Ostin noin kuukausi sitten xc70 D5 awd volvon vuodelta 2006 aion pitää autoa hieman pitemmän aikaa, joten päätin huoltaa jokapaikan, Mutta huoltoa aloitellessani en löytänyt juurikaan infoa suomenkielellä vaan kaikki oli joko amöriikan tai britannian murteella joten päätin kerätä tänne pikaohjeet muutamaan helppoon pikkuhuoltoon...(automaattivaihteisto, kulmavaihde, perä ja haldex)
Autom.vaihteiston öljynvaihto (tf-80sc)
Miltei surullisen kuuluisa aisinin vaihteisto joka on tarkka öljyistään, omallani oli ajettu 150tkm ennen ensimmäistä öljynvaihtoa ja nyt 190tkm vaihdot alkoivat olla kylmänä turhan nykiviä joten päätin vaihtaa öljyt...
Hain varaosaliikkeestä 12L mobilin atf 3309 (samaa kuin volvon öljy) ja foorumeilta sain tietooni että vaihteiston pohjassa olevassa tyhjennysproppu on 17mm kuusiokolo ja kyseisen sisällä on tx40(?) öljypinnan tarkistusruuvi, 17mm kuusiokoloa ei sattunut löytymään joten sain loistoidean kokeilla 17mm avainväliin sopivaa jatkomutteria ja 17mm hylsyä joka olikin oiva pari korvaamaan puuttunut kuusiokolo. Täyttö tapahtuu laatikon päältä tx55(?) kantaisen propun kautta.
Ensiksi pohjapanssari pois tieltä, taisi olla 10mm avain sopiva niihin pultteihin, sitten konepellin alta vasemmasta laidasta (kuljettajan paikalta katsoen) ilmanpuhdistajan suojakansi joka lähtee nostamalla, alta paljastuu ilmanpuhdistajan kotelo ja ecu, irrotin ecun johtoniput (2kpl) sekä ilmamassamittarin johdon ja löysytin klemmarin putkesta josta puhdas ilma menee moottoriin.
Irroita myös ilmanpuhdistajakoteloon kiinitetty keulan puolella kiinnioleva pieni (venttiili?) johon menee letkuja ja johtoja. VIRTA AVAIN 0-asentoon/pois virtalukosta ENNEN ECUN IRROITUSTA!
Nyt voit NOSTAA ilmanpuhdistajakotelon pois paikoiltaan, se on kiinni muoviklipseillä ja pitäisi irrota kun käyttää hieman voimaa, kun kotelo napsahtelee kiinnikkeistään irroita tuloilmaletku kotelosta painamalla lukitusklipsejä esim. ruuvimeisselillä.
Kun kotelo on poissa tieltä paljastuu näkymä vaihteiston päälle jossa täyttöproppu sijaitsee, proppu on aivan vaihteiston rengasta lähinnä olevassa laidassa oleva torx55.
Tässä vaiheessa tungin paksun rätin imuputkeen estääkseni lian pääsyä moottoriin.
Muista tarkistaa propun avautuminen ennenkuin poistat öljyjä autosta!
Sitten vain astia johon mahtuu ainakin 3l öljyä auton alle ja vaihteiston pinnankorkeuden tarkastusruuvi auki jota lorahtaa joitain desejä öljyä, kun öljy on valunut niin ruuvaa koko proppu irti ja valuta loputkin öljyt pois, omassa tuli öljyä noin 2,5L ja se pitäisi olla suunnilleen oikea määrä. (tässä vaiheessa voi pyyhkiä ne kättä pitkin valunneet öljyt kainalosta pois)
Kiinnitä pohjaproppu, kiinnitä tarkastusruuvi.
Ja kaada pois otettu määrä puhdasta atf:fää vaihteistoon, proppu on aika pieni ja syvällä konehuoneessa joten pitkänokkainen suppilo/pumppu on tarpeen.
Tässä vaiheessa öljynvaihtojen menetelmät eroavat, toiset vaihtavat öljynsä huuhtelemalla öljynjäähdyttäjän letkuista ja toiset vaihtavat tuota 2,5L määrää öljypohjasta, itse en jaksanut alkaa metsästelemään uusia muoviklipsejä ja erikoisen kokoisia letkuja öljynlauhduttimeen/ sen letkuihin joten tyydyin hieman heikompaan lopputulokseen ja vaihdoin 2,5L muutamaan (4)kertaan... Ohje jatkuu siis kärsivällisen ja laiskan miehen ohjeena...
Kun öljyt ovat vaihteistossa kiinnitä puretut osat (lukuunottamatta pohjapanssaria). Autoa pitää käyttää ennen seuraavaa öljynvaihtoa, itse ajoin tallilta kotiin ja vaihdoin öljyt uudestaan seuraavana päivänä, ja toistin saman homman vielä muutamaan kertaan... Viimeisen vaihdon yhteydessä lisäsin 4dl ylimääräistä öljyä ja ajoin vaihteiston lämpimäksi, kävin kaikki vaihtet 2 kertaan läpi pitäen vähintään 2s jokaisella vaihteella (PRND) jonka jälkeen auton käydessä avasin pinnankorkeuspropun ja laskin ylim.öljyt pois.
Lopputulos: Kylmänä töksähtävät vaihdot katosivat jo ensimmäisen vaihtokerran jälkeen ja myös repäisevät pienemmälle vaihtamiset kiihdytysten aikana miltei katosivat.
Öljyn väri vaihtui tummanpunertavanruskeanpalaneenmustasta heleän pinkiksi jonka väristä uusikin öljy oli.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=149516Kulmavaihde:
Sain paikalliselta korjaamolta öljyjen oston yhteydessä tulosteen volvoni öljyproppujen paikoista josta huomasin että tyhjennysproput puuttuvat haldexista, perästä ja kulmavaihteesta, siispä öljyn vaihtaminen meni imuroinniksi...
Kulmavaihteen öljyt kannattaa vaihtaa saman aikaisesti vaihteiston kanssa jolloin pohjapanssari on muutenkin poissa tieltä.
Öljynä käytin volvon alkup. öljyä joka on tarkoitettu kulmavaihteeseen, (ruotsinkielellä hauskankuuloisesti vinkelväxel) litran purkki riittää hyvin.
Avaa täyttö/pinnankorkeusproppu joka on kardaaninlähdön oikealla puolella korkeussuunnassa noin puolenvälin korkeudella ja työnnä OHUT imuvaihtajan letku reiästä, se tökkää heti kulmavaihteen sisuksiin mutta suostuttelemalla se lähtee menemään alaspäin noin 10cm matkan jolloin se on ilmeisesti pohjalla, käynnistä pumppu ja ime öljyt pois, kun öljy loppuu työnnä pumpun imuletku uuden öljyn astiaan ja pumppaa letkut täyteen puhdasta öljyä ja täytä kulmavaihdetta kunnes öljy alkaa valuamaan täyttö/tyhjennysreiästä ja kiinnitä proppu ja nauti onnistuneesta kulmavaihteen öljynvaihdosta...
Peräöljyn vaihto:
Myös peräöljyn vaihtoon tarvitsee imuvaihtajan, proppu on auton takaa katsottuna vasemmalla ja korkeussuunnassa keskellä perää, proppu irti, letku sisään, öljyt ulos, letkun huuhtelu tuoreella öljyllä ja öljyä sisään kunnes valuaa täyttöreiästä ulos, jonka jälkeen proppu kiinni. Proppujen kupari/alumiinitiivisteet ovat samaa kokoa kuin moottorin tyhjennyspropussa, on viisasta vaihtaa tiivisteet mutta itse en vaihtanut koska unohdin ostaa ne, jos on taipuvuutta rähmäkäpälyyteen kannattaa hankkia ”osankaivuu” magneetti ja teleskooppi tangon päässä oleva peili, auttaa huomattavasti pudonneen propun kaivamisessa ahtaista väleistä...(kyllä, pudotin propun perän ja muovisen ”rungon” väliin)
Haldex-öljyn vaihto:
Haldex, tuo Volvon ja koenigsegin ohella ainoa asia josta länsinaapurimme on ylpeä...
Käytin volvon alkup. haldex(aoc) öljyä ja suodatinta, litra öljyä riittää ja suodatin tulee pakettina jossa on uusi kansi ja kiinnitysruuvit. Öljynvaihto vaatii kardaanin ja pakoputken takaosan irrottamisen värinänvaimentimen vuoksi!
Aloita laittamalla vaihteenvalitsin n:lle/vapaalle ja kytkemällä käsijarru.
Irroita akun maa(-) kenkä.
Pura pakoputki pois tieltä, (pultit auki heti dpf:n jäljestä ja kumien vääntelyä peräpäästä ja pakoputki irtoaa) dpf putoaa etupäänsä varaan kun kun pakoputki on poissa edestä merkkaa kardaanin laippa ja värinänvaimennin jotta osaat kasata ne samaan asentoon (tasapaino)
Kokeile avata haldexin täyttöproppua, kardaanin ja taka-akselin puolessa välissä vasemmalla puolella perää/haldexia.
Irroita ohjausyksikkö missä lukee haldex, (2kpl 4mm kuusikolo) irroita myös 2kpl sähköliittimiä jotka ovat kiinni kys. yksikössä. (varo irto-osia ohjausyksikön takapuolella, mm tiiviste, ”välilevy” sekä jokin sähköinen venttiili/anturi, se ei räjähdä mutta huolimaton pudottaa osat lattialle...)
Avaa kardaanin laipan pultit, (8mm kuusiokolo) toisen puolen pulttien irroitus on helpompaa kun tunkkaat 1 eturenkaan ilmaan ja pyörität kardaania saadaksesi toiset pultit näkösälle, kun pultit ovat irti irroita 4 pulttia tukilaakerista ja anna kardaanin laskeutua ”putoamissuojan” varaan, joudut rikkomaan 2kpl muovisia kiinnikkeitä jotka pitävät lämpösuojia paikoillaan (ei tarvitse uusia, toimii ilmankin..) irrotin kardaanin laipan kolostaan pihdein ja meisselein, sen voi myös työntää rei'ästään ruuvaamalla takapuolelle m8x25 pultteja ”ylimääräisiin” reikiin värinänvaimentimen takapuolella.
Seuraavaksi ruuvaa kardaanin maahanputoamissuojus irti ja vedä kardaani värinänvaimentimen sisältä ja mahdollisesti sido se auton pohjaan jottei se roiku niveliensä varassa.
Kardaanin irrotus paljastaa m24 kokoisen mutterin laipan sisältä, sen avaamiseen tarvitset pulttikonetta, itse käytin sähkökäyttöistä, laippaa estin pyörimästä työntämällä meisselin pultinreiän lävitse haldexin kuorta vasten (varo pumppua ja muuta rikkoutuvaa)
Kun mutteri on irti merkkaa värinänvaimentimen ja akselin boorien keskinäinen asento jotta saat kasattua sen tasapainoon (tällä ei ole niin suurta merkitystä kuin kardaanin ja värinänvaimentimen välisellä tasapainolla)
Vedä värinänvaimennin booreiltaan jolloin suurin osa öljystä valuaa pois, (voi olla tiukassa jolloin ulosvedin/ tasaiset lyömiset ovat suositeltavia) kun värinänvaimennin on poissa päästään käsiksi haldexin pumppuun ja suodattimeen, avaa pumppua pitävät kuusiokolot ja vedä pumppu kolostaan, voi olla tiukka mutta varovasti nitkuttamalla pitäisi lähteä, puhdista pumpun imusihti jos likainen.
Suodatin on noin pumpun kokoisen metallikannen alla, irroita se ja puhdista pumpun ja suodattimen ”pesät” kiinnitä uusi suodatin reikäänsä, kiristä uusi kansi, kiinnitä puhdistettu pumppu ja kiristä.
Kasataan päinvastaisessa järjestyksessä sekä lisätään öljy.
Muista kiristää kardaanin laippa oikeaan asentoon sekä RISTIIN
Lopputulos:
Tumma klönttinen moottoriöljyn värinen paksu öljy vaihtui uuteen kirkkaaseen juoksevaan öljyyn, myös miltei tukkeutunut suodatin vaihtui uuteen .
Ajaessa huomasi suurimman eron, volvo oli nyt oikeasti awd, ennen se on ollut pelkkä aw, peräpää hieman avustanut menemistä mutta viiveellä ja heikolla teholla. Nykyään auto pyörii parkkipaikalla kuin 200-700 ja 900 sarjat....
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=111875&highlight=Change+AOC+oilKirjotusvirheitä ja vääriä tapoja löytyy varmasti, joten jokainen korjatkoon autonsa omalla vastuullaan, omassa autossani ei ole ilmennyt ongelmia tämän ohjeen mukaisesti huollettuna...