Carcom Oy  Ateho

XC70 D5 autom 2008 polttoaineen kulutus ja optimointi

  • 7 Vastauksia
  • 3888 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karnen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Kellään tietoa ja faktaa kyseisen D5 185 hp koneen polttoaineen kulutuksesta. Ja mahdollisesta optimoinnista kulutukseen ja muuhun toimintaan? Vm 2007 alkaen ja vain tästä koneesta ja automaatista.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1691
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 autom 2008 polttoaineen kulutus ja optimointi
« Vastaus #1 : 04.09.2018, 17:21:42 »
Mulla V70 mk2 sama tekniikka ja suosittelen tämänpäiväisen käynnin perusteella Lisäätehoa tamperella. Heillä muitakin paikkoja mutta ainakin tuolla kaveri joka tietää volvoista.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa karnen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 autom 2008 polttoaineen kulutus ja optimointi
« Vastaus #2 : 04.09.2018, 17:35:23 »
Mulla V70 mk2 sama tekniikka ja suosittelen tämänpäiväisen käynnin perusteella Lisäätehoa tamperella. Heillä muitakin paikkoja mutta ainakin tuolla kaveri joka tietää volvoista.
En kysynyt suosituksia vaan faktaa eli tarkkaa tietoa jos jollain olisi. Sinulla ei voi olla tietoa esimerkiksi kulutuksen muutoksesta jos tänään olet käynyt. Et ole ehtinyt millään vertailla kulutusta ennen ja jälkeen optimoinnin, vaatii varmaan muutaman tankillisen mahdollisimman samanlaista ajoa samanlaisissa olosuhteissa. Samaten tuskin olet saanut mitään faktaa tehon muutoksista ennen ja jälkeen. Joten jos jollain olisi ihan oikeaa tietoa niin siitä olisin kiinnostunut. Mielellään musta tuntuu jutut muualle.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2695
Vs: XC70 D5 autom 2008 polttoaineen kulutus ja optimointi
« Vastaus #3 : 04.09.2018, 18:16:52 »
Turha kait foorumeilta on mitään kysellä, jos faktaa haluaa... Perusperiaate tietysti on enemmän tehoa => enemmän polttoainetta.

Mutkat oikoen optimoinnissa lisätään palamistapahtuman ilmamäärää ja hyötysuhde siten hieman kasvaa. Polttoaineen säästö on teoriassa muutama prosentti, ja hyöty hukataan suurempana tehona kiihdytyksissä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa karnen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 autom 2008 polttoaineen kulutus ja optimointi
« Vastaus #4 : 04.09.2018, 19:04:25 »
Turha kait foorumeilta on mitään kysellä, jos faktaa haluaa... Perusperiaate tietysti on enemmän tehoa => enemmän polttoainetta.

Mutkat oikoen optimoinnissa lisätään palamistapahtuman ilmamäärää ja hyötysuhde siten hieman kasvaa. Polttoaineen säästö on teoriassa muutama prosentti, ja hyöty hukataan suurempana tehona kiihdytyksissä.
Ilmeisesti täällä ei sitten ole asiantuntijoita, luulin että joku jotain Volvoista tietäisi. Olen sen kyllä valitettavasti huomannut että monella tuntuu olevan tarve ilmaista itseään vaikkei aina tiedä mistä on kysymys. Perusperiaate ei ole aina kaikkea tehoa ottaa käyttöön vaan auton kait pitäisi rullailla väännön turvin kevyemmin kun sitä pitäisi tulla lisää. Hyötyä ei ole tarkoitus hukata jatkuvana tennari lattiassa ajamisella vaan nimenomaan hyödyntää lupauksien mukaista väännönlisäystä. Kyllä jokainen ymmärtää ettei teho tule polttamatta polttoainetta. Lähinnä olikin kysymyksessä onko joku saanut oikeasti kulutukseen muutosta samanlaisella ajamisella kuin on ajanut aikaisemminkin. Kun näyttää että jokainen optimoija myös lupailee 10:stä jopa yli 25:n % säätöihin kulutuksessa.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1691
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 autom 2008 polttoaineen kulutus ja optimointi
« Vastaus #5 : 04.09.2018, 19:44:26 »
Ei täällä ihan mutu-tuntumalla mennä.
Ennen tuota mulla on ollut eri tehoisia Optimoiautosi softia viisi vuotta. Kulutus on pienentynyt, mutta osittain sen vuoksi että olen poistanut kaikki turhat vastukset palotapahtumasta. Polttoaineen kulutuksen usealta vuodelta näet täältä. Parina viime vuonna tankattu niin että dieselin taso putkessa samassa kohdassa.
Kommenteissa parin viime vuoden ajalta auton ilmoittama keskikulutus (Kk) ja keskinopeus (Kn), jotka aina nollattu.
https://www.spritmonitor.de/en/my_account.html
Pienimpiä kulutuksia ollut muutama 450km kun olen ajellut varovasti ilman kiihdyttelyä, jolloin pääsin alle 6l/100km
« Viimeksi muokattu: 04.09.2018, 22:09:51 kirjoittanut J2K »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: XC70 D5 autom 2008 polttoaineen kulutus ja optimointi
« Vastaus #6 : 04.09.2018, 20:16:29 »
Ilmeisesti täällä ei sitten ole asiantuntijoita, luulin että joku jotain Volvoista tietäisi. Olen sen kyllä valitettavasti huomannut että monella tuntuu olevan tarve ilmaista itseään vaikkei aina tiedä mistä on kysymys. Perusperiaate ei ole aina kaikkea tehoa ottaa käyttöön vaan auton kait pitäisi rullailla väännön turvin kevyemmin kun sitä pitäisi tulla lisää. Hyötyä ei ole tarkoitus hukata jatkuvana tennari lattiassa ajamisella vaan nimenomaan hyödyntää lupauksien mukaista väännönlisäystä. Kyllä jokainen ymmärtää ettei teho tule polttamatta polttoainetta. Lähinnä olikin kysymyksessä onko joku saanut oikeasti kulutukseen muutosta samanlaisella ajamisella kuin on ajanut aikaisemminkin. Kun näyttää että jokainen optimoija myös lupailee 10:stä jopa yli 25:n % säätöihin kulutuksessa.
Nuo on joutavia lupauksia. Jos sitä lisääntynyttä tehoa käyttää niin varmasti sitä polttoainetta ei ainakaan vähempää kulu. Itsellä on 3 autossa ollut softia. Mitää radikaalia kulutus muutosta en ole yhdessäkään huomannut. Täällä on vain harrastajia. Aika harvassa on ne ihmiset jotka laskee kulutusta joka tankkauksella. Edellisess S60 oli 2.5T bensa kone. Siinä ehkä laskikulutus kun ajeli nätisti, mutta oma ajotyyli oli sillä että kerran pari päivässä oli pedaalitulipelliissä kiinni joten tehoa käytin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2695
Vs: XC70 D5 autom 2008 polttoaineen kulutus ja optimointi
« Vastaus #7 : 04.09.2018, 21:02:56 »
Aika harvassa on ne ihmiset jotka laskee kulutusta joka tankkauksella.
Niitäkin kuitenkin on. Oma V70 1,6d 84 kW kulutti minun ajossa 5,7 litraa satasella (ajomatka 131 tkm) ja optimoinnin jälkeen mittaustarkkuuden puitteissa ihan saman verran (ajomatka 26 tkm). Eikä autotehtaat hyvikseen moottoreita pieleen säädä, mutta NOx päästöjen takia seos on vähän rikkaammalla kuin sen välttämättä tarvisi olla.

Tasakaasulla ajaessa tarvittava vääntömomentti on täsmälleen sama ennen ja jälkeen optimoinnin. Jos optimoinnin jälkeen pystyy ajamaan pykälää isommalla vaihteella, niin silloin aidosti saattaa saada jotain etua kulutuksessa.

Lisääntyneen väännön tuoma ajomukavuuden kasvu on kiistaton. Lisääntyneen väännön käyttö vaatii enemmän polttoainetta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autoracing  KL-varaosat