Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"

  • 62 Vastauksia
  • 24715 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #30 : 18.01.2020, 09:36:00 »
Voisin väittää että esimerkillistä autonpitoa  O0
Onko koneesta tullut mitään negatiivista esiin ? Extra ääniä, nypytyksiä, öljynsyöntiä ? Eli voisiko olla hyvin suunniteltu ja käytössä kestävä ?
« Viimeksi muokattu: 18.01.2020, 09:39:44 kirjoittanut JanMac »
S80 Executive D5 AWD

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #31 : 18.01.2020, 17:42:44 »
On sitä ainakin yritetty pitää  ;)

Eipä tuossa ihmeempiä ole ollut, öljyä en ole huomannut että veisi. PCV-huohotinkopan siihen koneen päälle vaihtelin uuteen kesällä, kun vaikutti että oli tukossa ja kopan välistä tihkui myös öljyä.
Hiljanen konehan tuo on, hihna tai sen kiristin ainoa jotka jotain ääntä pitää välillä...kaipa nekin vois vaihtaa, kun varmaan alkuperäset.
Kylmänä käynnistäessä tuntuu hurjalta kun se tempasee ne kierrokset heti sinne 1500i/min vähäksi aikaa. Tippuuhan ne siitä kohta kun kone alkaa lämpiämään, mutta jostain -25*C pakkasesta hirvittää ajatuskin käynnistää kylmänä. Ihme systeemi, en tiedä mihin sillä on yleensä pyritty ? Bensalämppärin kanssahan se ei sitä tee, kun kone valmiiksi lämmin.
Muuten talviajosta ei voi sanoa paljon mitään, kun se talvi on vielä tulematta tänne etelään.

Tykkään kyllä autosta ja etenkin koneesta erittäin paljon, kerrankin auto ja moottori ovat sopusuhtaiset  8)

Joku saattaa olla sitä mieltä että tollanen T6 vie paljon bensaa, minusta kuitenkin ihan kohtuudella, samoja lukemia kun mitä vanha R vei ja kulku on kuitenkin ihan eri luokkaa. Tarkalleen 11.18L/100km 98e5 viimesen 10 800km ajalta, kun just vilkasin tankkauslokia kännykästä.
Täytyy ottaa huomioon että mukana on paljon kylmäkäynnistyksiä, paljon lyhyttä ajoa ja ylimäärästä tyhjäkäyntiä ikkunoita skrapatessa yms, mukaan lukien lämppäreiden asennukset loppuvuodesta (bensa/lohko), auton pesua kerran viikossa ulkona (käytän aina lämpöseksi että saa kunnolla kuivaksi) jne.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2020, 17:47:54 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #32 : 18.01.2020, 18:44:24 »
hienoa että teekuus päässyt hyvään kotiin, ilo seurata sun puuhasteluja.
itsellä S60 T6 2010 ja siinä myös tuo että kierrokset kylmänä 1600rpm hetken, se kuitenkin vain sen takia että katti lämpiäisi nopemmin. katsellut obd:stä että alle 50 astetta kun lämpö koneessa niin silloin on tuo korkea tyhjäkäynti alussa.
mulla vaihdettu hihna, taittorulla ja kiristin mutta silti vinkuu aina hetken varsinkin kylmänä, siihen kyllä suurin syy lienee se 1600rpm.

mulla kulunut nyt tänä talvena talvirenkailla tähän mennessä taajamapainotteisessa ajossa 10.2
päässyt kerran matkassa 7.6 kun ei tolla tule ajeltua kun talvisaikaan töihin.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #33 : 27.04.2020, 14:19:38 »
Kävi tuuri ja löytyi sattumalta lähes uudenveroiset 18" Cratukset. Olihan ne pakko käydä hakemassa pois kun hintakaan ei ollut paha :)
Ovat 2012 autosta ja ajettu loppuun, jonka jälkeen jääneet seisomaan tallin nurkkaan, ensiasennus vanteet ja renkaat siis.


Vuoden verran etsin hyväkuntoisia 18 x 8" Cratuksia ja varauduin jo ostamaan uudetkin Hollannista.

« Viimeksi muokattu: 02.06.2020, 20:06:39 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #34 : 02.06.2020, 19:56:47 »
Sain vihdoin kauan kaivatut Cratukset alle ja muutos oli melkoinen. Renkaiksi tuli Continentalin Premium Contact 6 vakiokokoisena 245/40R18. Auton olisi pitänyt mielestäni tulla näillä vanteilla jo tehtaalta. Uskomattoman pienillä painoilla selvittiin vaikka renkaat ovat 18-tuumaiset, joissakin vanteissa punttia tuli vain 5g/reuna.


Vertailun vuoksi entiset Makarat




Jarrusylinterit täytyy maalata, näkyvät liiankin hyvin nyt. Maalaisikohan grafiitin harmaaksi ja valkoiset VOLVO tekstit ?


Vanne sopii täydellisesti Continentalin reunasuojan alle  8)


Ps. Makarat joutaa nyt myyntiin, ne löytyvät renkaineen myyntipalstalta jos joku kaipaa  ;)
« Viimeksi muokattu: 02.06.2020, 21:01:11 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #35 : 20.06.2020, 16:31:29 »
Juhannuksena kun on aikaa, niin ajattelin pestä ja vahata kunnolla T6:n. Aloittelin tavalliseen tapaan pesemällä ensiksi konehuoneen. Muoviosiin täytyy vetää vielä jotain muovinhoito ainetta ja vahata etualan mustat metalliosat.

Kehtaa taas avata konepellin muiden nähden  :)




Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #36 : 30.06.2020, 16:22:07 »
Kävin hakemassa viikonloppuna peräkärryn T6:n perään. Helpompi kuskailla tavaroita 8)


Ompahan yksi projekti lisää kun alkaa varustelemaan tuota, laittelin jo 8 kpl lattiakoukkuja eilen. Pyörät täytyy ainakin käydä puntittamassa, laitella äärivalot takakulmiin ja pakkivalot perään.
Vaihtaa 13-napainen pistoke T6:n, kun johtosarja käsittääkseni on sellainen, mutta 7-napainen rasia paikallaan ruotsalaisella kytkennällä (lataussähkö asuntovaunun jääkaapille). Piti repiä sumuvalon poltin kärrystä pois tehtaalla.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #37 : 08.08.2020, 18:27:57 »
Vaihdoin tänään 13-napaisen perävaunupistokkeen eli kysinen pistoke johtoineen, uusi TRM-moduuli vanhan tilalle ja sen johtosarja. Täytyy vielä käydä ohjelmoimassa se maanantaina.






Joku kyseli joskun minkälainen alkuperäinen subwoofer systeemi on. Otin samalla pari kuvaa kun tavaratila oli tyhjä asennusten takia.




Tavaratilaan tuli myös jostain syystä puuttunut 12V pistoke jääkaappia varten. Johto oli valmiina paneelin takana, samoin sulake.


Vaihdoin myös uudet takaluukun stoppari kumit, sekä säädettävät stopparit. Vanhat kumit olivat aivan pehmoiset, nyt takaluukku saa ponnahdusvoimaa ja aukeaa paremmin.

Asentelin samalla myös Tailgate Modul v2.4 takaluukun aukaisumoduulin beeperilla, nyt takaluukku aukeaa ja sulkeutuu kaukosäätimestä  ;)
Siitähän on tullut juuri myös uusi v3.0 versio, joka ei vaadi niin paljon purkamista.
Youtubessa Volvo Sweden kanavalla on asennusvideoita ja esittely molemmista versioista. Tilaus onnistuu sähköpostilla videon alla olevaan osoitteeseen. Tilauksen voit tehdä kätevästi myös eBayn kautta. Toimitus oli todella nopea kun viime kesänä tilasin ja kaikki onnistuu englanniksi.

https://www.ebay.com/itm/Module-v2-4-with-Beeper-Remote-close-tailgate-module-for-VOLVO-XC60/154007058810?hash=item23db89397a:g:Sl8AAOSw6-xa7DV5
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #38 : 09.08.2020, 21:22:33 »
Päivä meni peräkärryn sähköja viritellessä ja sadetta pidellessä. Illemmalla aloin mallailemaan sitten R-Desing maskia.



Sanotaan ettei sitä voi vaihtaa irrottamatta koko keulapalaa. Otin aluksi alapuolelta sen muovin pois, mutta cooleri on niin pahasti edessä ettei käsi mahdu väliin. Sitten otin ne keulapalaa pitelevät muoviniitit pois ja kuikuilin konepellin lukkojen rakosista maskin kiinikkeitä. Ylemmät 4 kpl ja päädyissä olevat 2 kpl näkyivät todella hyvin, mutta maskin alareunan kiinikkeet 4 kpl vähän huonommin.
Laitoin vähän teippiä maskiaukon yläreunaan suojaksi ja naksautin ylemmät, sekä päädyissä olevat kiinikeet pitkällä ohuella säätöruuvarilla auki, 35 - 40cm pitkä. Alempia kiinikkeitä varten taivuttelin vanhasta neulepuikosta "erikoistyökalun". Raotin maskia yläreunasta eteen päin ja pujoton työkalun alas ja nostin, samalla vedin maskia ulos päin. Ensimmäinen auki, toinen auki jne ja hetken päästä maski olikin jo kädessä.
Sen jälkeen pikku putsaus kun maski kerran oli irti ja napsautin uuden kiinni. Käytännössä tuon maskin vaihtaa 10 - 15min, eikä tarvitse kuin tosi pitkän ruuvarin, tehokkaan pienen led-taskulampun ja sopivan "erikoistyökalun"  ;)

Suojateipit tulee noille kohdin.


Uusi maski paikallaan.


Poseerauskuva likaisesta autosta vesisateessa joka alkoi juuri.


"Erikoistyökalu" maskin alakiinikkaiden avaamiseen ala "RydäDesing"  ::)




Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #39 : 14.08.2020, 20:00:44 »
Vetokoukun ohjelmointi meni kivuttomasti, mutta akku tsippasi sen jälkeen. Vaikka autossa oli ulkoinen laturi ohjelmoinnin ajan, niin se oli liikaa vanhalle akulle. Käynnistyi kerran kun testattiin valoja, mutta kun sammutti, niin ei lähtenyt enää. Apuvirralla käyntiin ja kotiin jossa vaihdoin uuden akun. Onneksi uusi oli jo hankittu, sillä tiesin vanhan huonoksi. Akuksi tuli Vartan 800/ 85Ah Silver Dynamic.

Purin akun pois koteloineen päivineen. Kotelon kiinnitys ruuvit olivat syöpyneet todella pahasti, niin että joihinkin kävi 8mm ja toisiin 7mm hylsy. Vaihdoin tilalle hapon kestävät ruuvit aluslevyineen, josko kestäisi paremmin ? Tein myös vesireiät ettei ruuvien kolosissa seiso vettä. Pesin ja putsasin kotelon ja ruuvasin takaisin paikalleen. Ohjasin myös sen akun tuuletuksen pitemmällä letkulla auton alle, eikä enää siihen akkukotelon kylkeen. Eipähän höngi enää happohöyryjä konehuoneeseen.

Tein myös vähän jarruremppaa, vaihdoin taakse uudet levyt ja palat. Takapalat oli kyllä vaihdettu syksyllä ja muuten hyväkuntoiset, mutta vanhat kuluneet levyt olivat syöneet niitä sisäreunasta, joten vaihdoin uudet. Edessä oli yllättäen todella hyvät palat ja etujarruille riittikin pelkkä puhdistus ja herkistely.

Maalasin samalla kaikki jarrusylinterit, väriksi valikoitui Motipin grafiitin harmaa + kirkas lakka. Jos oikein hyvän olisi halunnut, niin takasylinterit olisi pitänyt hiekkapuhaltaa tai vaihtaa uusiin.


Takasissa oli melkoinen rapsuttelu ja niitä joutui vinguttaamaan erilaisilla pyörivillä teräsharjoilla kunnes puhdistuivat.


Sieltä se pilkistää likaisen vanteen raosta. Huomattava parannus entiseen, harmitti aina itseä kun vilkaisi ruosteisia sylintereitä.


Etusylinterit olivat puolestaan niin siistit että riitti kun harjasi puhtaaksi, pesu Brake Cleanerilla ja lopuksi maali päälle.




« Viimeksi muokattu: 14.08.2020, 20:29:03 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #40 : 16.08.2020, 14:42:40 »
Hyvältä näyttää. Onko satulat maalattu pensselillä vai spraylla? Itse ajattelin spraymaaleja kokeilla ensi kerralla kun aina vetänyt pensselillä satulamaalia tai sitten vasaralakkaa.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #41 : 16.08.2020, 18:52:27 »
Motip kuumakesto spray ja kirkaslakka päällä +800*C. Kestää hyvin kemikaaleja ja sään vaikutusta. Saa nähdä miten kestää tuossa, maalin kun pitäisi kuumentua kunnolla kerran 30 - 60 min ajaksi kuivuttuaan ensin. Nyt sitä on porotettu vaan kuumailmapuhaltimella. Jossain pakosarjassa kuumentuminen tapahtuu automaattisesti. Kovan ja liukkaan tuntuinen siitä ainakin tuli. Motip maaleista ennestään niin paljon hyviä kokemuksia, että päätin kokeilla.

https://www.ikh.fi/fi/maali-kuumakesto-tumma-harmaa-tip4037

https://www.ikh.fi/fi/lakka-kuumuudenkestava-tip04033
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #42 : 17.08.2020, 20:52:49 »
Alko kyllästyttämään ne rumat ulostulot. Simonsin takaputkistokin oli jo hommattuna ja sopivasti joutilasta aikaa, niin heitinpä sen kiinni. Peräpään ulkonäkö kohentui huomattavasti ja äänimaailmakin parani kivasti. Kutosen murina tulee nyt kivasti esiin kun kaasua painelee vähän enempi olematta kuitenkaan häiritsevä. Aikasemminhan se oli vain sellaista suhinaa.

Jännästi heijastuu WD-40 purkki.


Jotain kiiltävää suttuiseen alustaankin.


Nätisti istui liitokset ja mutkat.


Täytyy vaihtaa vielä tuo puskurin alahelma kun sen saa joskus maalautettua.


Huomattava parannus perän ulkonäköön omasta mielestä.


Versus orkkis ulostulot
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Tippa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #43 : 17.08.2020, 21:07:51 »
Alko kyllästyttämään ne rumat ulostulot. Simonsin takaputkistokin oli jo hommattuna ja sopivasti joutilasta aikaa, niin heitinpä sen kiinni. Peräpään ulkonäkö kohentui huomattavasti ja äänimaailmakin parani kivasti. Kutosen murina tulee nyt kivasti esiin kun kaasua painelee vähän enempi olematta kuitenkaan häiritsevä. Aikasemminhan se oli vain sellaista suhinaa.

Jännästi heijastuu WD-40 purkki.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Jotain kiiltävää suttuiseen alustaankin.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Nätisti istui liitokset ja mutkat.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Täytyy vaihtaa vielä tuo puskurin alahelma kun sen saa joskus maalautettua.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Huomattava parannus perän ulkonäköön omasta mielestä.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Versus orkkis ulostulot
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kyllä nyt on viimisen päälle olevat ulostulot!  S*
Ex Volvo S70 2.5
Ex Volvo S80 D5
Ex Volvo V70 D5 AWD
Volvo V90 D4

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #44 : 19.08.2020, 19:08:12 »
Mureneva Volvon merkki ratissa alkoi häiritsemään. Eihän se Volvollakaan maksa kuin jonkun 3 euroa, mutta se on sama tyhmä peltilätkä joka murenee uudestaan. Skandixilta ehti jo tulla uusikin muiden tavaroiden mukana, mutta se oli väärää kokoa (onneksi). Aloin tutkailemaan saisiko Bartonin merkkejä vielä jostain ja saihan niitä eBay:sta. Latviasta tulikin pikavauhtia alkuperäistä paljon tyylikkäämpi Bartonin linssiversio.

Koska yksityiskohdat ratkaisevat, apu tuli Dave Bartonilta  ;)


10 x tyylikkäämpi kuin se litteä alkuperäinen merkki  8)



« Viimeksi muokattu: 19.08.2020, 21:35:45 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Proturbo  Autodiagnoosi