Proturbo  Autodiagnoosi

700/900 PRV vakaajat kiven alla

  • 15 Vastauksia
  • 4418 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
700/900 PRV vakaajat kiven alla
« : 25.04.2021, 17:39:01 »
Varastoa kähjätessä tuli vatsaan mielenkiintoinen korvike kiven alla oleville PRV vakaajille. E36M3 Bemarin vakaaja on lähes samanlainen ja jos tavallisissa E36:ssa on samankaltainen vakaaja, niin saatavuus varmaan hiukan eri luokkaa, mitä Volvon omien syvien vakaajien.

Kuvissa 19mm paksu 760 ja 22,3mm paksu E36M3 vakaaja.












Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #1 : 04.11.2021, 16:14:46 »
Kuinkahan kaukana tuo on 240 vakaajasta?  ???
Niissäkin on dieseleiden ja PRV vakaajat aikalailla kiven alla.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Kahvikuppi61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #2 : 01.02.2022, 22:13:04 »
Ei taida mistään löytyä edes tarvike vakaajia? Ois vaparin turbotus ja leimalle pitäisi saada paksumpi vakaaja

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #3 : 01.02.2022, 23:04:46 »
Ei taida mistään löytyä edes tarvike vakaajia? Ois vaparin turbotus ja leimalle pitäisi saada paksumpi vakaaja
Tuolta löytyy:
https://www.ipdusa.com/products/4862/Anti-Sway-Bar-Kit-700-900-Sedan-Models-for-Volvo-Ipd-100993

Poissa Sadvegas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • 740 T5 -89, 940 Turbo -93, 242 -79
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #4 : 21.03.2022, 11:09:30 »
Koitimpa Kulmamiehen havainnosta kiinnostuneena e36 325 etuvakaajaa 740:iin johon on T5 istutettu.
Hämmästyttävän hyvin sopii. Saattaisi bemarin omat koiranluutkin mennä kun poraa alapään holkin isommaksi. Ehkä joutuu hitsata uusiksi koiranluun toisen pään niin menee vähän järkevämpään asentoon.
Kuvassa koiranluun asento suunnilleen normaali ajoasennossa vakio alustalla. Saisi paremmaksi jos vähän taittaisi leveämmälle vakaajan päitä, en toki tiedä kannattaako jousiterästä kuinka lämmittää ja vääntää..?
Ja paksuuttahan mun mittausten mukaan tuosta vakaajasta löytyy 24mm  :o








Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #5 : 21.03.2022, 15:12:12 »
Hieno juttu, että sopii noin hienosti  :)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #6 : 21.03.2022, 22:43:15 »
Koitimpa Kulmamiehen havainnosta kiinnostuneena e36 325 etuvakaajaa 740:iin johon on T5 istutettu.
Hämmästyttävän hyvin sopii. Saattaisi bemarin omat koiranluutkin mennä kun poraa alapään holkin isommaksi. Ehkä joutuu hitsata uusiksi koiranluun toisen pään niin menee vähän järkevämpään asentoon.
Kuvassa koiranluun asento suunnilleen normaali ajoasennossa vakio alustalla. Saisi paremmaksi jos vähän taittaisi leveämmälle vakaajan päitä, en toki tiedä kannattaako jousiterästä kuinka lämmittää ja vääntää..?
Ja paksuuttahan mun mittausten mukaan tuosta vakaajasta löytyy 24mm  :o








Minkä nuo auton koiranluut on kuvassa paikoillaan?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Sadvegas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • 740 T5 -89, 940 Turbo -93, 242 -79
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #7 : 22.03.2022, 11:46:43 »
Minkä nuo auton koiranluut on kuvassa paikoillaan?
Ihan e36 325 omat. Kuvassa liian pienellä bemarin pultilla vain hollilla malliksi.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #8 : 22.03.2022, 16:31:26 »
Ihan e36 325 omat. Kuvassa liian pienellä bemarin pultilla vain hollilla malliksi.

Mielenkiintoista. M3:ssa vakaajassa on ihan perinteinen koiranluu, mikä lähtee vakaajasta ylöspäin ja kiinnittyy iskariin. Siksi ehkä vakaaja on ohuempikin, kun vipusuhteet menee eri tavalla ???

Poissa Sadvegas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • 740 T5 -89, 940 Turbo -93, 242 -79
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #9 : 23.03.2022, 14:30:36 »
Mielenkiintoista. M3:ssa vakaajassa on ihan perinteinen koiranluu, mikä lähtee vakaajasta ylöspäin ja kiinnittyy iskariin. Siksi ehkä vakaaja on ohuempikin, kun vipusuhteet menee eri tavalla ???
Ahaa. Tohon 325 koiranluun alapäähän tulee vielä bemarissa sellainen rautainen kiinnike joka tulee pultilla kiinni keskelle alatukivartta. Yhtäkkiä hyvin liki samalle etäisyydelle kuin volvossa.
Luulisi tosiaan olevan hyvin saatavilla näitä bemarin vakaajia kun ralliukotkin heittää yleensä vakaajat heti mäkeen.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #10 : 04.04.2022, 17:27:07 »
Tosiaan tuli itsekin sovitettua 325 E36 vakaaja T5 seiskaan. Sorvasin koiranluun alapäähän ens hätään tollasen eripari pinnapultin. Ei nyt ehkä hipoin ratkaisu mutta ainakin nyt alkuun ihan menettelevä ratkaisu.




image upload

Kuten ylempänä näkyikin niin toi koiranluun asento on todella kehno, itse kompensoin sitä alkuun muutamalla prikalla jotka tuli vakaajan ja koiranluun väliin, sai hieman pystympään jo sillä, mutta ajatuksena oli pillillä lämmittää ja kääntää vähän mutkalle noita koiranluita niin saa hyvän.

Noi runkokumit tein ihan kylmästi vingulla orkkiksia isontamalla reikää.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #11 : 04.04.2022, 17:43:25 »
Voisiko tuon koiranluun vetää jousilautaseen ylös? Eihän sen pakko ole tukivarressa olla.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #12 : 05.04.2022, 09:52:54 »
Mun mielestä tuon viimeisen mutkan voisi ihan huoletta lämmittää ja taittaa suoraksi. Ei varmasti vaikuta kestävyyteen mitään, kun on noin lähellä koiranluuta.


Ja eri mukavaa, että mun havainnosta on iloa kanssaharrastajille :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #13 : 05.04.2022, 11:24:11 »
Mitä se lämmitys ja vääntäminen tekee sen jousto-ominaisuuksille?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 700/900 PRV vakaajat kiven alla
« Vastaus #14 : 05.04.2022, 12:25:56 »
Se tanko tuskin joustaa tuosta milliäkään, vaan kiertyy suoralta osuudelta.

Kaverin Ooppelista joskus kavennettiin vakaajaa keskeltä ja hitsattiin migillä kiinni. Ihan hyvin sekin kesti, vaikka oli ihan jokkisratkaisu.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2022, 17:02:41 kirjoittanut Kulmamies »

 

Ateho  Elekma