RallyBaron  Samppasport

Autoliikkeiden "tarjoukset"

  • 41 Vastauksia
  • 7236 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #15 : 16.04.2021, 12:12:20 »
Em. kaveri sanoi myös joskus asiasta keskustellessa että lisävarusteet maksavat lähinnä ostettaessa. Myytäessä paras hinta-laatusuhde on "valkoisessa 1,3-litran hinnat alkaen-karvalakkimallissa".

En tiedä kenen kannalta paras hinta-laatusuhde, mutta käsittääkseni myyjän ja liikkeen kannalta uusista karvalakkimalli on kaikista huonoin vaihtoehto, katetta tulee kun siihen saa myytyä 200 €:lla kangasmatot, kolmen tonnin talvirenkaat/vanteet ja softalla piristetty pirteämpi moottori 3000€:lla.

Muutenkin kerrankin netistä luettuna järkilukemista, en ole autokauppias, mutta usein saa netistä lukea ihan erinäköistä tekstiä, kun mitä tässä ketjussa. Kuulemma katteet hurjia, kaikki virheet takuuseen ja myyjät kusettaa asiakkaita.

Ketjun aloitukseen liittyen, riippuu varmasti miten on viestinsä muotoillut, jos lähettää vaan viestin, että "teillä on myynnissä auto XXX, paljon sen hinta on?" Myyjän on helppo vastata siihen, että sen pyyntihinta on 19 900€, jolloin pakollinen keskustelu on avattu, turha samantien lähteä polkemaan hintaa. Myyjät saa varmasti paljon viestejä, jotka eivät johda mihinkään. Itse muotoilisin viestin, että olisin kiinnostunut autosta, mutta näkisin hinnan olevan vähän korkea verrattuna muihin markkinoillaoleviin, mutta olisin kiinnostunut koeajaa autoa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #16 : 16.04.2021, 12:32:23 »
Minä uskon että varsinkin pienempien liikkeiden myyjät saa näitä kyselyitä niin paljon että vastaavat että myyntihinta on ilmoituksessa. Jos jotain on myymässä niin vituttaa nämä "tiukan hinnan" kyselijät. Näille itse vastannut että tiukka hinta on ilmoituksen hinta + 10% :D
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #17 : 16.04.2021, 12:36:14 »


Ketjun aloitukseen liittyen, riippuu varmasti miten on viestinsä muotoillut, jos lähettää vaan viestin, että "teillä on myynnissä auto XXX, paljon sen hinta on?" Myyjän on helppo vastata siihen, että sen pyyntihinta on 19 900€, jolloin pakollinen keskustelu on avattu, turha samantien lähteä polkemaan hintaa. Myyjät saa varmasti paljon viestejä, jotka eivät johda mihinkään. Itse muotoilisin viestin, että olisin kiinnostunut autosta, mutta näkisin hinnan olevan vähän korkea verrattuna muihin markkinoillaoleviin, mutta olisin kiinnostunut koeajaa autoa.

Jos myyjä näkee sen verran vaivaa, että laatii erilliselle tarjouspohjalle tarjouksen ja lähettää sen potentiaalisen ostajan sähköpostiin otsikolla "Tarjous", niin hinta voisi olla joku muu kuin mitä Nettiauton ilmoituksessa lukee. Tai sitten voisi vaan ottaa kännykällä kuvan siitä taustapeilissä roikkuvasta lirpakkeesta, lähettää sen ostajakandidaatille ja sanoa "Tos on hinta."
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #18 : 16.04.2021, 12:43:18 »
Minä uskon että varsinkin pienempien liikkeiden myyjät saa näitä kyselyitä niin paljon että vastaavat että myyntihinta on ilmoituksessa. Jos jotain on myymässä niin vituttaa nämä "tiukan hinnan" kyselijät. Näille itse vastannut että tiukka hinta on ilmoituksen hinta + 10% :D

Voi olla, mutta kun ei tässä maassa kohta ole marmoritiskiliikkeiden lisäksi muita kuin Kamux ja SAKA niin on niillä porukkaa vastaamassa kyselyihin. Ei silti, hyvää businesta kun sen oikein tekee ja sillä minunkin osakesalkustani löytyy Kamuxia.

Kaikki ne autot, moottoripyörät ja mopot mitä minä olen myynyt Nettiauton kautta ovat menneet sillä hinnalla, joka ilmoituksessa on ollut. Mutta minun elantoni ei olekaan niistä "katteista" kiinni.
Vastaavasti pojan moposkootteria lukuunottamatta en ole yhtään käytettyä kulkupeliä liikkeestä ostanut siihen 32 vuoteen, jonka ajan minulla on joku ajokortti taskussa ollut. Voi olla ettei nyt ostoslistalla oleva Volvokaan löydy liikkeestä, vaan yksityiseltä myyjältä.
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #19 : 16.04.2021, 18:56:14 »
Mielestäni ostoneuvottelu lähtee siitä että miettii mitä itse on valmis maksamaan myytävästä autosta. Tarjoaa sitten sitä summaa myyjälle joka hyväksyy, hylkää tai tekee vastatarjouksen. Tällä tavalla olen neuvotellut hinnan kohdalleen ennen kuin olen edes mennyt katsomaan autoa.
Sitten jos autosta löytyy kokeiltaessa huomautettavaa niin voi jättää kaupan tekemättä tai pyytää hinnantarkistusta.
Näin esim. aikoinaan Herttoniemen Biliassa, auto oli muutoin luvatun mukainen mutta tuulilasissa oli paljon kiveniskemiä. Soitin lasiliikkeeseen josta kerrottiin tuulilasin vaihdon maksavan 650 EUR. Myyjä suostui hinnanalennukseen ja tehtiin kaupat.
XC60 D4 AWD -16

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #20 : 16.04.2021, 19:19:49 »
Mielestäni ostoneuvottelu lähtee siitä että miettii mitä itse on valmis maksamaan myytävästä autosta. Tarjoaa sitten sitä summaa myyjälle joka hyväksyy, hylkää tai tekee vastatarjouksen. Tällä tavalla olen neuvotellut hinnan kohdalleen ennen kuin olen edes mennyt katsomaan autoa.
Sitten jos autosta löytyy kokeiltaessa huomautettavaa niin voi jättää kaupan tekemättä tai pyytää hinnantarkistusta.
Näin esim. aikoinaan Herttoniemen Biliassa, auto oli muutoin luvatun mukainen mutta tuulilasissa oli paljon kiveniskemiä. Soitin lasiliikkeeseen josta kerrottiin tuulilasin vaihdon maksavan 650 EUR. Myyjä suostui hinnanalennukseen ja tehtiin kaupat.

En tiedä, mikä on tinkivara ja kauanko viitsivät samalla hintaa pitää autoa myynnissä, mutta jos pyyntö on 21,5 ja tarjoaa suoralla kaupalla 20 niin hiljaista on. Mutta olkoon, minulla on aikaa odottaa. Kymmeniä samanlaisia myynnissä niin kyllä jossain vaiheessa hinta laskee tai löytyy valmiiksi sopiva peli sopivalla hinnalla. Jos ei olisi koronaa, niin lähtisin käymäön Sweduissa.
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #21 : 16.04.2021, 20:27:47 »

Itse asiaan: Oma mutuni on, että neuvottelunvaraa voisi olla hinnan sijasta esim. siinä, katsastetaanko auto ennen myyntiä, tehdäänkö huolto jne. Huollattaminen tulee tietenkin kyseeseen vain niissä liikkeissä, joissa on oma huolto. Esim. Kamuxilta varmasti turha kysellä.

Kylläpä tuo Kamuxilla ja varmaan muillakin liikkeillä ihan samanlailla onnistuu, kun eiköhän niilläkin ole yhteistyökorjaamot yms. Kaveri juuri osti Kamuxilta XC60 Volvon, jonka hinta oli jotain 23 tonnia. Hinta ei varsinaisesti tippunut alkuperäisestä pyynnistä, mutta kun neuvotteli, niin sai samaan rahaan uudet talvirenkaat, jakohihnan vaihdon hilppeineen ja haldex-öljyn vaihdon.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D4 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #22 : 17.04.2021, 09:22:36 »
Kylläpä tuo Kamuxilla ja varmaan muillakin liikkeillä ihan samanlailla onnistuu, kun eiköhän niilläkin ole yhteistyökorjaamot yms. Kaveri juuri osti Kamuxilta XC60 Volvon, jonka hinta oli jotain 23 tonnia. Hinta ei varsinaisesti tippunut alkuperäisestä pyynnistä, mutta kun neuvotteli, niin sai samaan rahaan uudet talvirenkaat, jakohihnan vaihdon hilppeineen ja haldex-öljyn vaihdon.

Noiden hinta on kai jossain tonnin tienoilla. Kyllä itsekin ottaisen em. setin jos vaihtoehtona olisi -1000€ hintaan.
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #23 : 17.04.2021, 10:20:42 »
Yhteistyö tahoja Kamux käyttää ja hyvin on kaupat ja vastuut omalla kohdalla toiminut. Nyt viimeisin autokauppa niin Kamuxilta sai yli 10 000e paremman hyvityksen alle 40 000e autosta kuin Käyttöautosta josta ei muutenkaan ole hyvää sanottavaa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #24 : 17.04.2021, 10:44:42 »
Ei uusista vaan 2011-15 mallisista ja max 20 k€ budjetista.

Myöhemmin kirjoitit, ettei vaihdokkia ole menossa (riippuu tietysti vaihdokista onko hyvä vai huono asia), niin nyt kiinnostaisi tietää millaisella viestillä olet myyjiä lähestynyt? Myyntityötä kun itsekin harrastaa, niin tiedän että tarjouksia tehdään aika iso määrä toteutuneisiin kauppoihin nähden. Vaikka ammattilaisten kanssa käyn itse kauppaa, niin valitettavan usein lähtötiedot on liki nolla.

Vaikuttaa aika kovasti myyjän kiinnostukseen käyttää resurssejaan jos keskustelun aloitus on esim toinen seuraavista:
"Tiukka hinta suoralla kaupalla?"
"Olen kiinnostunut.... mutta budjetiksi olen ajatellut X€. Millaisen tarjouksen voisitte tehdä autosta?"

Itse sain hauskoja keskusteluita aikaan, kun myin reilun tonnin autoa ja porukka tarjoaa puolta pyynnistä vedoten siihen, että jakopäähuolto on niin kallis...  Tarjouspyyntö/keskustelun aloitus ainakin omalla kohdalla vaikuttaa kovasti siihen, miten siihen haluan vastata.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #25 : 17.04.2021, 11:38:46 »
Kait tuollaisessa pitäisi olla "touhutonni" neuvotteluvaraa.

Tai kaksi. Nämä tietty riippuu monesta tekijästä, mutta itsellä on jobbareihin kyllästyneenä ollut tapana ostaa autot "merkkiliikkeistä" (ei välttämättä ostetun auton merkin edustusta) ja aika hyvin voi sanoa, että niissä kun hinnoitelu on tehty likimain "oikein", 10% on suoran kaupan tinkivara. Ainakin siis hintaluokissa 10-40 ke tuo on pätenyt hyvin tarkasti.

Mutta ei tietenkään ihan aina mene noin. Tarjouskampanjoista huomannut hyvin, että autolla on kuitenkin aina se ostopaikasta riippuva "oikea hinta" (yllätys?) ja nuo tarjouskampanjat tehdään lähinnä niin, että sitten tinkivarakin on pienempi. Ok, jonkun kuraläpät tai koeajon jälkeen grillimakkaran voi saada ekstrana normiaikaan verrattuna.

Että ilmaisia lounaita ei ole, tai no ehkä se makkara siis oikeaan aikaan bongattuna...

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #26 : 17.04.2021, 16:49:31 »
Myöhemmin kirjoitit, ettei vaihdokkia ole menossa (riippuu tietysti vaihdokista onko hyvä vai huono asia), niin nyt kiinnostaisi tietää millaisella viestillä olet myyjiä lähestynyt? Myyntityötä kun itsekin harrastaa, niin tiedän että tarjouksia tehdään aika iso määrä toteutuneisiin kauppoihin nähden. Vaikka ammattilaisten kanssa käyn itse kauppaa, niin valitettavan usein lähtötiedot on liki nolla.

Vaikuttaa aika kovasti myyjän kiinnostukseen käyttää resurssejaan jos keskustelun aloitus on esim toinen seuraavista:
"Tiukka hinta suoralla kaupalla?"
"Olen kiinnostunut.... mutta budjetiksi olen ajatellut X€. Millaisen tarjouksen voisitte tehdä autosta?"

Itse sain hauskoja keskusteluita aikaan, kun myin reilun tonnin autoa ja porukka tarjoaa puolta pyynnistä vedoten siihen, että jakopäähuolto on niin kallis...  Tarjouspyyntö/keskustelun aloitus ainakin omalla kohdalla vaikuttaa kovasti siihen, miten siihen haluan vastata.

Myyjiä olen lähestynyt lähinnä Nettiauton yhteydenottolinkin kautta joka on tyyliä "Olen kiinnostunut tämän auton ostosta / koeajosta." Eli ei tässä vielä ole kovasti kauppoja hierottu, mutta tuo yhteydenottoautomaattikin johtaa yleensä siihen "nollatarjoukseen", jonka voisi yhtä hyvin jättää lähettämättä.
Oikeasti kiinnostaisi enemmän esim. ko. yksilön huoltohistoria.

Muutaman myyjän kanssa on kyllä käyty WhatsApp-viestintää siitä, mitä haetaan ja mikä on max hinta.
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa FinnDRZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #27 : 17.04.2021, 20:21:18 »
Mikä on vaikeaa?  Jos hinta on 5000, niin se on 5000. Miksi siitä pitäisi saada alennusta? Plussakortilla?

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #28 : 17.04.2021, 20:42:37 »
Mikä on vaikeaa?  Jos hinta on 5000, niin se on 5000. Miksi siitä pitäisi saada alennusta? Plussakortilla?

Silloin kyllä, jos hinta on kohdallaan. Jos se on useamman tonnin yläkantissa niin silloin ei ole kohdallaan. Ja ne, jotka on oikein hinnoiteltu menevät kyllä nopeasti kaupaksi. Jos kauppoja ei synny edes kuukausiin, niin hinta ei vastaa laatua tai sitten myytävänä tuotteella ei ole kysyntää. Tätä kutsutaan markkinataloudeksi ja kysynnän & tarjonnan laiksi.

Näissä "ilmoita ilmaiseksi"-kanavissa on se vika, että "kokeilijoita" on liikaa. Kaikki on myynnissä kun tarpeeksi maksetaan ja halutessaan voi laittaa 2000€ autolle hinnaksi 4000 € ilman varsinaista myyntitarkoitusta ja toivoa että se tarpeeksi tyhmä ostaja löytyy. Silloin kun yhden kerran rivi-ilmoitus maksoi Hesarissa 300 mk, niin "lottoajia" oli paljon vähemmän kuin nykyään. Jos joku tulee vaikka tänä iltana soittamaan ovikelloa ja ilmoittaa, että ostaa tämän kiinteistön 500 k€:lla ja muuttaa taloon heti,  niin minä paiskaan kättä päälle ja kannan vaimon ja lapset omakätisesti ulos talosta.

Vanhempi kollega joskus opetti, ettei sellaista ole olemassakaan kuin kiinteä hinta kun puhutaan autoista tai asunnoista.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2021, 21:27:32 kirjoittanut Jameson73 »
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa TKG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Autoliikkeiden "tarjoukset"
« Vastaus #29 : 17.04.2021, 21:03:48 »
Tapahtui elävässä elämässä tällä viikolla:
'18-mallisen auton hintalappu kaupassa 18900,00€, pyydetty käteistarjoustarjous: 17500,00€.
Vaihtoauto brutto 5030,00€, netto 3630,00€.
Kaupat tehtiin; tankki täyteen, seuraava määräaikaishuolto kuuluu hintaan.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2021, 21:11:01 kirjoittanut TKG »
Ajossa: S60 T5 AWD '20, V60 T4 '20, V40 2,0 '04 (myös Kona EV '23, 944tbo '86)
Ex. V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo