Ateho  Elekma

TAK: Volvo 960 T5 MYYTY

  • 204 Vastauksia
  • 79727 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
TAK: Volvo 960 T5 MYYTY
« : 04.12.2016, 15:28:55 »
Noniin tein nyt uuden projektipäiväkirjan, sillä auto siirtyi kokonaan minun omistukseen ja projektin päivittäminen kaverin tililtä olisi ollut nihkeää.



Specsit
- Volvo 960 2.5 24V farmari
- M90
- Kattoluukku
- Ilmastointi
- Nahkasisusta
- Ruosteeton!


2017 - 2018







2017 - 2018:
- 280tkm ajettu B5234T3
- Vakio sisuskalut ja siniset suuttimet
- TD04HL-16T
- Suorasytkä puolat
- 960 modattu öljypohja + öljyputki + vesiputki
- R-pakosarja
- RN imusarja
- 850 kova vauhtipyörä
- 850 turbo kytkinlevy
- SRE 765
- Moottorinohjaus MS3X

Päivitykset kesälle 2019:
- HX40 super 12#
- Gs6-37dz
- Sintteri
- Typ 210 perä 3.91 välityksellä
- 760 vetarit
- 1200cc suuttimet
- Imusarja ja pakosarja itsetehtyjä
- Classicswede coiloverit joka nurkkaan
- Koneremppa + h-profiili veivit
- Hellcat 525l bensapumppu vakio linjoilla

Päivitykset kesälle 2020:
- Bensalinja uusiksi: 3L keruusäiliö 2x044, vakio tankkipumppu, an8 linjat, säädettävä b.paineensäädin
- Tavoite renkaille +500hv

Tästä lähdettiin:

Moottoriksi tulee 850:stä 340 tkm ajettu T5, joka on virranjakajalla olevaa mallia (226hv) ja syntynyt automaattilaatikon kanssa. Tarkoituksena olisi heittää virranjakaja helvettiin ja laittaa kutoskoneen suorasytkäpuolat. Moottoria tulee ohjaamaan Mega3 tai vastaava ja tehotavoite on alkuun siellä 300 hv lukemissa. Rakentelen autoa käytännössä opintolainalla, joten mitään megaluokan budjettia tähän ei nyt ole saatavilla ja valmistuessaan auto toimittaa käyttöauton virkaa.

Ensimmäinen tavoite on saada auto liikkumaan ja leimattua mahdollisimman pienellä budjetilla. Autoa rakennellaan vaiheittain eli olkoon tämä siis ikuisuusprojekti jolla ajetaan(toivottavasti) kesät ja parannellaan talvet.

Viime viikonloppuna sain T5 purettua irti kasipätkästä ja vuoden vaihteessa olisi tarkoitus purkaa kutonen ja siitä muokkailla öljypohjaa yms vitoseen sopivaksi. Vauhtipyörä vielä mietityttää, eli kertokaas viisaammat onko väliä otanko hyötykäyttöön kutosen kaksoismassan ja ostanko suoraan kiinteän? Kumpaakin varmaan menee samat kytkinasetelmat?



Mielipiteitä ja kommetteja otetaan mielellään vastaan ja tietenkin tarvittavia komponentteja saa tyrkyttää myytäväksi! Ainakin tuon megan asentaminen on aivan uutta, joten sen suhteen erityisesti kaivataan järkeviä neuvoja!

-Jode
« Viimeksi muokattu: 01.11.2021, 18:41:32 kirjoittanut Jode »
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa eerok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 T5
« Vastaus #1 : 04.12.2016, 18:43:27 »
Laitas lisää kuvia ysistä  :nälkä:
Itsekin haaveillut tällaisesta rojektista mutta keskitytään tohon etuvetoon nyt ensin :D
Itekin muuten rahotan projektia opintolainalla muiden satunnaisten tulojen ohessa, onneks on jo kalleimmat hankinnat tehtynä.

Niin ja multahan löytys sulle tommonen r-pakosarja
« Viimeksi muokattu: 04.12.2016, 19:44:58 kirjoittanut TOK »
850R, V70 mk2 2.5T
Ex: 850 2.0 T5, 850 2.5 10V, 940 2.3T, 745 2.0

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 960 T5
« Vastaus #2 : 04.12.2016, 19:46:19 »
Topikista siivottu asiatonta länkytystä.  C:-)

(eerok:n kirjoituksesta vain länkytyksen lainaus siistitty pois, itse eerok:n viestissä ei mitään pahaa.  :) )

Jatkakaa projektia  -H-

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: 960 T5
« Vastaus #3 : 05.12.2016, 00:08:03 »
En osaa sanoa, mihin hevosvoimiin asti kaksoismassa toimii ongelmitta, mutta on se käytössä paljon mukavampi kuin kiinteä. Jos tehotavote nousee paljonkin tuosta kolmestasadasta, niin kannattaa laittaa kiinteä vauhtipyörä. Vinokoneessa on eri asetelmat kiinteälle ja kaksoismassalle, uskoisin näin olevan myös tinamoottoreissa (viisaammat oikaiskoon, jos on tarpeen.). 
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 960 T5
« Vastaus #4 : 05.12.2016, 05:53:29 »
Vanhoissa 850 Volsseissa ainakin oli kova v-pyörä ja pelaa hyvin.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: 960 T5
« Vastaus #5 : 05.12.2016, 13:50:22 »
Voimansiirto on alkanut mietityttämään ja olen aikalailla päätynyt kiinteään vauhtipyörään. Kannattaako ostaa vahemman 850 vauhtis ja käyttää kutosen kytkinlevyjä? Mutta löytyykö siihen kestävää (450nm) asetelmaa ?

Toisena vaihtoehtona pohdin, että ostaisi asetelmaksi SRE 765 ja siihen blingfactoryltä kiinteän vauhtiksen, tällöin tulee ilmeisesti käyttää myös kutosen kytkinlevyjä, mikäli m90 pysyy laatikkona?  ???

Vai ostanko suoraan kestävän laatikon volvon kytkinkopalla?  ::) Mistä löytyy tällöin sopivat kytkinlevyt?
Pitää varmaan suunnata tänään romikselle etsimään purkuautosta sopivaa v-pyörää :D
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: 960 T5
« Vastaus #6 : 05.12.2016, 14:47:23 »
Voimansiirto on alkanut mietityttämään ja olen aikalailla päätynyt kiinteään vauhtipyörään. Kannattaako ostaa vahemman 850 vauhtis ja käyttää kutosen kytkinlevyjä? Mutta löytyykö siihen kestävää (450nm) asetelmaa ?

Toisena vaihtoehtona pohdin, että ostaisi asetelmaksi SRE 765 ja siihen blingfactoryltä kiinteän vauhtiksen, tällöin tulee ilmeisesti käyttää myös kutosen kytkinlevyjä, mikäli m90 pysyy laatikkona?  ???

Vai ostanko suoraan kestävän laatikon volvon kytkinkopalla?  ::) Mistä löytyy tällöin sopivat kytkinlevyt?
Pitää varmaan suunnata tänään romikselle etsimään purkuautosta sopivaa v-pyörää :D

Helppo ehdotus voimansiirto setistä; 850 kova vauhtipyörä, sintteri tai massalevy, -765 tai -618 asetelma ja pieni(gs6-37dz) 6v zf laatikko.

850 kovaan pyörään saa tehtyä jaon kyseiselle asetelmalle joka nyt sitten valikoituukin, blingfactory siitä helppo että on valmis jako ja ainakin sintterilevyn saa helposti duunailtua eri palasista oikealle halkaisijalle ja keskiölle. Massalevyjäkin ilmeisesti aika hyvin on tarjolla, mutta niistä ei ole mulla tietoa.

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: 960 T5
« Vastaus #7 : 05.12.2016, 18:55:21 »
Toimisiko tuo SRE 765 asetelma tuon 960 vakio levyn kanssa, jos alkuun menisi M90 kanssa? Tämähän voisi nimittäin olla toimiva Stage 1 ratkaisu ja siitä on helppo päivitellä laatikkoa ja levyä tarpeen vaatiessa  :)

EDIT:
ja vauhtipyöräksi tämmöinen http://www.blingfactory.fi/epages/blingfactory.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202108
Starttikehän pitää sitten vielä irroitella nykyisestä vauhtipyörästä. Ja vitosessahan taisi olla vr-anturi? Kattelin että oli varmaan lähes yhtä monta uraa kuin tuossa blingfactoryn vauhtiksessa.  :P
« Viimeksi muokattu: 06.12.2016, 10:26:07 kirjoittanut Jode »
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 T5
« Vastaus #8 : 06.12.2016, 15:07:52 »
M90 aski ja D5 koneen 185 hv vauhtipyörä, massalevy ja kytkinasetelma tai sitten RS Focuksen hilppeet. Siis Volvon koneella olevan.
Kestää 600 nm molemmat käsittääkseni. Aski enemmänkin. Kytkinlevy täytyy ottaa vanhanmallinen koska uudemmissa askeissa on kytkinakseli noin 2 mm paksumpi.

Ja Ruotsista saa tosi sopivaan hintaan kyseiset osat.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2016, 15:37:58 kirjoittanut Eikka »

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 960 T5
« Vastaus #9 : 06.12.2016, 19:23:12 »
M90 :idiot2:

Laatikko maksaa 4-500e ja synkat rikki järjestään jokaisesta yli 300t ajetussa. Muutama kunnon rykäsy 600nm niin 3 .vaihteen ratas hampaaton.

Jokainen tekee tyylillään mutta edellä mainittu tapahtuu lähes tulkoon jokaisessa.

 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 960 T5
« Vastaus #10 : 06.12.2016, 19:57:59 »
Tekeehän ne jotkut M47:llakin kunnes kuudennen lodjun jälkeen swäppäävät sen Getragiin.  ::)
Mutta M90 on juu hintaansa nähden aika huono valinta. Toki jos suoraan vaihtaa vaikka pikkuseen ZF:ään niin joutuu askin lisäksi hommaamaan VP:n, asetelman, levyn, kardaania, sylkkää yms. verraten jos jo valmiiksi auto M90:llä...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: 960 T5
« Vastaus #11 : 07.12.2016, 11:48:02 »
Tekeehän ne jotkut M47:llakin kunnes kuudennen lodjun jälkeen swäppäävät sen Getragiin.  ::)
Mutta M90 on juu hintaansa nähden aika huono valinta. Toki jos suoraan vaihtaa vaikka pikkuseen ZF:ään niin joutuu askin lisäksi hommaamaan VP:n, asetelman, levyn, kardaania, sylkkää yms. verraten jos jo valmiiksi auto M90:llä...

Tosiaan kysehän on oikeastaan säästöbudjetista ja siksi alkuun tuon 960 oma M90, mikä sieltä valmiiksi löytyy. Tuosta 400 tkm ajetusta askista ei kuitenkaan mitään hirveitä saa jos sen myy.  ::) Tilaan kuitenkin blingfactoryltä sopivan vauhtipyörän ja asetelman, jotka sopivat kumpaankin laatikoon. Tällöin laatikon päivitykseen tarvitaan enään uusi kytkinlevy ja itse aski + sovittamiseen tarvittavat osat.  :) Eihän sitä autoa nyt viitsi kerralla tehdä liian hyväksi vaan päivitellään tarpeen mukaan  ;D
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: 960 T5
« Vastaus #12 : 19.12.2016, 21:55:58 »
Mitään ihmeellistä ei ole oikeastaan tapahtunut, tänään sain vihdoin moottorin pukille ja ahtimen siitä irti. Vakio ahdin oli halki pakopesästä kahdesta kohtaa, sillä tuskin enään tekee mitään?  ::) Myös pakosarja ja imusarja on vihdoin hommattu ja ainakin pakosatsin voisi seuraavaksi sovitella kiinni ja samalla hinkata koneen puhtaaksi.







Joulun jälkeen sitten purkamaan kutosta, niin saisi muut mekaaniset osat muuteltua sopiviksi ja tilailla kytkintä ja vauhtipyörää. Muuten minkä kokoinen ahdin tohon R malliseen pakosarjaan mahtuu ettei ota kanteen kiinni? Mitsun 19T olisi harkinnassa, mutta tietenkin isompaa sitä tekisi mieli  :)

Muutama kyssäri moottorinohjaukseen liittyen, riittääkö jos tilaan protopartsista suoraan 5-syl paketin MS2 V3:lla ja siihen lisäksi relekortti yms kaapelia? http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_14&products_id=179
Näillä pitäs saada koko paketti toimimaan vai mikä olisi järkevintä tällaiselle aloittelijalle?  ???

EDIT:
RWD tinakoneista kiinnostuneille löyty tämmönen foorumi naapurin puolelta http://t5rwdclub.forum24.se/t5rwdclub-forum-2.html
olin nimittäin pitkään kironnut kun hirveän vähän löytyy suomeksi tietoa näistä, mutta tuolta löytyy varmasti vastauksia useampaankin kysymykseen  ::) ;D
« Viimeksi muokattu: 20.12.2016, 12:22:35 kirjoittanut Jode »
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 T5
« Vastaus #13 : 19.12.2016, 23:07:11 »
Eikös se piirilevy kannata ottaa suoraan Autotunelta.
Kuulemma paljon parempi kuin esim. Partcon piirilevy.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2016, 23:37:32 kirjoittanut JoonasH »

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 960 T5
« Vastaus #14 : 20.12.2016, 14:42:20 »
Eikka lopeta sekoilu. Protopartsin levyllä ei ole mitään tekoa Partcon levyn kanssa...

Osta suoraan MS3X ei tarvitse leikkiä välimallin boxin kanssa. Tuossa on aivan kaikki mitä ikinä tulet tarvitsemaan.
Ms3x pää piirikortti on tietokonekasattu....

Noita on tinakoneisiin niin monta laitettu että perus jutut on aika selkeitä.
 
 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy