Volvo kävi tänään katsastuksessa. Tein eilen renkaanvaihdon jälkeen sisäpuhdistuksen oikein ajan kanssa.
Lieneekö aikainen ajankohta (klo 7) ja pyhän jälkeinen perjantai vaikuttaneet asiaan, mutta katsuri oli syynännyt autoa n. 20min ja iski leiman paperiin. Edes kiinanpolttimot lisäpitkissä ei aiheuttaneet valitusta kuten ei myöskään vetoakselin suojakumi joka oli jo viime vuonna rikki mutta en ole uhrannut asialle ajatusta kun ei ole tietoa, miten kauan on ollut rikki, ts. onko hiekat menneet jo sisään.
Mistään en löytänyt näille pakokaasutestien raja-arvoja niin kysyn. Arvot:
CO% 0,00
CO2 14,90
HC ppm 5
O2 0,25
Lambda 1,012
Sen verran ymmärsin itsekin että lambdan arvo on kohtuullisen hyvä, eikä happiarvokaan ole kovin ihmeellinen. Sen sijaan tuo CO2 vähän mietityttää että pitäisikö olla alempi vai onko tuo tämän kokoiselle pannulle ihan kelvollinen lukema. Ennen mielestäni näissäkin oli referenssiarvot kuten muissakin, niin helpottaisi tulkintaa.
Takajarrut kuulemma laahaavat joten pitänee kesän huollossa ottaa auki ja tsekata. Itse en ole kyllä suurempia huomannut mutta ehkä nuo on hyvä puhidstaa ja laittaa uudet rasvat. Takajarrusatulatkin olivat kyllä kokolailla rupiset, joten mikäli löydän jostain paremmat, niin voisi vaihdella samalla nekin.
edit. Katselin että näemmä tuolle sähköiselle käsijarrulle on kalibrointikin. Kertaalleen tuo viime talvena ilmoitteli tuosta huollon tarpeesta käsijarrulle, mutta pelasi kuitenkin ihan ok. Jahka tässä käyn itse koestamassa autoa, niin voisi ainakin tuon kalibroinnin käydä tekemässä.