Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)

  • 39 Vastauksia
  • 16801 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Hei!

Seuraava ongelma ilmeni nyt ajaessani pyhimykselläni Tampereelta Helsinkiin: Moottorin kierrosten ylittäessä arviolta 4000 kiekkaa (about 90km/h nelosella, m41-laatikko, ylivaihde ei päällä) alkaa moottori nykiä, ensin aivan huomaamattomasti, sen jälkeen jo hieman huomattavammin. Tämän jälkeen alkaa ikään kuin teho loppua ja kaasua pitää painaa yhä enemmän.

Jonkun ajan päästä tehot romahtavat kokonaan ja moottori alkaa jyskyttää kuin hajoaisi liitoksistaan. Kuulostaa siltä kuin kone kävisi enää kahdella pytyllä. Jos kaasupolkimen painamista jatkaa, sammuu moottori. Jos päästää tyhjäkäynnille, vaeltelee ensin tyhjäkäynti aikamoisesti ja sen jälkeen tilanne normalisoituu taas toistuakseen, mikäli kiihdyttää uudelleen.

Ajattelin vian olevan jonkinsortin syylarin jäätymis - moottorin ylikuumenemisjuttu, joten viritin sellaiset pahvit jotta oksat pois paluumatkalle. Ongelma ei kuitenkaan poistunut vaan äityi sen verran pahaksi, että tuntui tulevan aina kun moottorin kiekat ylittää 2500 kierrosta. Kotiin oli kuitenkin päästävä ja auto talliin saatava, joten jatkoin nilkuttamista pintakaasulla pitäen kierrokset alle 2500:n. Ajoittaista räminää konehuoneen puolelta kuului, mutta suht nikottelematta matka taittui.

B18 on minulle suht tuntematon ilmestys vielä -kuten vesijäähdytteiset yleensäkin- että apua hieman kaivattaisiin. Selkäpii sanoo, että kyse voisi olla rikkinäisestä kaasuttimesta/kaasuttimista. Kävin tänään heittämässä vielä nopean lenkin kaupunkialueella. Kaupunkinopeuksissa vika ei esiinny, ainakaan niin, että sen ohjaamon puolelta tuntisi.

Koneessa on alkavaa venttiilivikaa, mutta puristussuhteet ovat kuitenkin vielä inhimillisellä tasolla. Bensana shellin 99E5 ja Sonaxin lisäaine. Ja kone siis täysin vakio B18B, kilsoja takana noin 220 000 aurinkoisessa Kaliforniassa eli myöhäisessä sisäänajovaiheessa vielä mennään ;)

Kuulostaako teistä homma kaasutinongelmalta, vai tuleeko jollekin jotain muuta mieleen? Jos kyse on kuluneista kaasuttimista, tietääkö joku Tampereen/Pirkanmaan seudulla hyvää kaasuttimista tietävää korjaamoa?

Tai voivatko nyt Etelä-Suomessa olleet 20 asteen pakkaset olla jollekin muulle, tuonkaltaiset viat aiheuttavalle tekijälle tarpeeksi? Muutama viikko sitten samalla reissulla nollakelillä ei ollut mitään ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2011, 18:46:38 kirjoittanut pihlajamaa »
P1800 -63 (Jensen)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Miten on, jos vaikka kaasarit jäätyisivät? Onko alkuperäiset avoimet ilmansuodattimet vai jotkut muut?

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2190
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Miten on, jos vaikka kaasarit jäätyisivät? Onko alkuperäiset avoimet ilmansuodattimet vai jotkut muut?

Sama kävi mullakin mielessä.. Kannattaisi laittaa jotkut suojasemmat suodattimet näillä pakkasilla (jos vakiot 'vv' suodattimet)

Jotai tän tapaista..

Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Alkuperäiset avoimet pahvit on kyllä. pitääpä tehdä joku pikaviritys niin, että ottavat ilman vaikka pakosarjan vierestä ja kertoa miten kävi. Teidänkin mielestä kaasutinhommalta kuulostaa siis?
P1800 -63 (Jensen)

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2190
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Alkuperäiset avoimet pahvit on kyllä. pitääpä tehdä joku pikaviritys niin, että ottavat ilman vaikka pakosarjan vierestä ja kertoa miten kävi. Teidänkin mielestä kaasutinhommalta kuulostaa siis?

Kyllä.. Toinen on että olisi likaset mutta jos yht'äkkiä alko tuota tekemään niin luen senkin vaihtoehdon pois.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2190
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Itellä on noissa weberin kaasareissa tämmönen kotelo.. Ja tonne kotelon sisälle voi laittaa jonkun suorakaiteen muotosen suodattimen.. Ei tarvitse olla tolleen maskin takana kuten omassa on.. Samanlailla kun tuossa edellisessä mun laittamassa viestissä..

Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Puhdistuksen tarpeessakin varmasti ovat, en ole noita kertaakaan vielä jynssännyt. Hyvin voisi kuvitella, että kylmä ilma yhdessä lian kanssa haittaa ainakin toisen kaasuttimen toimintaa ja venttiilivika pahentaa asiaa kun polttoaineen saanti häiriintyy..

Voisinpa aloittaa kunnon putsauksesta ja samalla kun toosat ovat irti, nikkaroida tuollaisen Zeben näyttämän kaltaisen modernin virityksen.

On tämä Volvon harrastaminen vaan niin helppoa kun on kunnon tukiverkko jonne hädän tullen kaatua, kiitos taas vinkeistä!
P1800 -63 (Jensen)

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Kaasutinpuolella likaa, eli männät takertelevat. Perus SU-vikaa, ja voihan tuo jäätäminenkin vaikuttaa. Kun auto seisoo vähän aikaa paikoillaan niin konehuoneen lämpö sulattaa kurkut.

Sitä vain meinasin että mikä vm kyseessä on kun jenkkeihin muistini mukaan meni enimmäkseen Zenith Stromberg pakettia, eli siinä neulaa liikuttaa se kalvo. ::)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
VM -62, käyttöönotto tosin -63 puolella, runko 41XX.

Kattelen loppuviikosta tuota ja laittelen kuvia / kerron miten kävi.
P1800 -63 (Jensen)

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Heippa taas!

Vika ei tuntunut korjaantuvan kaasuttimien puhdistuksella, päinvastoin.

Nyt edelleen sama ongelma, tosin auto ei tällä kertaa pysy käynnissä yli viittä minuuttia. Eli periaatteessa sama vika, joskinaiempaa pahempana. Jonkin ajan käytyään ikään kuin pari pyttyä lakkaa käymästä, moottori sakkaa ja sammuu.

Jos ei kerran kaasuttimissa piile vikaa, ja ongelma pahenee joka ajokerran jälkeen, kyse lienee jostain kuluvasta osasta. Sytkävika ei kuulosta mielestäni järkevältä, sillä moottori käy kuitenkin jonnin aikaa ennen kuin vika alkaa. Mitäs mieltä te olette?
P1800 -63 (Jensen)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Sytytyspuola. Hetken kaymisen jälkeen puola lämpeää, ja teho heikkenee. Puolan taas jäähdyttyä kipinää riittää siihen asti, kun puola taas lämpeää uudelleen.

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
No totta kai, miksei itelle tullut mieleen! Vaihdan ensi tilassa ja kuittailen kun/jos ongelma korjaantuu.

Kiitos taas kerran!  :)
P1800 -63 (Jensen)

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vaihdoin puolan ja tulpat (NGK:n tulpat, joku tarvikepuola motonetistä, heidän listojen mukaan sopi B18B:lle).

Sama vika jatkuu kuitenkin edeleen, ja yhä pahempana. Nyt pääsin parisenkymmentä metriä tallin ovelta, ennen kuin sakkasi.

Alkaa mennä herkot tämän kanssa  :'(

Lisää ehdotuksia?
P1800 -63 (Jensen)

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi

Miltä virranjakajan kannen kontaktit vaikuttavat? Sipaise niitä hienolla hiekkapaperilla kuten myös pyörijän kontaktipintaa, hapettuneina voivat aiheuttaa moista.

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Raaputtelin vähän karstaa pois virranjakajan kannen liitäntäpinnoilta ja pyörijästä, niin keskeltä kuin kärjestä, ei vaikutusta. Näyttivät olevan muutenkin aika hyvässä kunnossa.

Hermostuin ja runttasin auton väkisin talliin laittaen startin päälle aina kun moottori näytti hyytymisen merkkejä. helkkarin tyhmää kyllä, mutta ajattelin että noin lyhyellä matkalla ei haittaa jos vaihtoehtona on jättää auto taivasalle muutamaksikin viikoksi.

Onneksi kuitenkin tein niin, sillä se paljasti samalla uuden vian, joka viittaisi sähköpuoleen. Ja kummallinen vika se onkin. Aluksi lakkasi sisäilmanpuhallin toimimasta, sen jälkeen vilkkurele ja sitten katosi latausvirta. Nimen omaan tuossa järjestyksessä, ei yhtä aikaa. Plusnapa hetkeksi irti ja kaikki toimii taas kuten pitää.

Tallissa vielä kokeilin huudattaa kaikkea sähköä käyttävää tovin päällä ja sen jälkeen käynnistin moottorin, joka toimi taas hetken kuin mitään ei olisi vialla. Pidin kuitenkin ryypyn pois, jolloin moottori periaatteessa pysyy koko ajan käynnissä, mutta tyhjäkäynti vaeltelee sammumisen rajoilta (arviolta 250-300rpm) normaalille tasolle alati tihenevässä syklissä.

Voisiko kyseessä olla jonkinlainen oikosulku? Sulakkeet tarkistettu, yksikään ei ole palanut. Puhdistin hapettumia sulakkeiden liitäntäpinnoilta, ei vaikutusta.

Vaihdoin taannoin alkuperäisen tasavirtalaturin tilalle vaihtovirtavehkeen, voisiko sillä olla osuutta asiaan (tietenkin esmes. latausvirran säädin jää silloin pois käytöstä jne.)? Auto on kuitenkin toiminut ihan hyvin viitisentuhatta kilometriä tuolla asetuksella, joten itse en usko tähän.

Lisäksi, viallinen jarrutehostin on edelleen kytkettynä myllyyn, mutta ei jarrupiirissä kiinni. Kaukaa haetulta tuntuisi tämäkin vaihtoehto, sikälikin kun konfiguraatio on ollut tuollainen jo vähintään 10000 km.

Onko sytkäjärjestelmässä jotain, joka vikaantuessaan kykenee ampumaan sen verran ison oikosulun, että laitteet sekoaa, mutta sen verran pienen, että sulake ei pala? Kulostaa kummalliselta..
P1800 -63 (Jensen)

 

Carcom Oy  Ateho