Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: skebazu - 02.11.2011, 12:30:38
-
ei ruveta laillisuudesta tai motiiveista väittelemään tässä topickissa, muilla foorumeilla mistä yritin tietoa hakea on topickit menneet pelkäksi keskusteluksi siitä mitä laki asiasta sanoo !
tämän verran laista:
Lain mukaan saa olla kunhan alkuperäinen vaijerilla toimivakin on vielä käytössä siinä rinnalla.
motiivi:
sanotaan vaikka rakentamisen riemu, niin ei aiheuta keskustelua
asiaan
sylinteristä:
-käy melkeinpä mikä vain, asennuksen ajattelin toteuttaa käsijarrun ja vaihdekepin väliin keskikonsolin alle. katsoin siellä olevan hyvä tila tälle, ja sylinterin saa sioitettua siihen hyvin niin että virittelemällä alkuperäiseen käsijarruun sopivan mittaisen työntötangon, saa sen työntämään sylinteriä suoraviivaisesti ilman turhia mutkia.
ehdotuksia itse sylinterin mallista ?
kytkentä:
-on vähän epäselvää, kuinka tuossa 740:ssä edes onnistuu, meneekö siinä piirit ristiin VE/OT ja OE/VT. hyvähän tässä olisi olla takajarruille oma piiri. mutta jos ei tässä 740:ssä ole kuten epäilen niin kuinka tuo kytkentä olisi järkevä toteuttaa ?
itse mulla on mielessä kaksi tapaa toteuttaa tämä, tapoja on varmaan yhtä monta kuin tekijääkin
tämän ensimmäinen on vissiin se yleinen ? vai olenko ymmärtänyt väärin, piirsin sen niin kuin olen sen ymmärtänyt
(http://skebazu.1g.fi/kuvat/linkitett%E4v%E4t+kuvat+esim.+foorumeille/hydrauli+k%E4sijarru.JPG/_small.jpg)
toimiiko tuo noin ? mielestäni ei voi toimia, miten muka takajarrut enään toimisi normaalisti kun on sylinteri välissä ?
sitten tämä toinen on ihan omaa keksintöä, josta kaipaisin kommentteja että onko se vain noin yksinkertainen ja toimiiko se. niin ja tuo missä lukee että "nestesäiliölle?" niin kirjoitin koska en keksinyt sille toimivaa ratkaisua, pitäisikö se vetää ihan vaan auton oman jarru/kytkin nestesäiliölle ?
(http://skebazu.1g.fi/kuvat/linkitett%E4v%E4t+kuvat+esim.+foorumeille/hydrauli+k%E4sijarru+B.JPG/_small.jpg)
tässä alemmassa olisi plussana se että samalla saisi nuo magneetti venttiilit toisenlaiseenkin käyttöön, eli kun nosta käsijarrua yhden napsaisun ylemmäs niin tuo kytkin jo tunnistaa sen ja lyö magneetti venttiilit kiinni, mutta käsijarru sylinteri ei vielä tässä vaiheessa työnnä, vaan siinä olisi pieni välys. joten tuossa tilanteessa normaali jarrua painettaessa ei toimisi takajarrut koska magneettiventtiilit ovat kiinni, toimisi vain etujarrut, jolloin voisi....... :pomo:
elikkäs neuvoja siitä että toimisiko tuo mun idea vai onko tuhoon tuomittu. ja tulisiko tuon yhden putken mennä sinne nestesäiliölle ?
onkos täällä asiasta tietäviä, onko kenelläkään nestekäsijarrua asennettuna, tuntuu olevan enemmän nissan miesten hommia ?
rallimiehet varmaan osaa neuvoa
-
Onko käsijarrua tarkoitus käyttää vauhdista? Vai vain pysäköintijarruna?
-
vauhdista, kuinka niin ?
löysin myös tämmöisen kuvan
(http://skebazu.1g.fi/kuvat/linkitett%E4v%E4t+kuvat+esim.+foorumeille/hydrauli+k%E4sijarru+regulaattorilla.JPG/_small.jpg)
toimii varmaan ilman regulaattoria
eli käytännössä sama kuva kuin tuo piirtämäni ensimmäinen. nyt kun näen piirrustuksesta tuon sylinterin mallin, niin ainakin miten se on tähän piirrustukseen piirretty niin normaali jarrutkin toimii vielä ihan normaalisti. eli kun käsijarru on lepo asennossa niin neste pääsee virtaamaan normaalisti takajarruille sylinterin läpi.
tässä pitää vain olla tarkkana sen sylinterin ostossa että ostaa oikeanmoisen. eli että sylinteri lepoasennossa päästää nesteen virtaamaan sen läpi, eli semmoista ei voi hankkia missä neste vaikuttaa vain toiselle puolelle mäntää oli sylinteri levossa tai ei.
tuon magneettiventtiili helvetin voi siis unohtaa ja keksiä erillinen systeemi sitten sille että takajarrut saa jotenkin pois pelistä, eikä sekoittaa sitä tähän käsijarru juttuun.
mutta käytännössä tuo alempi piirtämäni piirrustus toimisi myös vai ?
-
vauhdista, kuinka niin ?
Sitä että pelkkä hydraulinen pysäköintijarru olisi helppo toteuttaa pelkillä sulkuventtiileillä, kun jarrut ovat "pohjassa" ;)
Mutta ei tosiaan auta tähän systeemiin nyt.
Rakenna siten, että takajarruille toinen piiri etujarruille toinen piiri, sillon voit käyttää tuota yksinkertaista tapaa :)
-
Rakenna siten, että takajarruille toinen piiri etujarruille toinen piiri, sillon voit käyttää tuota yksinkertaista tapaa :)
kuinka tuo käytännössä onnistuu ?
heittämällä sen volvon oman piirin sieltä konehuneesta veke ja virittelemällä tilalle piiri toisesta autosta missä on etu ja taka jarruille omat piirinsä ?
-
Joku viisaampi vois neuvoa paremmin, mutta ei kai sitä omaa systeemiä tarvitse heivata, vetää vain putket erilailla.
Vakionahan taitaapi olla EI ABS versiossa, että:
1. piiri: oikea takapyörä ja edessä molemman puolen toinen mäntä
2. piiri: vasen takapyörä ja edessä molemman puolen toinen mäntä
Laittais vaikka absin satulat, missä 1 letku paikka/1 mäntä. Siitä vaan putkia vetelemään ristiin rastiin pääsylinteriltä/jarrupaine anturilta.
Eri juttu sitten mitä katsastusmies sanoo, siitä en tiedä. Tuskin onnistuu ihan laillisesti.
-
Joku viisaampi vois neuvoa paremmin, mutta ei kai sitä omaa systeemiä tarvitse heivata, vetää vain putket erilailla.
Vakionahan taitaapi olla EI ABS versiossa, että:
1. piiri: oikea takapyörä ja edessä molemman puolen toinen mäntä
2. piiri: vasen takapyörä ja edessä molemman puolen toinen mäntä
Laittais vaikka absin satulat, missä 1 letku paikka/1 mäntä. Siitä vaan putkia vetelemään ristiin rastiin pääsylinteriltä/jarrupaine anturilta.
Eri juttu sitten mitä katsastusmies sanoo, siitä en tiedä. Tuskin onnistuu ihan laillisesti.
menee monimutkaiseksi. kun siinä piirissä ei ole merkattu niitä lähtöjä jne.
eli en osaa mitenkään erotella siitä möltistä kahta piiriä erilleen. pitäisi olla röntgen katse että näkisi sen möltin sisälle :D
-
menee monimutkaiseksi. kun siinä piirissä ei ole merkattu niitä lähtöjä jne.
eli en osaa mitenkään erotella siitä möltistä kahta piiriä erilleen. pitäisi olla röntgen katse että näkisi sen möltin sisälle :D
Kyllä ne siitä keksii. Periaatteessahan ei tarvitse kuin:
*Vaihtaa eteen yksimäntäiset satulat (sulle varmaan tulee isot jarrut muutenkin, joten 286mm ABS mallit vain) ja tulpata toinen tulo, molemmilta puolilta ristikkäiset (eli 1. piiristä toinen ja toiselta puolelta 2. piirin tulo)
*Vaihtaa pääsylinteristä takaputki ja etuputki ristiin.
Aika easy juttu loppujen lopuksi.
-
Kyllä ne siitä keksii. Periaatteessahan ei tarvitse kuin:
*Vaihtaa eteen yksimäntäiset satulat (sulle varmaan tulee isot jarrut muutenkin, joten 286mm ABS mallit vain) ja tulpata toinen tulo, molemmilta puolilta ristikkäiset (eli 1. piiristä toinen ja toiselta puolelta 2. piirin tulo)
*Vaihtaa pääsylinteristä takaputki ja etuputki ristiin.
Aika easy juttu loppujen lopuksi.
ymmärsin tulppaukset ja muut. mutta miksi pääsylinteristä takaputki ja etuputki täytyy vaihtaa ristiin ? :-[
E: enkä täältä töistä käsin ymmärrä mitkä ne "takaputki" ja "etuputki" ovat. täytyy tallilla illalla katsoa mitä tarkoitit.
tuo etu ja taka jarrujen laitto omiin piireihin helpottaa myös niitä magneettiventtiileiden laittoa takajarruille, niin että ne saisi pois toiminnasta O0
mutta jos tämä on tällä selvä, niin kiitän ohjeista. tulen myöhemmin kysymään lisää sitten kun yritän erotella niitä piirejä :D
-
Teet vaan tuolleen niinkuin tuossa ensimmäisessä piirtämässäsi kuvassa. Samanlailla tehtiin kaverin F-ryhmäläiseen Bemariin ja myös yleinen käytäntö on noin. On pelittänyt ja kartturin penkilläkin on uskaltanut kymmenkunta kilpailua istua ;)
Wilwoodin sylinteri on kaverilla käytössä, oli muistaakseni melko edullinen ja on toiminut moitteetta.
-
ymmärsin tulppaukset ja muut. mutta miksi pääsylinteristä takaputki ja etuputki täytyy vaihtaa ristiin ? :-[
E: enkä täältä töistä käsin ymmärrä mitkä ne "takaputki" ja "etuputki" ovat. täytyy tallilla illalla katsoa mitä tarkoitit
mutta jos tämä on tällä selvä, niin kiitän ohjeista. tulen myöhemmin kysymään lisää sitten kun yritän erotella niitä piirejä :D
Niin siis takaputki etuputki meinasin etusatulan jarruputkea ja takasatulan jarruputkea ;D Piirrän havainnollistavan kuvan kas näin:
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/JARRU.jpg
1 kuvassa orig jarrut. 2 kuvassa vaihdettu yksimäntäiset ja tulpattu toinen lähtö, kolmannessa vaihdettu ne etu ja taka putket ristiin.
E: tosiaan, miksen heti älynnyt ihan normaalistihan tuo toimii orig. jarruillakin, tarvitsee vain kaksi sylinteriä jotta saa pidettyä jarrupiirit erossa toisistaan. Miksi pitää ajatella kaikki aina niin monimutkaisesti..
-
Teet vaan tuolleen niinkuin tuossa ensimmäisessä piirtämässäsi kuvassa. Samanlailla tehtiin kaverin F-ryhmäläiseen Bemariin ja myös yleinen käytäntö on noin. On pelittänyt ja kartturin penkilläkin on uskaltanut kymmenkunta kilpailua istua ;)
Wilwoodin sylinteri on kaverilla käytössä, oli muistaakseni melko edullinen ja on toiminut moitteetta.
totta, mutta tarvitsisin sylintereitä 2kpl rinnakkain, molemmille puolille taakse oma. tässä en enään tiedä onnistunko tekemään työntötangosta tarpeeksi tukevaa, tai ylipäätään koko systeemistä tarpeeksi tukevaa, kun en ole mikään kulmamies.
mutta niin kans jostain luin että kahella ne piirit sais pidettyä erillään ja toimii. kahta ei tarvitse jos alunperin etu ja taka piirit ovat erillään.
joudun/TAHDON jokatapauksessa vetää kaikki jarruputket uusiksi joten tuo mitä HembalanD ehdotti että erottelisi nuo piirit menisi siinä samalla kätevästi, ja pärjäisi yhdellä sylinterillä. eteen tulssa muutenkin tosiaan isommat satulat niin sekään ei ole ongelma + muu hyöty siitä erottelustakin on jne jne.
Niin siis takaputki etuputki meinasin etusatulan jarruputkea ja takasatulan jarruputkea ;D Piirrän havainnollistavan kuvan kas näin:
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/JARRU.jpg
1 kuvassa orig jarrut. 2 kuvassa vaihdettu yksimäntäiset ja tulpattu toinen lähtö, kolmannessa vaihdettu ne etu ja taka putket ristiin.
E: tosiaan, miksen heti älynnyt ihan normaalistihan tuo toimii orig. jarruillakin, tarvitsee vain kaksi sylinteriä jotta saa pidettyä jarrupiirit erossa toisistaan. Miksi pitää ajatella kaikki aina niin monimutkaisesti..
ok, katson kuvan illemmalla kotona, työkoneella ei pääse photobuckettiin :)
-
Tuleeko jarruiksi seiskan isoimmat 286 milliset vai jotkin isommat etuvetovolvon jarrut?
-
Tuleeko jarruiksi seiskan isoimmat 286 milliset vai jotkin isommat etuvetovolvon jarrut?
seiskan isoimmat
-
hyvin selkeästi piirretty, kiitos.
oliskin noin selkeästi nuo piirit, että eri puolilla olis nuo lähdöt :D
en muista nyt yhtään minkälainen tuo paketti oli, pitää mennä tallille katsomaan, kunhan ensin syön jotain.
-
hyvin selkeästi piirretty, kiitos.
oliskin noin selkeästi nuo piirit, että eri puolilla olis nuo lähdöt :D
en muista nyt yhtään minkälainen tuo paketti oli, pitää mennä tallille katsomaan, kunhan ensin syön jotain.
Sekasortohan se on mutta kyllä se selviää kun aikansa sitä tutkii ;D
-
Ihan tuon ensimmäisen piirustuksen mukaan ne yleensä laitetaan takajarrulinjan väliin. Takamoottorisen Skodan kytkimen pääsylinteristä saa toimivan hydraulikässärin (ja halvalla). Pitää vain muistaa tehdä rajoitin ettei mäntä pääse tulemaan ulos kun painetaan jalkajarrua. Jos haluaa säilyttää takajarrut eripiireissä niin sitten on laitettava molempien putkiin sylinterit.
Takajarrujen alkuperäiset paineensäätimet pitää säilyttää tai korvata säädettävällä ventiilillä, ilman säätimiä tulee käyttöjarrusta takapainoiset. Jarruputkien paikkoja pääsylinterillä tai jakotukissa ei kannata muuttaa jos ei ole aivan varma, että pääsylinterin molemmat männät ovat samankokoiset ja liikkuvat saman matkan, tai ettei jakotukki sisällä mitään kuristuksia. Jos männät on erikokoiset tai jakotukissa kuristuksia niin putkien paikkoja vaihtamalla saa aikaiseksi takapainoiset jarrut. Ainakin kakssatasessa saa aikaiseksi takapainoiset jarrut kun muuttaa taka- ja etujarruputkien paikkoja jakotukissa, luulisin seiskassa käyvän samoin. Ja HembalanDin kuvan kytkennällä saa luultavasti vielä puoltavatkin jarrut kun vasen etujarru on alkuperäisessä etupiirissä ja oikea takapiirissä.
-
homma onnistuu jos ei ole mainitsemiasi kuristuksia tässä 740 piirissä, pitäisi vain jostain saada varmuus.