veivi ja kone nippuun, niin ehtii vielä kesällä ajelemaan  ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #82 : 22.06.2020, 02:03:04 »
Tällä topicilla lienee jo kohta jonkinlaista traagisen humoristista arvoa.

Juhannusviikonloppu kuvina kerrottuna:

Torstai







Perjantai







Lauantai







Sunnuntai







Sellaiset juhannukset sieltä.
Sitten itse tarinaan.
 Torstai-iltana kävin hakemassa ruotsista tulleen paketin postista ja samalla ajoin myös motonettiin hakemaan taas repullisen osia. Kotimatkalla mukaan tarttui vielä yksi varaosamoottori (ilman kantta) lisää.

Tallille päästyä alkoi heti varaosamoottorin purku jotta sain siitä haluamani eli kampiakselin käyttööni. Siinä oli hyvät std kaulat mutta nopeasti vielä pyöräytin kaikki kiiltäväksi vielä. Lopulta otin myös veivit tästä koneesta kun nekin sattuivat olemaan hyväkuntoiset.

Samantien kun kaikki oli purettu alkoi itse käyttöönotettavan moottorin kasaaminen. Pitkälle en päässyt, puhdistelin lohkon kauttaaltaan, öljykanavat, sylinterit jne. Ja laitoin kampiakselin paikoilleen uusien laakerien kera. Tästä en enää päässyt pidemmälle syystä että oma momenttiavain ei riitä kuin 110nm asti, lopetin hommat siltä päivää. Perjantaina iltapäivästä kävin lainaamassa kaverilta momenttiavaimen joka riitti runkolaakereiden ja nokan mutterin kiristykseen. Sitten vain veivit uusien laakereiden kanssa paikoilleen, öljypumppu jonka varmistin olevan priimakunnossa. Välykset, rattaat kaikki oli niinkuin pitää(tai niin ainakin luulin). Jonka jälkeen vain peruskauraa eli ö-pohja kiinni, kansi kiinni ja väliin elringin 0.85mm pahvi.

 Moottori oli valmis perjantaina illasta ja rupesin samantien kampeamaan sitä auton keulille. Siinähän ei kauaa mennyt kun on joskus ennenkin harjoitellut. Samalla kun kasailin loppuautoa vaihdoin kardaanin kannatinlaakerin ja kumin kun edellinen laakeri hirtti kiinni ja sulatti kannatinkumin pilalle :idiot2: ja pakosarjaan hitsasin loppupäähän 4cm jatkon kun tuolla kg trimningin pakosarjalla ja jonkun tuntemattoman valmistajan 2.5” sporttiputkistolla jäi pakoputken liitosholkin sisälle menevä osa pakosarjasta niin pieneksi että pakosarja ja putkisto olivat hädin tuskin liitettynä toisiinsa aiemmin.

Lopulta lauantaina joskus aamupäivällä otin ensisavut pihalle. Toimi hienosti eikä mitään ongelmaa. Ei muuta kuin pientä webereiden hienosäätöä ja homma toimii. Perusteellisen pesun jälkeen valmis ajoon ja päiväkin sopivan aurinkoinen. Auto käyntiin ja paikalliselle nesteelle kahville. Noh sen jälkeen liikkelle lähdettyä alkoikin ongelmat. Joku outo sivuääni kuului ajaessa mutta ei paikallaan kierrättäessä. Moottori tuntui myös lämpöiseltä eikä keittänyt tai valuttanut nesteitä.
 
Hetken tuumaustauon jälkeen lähdettiin kaverin kanssa paahtamaan tallille päin ja en päässyt kuin 500m kun taas se sama kalkatus alkoi ja auto tien sivuun ja hinaten pajalle. Autoa kun hinattiin ja se oli tietysti sammuksissa se samanlainen kalkatus taas kuului ja totesin etupyörän laakerin hitsanneen kiinni. Sitten vain toisesta projektista nopeasti testiin toinen napa ja laakeri. Vieläkään ei ilmennyt mitään vakavampaa, ei valunut nesteitä tallin lattialle tms. Ja taas auto käyntiin ja liikkeelle. Tällä kertaa pääsin 2 kilometriä ja sitten alkoi auto hyytymään ja tajusin että jotain on pahasti vikana. Mutta kuitenkin lämmöt ok ja öljynpaine ok tosin mittari tuntui välillä tekevän omiaan ja hyppäsi 10bar lukemiin joka on siis mittarin max ja viisari pysähtyy siihen.

Ja taas uudestaan pajalle ja tässä vaiheessa vasta huomasin että jäähdytysjärjestelmä on valunut jostain aivan tyhjäksi vaikka hetki sitten se vielä oli täynnä. Moottoria kasatessa korvasin lohkolämmittimen vastuksen ihan b20 tarkoitetulla pakkaspropulla joka oli päässyt sen verran raolleen että ajaessa kun koneessa oli kierroksia sylki nestettä pihalle mutta muuten ei.
Hakkasin propun uudemman kerran paikalleen ja ennen kuin käynnistin mittailin vielä varuiksi puristuspaineet ja kaikissa 11.5-12bar välillä. Homma sen osalta ok ja auto taas käyntiin ja kävi hyvin pihassa 10min ja sitten kun kierrätin hieman kuului kilahdus ja vesi alkoi ryöpytä pihalle lohkon kyljestä. Sammutin auton ja hakkasin käytetyn alkuperäisen propun tilalle ja annoin taas auton käydä. Kävi hyvin mutta sitten alkoi taas öljynpainemittarilla aivan oma disco ja viisari meni siksakkia 3-10bar välillä ja alkoi kolina kuulua jälleen.

Auto sisälle talliin ja leuka rintaan ja purkamaan. Valutin ensimmäisenä öljyt pihalle joka kertoi oikeastaan jo kaiken oleellisen. Sitten kansi pois ja onneksi jälleen ainakaan kannelle tai sylintereille ei ole käynyt mitään. Varmaan kuitenkin joutuu nostamaan loppumoottorin pois ja taas sen alakerran purkamaan myös. Veikkaan että öljypumppu on ainakin rikki. Liekö paineventtiili jumittaa jolloin paineet välillä 10bar ja välillä normaali.

Jatketaan taas harjoituksia. Kyllä vastustaakin. Yhden paikan korjaa ja tekee viimesen päälle kuntoon niin jostain pettää kuitenkin aina :(
« Viimeksi muokattu: 22.06.2020, 02:35:27 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4083
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #83 : 22.06.2020, 08:00:59 »
Tällä topicilla lienee jo kohta jonkinlaista traagisen humoristista arvoa.

Juhannusviikonloppu kuvina kerrottuna:



No nyt oli kyllä tyhjentävä alustusteksti, kyllä tarvii sitä huumoria matkaan :-\
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #84 : 24.06.2020, 11:50:36 »
No johan nyt meinaa ahdistaa...
Tämä on tätä motorsporttia.
144-70

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #85 : 05.07.2020, 19:32:19 »
Tänään nostin moottorin pois keulilta tarkoituksena tarkistaa vauriot.

Runkolaakerit olivat ehjät päittäislaakerointia myöden ja kk-laakeritkin olivat ihan ok kunnossa, yksi vähän enemmän kiillottunut.


Kolinan syynä oli löystynyt vauhtipyörä. 4/6 pulteista oli löystynyt ja pultinreiät olivat hakkautuneet soikeaksi. En voi käsittää miten voi lähteä irti taas kun oli kiristetty vihreäkantisen antamaan suurimpaan sallittuun momenttiin ja kaiken lisäksi käytin vielä kierrelukitettakin ??? Vauhtipyörän pultit olivat myös uudet.
Seuraavaksi täytynee hankkia jokin kevyempi teräsvauhtipyörä ja tasapainottaa koko setti kampiakselin ja asetelman kanssa.

Noille kimalteleville ja harmaille öljyille en löytänyt järkiperäistä selitystä.

Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #86 : 06.07.2020, 10:12:27 »
Kolinan syynä oli löystynyt vauhtipyörä. 4/6 pulteista oli löystynyt ja pultinreiät olivat hakkautuneet soikeaksi. En voi käsittää miten voi lähteä irti taas kun oli kiristetty vihreäkantisen antamaan suurimpaan sallittuun momenttiin ja kaiken lisäksi käytin vielä kierrelukitettakin ??? Vauhtipyörän pultit olivat myös uudet.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Eihän vauhtipyörän pultinreiät olleet valmiiksi vähän väljiä ja raskas vauhtipyörä hakannut niitä sitten vielä isommiksi. ?

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #87 : 07.07.2020, 21:58:29 »
Eihän vauhtipyörän pultinreiät olleet valmiiksi vähän väljiä ja raskas vauhtipyörä hakannut niitä sitten vielä isommiksi. ?

Tämä se todennäköisin syy taitaisi olla.
Katselin, että ainakin skandix tarjoaa 5kg teräsvauhtipyörää hintaan 375e. Joskin tuo puolet alkuperäisen painosta oleva syö varmaan jo jonkin verran vääntöä, liikkeellelähtö voi vaatia lisää kytkimen luistattamista...
Muuten kohtuu huonosti saatavilla 6 pulttiseen noita valmiita teräsvauhtiksia.
 
Pitää laittaa harkintaan, samalla sitten tasapainottaisi koko roskan kerralla, kampiakselin, vauhtipyörän ja asetelman niin säästyisi ikävyyksiltä (niitä kun on ollut jo)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #88 : 07.07.2020, 23:07:01 »
Mulla on aika paljon kevennetty vauhtipyörä.
Tuosta löytyy kuva.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=113237.msg1061507589#msg1061507589
Ei ollut puntaria mutta ihan normaalilta tuntuu ajossa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #89 : 20.08.2020, 01:19:49 »
Heh. Luinpahan läpi tämän. Kyllä tämä B20 koneen kanssa eläminen on tosiaan vähintäänkin mielenkiintoista ::) Tiedän kokemuksesta.. Mutta samoilla linjoilla, ei ole suunnitelmissa vaihtaa sitä mihinkään. Jokin siinä vaan kiehtoo. Miten F-nokka muuten toimi ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Futurez  Kulkukoira