Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Tuomas-89 - 18.04.2012, 10:17:54
-
Mihin tiukkuuteen kuuluis nuo laittaa? itte laitoin 140Nm
-
Suositeltava kiristysmomentti on 90-110 Nm.
-
Riippuu mallista. Näissä vanhemmissa etuvedoissa pitäisi olla tuo 140Nm, "Fordeissa" kuulema 110Nm.
-
Alfamer sanoo vanhalla 110Nm.
-
onko tosta 140Nm sit jotain haittaa vanteelle? ???
en haluisi et liian löysällä on et pyörä heti irtoisi ;)
-
Mä oon laittanu 110-120 ja on pysyny.
Muistat vaan kireyden jälkitarkastuksen.
-
Mä oon laittanu 110-120 ja on pysyny.
Muistat vaan kireyden jälkitarkastuksen.
muistetaan kyllä :pomo:
-
Ainakin rengasliikkeissä alumiinivanteiden kiristysmomentti on 120nm
-
Mihin tiukkuuteen kuuluis nuo laittaa? itte laitoin 140Nm
Riippuu ihan kysyjän auton mallista. Pääsääntöisesti tieto löytyy ohjekirjasta. Omassa S60 vm.09 momentti on 140Nm. Ja itse väitän, että jälkikiristys on aivan turhaa (kokemuksesta), jos et ole sepelinpalaa jättänyt väliin... Huolellinen vanteen ja vastinpinnan puhdistus riittää, kiristys ohjearvoon ja se on siinä.
Rengasliikkeen ohje kiristää vielä jälkikäteen taitaa perustua siihen, että eivät paljoa putsaile em. pintoja, siitä johtuen voi löystymistä tapahtua.
-
Ajankohtainen aihe. Ohjekirja sanoo XC60 2014 pulteille 140Nm. Mietin että josko kerrankin vetäs momenttiavaimella kun on tyyriit hienot orggisvanteet.
Ohjekirja tosin sanoo myös että momentti riippuu pulteista. Missään ei sanota että mikä momentti millekin pultille. Nice.. Luulisi että pohjolassa suunnitellun auton opas ois tarkka tässä asiassa. Pyöränpultit kun on niitä harvoja pultteja joita tavan autoilijatkin kiristelee. Siis täällä pohjolassa. Harvalla on momenttiavain käytössä mutta silti
-
140 Nm on oikea momentti isoille Volvoille. V40 ohjekirja tuntee kolme erilaista pulttia ja niille erilaiset momentit. Ne pultit, joissa on pyörivä kaulus, laitetaan tiukimmalle.
-
140Nm on hyväksi todettu V70 aluvanteille. 120Nm kun laittoi niin löystyi ja vaati jälkikiristyksen
-
Ne irtoholkki pultit kiristetään virallisesti kahdessa vaiheessa. 20Nm ja 140Nm.
Volvoissa myös tapana että navat ruostuu joka tekee sen että vaatii jälkikiristyksen kun ajaminen irroittaa ruosteen. Jos navat ja vanteiden keskireiät ovat puhtaita, pysyy kiinni myös 120Nm kiristyksellä.
-
Sen mitä ristikkoavaimella on pystyny vääntää. Ei oo ollu ongelmia.
-
Ite laittanu ~8vuoden kokemuksella henkilöautot 120nm ja pakut/suv 140nm
-
Aikalailla noin. Muistaa vaan että takaveto volvot ja uudet toyotat on 90Nm, hiluxit ja hiacet 100Nm ja sprinterit & ducatot jotain 200Nm. Muuten 120-140Nm sopii lähes kaikkeen.
-
onko tosta 140Nm sit jotain haittaa vanteelle? ???
en haluisi et liian löysällä on et pyörä heti irtoisi ;)
Ei ole. 140Nm on sama kun laittaisit puolen metrin varren päähän 28kg painoa. Suurin osa renkaanvaihtajista kiristää pultit aivan liian kireälle itse mukaan lukien. Hyvä nyrkkisääntö sopivalle momentille on kun pyytää emännän kiristämään ristikkoavaimella pultit.
-
Ei niitä aivan vahingossa liian kireälle laita. Melkein väittäisin, että ristikkoavaimella yhdeltä puolen painaen ei edes pääse 140 Nm asti. Aika lailla saa punnertaa puolen metrin momenttiavaimellakin, että naksahtaa... No siis 28 kg, kuten edellä mainittu...
-
Metrisellä momenttiavaimellakin saa vääntää ihan tarpeeksi 140 Nm, saati sitten pienemmällä avaimella. Riittääkö pienemmässä (~50cm) momenttiavaimessa asteikko noin pitkälle?
Ihme eroja momenteissa Volvojen kesken, MK2 V70 140 Nm, MK2 S40 80 Nm. :idiot2:
-
Muistaa vaan että takaveto volvot ja uudet toyotat on 90Nm [...]
Tähän poikkeuksena 240, ja varmaan muutkin tuumakierteelliset, jossa on lähteestä riippuen 115-120 Nm.
-
Metrisellä momenttiavaimellakin saa vääntää ihan tarpeeksi 140 Nm, saati sitten pienemmällä avaimella. Riittääkö pienemmässä (~50cm) momenttiavaimessa asteikko noin pitkälle?
Ihme eroja momenteissa Volvojen kesken, MK2 V70 140 Nm, MK2 S40 80 Nm. :idiot2:
En osaa sanoa noista eroista, mutta kun käyttää suht laadukasta momenttiavainta mikä on testattu ja todettu riittävän hyväksi kuten minulla Motonetistä ostettu noin 60€ avain niin sillä saa ainakin kaikki pultit tasaisesti samaan noin 140Nm kireyteen eikä tarvitse sitten harmitella että veti jatkovarren kanssa pultit ties mihin ylikireyteen. Käyttäkää momenttiavainta niin on asia kunnossa.
-
Oma momenttini on tolla Makitan akkumopolla vaihdellessa ollut sellanen "kiinni", eikä vielä ykskään pyörän mutteri ole löystynyt vaikka tolla ysillä on useampi sarja takafillareita suditeltu katuun ja kaikki sadepäivät viskelty vinossa.
-
Hyviä kommentteja. Kiitos!
Selvisi että mun momenttiavaimella pääsee vain 110Nm. Ostettu MP hommiin joissa pikkumomentit tarpeen. No vedin sit 110 ja näppituntumalla loput. Pitää kiristää uudelleen tovin päästä.
Holkeista,
Nyt on (luojan kiitos) samat pultit kesä&talvirenkaissa. Volvo orggis vanteet niin pultit on holkillisia eli siis kunnolliset. Aiemmassa oli kesärenkaille holkittomat ja 5v jälkeen näki että oli reikiä syöny kiristely vaikka huolella pyrin tekemään. Lisäksi ne holkittomat pirulaiset todellakin vaati jälkikiristyksen. Kerran lensi pari pulttia pusikkoon vaikka vannon että olin kiristäny huolella. Vaimo oli autolla liikkeellä silloin, huh huh. Onneksi oli vain parin korttelin päässä kotoa ja kurvas takas. Noin pari sataa oli renkaidenvaihdosta ajettu. Joku sanoi tuossa että holkilliset tulis kiristää kahdessa vaiheessa. Itseasiassa teen tuon aina. Jotenkin tuntuu järkevältä.
Navoista,
Mulla oli napojen päissä harmaata tahnaa/maalia niin ei ole ruostetta vielä :) 3v vanha auto niin tehtaan jäljiltä. Samaa tahnaa oli sipaistu jarrulevyn kiristysruuvin kantaan merkiksi/sinetiksi. Näkyy olevan tehtaan jäljiltä levytkin.
Onpa muuten melko köpö tuo XC60 oma tunkki. Ei ole veiviä vaan sellainen ”keppi” jolla mennään puoli kierrosta kerrallaan. Sai hyvän tovin nitkutella.. Mun pullotunkin nostokorkeus ei riittänyt ja severta liukasta ettei mätänettiin viihtiny lähtä. Tuo nykyinen pullotunkki oli kyllä huono ostos kun se ei mahtunu mk2 V70 alle edessä ja nyt sitten ei nosta tarpeeksi korkeelle XC60 :facepalm:
-
Ihme eroja momenteissa Volvojen kesken, MK2 V70 140 Nm, MK2 S40 80 Nm. :idiot2:
Tuossa pikku volvossa on pikku Fordin alusta. :)
-
140 Nm on oikea momentti isoille Volvoille. V40 ohjekirja tuntee kolme erilaista pulttia ja niille erilaiset momentit. Ne pultit, joissa on pyörivä kaulus, laitetaan tiukimmalle.
Nuo V40:n kolme erilaista pulttia (tai siis muttereitahan ne ovat) ovat siis teräsvanteille tarkoitettu "perusmutteri" (standard wheel nut, momentti 110 Nm), aluvanteille tarkoitettu vähän pitempi mutteri (bulge acorn wheel nut, 130 Nm) ja lukkomutteri (locking wheel nut, 110 Nm). Ks.
http://support.volvocars.com/uk/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=y555&my=2015&sw=14w46&category=3ddbe0c1c4422e98c0a801e80149382a&article=04cf6ecef65b0b25c0a801e800b419cb
(suomenkielisenä en tuota löytänyt)
Tuo ohje vaan jätti vähän toivomisen varaa, kun ainakin itsellä on aluvanteissa mutteri, joka kyllä näyttää ihan tuolta perusmallilta. Pitääköhän tuo nyt sitten kiristää 110 vai 130 newtonin momenttiin? Laitoin varmuuden vuoksi tiukemmalle, jospa mutteri ei siitä huonoa tykkäisi...
-
Tuo ohje vaan jätti vähän toivomisen varaa, kun ainakin itsellä on aluvanteissa mutteri, joka kyllä näyttää ihan tuolta perusmallilta. Pitääköhän tuo nyt sitten kiristää 110 vai 130 newtonin momenttiin? Laitoin varmuuden vuoksi tiukemmalle, jospa mutteri ei siitä huonoa tykkäisi...
Samaa ihmettelin ekalla kerralla, mutta päädyin myös tuohon suurempaan arvoon. Hyvin ovat kiinni pysyneet eivätkä ole uponneet vanteeseen. Eihän mutteri äkkiä huonoa tykkää, mutta jos aivan ylikireälle laittaa, niin mutteri repii vanteesta paloja seuraavalla avauksella. Sitä varten isoissa volvoissa on pulteissa pyörivä kaulus.
Vähän offtopic, mutta kun vaihdoin renkaita V40:een, niin kesäkiekot takana olivat kasvaneet kiinni navan keskiöön. Eivät meinanneet irrota millään. Aika lujaa sai kumivasaralla koputella vanteeseen ennen kuin irtosivat. Sellaista valkoista hapettumaa siellä oli, ilmeisesti vanteesta peräisin. Sipaisin nyt vaseliiniä keskiöön ja ihmetellään keväällä miltä sitten näyttää.
-
Kylläpä se asentajan mono on paras irroitustyökalu jos vanne homehtuu napaan jumiin. Jättää pari pulttia puoliksi kiinni ja istualteen potkaisee renkaan reunaan. Lähtee tiukinkin rengas irti viimeistään muutaman potkun jälkeen.
Jos noin joutuu tekemään niin teräsharjalla hinkkaa ruosteet pois navasta.
-
Monoa annoin niin paljon kun uskalsin ettei tunkilta putoa. Kumivasaralla vaan sai terävämmän iskun. Pieni pelko persiissä, että joutuu tasapainottamaan vanteet keväällä...
Ruostettahan tuolla ei ollut, ei ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Ei kait nyt 2 vuotiaassa autossa muutenkaan. Jotakin kummaa hapettumaa kuitenkin, kevytmetallin ruostumista kait sitten. En vain ole vastaavaan aiemmin törmännyt.
-
Perus sääntönä oon pitäny henkilöautoille..
M10 100-110 nm m12 110-120 m14 120-140 nm
Riippuen auton massasta ja siitä onko takana esim jarrurummut. Silloin m10 pultti ja 100nm.
Eikä oo kun yks pyörä ikinä irronnu. Mut se laitettiinki antiikkisilla range roverin kaluilla paikoilleen jäisellä pihalla jossa rengas suti pulttia kiriessä. Ja juur se läks irti.
-
Pulttipyssyllä ja momenttisauvalla vedän omissa, peltivanteet 100 tai 110 Nm sauvalla ja aluvanteet 120Nm sauvalla.
Korjaamolla käytettiin yleensä 90 Nm pelti ja 110Nm sauvoja aluvanteisiin.
Ristikko avaimella se on vähän sitten kiristäjästä kiinni, mutta kun vertaa mihin momenttisauva vetää, niin helposti kiristyy ristikolla lisää eli ristikolla vetää heikompikin käyttäjä äkkiä aivan liian tiukalle.
Monettiavain on hyvä, vetää ensin ristikolla höllään, auto alas ja lopuksi kiristää monettiavaimella haluttuun arvoon. Tärkeintä on että pultit tai mutterit on kiristetty oikeassa järjestyksessä ja tasaiseen momenttiin, niin ei sen välttämättä niin paljon tarvitse ollakaan ja se pysyy, mutta jos ne on vedetty epätasaisesti, niin löystyvät helposti, vaikka olisivat kuinka tiukalla.
Monenttisauva on hyvä, jos käyttää paineilmaa ja pulttipyssyä, sauvat maksavat alkaen kympistä kahteen kappale.
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2868/392786/Momenttiavaimet
Omana nyrkkisääntönä pidän ettei koskaan saa käyttää jalkoja kiristykseen, eikä myöskään aukaisuun ristikolla. Kauhulla katson aina kun jotkut hyppäävät ristikon päälle, HUH ! :o
Pultit ja mutterithan pitäisi myös voidella kevyesti, pikkasen paksua vaseliinia tai mieluummin tervaa, sitä varten saa tervaa spray-tölkeissä, sitä sinne laitetaan rengasliikkeessäkin kun pyöriä vaihdetaan ammattimaisesti raskaaseen kalustoon...voi suihkaista myös vähän siihen navan ympärille, niin ei hapetu.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/607070/Motox-Pultti--ja-mutteriterva-400-ml
Jarrulevy/rumpu ja napahan pitää myös puhdistaa aina jollakin teräsharjalla tai vastaavalla kun pyöriä vaihdetaan, muuten sinne jää epäpuhtauksia ja pyörä löystyy helposti, sekä irrotus voi olla seuraavan kerran vaikeaa. Nopea pyyhkäisy teräsharjalla ja pyörä kiinni...menee sellaset 30 sekkaa ylimäärästä ;)
Tollasta tulee ite käytettyä http://www.motonet.fi/fi/tuote/781591/Kasiterasharja-ruostumaton
-
Palataanpa vielä uudestaan asiaan! Jos haluaa kiristää pyöränpultit/mutterit oikein, on momenttiavaimella (kalibroidulla) tehtynä ainoa oikea tapa. Tiedän että jokaisella on oma paras tapa ja ammattiliikkeissä käytetään momenttivarsia pulttipyssyissä mutta kun Volvon ohje omassa autossani on 140Nm niin sen myös laitan momenttiavainta käyttäen ja tarkastan noin 100km:n ajon jälkeen. Ei näitä alumiinivanteiden osalta kannata arpoa vaan tekee kiristyksen oikein! :)
-
V50 aluvanteet olen kiristänyt momenttiavaimella 100nm, pyörivällä kehällä olevat mutterit. 100nm saa 50kg painava vaimokin mutterit auki auton omalla avaimella.
Aluksi räikällä jämäkästi kiinni ja lopuksi auton ollessa maassa kirinyt momenttiin, käyn kiristyksen kahteen kertaan ja ristiin tietenkin. Eikä ole koskaan jälkikiristyksessä avain liikahtanut kuin lukkomutterin kohdalla hieman.
-
V50 aluvanteet olen kiristänyt momenttiavaimella 100nm, pyörivällä kehällä olevat mutterit. 100nm saa 50kg painava vaimokin mutterit auki auton omalla avaimella.
Aluksi räikällä jämäkästi kiinni ja lopuksi auton ollessa maassa kirinyt momenttiin, käyn kiristyksen kahteen kertaan ja ristiin tietenkin. Eikä ole koskaan jälkikiristyksessä avain liikahtanut kuin lukkomutterin kohdalla hieman.
Muistaakseni Volvolla oli alumiinivanne 130Nm, joten kyllä se siihen kannattaa vetää. Vaimon Fiestassa näkyy olevan 135Nm alumiinivanteille. Teräsvanteille Volvolla taisi olla hieman pienemmät momentit.
-
Muistaakseni Volvolla oli alumiinivanne 130Nm, joten kyllä se siihen kannattaa vetää.
Näin se on. :)
-
V50 ohjekirjassa kerrotaan momentin olevan 110Nm.
(https://thumb.ibb.co/j5aDKn/image.jpg) (https://ibb.co/j5aDKn)
-
rengasliikkeessä töissä nii ohje on että 120nm henkilöautojen renkaat, se on kaikista henkilöautoista sopiva kompromissi , jos asiakas kertoo momentin nii sillo laitetaan siihe jos se on edes sinnepäin sopiva ;D
kaikki rattaat on kiinni pysyny, kuha on muistettu jälkikiristys
mahotonta muistaa kaikki momentit ulkoo ja oikean etsiminen vie liikaa aikaa varsinki sesongissa
-
940 etunavan laakerikupissa lukee pyörän mutterien kiristysmomentiksi 85nm. Mahtaako olla peltivanteelle?
-
90Nm sanoo taulukko ja on ihan oikee. Pinnapultit venyy eikä mutterit pyöri enää kunnolla jos 120Nm laittaa.
-
Kylläpä se asentajan mono on paras irroitustyökalu jos vanne homehtuu napaan jumiin. Jättää pari pulttia puoliksi kiinni ja istualteen potkaisee renkaan reunaan. Lähtee tiukinkin rengas irti viimeistään muutaman potkun jälkeen.
Jos noin joutuu tekemään niin teräsharjalla hinkkaa ruosteet pois navasta.
No ei ollut kyllä aluvanteet mutta 525 bimmerissä piti käydä pultit löysättynä ajamassa ja ottamassa kytkinpommeja kun oli peltivannne "vähä" jumittanut napaan. Lekalla alkoi vanne antaa periksi...
-
Mulla volvon kirja sanoo 140Nm.
-
Mulla volvon kirja sanoo 140Nm.
Samoin, auto s60 -04. Laitoin orkkisalut tuohon 140Nm momenttiin ja seuraavalla kerralla lähti rätinän ja paukkeen kera auki vaikka pultit rasvattu. 120Nm olen sittemmin käyttäny ja pysyy sekä lähtee auki nätisti. Pinnat vaan puhtaaksi teräsharjalla.
-
Olipahan jämähtäny XC70:n talvivanteiden pultit kahdessa pyörässä niin piukkaan että hirvitti katella sitä touhua kun niitä avattiin. Koitin pihassa ensin ryobin akkupyssyllä ja pitkällä hylsyvarrella ja ei toivookaan. Sitten rengasliikkeessä koittivat painepyssyllä ja sama tulos. Äijä haki 2m pitkän teräsputken jatkovarreksi ja pomppi ja nitkutti varren päällä. Oli 80kg kaveri joten semmonen 1600nm + nitkut tarvittiin kun paukahti kirein auki ja ilmassa soi neljän viivan gee. Olin tasan varma että pultti katkes mutta ei. Väitti että noi pitkällä kartiolla olevat voi jämähtää vaikka eivät liian kireelle olis vedettykään. Vaikea uskoa..
-
Käytä tätä niin toimii homma!
https://www.motonet.fi/fi/tuote/607070/Motox-Pultti--ja-mutteriterva-400-ml :)
-
120 Nm on kaikki alut laitettu, hyvin on pysyny :)
-
Kyllä pysyy mutta on näihin jokaiseen malliin valmistajan ohjeetkin saatavana. Esimerkki minun autooni.
https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v70/2014w46/pyorat-ja-renkaat/pyoran-vaihto/pyoran-vaihto---asennus ;)
-
Jep, P3 koppaiset 140nm koska 14mm pultti.
Ja ei kai joku ihan oikeasti käytä tervaa vuonna 2021 muualle kuin veneen pohjaan? Hieman parempiakin voiteluaineita on näihin päiviin mennessä kehitetty. ::)
-
Ja ei kai joku ihan oikeasti käytä tervaa vuonna 2021 muualle kuin veneen pohjaan? Hieman parempiakin voiteluaineita on näihin päiviin mennessä kehitetty. ::)
Heitä esimerkkejä paremmista.
Terva on pyöränpultteihin hyvää tavaraa; liukasta kiristettäessä, mutta sopivan tahmeaa kuivuessaan.
-
Raskaalla puolella tervasprayta käytetään hyvinkin paljon. Juurikin pyöränmuttereissa.
Kyllä se toimii henkilöautoissakin
Itsellä on Sisu-voiteluainetta. "Synteettistä tervaa"
-
Itse teen työkseni (vielä tällä hetkellä) raskaan kaluston korjaamohommia ja tuo terva on kyllä vihoviimeistä tavaraa keräämään kaiken paskan itseensä ja jumittamaan esimerkiksi sen irtoprikan pyöränmutterissa. Itse tulee käytettyä kierteiden voiteluun voiteluainetta. Esim Wurthin valikoimasta HHS 2000 tai vaikkapa tippakannusta ihan moottoriöljyä. Se mutteri kyllä pysyy kiinni oikeaan momenttiin kiristettynä ilman mitään ylimääräistä töhnää kierteen välissä. Paikkoihin joita harvemmin auotaan on kuparitahna yksi hyvä vaihtoehto niin lähtee seuraavankin kerran taistelematta auki.
Taitaa livetä vähän ot puolelle ::)
-
Heitä esimerkkejä paremmista.
Terva on pyöränpultteihin hyvää tavaraa; liukasta kiristettäessä, mutta sopivan tahmeaa kuivuessaan.
Keraaminen rasva, voi käyttää lähes mihin vaan ku kestää lämpöä todella hyvin. Aluvanteille sopii myös hyvin ku ei syö vannetta niinku kuparirasva.
-
Keraaminen rasva, voi käyttää lähes mihin vaan ku kestää lämpöä todella hyvin. Aluvanteille sopii myös hyvin ku ei syö vannetta niinku kuparirasva.
Melko paljon saa läträtä että vanteetkin on rasvassa, jos pyöränpultteja jostain syystä rasvailisi :2funny:
-
Melko paljon saa läträtä että vanteetkin on rasvassa, jos pyöränpultteja jostain syystä rasvailisi :2funny:
Se on totta mutta onhan noi tullu vastaan että on laitettu keskireikään kuparirasvaa ja vuoden jälkeen murenee aluvanne.
Ite olin töissä euromasterilla ja volvon vanteet ja pultit ovat pahimasta päästä. Käytettiin ensin pultteihin/mutterehin ja keskireikään alumiini-spaytä mutta ei sekään oikein toiminu. Sit alettiin käyttä keraamista rasvaspraytä ja helpotti työt todella paljon ku ei tarvinnu joka kerta hakee iso kumileka ku nosturille rullas volvo.
-
Tervaa olen käyttänyt paljonkin pulteissa ja muttereissa, se on hyvää tavaraa siihen. Raskaassa kalustossa toiset käyttävät ja toiset eivät, useimmiten sitä kyllä laitetaan. Viimeksi eivät laittaneet mitään Vianorissa kun vaihdatin telipyörät, olivat ennestään hyvässä rasvassa.
Omiin laitoin syksyllä ihan vaseliinia prässistä kun oli siinä hollilla. Jos rasvaa, tervaa öljyä tms roiskuu vanteeseen, niin sitä on laitettu liikaa. Ei se niin paljon sitä kierteisiin tarvitse, kunhan sitä vaan on siellä. Hirvittää ihan katsoa kun jotkut vetävät ruosteisia pultteja kuivana naristen kiinni, ei ihme että pyörättömiä autoja on tuolla tiepuolissa kenollaan tuon tuostakin.
Tuo keskireikä on ihan arsesta näissä Ford pohjaisissa P3-alustaisissa Volvoissa. Se naparinkula on turhan korkea ja aivan liian tiukka sovite vanteeseen nähden. Näkee jo päälle ettei tuo voi toimia kun vertaa perinteiseen Volvon napaan, mutta sehän onkin Fordin tekele >:( Tapaan harjata aina sen jarrulevyn pinnan ja navan putipuhtaaksi harjalla. Putsaan myös sen vanteen keskireiän huolella joka kerta, mutta silti se vaan tuntuu purevan kiinni varsinkin talvenaikana. Kuparitahnan kanssa kun laittoi viime syksyllä niin se auttoi, mutta eihän se varmaan hyväksi ole siellä alumiinia vasten. Tervaa voisi kokeilla, mutta luulen että se ei pysy siellä ja tulee lämmitessä keskikupin välistä pois.
Tuota keraamista tahnaa täytyi ihan googlettaa, tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen vanteen ja navan välissä. Täytyypä hakea kokeeksi Puuilosta kun lähempänä ::)
https://m.motonet.fi/fi/tuote/600102/CRC-Ceramic-Paste-Keraaminen-tahna-100-g
Muuten tulee kiristettyä akkupulttipyssyllä ja 110Nm momenttisauvalla, sitten lopullinen tiukkaus momenttiavaimella 140Nm.
-
Terva on pyöränpultteihin hyvää tavaraa; liukasta kiristettäessä, mutta sopivan tahmeaa kuivuessaan.
Samaa mieltä. Vanha, viisas mekaanikko paljasti myös vaihtoehtoisen aineen vernissa, mutta itsesyttyvänä se on vähän riski nykyasentajille.
Vaihtoehto tervalle on grafiittivaseliini. Kestää kuumaa, eikä yksikään pultti ole irronnut. Keskireikään (vanteen) sivelen vaseliinia lähimmästä pakkauksesta.