Elekma  Autoracing

Suunnitteilla vapaastihengittävä 2.3l 531-kannella, apuja kaivattaisiin...

  • 75 Vastauksia
  • 38401 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Niin ajatuksena olisi rakentaa vapaastihengittävä 2.3l tuon niin ylistetyn 531-kannen alle. Onko järkevää, joku kai tietää, itse en tiedä. Foorumeiden selailun perusteella sain sellaisen käsityksen, että tuo jalomalmikasa sopisi kaikkiin 2.3 alakertoihin. Toivoisin, että joku viisaampi vahvistaisi/kumoaisi tämän käsityksen.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Ei ole mitään järkeä käyttää 531 kantta vaparissa. Turbopelissä siillä vois joku ero jo ollakkin.
Kaikenlisäks eikös siinä ole samanlaiset pakokanavat, kuin muissakin kansissa eli jokatapauksessa tarvis kairata vähän.
Imukanava vain paremmin virtaava.
Itse ainakin otan 530 aihioks omaan 2.3l vapariprojektiini.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Ei ole mitään järkeä käyttää 531 kantta vaparissa. Turbopelissä siillä vois joku ero jo ollakkin.
Kaikenlisäks eikös siinä ole samanlaiset pakokanavat, kuin muissakin kansissa eli jokatapauksessa tarvis kairata vähän.
Imukanava vain paremmin virtaava.
Itse ainakin otan 530 aihioks omaan 2.3l vapariprojektiini.
? :o


Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
? :o

Mitä lienette itse mieltä asiasta?

Jos nyt kuitenkin nojaudutaan siihen seikkaan, että polte on kova edellä mainitun moottorin rakentamiseen, niin nyt kiinnostaisi erityisesti yksi asia: Mitkä alakerrat sopivat 531 kanssa?

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Tämä "B230K" nyt ei ainakaan käy:

"The later B230K engines were a 'heron' design, with the combustion chamber located in the piston, and a 'flat' version of the 530, which was called the 631."

Kuka tietäisi mitkä käy?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Tämä "B230K" nyt ei ainakaan käy:

"The later B230K engines were a 'heron' design, with the combustion chamber located in the piston, and a 'flat' version of the 530, which was called the 631."

Kuka tietäisi mitkä käy?
Joo tolla menee puristussuhde aika alas. Kaikki B230 lohkot käy. Männän palotiloissa erot. Itselle tulossa B230F+531.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Siis eikös 531 vakio venttiileillä käy kaikkien vinoalakertojen päälle? Tuon heron alakerran kanssa puristuset tietysti jää sinne 6. tuntumaan, mutta ei sekään estä laittamasta.

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Joo tolla menee puristussuhde aika alas. Kaikki B230 lohkot käy. Männän palotiloissa erot. Itselle tulossa B230F+531.

Olisiko mahdollista kuulla juuri tämän B230F valintaan vaikuttaneita syitä?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Pihasta sattui löytymään semmonen. ;)
Edit: Jos et satu jo omistamaan B230 lohkoa, niin hommaa 90-lukulainen lohko. Niissä vahvemmat veivit.
Viisaammat saavat tarkentaa tuota vuosilukua.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2011, 20:03:50 kirjoittanut järviin »

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Eikös tämä B230F ole näistä 2.3l tuorein;
"B230F: 2.3 L inline-4, naturally aspirated, 114 hp ('85-88 740GLE, '89-90 740GL, '90-92 740)"
Ajattelin vain jos tällä olisi ollut valintaa tehtäessä jotakin painoarvoa...

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
B230F koneessa (vm +90)on todennäköisesti 13 mm kanget, jotka kestää vaparikäytössä kohtuu pitkälle.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Ei ole mitään järkeä käyttää 531 kantta vaparissa. Turbopelissä siillä vois joku ero jo ollakkin.

Lienee kuitenkin ihan päinvastoin. Vaparissahan hyvä kansi on ihan ehdoton edellytys.

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Pihasta sattui löytymään semmonen. ;)
Edit: Jos et satu jo omistamaan B230 lohkoa, niin hommaa 90-lukulainen lohko. Niissä vahvemmat veivit.
Viisaammat saavat tarkentaa tuota vuosilukua.

Oletko kaavailemassa omaan moottoriisi B230F lohkon sisuskaluiksi jotakin mullistavaa?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Oletko kaavailemassa omaan moottoriisi B230F lohkon sisuskaluiksi jotakin mullistavaa?
En tässä ensimmäisessä versiossa. Ainoastaan juuri nuo paksummat veivit, uudet M-renk., laakerit, kampuran tasap., veivien tasap.(ylä ja alapää+kok.paino). Kokeillaan mitä kestää.

 

Elekma  Autoracing