Kulkukoira  Proturbo

Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.

  • 66 Vastauksia
  • 28389 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa elfuego

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #30 : 25.10.2011, 15:46:56 »
anteeksi OT

Kyllä tämä on 3,6 litraa suodattimen kanssa. Nesteen sivu mainitsee suodattimen kooksi 0,5 l.
Että siellä olisi melkoinen öljykylpy menossa tuolla Nesteen öljymäärällä!

anteeksi OT
Audi A4 Avant B6 1.9 tdi quattro -  ex: 1xAudi, 1xBMW, 3xVolvo ja 5xAudi quattro.

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #31 : 25.10.2011, 16:00:02 »
No, olisiko tuon vian pitänyt siellä vuosihuollossa tulla ilmi? Auto vietiin sinne 1 vko kuluttua ostosta.
Eikö vuosihuollon yhteydessä luettu vikakoodeja? Entäs miten jakopää+vesipumpun vaihto, eikö siinä yhteydessä tutkittu mihin nestettä oli hävinnyt?
Myöskin sellainen juttu, asentajan pitäisi myös huomata öljynvaihdossa jos moottorista ei näytä tulevan tarpeeksi vanhaa öljyä pois. Toki voi olla että öljyä on silloin ollut tarpeeksi tai vajaus on ollut niin pientä ettei sitä huomaa. Tai sitten asentaja ei vaan huomannut, mikä on ihan ymmärrettävää jos on normi huolto kyseessä.

Topicin aloittaja kärsii omassa lompakossaan mielestäni, välinpitämättömyydellään (laiminlyönyt nesteiden määrän tarkistuksen) on aiheuttanut moottorivaurion.
+1
Öljynpainevalon tunnistaminen ja perus ajoonlähtötarkastusten tekeminen kuuluu mielestäni jokaisen autoilevan ihmisen perussivistykseen. Toki jokaisen oma valinta on, tekeekö autolle mitään itse vai käyttääkö sitä korjaamolla, mutta kannattaa ottaa asioista ainakin sen verran selvää ettei tee vahinkoa, kuten nyt on saattanut käydä.

Jälkeenpäin ei voi tietty muuta kuin jossitella. Kaupan purkua voi olla vaikea saada mutta toivottavasti pääsette jonkinlaiseen sopimukseen.  :)
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #32 : 25.10.2011, 16:06:46 »
Eikö vuosihuollon yhteydessä luettu vikakoodeja?
Ei lueta, ainakaan Volvolla.  :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #33 : 25.10.2011, 16:27:44 »
Ei lueta, ainakaan Volvolla.  :)
Ookoo.  :) Kumma juttu.
Kuitenkin jos öljyä lisätään noin paljon niin silloin viimeistään luulisi että luetaan.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #34 : 25.10.2011, 17:15:16 »
Tämän mukaan en tunne yhtään tarkkaa kuskia. Ei kukaan joka kerta nosta tikkua.
BINGO TÄÄLLÄ

....tosin vain scaniasta, jossa päivittäinen ajomäärä on sen 500km... tai oikeastaan väliin menee silläkin että kerran viikossa, mut pitäis kattoo joka kerta!

Täytyy kyllä myöntää ettei itselläkään tulisi mieleen noin uudesta ja "vähän" ajetusta volvosta katottua yhtä mittaan nesteitä, mutta luulisi että jos niitä niin paljon hukkuu että tuntuu jo tehoissa ja näkee savusta.
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #35 : 25.10.2011, 17:43:17 »
Täytyy kyllä myöntää ettei itselläkään tulisi mieleen noin uudesta ja "vähän" ajetusta volvosta katottua yhtä mittaan nesteitä, mutta luulisi että jos niitä niin paljon hukkuu että tuntuu jo tehoissa ja näkee savusta.

Ei tietenkään omasta ja tutusta autosta, mutta kyllä uuden tuttavuuden kanssa on syytä olla tarkkana. Jos ei muuten, niin silkasta uteliaisuudesta.

Vanhaa autoa ostaessani ensimmäinen öljyjen tarkastus tehdään kaupantekohetkellä ja seuraava jo kotipihassa. Siitä stiten jatketaan sopivasti harventaen niin pitkään, että auton metkut tunnetaan.

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #36 : 25.10.2011, 18:57:54 »
Muutamia ajatuksia heräsi erinäisiin kommentteihin liittyen. Varmasti tulee toistoa yms. aiempiin nähden, mutta herätti siis tämmösiä ajatuksia:

Aluksi pitää toki muistaa, että kyseessä on tavallinen perheauto, ei autoharrastajan silmäterä. Omaa tuttavapiiriäkin jos miettii, niin hyvä jos kerran kuussa katsovat öljyt, oli auto uusi tai vanha tuttavuus - siis kun puhutaan henkilöistä, joille auto on vain kulkuneuvo, ja sen huolto tapahtuu sillä aikaa, kun korjaamossa selaillaan vanhoja autolehtiä ja hörpitään automaattikahvia...

Kuitenkin ketjun aloittajan kaltaisia ihmisiä on paljon, tässäkin tapauksessa kun on ostettu sen -88 "romun" (vai luinko väärin rivien välejä?) tilalle reilusti uudempi -00 auto. Yleensä näissä tapauksissa autoista ei edellämainitun johdosta ole todellista kokemusta, vaikka on ajettu jo vuosikausia. Auto siis ostetaan monesti liikkeestä, koska luotetaan että "liikkeistä saa takuun"... Lisäksi monet tuon ikä/kilometri-luokan auton ostavat olettavat sen olevan moottorin/vaihteiston osalta kunnossa, varsinkin jos luotettavan oloinen liikkeen myyjä niin kertoo.

Nyt kuitenki kyseessä on tuontiauto, jossa ei ole huoltokirjaa/tiedossa olevaa huoltohistoriaa. Tuommosen auton pitäisi olla huomattavan halpa muihin vastaaviin nähden... Toisaalta jos ostat halvimman yksilön, niin pitäisi olla hieman epäileväinen ostamaansa tuotetta kohtaan ja tarkkailla täälläkin mainittuja asioita.

Aloittajalla on siis turhan tuttu, mutta valitettava tilanne päällä. Kuten todettua tuo pariin otteeseen tapahtunu iso öljyn lisäys ei helpota tilannetta. Saman ikäisen volvon käyttöohjekirja on tuossa pöydällä, ja siitä vilkastuna pitäs bensakoneisessa olla 5,5 litraa öljyä, dieselissä 6 litraa (lukemat ilman suodatinta) eli kyllä se on vähänä käyny, ja vauriot on todennäköisiä.

Tuossa ikä/ajomäärä-luokassa autot - varsinkin tuontiautot ilman huoltokirjaa - myydään yleensä jobbareitten toimesta / "verkkohäkeistä". Tapausta en tiedä, mutta olisi mielenkiintoista tietää onko papereihin kirjattu mittarilukema, vai ajomäärä, vai onko mitään vastaavaa. Ja oliko auto liikkeen nimissä, vai yksityisen henkilön nimissä. Ja löytyykö kauppapapereista jotain kohtia jolla myyjäliikkeen vastuuta yritetään kiertää. Myyjäliikkeen nimeä/paikkaa ei varmaan liene järkevää tuoda julkisuuteen, mutta ns. anonyymisti ois mielenkiintoista tietää myyjäliikkeen tyyppi (merkkiliike / tunnettu käytettyjen kauppias / muutamaa autoa pihamaalla myyvä "jobbari")...

Lopputuloksena lienee se, että olet onnekas jos saat edes puolet kustannuksista myyjän piikkiin. Kaupan purku ei taida olla realistinen haave... Tämä siis siksi, että auto on jo yli 10v, "paljon ajettu" (siis virhevastuun yms. kannalta), ja tuo että käytössäsi "öljyt pääsi liian vähäksi".

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #37 : 25.10.2011, 19:08:16 »
Ettei vaan ole 3,6 litraa ilman suodatinta ja 4,5 litraa suodattimen kera?

On meinaan melko harvassa ne autot, joissa öljytilavuus on 3,6 litraa suodattimen kera vaihdettuna.

Melko monessa klonkswaagenissa, ja tuon allekkin, henkilöautoissa siis.
Ja usko pois, niitä klonkswaageneita on melko paljon maailmalla liikenteessä.

Jos on normihuolto ja normitoimenpiteet, ei sitä öljyä välttämättä tule
huomattua jos on liian vähän. Itsekin haen aina huolto-osat
jahka öljypropun olen saannut auki.

Ookoo.  :) Kumma juttu.
Kuitenkin jos öljyä lisätään noin paljon niin silloin viimeistään luulisi että luetaan.

Kukaan ei lähde korjaamolla öljyvuotoa tutkimaan vikakoodeista,
ne ei näytä 99% tapauksista yhtään mitään mistä se vika selviää
mistä se on vuotanut.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #38 : 25.10.2011, 19:43:47 »
Nyt kuitenki kyseessä on tuontiauto, jossa ei ole huoltokirjaa/tiedossa olevaa huoltohistoriaa. Tuommosen auton pitäisi olla huomattavan halpa muihin vastaaviin nähden... Toisaalta jos ostat halvimman yksilön, niin pitäisi olla hieman epäileväinen ostamaansa tuotetta kohtaan ja tarkkailla täälläkin mainittuja asioita.

Nyt puhutaan 10+ vuotta vanhoista autoista, joten ei pitäisi yleistää yhtään mitään. Autot tuppaavat olemaan tuossa iässä jo täysin yksilöitä, olivatpa kotoisin tehtaan SUOMI-linjalta tai siltä muille markkinoille p**kaa suoltavalta linjalta.

Huoltokirjalla on toki jonkinlaista arvoa, mutta eipä huoltokirja mitenkään erityisemmin suojaa suurta öljynkulutusta aiheuttavilta vioilta. Tyypillisiä Volvon öljynkulutusta nostavia vikoja on mm. venttiilien varsien kumien jumiminen tai öljyvuoto jonkin stefan kautta. Kumpikin on varsin tyypillinen vika vanhalle Volvolle, eikä huolloissa tehdä mitään sellaista, joka estäisi noiden ilmentymistä. Yksittäistapauksissa voi olla taustalla aivan mitä tahansa, viallisesta tai puuttuvasta ilmansuodattimesta lähtien.

Edelleen se huoltokirjallakin varustettu auto voi olla ajettu kuivaksi vaikkapa em. syistä ja sen seurauksena kone on ostotilanteessa ollut sökö, vaikka kuinka olisi huoltodokumentit tallella.

Sen ainoan kerran kun itselläni leikkasi kone kiinni Mitsubishistä, niin kyseessä oli ehta Suomi-auto, täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla ja niin vain porsi kone 70 tonnissa öljypumpun vaurion vuoksi. Eikä se huolto-ohjelman noudattaminen vaikuttanut asiaan mitenkään, kun öljypumppu on huoltovapaa osa. Tässä tapauksessa kone leikkasi kiinni siksi, ettei työntekijäni välittänyt pysäyttää vaikka öljynpaineen merkkivalo syttyikin. Eipä se sitten kestänyt kuin muutaman kilometrin, niin leipoi kiinni. Vähän vähemmällä ajolla ei olisi leikannut kiinni ja olisi vielä voinut öljypumpun vaihdon jälkeen laittaa auton kiertoon helmenä..

EVO8

  • Vieras
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #39 : 25.10.2011, 19:57:04 »
Huoltokirjaa tai ei niin mitään 100% varmuutta ei tietenkään voi saada! Se kirja nyt kuitenkaan ei itsekseen yleensä mihinkään katoa. Kyllä siihen joku syy aina löytyy :pomo:

Tosiasia kuitenkin on että suurin osa niistä autoista joihin löytyy huoltohistoria, ovat myös käytännössä paremmin pidettyjä vaikka edellisellä mitsunsa kanssa huonoa tuuria onkin ollut.

Laakeroimme asiakkaalle juuri -01 Maximan vaihteiston (aj.220Tkm)  ja myyjäliike (häkkikauppias) maksoi remontista puolet vaikka kuluttajasuojalautakunnan mukaan vastuuta ei enää olisi ollut ;)


Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #40 : 25.10.2011, 20:05:31 »
Huoltokirjaa tai ei niin mitään 100% varmuutta ei tietenkään voi saada! Se kirja nyt kuitenkaan ei itsekseen yleensä mihinkään katoa. Kyllä siihen joku syy aina löytyy :pomo:

Tosiasia kuitenkin on että suurin osa niistä autoista joihin löytyy huoltohistoria, ovat myös käytännössä paremmin pidettyjä vaikka edellisellä mitsunsa kanssa huonoa tuuria onkin ollut.

Toki noin on, eikä sille huoltokirjalle mitään muuta käyttötarvetta pitäisi olla.


Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #41 : 25.10.2011, 20:41:30 »
Eikö Volvon moottorin öljynpainevalo taikka mahdollinen öljyntasovalo vilkuttele sitä valoa reilusti ennen kuin alkaa palamaan yhtenään. Olettaen tietysti että kone on muuten ihan ok kunnossa eikä valuta lorona öljyä taikka öljypumppu ole rikki.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #42 : 25.10.2011, 21:00:24 »
Öljynpainevalo saattaa vilahtaa alussa esim. vain mutkassa, jos öljy alkaa olemaan todella vähissä. Edellä mainittu toki riippuu täysin öljypohjanmuodosta.
Lopulta valo palaa yhtenäisesti, viimeistään kun kierroksia nostetaan. Siinä vaiheessa olisi suotavaa sammuttaa kone ja tarkastaa öljy heti.
Jos valo syttyy esim. motarilla, niin melko usein, ei siis aina, kone on sillä selvä tai vähintään kannesta on nokkien laakeri tms. mennyttä.

Poissa kerttusippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #43 : 25.10.2011, 22:17:14 »
Tähän nyt siis selvennys tähän väliin, että öljyPAINEvalo, ei ole palanut yhtä mittaa, vaan juuri kurvissa ihan hetkeksi vilkahtanut.

Poissa kerttusippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia käytetyn auton kanssa... kerro mielipiteesi.
« Vastaus #44 : 25.10.2011, 22:18:21 »
Monella on nyt nimittäin ilmeisesti se oletus, että oon ajellut öljyvalo punaisena vailla huolta.

 

KL-varaosat  Race.fi