Carcom Oy  Ateho

Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)

  • 39 Vastauksia
  • 16810 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2191
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Raaputtelin vähän karstaa pois virranjakajan kannen liitäntäpinnoilta ja pyörijästä, niin keskeltä kuin kärjestä, ei vaikutusta. Näyttivät olevan muutenkin aika hyvässä kunnossa.

Hermostuin ja runttasin auton väkisin talliin laittaen startin päälle aina kun moottori näytti hyytymisen merkkejä. helkkarin tyhmää kyllä, mutta ajattelin että noin lyhyellä matkalla ei haittaa jos vaihtoehtona on jättää auto taivasalle muutamaksikin viikoksi.

Onneksi kuitenkin tein niin, sillä se paljasti samalla uuden vian, joka viittaisi sähköpuoleen. Ja kummallinen vika se onkin. Aluksi lakkasi sisäilmanpuhallin toimimasta, sen jälkeen vilkkurele ja sitten katosi latausvirta. Nimen omaan tuossa järjestyksessä, ei yhtä aikaa. Plusnapa hetkeksi irti ja kaikki toimii taas kuten pitää.

Tallissa vielä kokeilin huudattaa kaikkea sähköä käyttävää tovin päällä ja sen jälkeen käynnistin moottorin, joka toimi taas hetken kuin mitään ei olisi vialla. Pidin kuitenkin ryypyn pois, jolloin moottori periaatteessa pysyy koko ajan käynnissä, mutta tyhjäkäynti vaeltelee sammumisen rajoilta (arviolta 250-300rpm) normaalille tasolle alati tihenevässä syklissä.

Voisiko kyseessä olla jonkinlainen oikosulku? Sulakkeet tarkistettu, yksikään ei ole palanut. Puhdistin hapettumia sulakkeiden liitäntäpinnoilta, ei vaikutusta.

Vaihdoin taannoin alkuperäisen tasavirtalaturin tilalle vaihtovirtavehkeen, voisiko sillä olla osuutta asiaan (tietenkin esmes. latausvirran säädin jää silloin pois käytöstä jne.)? Auto on kuitenkin toiminut ihan hyvin viitisentuhatta kilometriä tuolla asetuksella, joten itse en usko tähän.


Lisäksi, viallinen jarrutehostin on edelleen kytkettynä myllyyn, mutta ei jarrupiirissä kiinni. Kaukaa haetulta tuntuisi tämäkin vaihtoehto, sikälikin kun konfiguraatio on ollut tuollainen jo vähintään 10000 km.

Onko sytkäjärjestelmässä jotain, joka vikaantuessaan kykenee ampumaan sen verran ison oikosulun, että laitteet sekoaa, mutta sen verran pienen, että sulake ei pala? Kulostaa kummalliselta..

Kyllähän se voi vaikuttaa.. Jos sulla on vanha laturi niin kokeiles miten sen kanssa pelittää.. Ei ole kuitenkaan iso homma vaihtaa..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Miten sen bensapumpun ja suodattimen kanssa on, että saako ne ainetta kaasuttimet? Uskon sen vian siellä nyt piilevän. Ei laturin vaihto vaikuta näihin mitenkään, sen epäpuhtauden ei tarvitse olla iso, kun se jo vaikuttaa.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Kokeilisin vaihtaa kondensaattorin virranjakajaan, kun ilmeisesti sitä et ole vielä uusinut

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Käyn maanantaina hakemassa osat ja vaihdan bensapumpun, -suotimen ja kondensaattorin. Ilmoittelen miten kävi. Kiitoksia kaikille taas tässä vaiheessa!

p.s. Hyvä että tuli laturi puheeksi, oli ilmeisesti moottorin tärinä irrottanut rakentamani holkin takakiinnikkeelle (vv-laturi kun on sen muutaman sentin lyhyempi) ja ilmeisesti sen seurauksena etuosan kiinnitysrauta haljennut toiselta puolelta. Olisi tullut ikävännäköistä jälkeä jos olisi kokonaan mennyt ja sinkauttanut laturin päin tuulettimen lapoja. Ei siis mitään pahaa etteikö jotain hyvääkin..

Laturin rikkinäinen kiinnike:



Puolan varsin eksoottinen pika-asennus testausta varten. Kuvan punaiset johdot eivät liity tapaukseen, vaan ovat laiskan miehen ratkaisu uuden pissapojan asennukseen (nimim. äkkiä leimalle). Eli miinus jakajalle (likainen johto) ja plussa virtalukkoon (musta johto):



Ajattelin vielä vilauttaa kuvan itse autosta, jotta tiedetään, minkä kanssa puunataan :)
« Viimeksi muokattu: 26.02.2011, 21:44:32 kirjoittanut pihlajamaa »
P1800 -63 (Jensen)

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
 Tunnen tapauksia jolloin viallinen tai hiilivikainen starttimoottori on  kaapannut sähköt itselleen jolloin sitä ei riitä muille laitteille kunnolla. Viat voisivat viitata siihen.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Se on ollut pikemminkin sääntö näissä B20 laturiasennuksissa etteivät myöskään ole kunnolla linjassa hihnapyörät ja silloin remmitkin ovat kovin lyhytikäisiä ja hihnapyörät myös kuluvat turhaan.

JK: kuvalinkkejä en saanut auki, harmi.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Kyllä tuo polttoaineen saanti ongelmalta vaikuttaa.
Kokeiles ajaa bensatankin korkki auki, jos tankki ei saa korvausilmaa tyhjentyessään voi tulla tollanen ongelma.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Tuli mieleen että millaiset bensaletkut on. Yhden kerran vastaan tullut vastaan mielenkiintoisia käyntivikoja kun kangaspäällysteinen bensaletku veti ilmaa välistä pumpun imupuolella, vaikkei se ulospäin juuri bensaa vuotanutkaan. Kuorin vaihdon jälkeen päältä kangaspunoksen pois niin kumiletku oli säröillä joka kohdasta, sen jälkeen olen kiertänyt sen tyyppiset letkut kaukaa, kun ei niistä kangasletkuista päällepäin kuntoa nää ::)

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi


Jos pari pyttyä tippuu pois pelistä, on vika tuskin polttoainepuolella. Bensapumpun kunto on helppo todeta; letku irti kaasarista ja se lasipulloon, starttausta ja lorista pitäisi.
Onko yleimittarin käyttö hanskassa? Akku irti ja akusta lähteviin johtoihin mittari vastusalueella. Sitten laita sähkölaitteita päälle ja katso jos mittari näyttää hyvin pientä vastusta tai miltei oikosulkua, mikä viittaa vikaan. Onhan moottorin maadoituskaapeli kunnolla kiinni lohkossa ja rungossa? Entä laturin hiilet, ihan lopussa nekin voivat oireilla omituisesti. Toimiiko latausvalo normaalisti?
Kerran oli kondensaattorin läpivienti virranjakajassa niin likainen, että se veti maihin jo ennen konkkaa ja auto käynnistyi erittäin huonosti lämpimänä. Konkan uusiminen kannattaa, vilkaise samalla kärkiväli. Onko jakajassa alipainesäädin? Muistaakseni kaikissa ei ollut, mutta jos on, ota letku kaasarista irti ja imaise, virranjakajan pohjan pitäisi liikkua silminnähden.
Jos jarrutehostin on yhä kiinni, tulppaa mieluiten sen lähtö jo imusarjasta eliminoidaksesi imuvuodot.
Last but not least: onhan imusarjan pinnapultit kunnolla kiinni?

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi


Jatkan vielä; mikäli jarrutehostin on jo hörppinyt jarrunestettä alipainepuolelle, on se ehdottomasti kytkettävä irti imusarjasta. Moottori ei pidä jarrunesteestä mitä se voi imeä viallisesta tehostimesta, näin on pilattu B18 koneita. Jarruneste jumittaa männänrenkaat ja nopea kuluminen alkaa. Girling-tehostimelle luvatiin vain 60 000 km kesto, sen jälkeen se tulisi rempata, korjaussatseja saa.

Kun oiret ilmaantuvat, nouseeko koneen lämpötila normaalia korkeammalle? Onhan syylärissa nestettä...?

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vastailen edellisiin parhaani mukaan:

Tosiaan bensansyöttöä en ole sen kummemmin tutkinut kuin putsannut tankin ja nopeasti tarkastanut kuvailemallasi tavalla toiminnan, hyvin tuntui lorisevan. Kun auto on kuitenkin seissyt sen parikymmentä vuotta ennen tänne tuloa ja nyt ajettu melkein päivittäin, on mielestäni joka tapauksessa perusteltua vaihtaa suodin ja pumppu ennen kuin oikeasti prakaavat.

Girlingi on ollut irti jo siitä lähin, kun auto suomeen tuli (onni kävi katsastuksessa ja läpi meni), eikä ole ollut jarrujärjestelmässä kiinni Suomessaolon aikana. En jaksa uskoa, että siellä olisi jarrunestettä enää jäljellä. Kuuluu kuitenkin kesän korjausagendalle.

Tuon sähkövian selvitin vielä ennen viikonloppulomalle lähtöä, kyseessä starteri, joka sekoittaa releet. Lienee vaihtotarvetta piakkoin, mutta tuskin ongelma tässä tapauksessa.

Alan siis kallistua sinne sytkäpuolelle aika vahvasti. Katkojan kärkiä en ole vaihtanut, mutta vaikuttivat hyväkuntoisilta. Voisiko siellä piillä vika? Kondensaattorivikakin kuulostaisi järkevältä jos vertaa vikaa autoilijoiden kertomuksiin netin foorumeilla. En olisi kuitenkaan ikinä uskonut, että kondensaattoriin voisi kaikessa yksinkertaisuudessaan tulla vikaa ??? Mutta se nyt on helppo vaihtaa, eikun vaihtoon vaan.

On itse asiassa alipaineletku. Oli vielä letku irronnut jossain vaiheessa. Voisikohan sinne letkun kautta imaistu epäpuhtaus aiheuttaa tämmöistä? Silti kuulostaa kummalliselta, että joku likatahra vaikuttaisi muuten kuin jatkuvasti. Itse alan kallistumaan tuohon kondensaattoriin kyllä. Keskiviikkona takaisin tallille, sitten voi katsoa elämää eteen päin..
P1800 -63 (Jensen)

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Konkka ja bensansuodin vaihdettu (bensapumppu tarkastettu, toimii), nyt ei lähde koko höskä käyntiin enää. Kipinää kyllä lyö, mutt lyökö oikein? tilasin 1-2-3:n uuden kärjettömän jakajan. Sen jälkeen on käytännössä vaihdettu koko sytkäpuoli joten poissuljen sytkän jos ei vaihdon jälkeenkään toimi. Irroitin myös kaasuttimet ja imusarjan motista ja tilasin kaasuttimien korjaussarjan. Jos ei noilla kuntoon tule, lienee vika itse lohkossa(?), ja koneistamoon lähtee. Voiko puristukset olla niin pielessä että ei syty ollenkaan? Mittailin kyllä suunnilleen kuukausi sitten vielä kun mittalaitteet oli saatavilla ennen kuin vika alkoi ja luulin saavani järjellisiä lukuja (1 ja 4 -pytyt kunnossa, 2 80% ja 3 85-90% optimaalista, joten luulisi noilla koneen vielä käyvän suht hyvin). Ja tosiaan, koneen käyntiin saatua se käy hetken aikaa kuin mitään ei olisi hätänä, edelleen viitaten sytkä/bensansaanti/kaasutinvikaan. Ja luulisi viallisillakin pytyillä sen ottavan kipinää ehjiltä, eikös?

Männänrenkaat/kansi/tangot/XXXX jotenkin muuten paskana? Miten, millä tarkastan? Aiheuttaako tuollaisia vikoja?
« Viimeksi muokattu: 02.03.2011, 23:08:00 kirjoittanut pihlajamaa »
P1800 -63 (Jensen)

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Mitä siihen kaasuttimien korjaussarjaan kuuluu?  Olen kyllä sitä mieltä, että itse moottorin kunnon puolesta kuuluisi käydä, voithan tietysti mitata puristukset myös kylmänä ja säätää venttiilit ja tarkistaa sen sytytyksen ajoituksen, vaikka perusennakon virtakynällä.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi


Sitkeä on ongelma. Jos kone saa polttoainetta ja kipinä on tallessa, pitää sen käynnistyä. En usko noihin lohko-ongelmiin. Onko sytkäjohdot tulpissa oikeassa järjestyksessä, 1-3-4-2? Muistaakseni jakaja pyörii vastapäivään koneessasi, olethan tämän huomioinut.

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Hei vaan taas kaikille!

Uutta sytkää odotellessa otin kannen irti. Olipa huisin tiukassa pultit! Sisältä paljastui varsin paljon karstaa mutta kaikki näyttäisi olevan suht kunnossa. Karstakin lähti suht helposti kevyellä patapatakäsittelyllä.

Mäntien päällä on kanssa karstakerros, jonka ajattelin puhdistaa aika perinteisesti kaatamalla pyttyyn vähän löpöä, antamalla liota ja pyyhkimällä tuolla tavalla irtoavat liat pois. Yksi asia kuitenkin huolestuttaa: mittailin jonkun aikaa sitten tosiaan vähän heikompia puristuksia parista pytystä. Kansi läpäisi kuitenkin perus bensankaatotestin, ei vuotoja. Tämä tarkoittanee silloin, että männänrenkaat vuotavat? Ja silloin sotkenen bensaa öljyn sekaan jos liotan pyttyjä löpössä?

Hämmästyttää kuitenkin, sillä oljyn seassa ei näy löpöä ja palotilaankaan ei näytä öljyä roiskuneen (pyttyjen reunat komian puhtaat, ei raahausjälkiä).

Ehkä huono sytkäkin voi aiheuttaa huonoja puristuksia. Luulisi eron olevan kuitenkin paljon dramaattisempi kuin mitattu, mutta kaipa kaikki on mahdollista..

P1800 -63 (Jensen)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo