KL-varaosat  Race.fi

Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?

  • 11 Vastauksia
  • 4016 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« : 23.04.2021, 23:30:16 »
Miksi ei enää tee mieli tuunata autoa? Olihan se silloin parikytä vuotta sitten reiluna parikymppisenä pakko jotain levikkeitä, maskin rassausta, pakoputken päätyjä ja ikkunakalvoja suunnitella ja joskus ehkä toteuttaakkin mutta nykyään riittää kun on komiat vanteet autossa. Auton ei edes tarvitse olla madallettu epämiellyttäväksi ajaa. ;)

Toisaalta jotkut ikätoverit kyllä jaksaa ns parannella autojensa ulkonäköä. Siis ainakin omasta mielestään.... No, tämä nyt on tämmöinen puolihuumori keskustelujuttu. Mites sinä, ootko ollu kova tuunaamaan, tuunaatko edelleen? Aiotko aloittaa tuunaamaan ja jos et enää tuunaile niin miksi?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
Vs: Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« Vastaus #1 : 23.04.2021, 23:33:37 »
Tämän viestiketjun kai olis pitänyt olla tuolla "Tuunaus ja Autohifi" pääsivulla mutta menipäs vähän väärään paikkaan....
Osaako joku siirtää?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« Vastaus #2 : 01.05.2021, 21:35:31 »
Ei oikeastaan, nykyään käyttis on "työkalu" joka pidetään kunnossa ja perussiistinä mutta siihen se sitten jää. Paukut on suunnattu harrastepuolelle mutta kun niitäkin on joka lähtöön, ei mikään oikein etene...

Aikanaan kyllä sitä piti rakennella kaikkea mahdollista, ja varsin rajoittuneilla resursseilla, jotain onnistui ja jotain ei sitten niinkään :2funny:
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« Vastaus #3 : 07.05.2021, 08:06:34 »
Ei ole enää 40-vuotiaana halua tuunata, eikä subbareita yms.laittaa. Onneksi esim. volvoissa voi nykyään valita valmiiksi sellaisen mallin jossa on valmiiksi paremmat varusteet, äänentoisto ja ulkoa somisteltu. Ei niitä 22 vuotta sitten ollut samoissa määrin tai sitten ei ollut vara sellaiseen autoon. Mutta lievät ikkunatummennukset haluisin laittaa.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 505
  • www.vrcf.fi
Vs: Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« Vastaus #4 : 07.05.2021, 09:46:47 »
Aloittajan kysymys on hyvä, mutta mikä lasketaan tuunaukseksi, jos vaan "parantelee auton ja kuljettajan turvallisuutta".

-Kalvot ikkunoihin ( autokolarissa olleena, missä kaikki lasit menneet rikki, lasinpalasia oli melkosesti käsissä ja naamassa, olisi kalvot suojanneet. Kalvot ehkäisee auringonvaloa, mikä lämmittää sisätiloja, ja viileämpää sisätilaa ilmastointi joutuu vähemmän viilentämään, joten samalla polttoainetta säästyy. )
-Leveämmät matalaprofiilisemmat renkaat ( tarkempi ajotuntuma, enemmän kitkapintaa asfalttiin. )
-Auton ohjelmointi. ( kuluttaa vähemmän ja samalla maapallo pelastuu )
- Jarrujen parantelu ( Tosipaikan tullen auto pysähtyy huomattavasti aikaisemmin )
- Auton madaltaminen ( hyvillä jousilla ja iskareilla pysyy auto paremmin tiessä esim: väistötilanteissa.

Ei kaikki "tuunaaminen" ole turhaa ja hyvällä tuurilla saattaa olla jopa hyötyä auton "tuunaamisesta".


Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 677
  • www.vrcf.fi
Vs: Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« Vastaus #5 : 10.05.2021, 17:41:35 »
Totta että parikymmentävuotta sitten 2000 luvun taitteessa kaikenlainen tuunaus eli varmasti kulta-aikaansa.
Itse olen ollut sillä lailla aina hillityllä linjalla että enemmän kiinnostanut OEM -meininki. Jos muistelee mitä tuohon omaan 240 tein silloin niin Siniseltä piti ostaa takavalojen väliin paneeli ja kaikki vilkut muuttaa valkoisiksi.
Oli muuten ihan niitä ensimmäisiä valkovikkuja mitä näihin oli silloin saatavilla. Stereot piti tietysti asentaa ja kauko-ohjaus liittää keskuslukon kaveriksi. Myös vanteet, mutta Volvon omat 14" ja eteen piti laittaa -40mm jouset.
Nyt pari vuotta sitten kun kunnostin autoa isommin niin muutin ulkonäön takaisin alkuperäiseksi, ainoastaan madallusjouset saivat jäädä.

Mutta kyllä edelleen tulee myös käyttöautoon tehtyä pikku "parannuksia."  Samalla tavalla OEM henkisesti mennään.
Jos ajattelee mitä tuuninkeja siihen olen laittanut:
-Stage 1 ohjelmointi liikkeessä
-17" vanteet
- -35mm madallus
-Merkkikohtainen takalasien tummennusverhosarja, eli ei kalvoja. https://www.carshades.co.uk/
-Subbari ja vahvari
-Valot on releytetty ja etuvilkut Osramin sinertävällä kromipinnoitteella
-Vaihdekepin nuppi on vaihdettu. On muuten orkkis, mutta valaistulla vaihdekaaviolla

Kaikki muut on jepa, mutta ei vaan oma silmä millään tahdo tottua noihin matalaprofiilirenkaisiin ja isoihin vanteisiin. Tiedän että jotkut laittavat jotain 19" tähän samaan malliin mutta omaan silmään nuo 17 on jo jotenkin hassun isot. Muutenkaan ei kauheasti järkeä kun leveät renkaat haukkaavat helposti uriin ja melutaso noilla on vakioita 16" huomattavasti isompi. Tekee myös enemmän vierintävastusta ja vie polttoainetta. Vakavassa harkinnassa on että vaihdan vielä ne orkkikset alut takaisin.

Mistään spoilereista ja maalauksista en ole koskaan innostunut.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2021, 22:17:13 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« Vastaus #6 : 10.05.2021, 21:09:07 »
No jokaista uutta tulijaa tulee vieläkin tuunattua vaikka ikää 50+ , kuitenkin aika keveästi ja tyylitellen.
Alkaa aina "Volvo paketista" eli
Vaihteiston öljyt, nesteet, apulaitehihna ja kiristin sekä laturin vapaakytkin.
Sitten täysputsi, myllytys, penkkien huolto/korjaus/maalaus, lommojen oikaisu, rikkinäisen osien metsästys romiskolta, FL osien tilaus Skruvat yms, softaus, fiksut vanteet jne  ::) Son vain niin mukava tehdä käsillä ja saada näkyvää aikaan
« Viimeksi muokattu: 10.05.2021, 21:12:16 kirjoittanut JanMac »
S80 Executive D5 AWD

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« Vastaus #7 : 12.05.2021, 18:04:27 »
- 18v-35v piti tuunata pääasiassa rakkineiden ulkonäköä, sisustaa ja yksi myös läänin katsastusmiehen luvilla jälkiahdettu.

- 35v-50v riitti kun oli perussiisti ulkoa ja sisältä mutta alustat noin 15mm-30mm madallettu, tekniikoita sleeperhenkeen kylläkin jonkun verran modattu.

- 50v > ulkonäöllä ei ole enään mitään väliä ja ruostekin näyttää välillä jopa kauniilta, sisältä suht siistikin riittää. Ainoastaan tekniikan ja alustan oltava aivan viimeisen päälle kunnossa.

Itsellä 1999 lähtien fyysinen invaliditeetti rajoittanut merkittävästi fyysisen työn tekemistä joten mm kaikki kahta kättä vaativat hommat oli pakko lopettaa.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« Vastaus #8 : 17.06.2021, 22:42:53 »
Yli 50:senä alkaa järki voittaa :D

Mitään järkeä rakennella jotain, kun voi ihan suoraan ostaa auton, jossa on tehoa/soundi/suorituskykyä/isot jarrut/vanteet/ etc etc.

2000-luvulla on tehty tuommosia ihan jo tehtaalla, eikä niistä tarvitse maksaa itseään kipeäksi, jos itse osaa perushuoltoja tehdä.

Alle 6s/yli 300hv/takaveto/v8/18”/nahkaa/kunnon hifit/yms herkut löytyy hyvin 10k€ molemmin puolin, jos on valmis tinkimään suorituskyvystä pikkusen, niin helposti mennään alle 5k€:n.

Niin ja vastauksena kysymykseen, tokihan sitä autoa voi ja pitää hieroa mieleisekseen. Alustan säätöä, lootan ohjelmointia yms. Putsailut ja muut hieromiset siihen päälle, aina voi hifistellä :)

Jos lisää tehoa joskus tarvitsee, niin sitten mennään nettiauton kautta :D
« Viimeksi muokattu: 17.06.2021, 22:59:12 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« Vastaus #9 : 26.06.2021, 18:30:28 »
Yli 50:senä alkaa järki voittaa :D

Mitään järkeä rakennella jotain, kun voi ihan suoraan ostaa auton, jossa on tehoa/soundi/suorituskykyä/isot jarrut/vanteet/ etc etc.

2000-luvulla on tehty tuommosia ihan jo tehtaalla, eikä niistä tarvitse maksaa itseään kipeäksi, jos itse osaa perushuoltoja tehdä.

Alle 6s/yli 300hv/takaveto/v8/18”/nahkaa/kunnon hifit/yms herkut löytyy hyvin 10k€ molemmin puolin, jos on valmis tinkimään suorituskyvystä pikkusen, niin helposti mennään alle 5k€:n.

Niin ja vastauksena kysymykseen, tokihan sitä autoa voi ja pitää hieroa mieleisekseen. Alustan säätöä, lootan ohjelmointia yms. Putsailut ja muut hieromiset siihen päälle, aina voi hifistellä :)

Jos lisää tehoa joskus tarvitsee, niin sitten mennään nettiauton kautta :D

Just tuli alkuperäistä spoileria ja rattia tilattua(tai siis tuunattua alkuperästä), joten tuuninki jatkuu :D

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
Vs: Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« Vastaus #10 : 06.11.2021, 02:00:49 »
Aloittajan kysymys on hyvä, mutta mikä lasketaan tuunaukseksi, jos vaan "parantelee auton ja kuljettajan turvallisuutta".

Ihan pikkuisen viiveellä vastaan, sori.... Tuunauksella tarkoitin kaikkea sitä mikä tekee autosta "hienomman" ainakin omasta mielestä eli kovat luulot että muut katsovat kateellisena ja vastakkainen sukupuoli jostain ihme syytä olisi jotenkin vaikuttunut.
Alumiinivalssit alle matalaprofiili renkailla, puskurien muokkailua, maskin rassausta, halvimmat madallusjouset mitä löytyy ja pimppikalvoa takalaseihin.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2021, 02:03:58 kirjoittanut Dimefield »
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Ei enää tee mieli tuunata? Vai tekeekö?
« Vastaus #11 : 10.11.2021, 08:56:56 »
Alumiinivalssit alle matalaprofiili renkailla, puskurien muokkailua, maskin rassausta, halvimmat madallusjouset mitä löytyy ja pimppikalvoa takalaseihin.
Jos tuo on tuunauksen määritelmä niin ei tee mieli tuunata.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

RallyBaron  Samppasport