RallyBaron  Samppasport

Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo

  • 246 Vastauksia
  • 116467 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #45 : 16.02.2016, 18:13:43 »
Vedä vaan happopohjamaalia tohon. Junttaa puhallettuun alumiiniin kuin isi äitin selkään...  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #46 : 17.02.2016, 11:04:28 »
Vedä vaan happopohjamaalia tohon. Junttaa puhallettuun alumiiniin kuin isi äitin selkään...  :D

Mjooo, eiköhän kallistuta tuohon märkään tällä kertaa. Ei viittisi tuon uunituksen kanssa alkaa pelleilemään ja kokeilemaan toimiiko.. :D




Äsken hain kasan pultteja -nyt on periaatteessa kaikki edellytykset siihen, että auton saisi pyörillensä :) kunhan vaan olisi sitä aikaa  :-[

Tuli myös ensimmäistä kertaa osallistuttua kimppaan ja viikon loppuvaiheessa pitäisi lähteä tilaus vetämään. Oma osuuteni tuosta käsittää kaikkea kivaa pikkunippeliä, joilla saa moottorin rakennusta enemmän tai vähemmän eteenpäin  ::) Pakosarja on suunniteltu paperilla loppuun asti ja öljynkiertoon liittyviä juttuja on myös mietitty uudestaan. On nyt vähän kahden vaiheilla ettenkö koneistaisi lähtöjä/paluita lohkoon, sillä pelleilyksi tuo menee kumminkin jos jostakin pitää alkaa ryöstelemään paineita..

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #47 : 01.03.2016, 22:14:09 »
Aikaa on kaivettu ilta illalta ja on saatu autoa edistymään! :) "Onneksi" työt alkavat jo kuudelta aamulla ja pääsee klo 14.30 pois niin jää aikaa ropaamiseen yllättävän paljon :D


Niin ne etutolpat? No nehän näyttää tälle;






No sitten piti miettiä niitä tuplavakaajajuttuja ja koska huushollista ei löydy sähköllä toimivaa porakonetta johon mahtuisi 12mm poranterä niin tehdään sitten ***kele käsin!

Materiaalina S355, ainevahvuus 11mm. Ikinä enää..  :buck2:







Sinne män!







Jospa tämä kävisi virallisesta hakemuksesta Kouvolan Korottajiin? :D







Tälläistä alapuolella







Tuo ruskea on sitten ruostesuoja-ainetta eikä mitään ruostetta :D Tulpavakaajia ei kuvassa ole koska en laittanut niitä kiinni syystä, että ottivat kiinni peräkoppaan. Täytyy huomenna töissä värkkäillä uusi kiinnike tuplille tai parannella vanhaa.

Auto tällä hetkellä kieltämättä hieman "korkeahko", mutta eihän maavaraa voi koskaan olla liikaa *taavih-> Mitä todennäköisimmin tuo tulee tuosta rauhoittumaan, jahka saadaan pannuhuone ja kabiini täytettyä sinne kuuluvalla (tai kuulumattomalla) rekvisiitalla. Tulisi nyt vain se paketti sieltä Svenskapojkenilta niin pääsisi mallailemaan lohkoa. Pakosarjan laipatkin tuli eilen haettua paikalliselta pajalta ja pikaisten mittausten mukaan mitat pitäisivät paikkansa, olivat hinnaltaankin likimain "ilmaiset" :o


Tämmöstä! :hg:
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 21:21:38 kirjoittanut razori »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #48 : 01.03.2016, 23:26:49 »

Jospa tämä kävisi virallisesta hakemuksesta Kouvolan Korottajiin? :D




(Kuva poistettu lainauksesta.)

Voi taivas... Kirjaimellisesti!  :facepalm:

Mun mielestä hieno asia, että tehdään ruosteet ja alusta hyvään happeen ennen sitä jäätävää puhallinta. Ei tarvi olla edes jäätävää hipopalikkaa, kunhan on ehjää ja toimvaa. Kaikenlisäks varmaan vähän mukavempi niputtaa tollasia palikoita kuin niitä merenpohjasta noudetun näkösiä.  Arvostan.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #49 : 02.03.2016, 00:18:30 »
Aika miehekästä käsiveivillä rueta poraamaan :o Oisit hitsannu vakaajat toisiinsa, ei oo vielä täällä lähtenny irti  :)

Todella nättiä jälkeä  O0
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #50 : 02.03.2016, 01:38:24 »
Eiköhän noille tuplavakaajille ole kolme koulukuntaa; ensimmäinen tekee palikat väliin ja pulttaa vakaajat kiinni toisiinsa, toinen hitsaa ja kolmas, kuten allekirjoittanut, tekee varmuuden vuoksi molemmat.
Sitten on ne rahamiehet erikseen ketkä teettää vaikka Vallilan takomolla riittävän paksun vakaajan ettei tarvi hitsailla tai pulttailla tuplavakaajia..  ::)

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #51 : 02.03.2016, 11:08:33 »
^Unohdit vielä neljännen ryhmän, joka pitää tuota tuplavakaajaa aika huuhaana. Allekirjoittanut kuuluu siihen. Eikä sitten mitään hernekasveja nenään tästä, kukin tekee tyylillään.

Muuten ihan näppärän näköstä tekemistä. Isot pisteet kyllä tosta käsiporan käytöstä, siperia opettaa, mutta pallit kasvaa  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #52 : 02.03.2016, 12:13:03 »
Tattista kehuista! :) kun tehdään niin tehdään kerran kunnolla, koska köyhällä ei ole varaa halpaan :D

Eikä sitten mitään hernekasveja nenään tästä, kukin tekee tyylillään.

*tähän mielikuva, kun nenästä törröttää 50cm pitkä herneen korsi*  :2funny:

Ihan puhtaasti ulkonäkösyistä laitan tuplat, mielestäni auton alusta näyttää jollakin lailla hyvälle jos sieltä löytyy ko. kötöstely, vaikkei sitä nää kuin katsuri :D tai no, jo tuo jää tuolle korkeudelle niin varmasti paistaa alustan romut takana tulevalle  :idiot2:

Eteenkin olisi kyseiset osaset, mutta näin äkkiseltään katsottuna kaksilla kiinnikkeillä ottaa osumaa hammastankoon  :-\ patentoimiseksi menee taas :juhau:
« Viimeksi muokattu: 02.03.2016, 12:14:49 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #53 : 07.03.2016, 20:22:57 »
No nyt olisi niitä tuplia :) Saa nähdä kuinka perseelleen menee ajettavuus  :D


Eteen tein niin, että härskisti vain silvoin vakaajan toisen kumin ja laitoin sen kiinnikkeiden ns yläpuolelle, niin että tulee runkopalkkia vasten. Pitkät pultit perään ja kiristys





Takana kävi niin, että käsiporalla tehdyt kiinnikkeet piti ottaa mukaan töihin ja muurata reiät umpeen ja vääntää pylväsporalla uudet reiät hieman alemmaksi. Noh, ongelma oli vielä laatua, että vakaaja jää kantamaan pulteista tukivarteen. Ratkaisu, katkaistaan pultista kanta ja hitsataan se kiinni vakaajaan. Kiinnikettä varten piti myös tehtailla pienimuotoiset holkit, jotta kun pultteja vedetään momenttiin, ei kiinnikelevy kampeaisi itseään vinoon.










Jos joku muuten ihmettelee, että "miksi tuo torvelo ei ole ruostesuojannut koko autoa samalla kun veti tuota kuraa joihinkin paikkoihin?"

Ihan siitä syystä, että se ehta mustanruskea tavara on sen verran huonoa lähtemään yhtään mistään irti ilman kunnon liuottimia (mm. työkalut) niin mieluummin vedän lopuksi kun kaikki on paikallaan :D (siis alustan osat)



Jahka tuplat oli saatu kuosiin niin oli aika kerätä romut auton alta (on muuten kiva tehdä auton alla hommia kun ei tarvitse tunkkia mahtuakseen auton alle :D ) ja suunnata sisätiloihin kannenroplaushommiin. Kusti oli polkenut joku aika sitten JanicolRacingiltä muutaman tiivistesarjan, vesipumpun ja jakopäkilkkeet.



Biltemasta tuli haettua venttiilijousenpuristin (ko putkassa ~20e kun motonetissä oli 30e  :idiot2: ) ja höpönetistä tutti ja hiomatahnaa.








Sitten vaan runkuti runkuti








Kansi sai perusteellisen putsauksen ja hemmottelin kantta uusilla ohjurin kumeilla. Vanhat olivat kovuusasteeltaan samaa luokkaa opettajan kohti heittämän liidun kanssa :D Venttiilin varsiin löin kasausvaiheessa Red Linen masennusrasvaa, estämään metalli-metalli kontaktin






Jahka kansi oli niputettu ja taputeltu hyllyyn, nappasin jemmasta pätkän kierretankoa ja väsäsin pienimuotoisen ulosvetäjän apuakselin laakereita varten, jotka lähtivät todella nätisti pois  :o








Syy laakereiden vaihtoon on yksinkertainen;







Enää olisi korin puolesta jäljellä pienimuotoinen kittaus / maalausoperaatio. Sitä odotellessa saakin keskittyä tuohon moottoriin ja voimansiirtoon :) voimansiirtokin on muuten jo hankittu ja on kestävä -tai niin ne väittää :D
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 21:27:00 kirjoittanut razori »

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #54 : 07.03.2016, 20:45:48 »
Eikös noiden vakaajien kanssa ole niin että jos haluaa pitoja (takapotkussa) = takapää löysempi ja jos luisuttelu innostaa niin päin vastoin? Ainakin omaan wanhukseen tilasin tällä periaatteella eteen 25mm ja taakse 22mm vakaajan kun driftinkihommat ei kiinnosta. Ehkä jopa vakio 19mm vakaajakin toimisi hyvin... Jousijäykkyyksien kanssa voi sitten pelata kun pääsisi radalle asti.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #55 : 07.03.2016, 21:00:54 »
Eikös noiden vakaajien kanssa ole niin että jos haluaa pitoja (takapotkussa) = takapää löysempi ja jos luisuttelu innostaa niin päin vastoin?

Näinhän se menee. Tuossa on nyt käytettynä 19mm vakaajia, jotka tämän mukaan vastaa 22mm vakaajaa. Sen näkee sitten miten käyttäytyy kun pääsee tielle asti :D luulisi että ei vaikuttaisi kovin paljoa negatiivisesti?  ???

Saahan nuo sitten kumminkin pois jos ei miellytä :)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #56 : 07.03.2016, 21:06:20 »
Näinhän se menee. Tuossa on nyt käytettynä 19mm vakaajia, jotka tämän mukaan vastaa 22mm vakaajaa. Sen näkee sitten miten käyttäytyy kun pääsee tielle asti :D luulisi että ei vaikuttaisi kovin paljoa negatiivisesti?  ???

Saahan nuo sitten kumminkin pois jos ei miellytä :)
Nimen omaan että mitä käyttöä autolle on suunnitelmissa  :) Just tuon takia en omia vanhojakaan pistä kiertoon, aina noi paksut vakaajat saa jollekin sudittelijalle eteen päin.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #57 : 07.03.2016, 21:09:47 »
Nimen omaan että mitä käyttöä autolle on suunnitelmissa  :)

Ei ainakaan sudittelua  :D Tällä taivas-alustalla löytää itsensä vielä valtion karjan asuinalueelta jos sitä harrastaa :facepalm:

Vastaus kysymykseen; ihan kesäcruising peli jolla olisi mukava ajaa, muttei kuitenkaan ole vakio :)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || Alustajuttuja
« Vastaus #58 : 07.03.2016, 21:18:49 »
Ite laitoin etu päässä vielä holkit niitten pitkien pulttien kaveriksi ettei tule sitä alemman vakaajan kiinnikkettä vedettyä mutkalle. Omassa huomasin ettei puske talvella enää niin paljoa kun viime talvena. Mulla siis tuplat vasta edessä ja gts "performance" iskarit ja jouset. :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö"
« Vastaus #59 : 15.05.2016, 17:46:28 »
Päivää, päivää, päivää ja vielä kerran hei.

Edellisestä päivityksestä on mennyt jo aikaa, joka hieman poikkeaa päivitystahdistani, mutta päivitetään nyt vähän reilummin. Ja "reilummin" tarkoittaisi kutakuinkin sitä, että kuvaämpärin mukaan tähän olisi tulossa yli 30 kuvaa ja jotakin jonninjoutavaa tekstiä. Kuvia kuitenkin pääasiassa -tai tekstiä, katsotaan mitä sylki näppikselle tuo :)

Tässä joskus kevättalvella tuli osallistuttua KL-racingin kimppatilaukseen The Insinörtti JuHaU:n vetämänä, kaikki meni niinkuin piti, paitsi että ruotsin päässä töpeksittiin hieman ja tilauksesta jäi uupumaan apuakselin laakerit. Laakerit kuitenkin tulivat jälkijunassa JuHaU:n avustamana viikkoa tai paria myöhemmin. Paketin mukana tuli myös pientä oheisrekvisiittaa.







Paketista löytyi siis H-profiilikanget, turbon "suurtehoöljypumppu", kampiakselin-, sekä kiertokangen laakerit ja tietysti "modelpassare" välijäähy joka sopii paikoilleen vain valopeltiä muokkaamalla :D niiin ja apuakselin takatulppa, tuo kirkas pyöreä pellinpala laakereiden vieressä.

Ja tietysti kun on selaillut erinäisiä lähteitä nuosta H-profiileista liittyen silmien tiukkuuteen niin piti käydä mittauttamassa nuo -koululla ja koulun vehkeillä. Ihme että antoivat luvan roplata koordinaattikoneella ilman valvontaa :D kaikki mitat muuten olivat miltei täydellisiä, (painotkin taisivat olla 1g sisään?) mittausten tulokset ovat toisella koneella ja lisäilen ne vielä tähän jos muistan



Laakereiden tullessa huomio kiinnittyi "pariin pieneen symboliin" :o






Annetaan sille rakkautta laakerien muodossa! S*

Nojoo, asennuksessa kaikki ei mennyt ihan niin hyvin ja sen seurauksena piti tilata ruotsista kaksi sarjaa apuakselin laakereita. Toiset laakerit tarpeeseen ja toiset vitutukseen -lähinnä sen varalle jos tulee taas "yllättävä tarve" laakereille  >:(

Uusien laakerisarjojen tullessa otettiin himpun verran erilainen asennustyyli ja hetken ylikeskittyneisyyden jälkeen alkoi näkyä kirkkaita renkaita tunnelin seinillä



Lisää jatkoa sarjassa uudet laakerit



Naitettiin muutama osa keskenään





Tiiviste väliin, pumppu kiinni, hattu päälle, uusien pulttien uitto öljyssä ja kierto -->





Pyörät kiinni, jakomerkit kohdalleen ja remmi kiinni. Pari kertaa tuli kiristimen jousi näpeille  :buck2:

Sekä maalia saaneet apulaitteet paikoilleen ja niiden lopullista paikkaa hakemaan :)





Paria kohtaa tuli hipisteltyäkin, todellakin täysin turhaa, mutta minkä sille mahtaa kun tykkää näprätä :D

Lohkon kylki sai näperrystä osakseen, sekä laturin kuorien välissä oleva syvennys -joka näkyy muutamassa ylemmässä kuvassa.




Kaikki mitä koneelle on tapahtunut on kaikkineen kuvattu yllä. Vielä on kuitenkin sen tiimoilta tekemistä. Pitäisi valmistella pakosarja, öljynpaluu, sovittaa loota koneen perään ja tehdä YKK anturille paikka. Vaihdelootaksi tähän tulee Getragin 260/6 Kl-racingin adapterilaipalla. Vaihdelaatikosta en tähän hätään kuvaa löytänyt, mutta eiköhän sellainenkin joskus tule :)


Korin osalta on ajatushautomoon on tehnyt pesän vähintäänkin kyseenalainen idea -nimittäin kattoluukku. Pienoisen tonkimisen jälkeen sellainen löytyi ja kävin korjaamassa parempaan talteen, myyjän sanoin "mätäpaskasta 244:sta" :D

230mm laikkaMakitan kanssa juteltiin luovuttajalle tovi hempeviä, jonka jälkeen se oli kykenevä luovuttamaan hattunsa.










Nuokun tuosta rapsuttaa pois niin alta paljastuu vielä kelpo verhoilu :) selvästikkin tavoiteltu Turbo -sisustaa :D



*Hälytyskellot soi* :o





Tasan ei käy onnenlahjat  :tickedoff: >:(

Leuka rintaan ja paikkaamaan  :-[

Muotin tekoa, jotta säilyy muoto paikkauksen jälkeen





Se tunne kun onnistuu 8)







Tuo katon jäykiste piti siis tehdä uudestaan, sillä kattoluukku oli hitsattu jäykisteeseen kiinni ja omien hermojen säästämiseksi rälläköin koko hoidon irti, ehkä oli järkevää ehkä ei -toivon mukaan oli.


Ruosteet luukun alta ja näkyviltä paikoilta on nyt hiottu pois, sekä laitettu maalikerros päälle, mutta jotenkin tuntuu, että mätäpaskuus on kerinnyt puremaan tuohon kattoon aika lailla, sillä ruostetta on paikoissa jonne äheltämällä näkee, muttei pääse. Josta herää kysymys katon asennuksen järkevyydestä koriin, joka on tällä hetkellä 100% ruosteeton. Ellei sitten siirrä pelkkää peltiä, eikä koko hoitoa pilareineen päivineen.

Siispä suunnitellaan lisempää! ELK
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 21:42:47 kirjoittanut razori »

 

KL-varaosat  Race.fi