Muutamia ajatuksia heräsi erinäisiin kommentteihin liittyen. Varmasti tulee toistoa yms. aiempiin nähden, mutta herätti siis tämmösiä ajatuksia:
Aluksi pitää toki muistaa, että kyseessä on tavallinen perheauto, ei autoharrastajan silmäterä. Omaa tuttavapiiriäkin jos miettii, niin hyvä jos kerran kuussa katsovat öljyt, oli auto uusi tai vanha tuttavuus - siis kun puhutaan henkilöistä, joille auto on vain kulkuneuvo, ja sen huolto tapahtuu sillä aikaa, kun korjaamossa selaillaan vanhoja autolehtiä ja hörpitään automaattikahvia...
Kuitenkin ketjun aloittajan kaltaisia ihmisiä on paljon, tässäkin tapauksessa kun on ostettu sen -88 "romun" (vai luinko väärin rivien välejä?) tilalle reilusti uudempi -00 auto. Yleensä näissä tapauksissa autoista ei edellämainitun johdosta ole todellista kokemusta, vaikka on ajettu jo vuosikausia. Auto siis ostetaan monesti liikkeestä, koska luotetaan että "liikkeistä saa takuun"... Lisäksi monet tuon ikä/kilometri-luokan auton ostavat olettavat sen olevan moottorin/vaihteiston osalta kunnossa, varsinkin jos luotettavan oloinen liikkeen myyjä niin kertoo.
Nyt kuitenki kyseessä on tuontiauto, jossa ei ole huoltokirjaa/tiedossa olevaa huoltohistoriaa. Tuommosen auton pitäisi olla huomattavan halpa muihin vastaaviin nähden... Toisaalta jos ostat halvimman yksilön, niin pitäisi olla hieman epäileväinen ostamaansa tuotetta kohtaan ja tarkkailla täälläkin mainittuja asioita.
Aloittajalla on siis turhan tuttu, mutta valitettava tilanne päällä. Kuten todettua tuo pariin otteeseen tapahtunu iso öljyn lisäys ei helpota tilannetta. Saman ikäisen volvon käyttöohjekirja on tuossa pöydällä, ja siitä vilkastuna pitäs bensakoneisessa olla 5,5 litraa öljyä, dieselissä 6 litraa (lukemat ilman suodatinta) eli kyllä se on vähänä käyny, ja vauriot on todennäköisiä.
Tuossa ikä/ajomäärä-luokassa autot - varsinkin tuontiautot ilman huoltokirjaa - myydään yleensä jobbareitten toimesta / "verkkohäkeistä". Tapausta en tiedä, mutta olisi mielenkiintoista tietää onko papereihin kirjattu mittarilukema, vai ajomäärä, vai onko mitään vastaavaa. Ja oliko auto liikkeen nimissä, vai yksityisen henkilön nimissä. Ja löytyykö kauppapapereista jotain kohtia jolla myyjäliikkeen vastuuta yritetään kiertää. Myyjäliikkeen nimeä/paikkaa ei varmaan liene järkevää tuoda julkisuuteen, mutta ns. anonyymisti ois mielenkiintoista tietää myyjäliikkeen tyyppi (merkkiliike / tunnettu käytettyjen kauppias / muutamaa autoa pihamaalla myyvä "jobbari")...
Lopputuloksena lienee se, että olet onnekas jos saat edes puolet kustannuksista myyjän piikkiin. Kaupan purku ei taida olla realistinen haave... Tämä siis siksi, että auto on jo yli 10v, "paljon ajettu" (siis virhevastuun yms. kannalta), ja tuo että käytössäsi "öljyt pääsi liian vähäksi".