Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: TeeKuus - 06.01.2016, 13:18:52

Otsikko: '01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
Kirjoitti: TeeKuus - 06.01.2016, 13:18:52
Kun ei tuo ruiskutekniikka ole kovin tuttua muuten ku perusteiltaan niin jospa viisaammat pikkasen valottais:

Kärsiikö ko.koneeseen laittaa pikkasen isommat (+30%) suuttimet ennen uutta ohjelmaa eli tuleeko vakio-ohjelmalla hankaluuksia isommilla vai osaako polttoaineen ohjaus käsitellä niitäkin?

Vai odotanko ohjelmaa enste? Olis vaan mahdollisuus vaihtaa suuttimet sopivasti.
Otsikko: Vs: '01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
Kirjoitti: TeeKuus - 17.01.2016, 11:23:59
Kukaan?
Olis ajankohtanen ongelma?
Otsikko: Vs: '01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
Kirjoitti: Lankku - 17.01.2016, 12:20:10
Ei muuta kuin kokeilet? Luulisi uudempienkin ruiskujen ainakin jossain määrin osaavan mukautua tilanteeseen kun takavetojen LH:kin jo sen osaa.
Otsikko: Vs: '01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
Kirjoitti: TeeKuus - 18.01.2016, 19:02:05
Ok, lähdetään kokeilun tielle  ;)
Otsikko: Vs: '01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
Kirjoitti: sjs - 19.01.2016, 17:54:18
En kyl vakio ohjelmalla lähtis koska auto käy silloin kiihdyttäessä ihan järjettömän rikkaalla.

Tossa on bosch ME 7.5.1, ja siinä, kuten valtaosassa muitakin boschin moottoriohjauksia pitkän ajan polttoainekorjaus (LongTermFuelTrim) on 24,9% maksimissaan kumpaankin suuntaan. Siihen vielä lyhyen ajan korjaus (Short Term Fuel Trim) on 24,9% tuohon päälle.

Tämä tarkoittaa, jos vakio suuttimet ovat vaikka 300ccm ja uudet ovat 390ccm, tuosta 390ccm otetaan pois 24,9% = 291ccm, eli kyllä ne juuri menevät arvojen sisään, JOS sinulla on muuten KAIKKI kunnossa.

Normaalisti tosin tuo korjausarvo on täysin kunnossa olevassa ja normaalisti toimivassa VAKIOSSA koneessa 0-7% välissä (plussalla yleensä koska oletan että sinun autossa on enemmän kun 10tkm mittarissa), niin se auttaa vähän, mutta silti, sinulla käy kone jatkuvasti 20% nurkilla rikkaalla kiihdyttäessä, mikä vähentää tehoja merkittävästi ja karstoittaa moottoria.

Matka-ajossa tasakaasulla lambda korjaus kyllä hoitaa homman kotiin, niin kauan kun se menee tuohon vakio + 25% LTFT x 25% STFT = noin 56% saa olla heittoa kumpaankin suuntaan ennenkun korjaus loppuu kokonaan kesken.

Tosin tuossa ME 7 järjestelmässä moottorin vikavalo palaa jatkuvasti, jos ajat yli 150km yli 10% korjauskertoimella.

Mulla on kahdessa audissa ollut tupla ME7 boksit ja ajanut niitä joskus E85 polttoaineella, silloin korjaus-kerroin menee tappiin (tarvitaan 25-30% lisää bensaa) ja n. 150km ajoin jälkeen moottorivikavalo syttyy.

Mutta loppupäätelmä, ei se riko mitään, mutta kiihdytyksessä ja kaasu pohjassa käy sikarikkaalla, ja pitkällä aikavälillä karstoittaa moottorin+katit ja polttaa tulppia.

Jos oot fiksu faijja ja on pakko vaihtaa suuttimet, ajat sen aikaa E85 tankissa
Otsikko: Vs: '01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
Kirjoitti: TeeKuus - 01.02.2016, 18:16:56
Noh.

Elämä ei välillä jaa nallekarkkeja reilusti, jouduin pistämään Vollen lihoiksi  :'(

Eli eipä enään vaihdella mitään.