Autodiagnoosi  Carcom Oy

Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?

  • 30 Vastauksia
  • 5906 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« : 01.05.2021, 01:56:07 »
Kaikkihan ajaa joskus vähän yli sallitun mutta....
Tuntuu että ylinopeuksien valvonta on liian tehokasta? Joka paikassa on kameratolppa. Ihan pikku ylityksestäkin saattaa saada sakot.

Käyköhän niin että nykyään pitää tuijottaa enemmän nopeusmittaria kuin liikennettä? Onko liiallinen varjelu vaaraksi? Vähän kärjistetty kirjoitus kenties mutta tuntuipahan vaan nyt tältä. Liian hiljaakaan kun ei saisi ajaa. Jos ajaa rajoituksen mukaan on monesti tien tukkona.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #1 : 01.05.2021, 08:06:25 »
Ihan pikku ylityksestäkin saattaa saada sakot.
Eikös PoHan sakotusohje ole edelleen se, että 7km/h on sakotusraja? Ja tämä varmuusvähennyksen jälkeen, eli mitattu nopeus pitää olla 10km/h yli. Eli ihan pikku ylityksestä ei kuitenkaan sakkoja tule.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #2 : 01.05.2021, 08:18:12 »
10km/h ylinopeuden vaatii sakko tolpalta kun huomautusrajat ja varmuusvähennykset lasketaan. Tämä lukee ihan poliisin sivuilla. Ei pitäisi olla ongelmaa, vielä kun saisi ihmiset tämän tajuamaan että eivät jarruttelisi turhaan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 511
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #3 : 01.05.2021, 08:26:21 »
Mitenköhän noi virhepisteet vaikuttavat ajokortin lähtemiseen? Onko noihin tullut mitään selkeätä kaavaa?
Tuleeko virhepisteitä ns: rikesakoista.
Aika sekavaa vielä noi pisteytykset.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #4 : 01.05.2021, 08:44:49 »
Joskus 6sella kamera ottaa kuvan, mutta ei ole sakkoja tullu, 7kalla tullu aina sakot. Nopeudet katson navikaattorilla.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #5 : 01.05.2021, 09:14:29 »
Noi kamerathan nyt on nykypäivänä helppo "ohittaa", kun on esim. kaikenlaista appia puhelimeen kyseistä hommaa varten, niin ei varmasti vahingossakaan aja liian lujaa tolppaan. Kaikkia liikkuvia nopeusvalvonta-autoja ei välttämättä niistä sitten löydykään. Muuten olen kyllä samaa mieltä, että kameratolpista pitäisi tulla sakkoa vasta jostain yli 10 km/h ylityksistä (varmuusvähennys huomioiden).
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D4 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #6 : 01.05.2021, 09:47:57 »
Käyköhän niin että nykyään pitää tuijottaa enemmän nopeusmittaria kuin liikennettä? Onko liiallinen varjelu vaaraksi? Vähän kärjistetty kirjoitus kenties mutta tuntuipahan vaan nyt tältä. Liian hiljaakaan kun ei saisi ajaa. Jos ajaa rajoituksen mukaan on monesti tien tukkona.
suomessa totuttu että tiellä pitää ajaa just se mitä kyltissä lukee. Mieluuten just vähän yli siinä sakkorajalla. Pidetään pahempana sitä että ajaa 90 kmh satasen rajoituksella kuin 110 kmh vauhtia. Alinopeus on rangaistavaa mutta 10-20 alle rajoituksen ei ole vielä alinopeutta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #7 : 01.05.2021, 09:59:55 »
Alinopeus on rangaistavaa mutta 10-20 alle rajoituksen ei ole vielä alinopeutta.
Mitenkäs tämä menikään? Eikös meille vasta tullut tieliikennelakiin mahdollisuus määrätä tielle miniminopeus, mutta sekään ei taida olla missään vielä käytössä. Muuten kai tiellä saa ajaa ihan niin hiljaa kuin haluaa, toki tarvittaessa muille tietä antaen.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #8 : 03.05.2021, 15:53:42 »
suomessa totuttu että tiellä pitää ajaa just se mitä kyltissä lukee.
Suomessa on tottuttu ajamaan essonbaarin ohjesäännön mukaan. Polkimen alla pitää olla puupalikka, joka estää liian rajut kiihdytykset. 0-60 km/h yhdessä minuutissa ja 0-90 kahteen minuuttiin on oikea tahti.

Taajamassa voi ja pitää koko ajan ajaa rajoitinta (puupalikka) vasten. Yhdellä korttelinvälillä nopeus nousee hikisesti neljään kymppiin, mutta pidemmillä suorilla huiput 60-70. Tässä kohtaa ei neljänkympin aluerajoitus haittaa. Nopea kiihdytys on vaarallista ja ylinopeus hyödyllistä - ymmärtää mm. jalakulkijat pysyä pois tieltä, kun auto lähestyy risteystä tai liikenneympyrää riittävällä tilannenopeudella.

Maantiellä sopivasti mitoitettu puupalikka takaa 70-80 km/h marssivauhdin, joka on ihan OK yhtälailla tietyömaiden, pikkutaajamien ja 100 rajoitusten kohdalla. Ei mene bensaa turhiin kiihdytyksiin. Hitaampia on kätevä ohitella taajamissa vaikka liikenteenjakajan väärältä puolelta koukaten ja ohittajille (100 rajoituksella) pitää antaa palautetta kiilaamalla, nyrkkiä puimalla ja valoja vilkuttamalla.

Koska oikea tilannenopeus (80 mittarissa) kerrotaan essonbaarissa!

Nopeusmittari on tarpeeton, kun noudattaa näitä ohjeita ts. ajaa aina oikeaa tilannenopeutta. Tällöin ei tarvi myöskään piitata liikennemerkeistä - säästyy huomio kaikkeen oleellisempaa. Tosin peltipoliisilta voi saada tarpeettomat sakot. Tämän välttämiseksi pitää aina jarruttaa peltipoliisin kohdalla.

Huom hätätilanteita varten puupalikassa pitää olla naru, jolla nopeudenrajoittimen saa deaktivoitua. Hätätilanne = ohituskaista alkamassa. Ohituskaistan kohdalla soppeli nopeus on 110-130 km/h.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #9 : 05.05.2021, 17:21:41 »
Suomessa on tottuttu ajamaan essonbaarin ohjesäännön mukaan. Polkimen alla pitää olla puupalikka, joka estää liian rajut kiihdytykset. 0-60 km/h yhdessä minuutissa ja 0-90 kahteen minuuttiin on oikea tahti.

Taajamassa voi ja pitää koko ajan ajaa rajoitinta (puupalikka) vasten. Yhdellä korttelinvälillä nopeus nousee hikisesti neljään kymppiin, mutta pidemmillä suorilla huiput 60-70. Tässä kohtaa ei neljänkympin aluerajoitus haittaa. Nopea kiihdytys on vaarallista ja ylinopeus hyödyllistä - ymmärtää mm. jalakulkijat pysyä pois tieltä, kun auto lähestyy risteystä tai liikenneympyrää riittävällä tilannenopeudella.

Maantiellä sopivasti mitoitettu puupalikka takaa 70-80 km/h marssivauhdin, joka on ihan OK yhtälailla tietyömaiden, pikkutaajamien ja 100 rajoitusten kohdalla. Ei mene bensaa turhiin kiihdytyksiin. Hitaampia on kätevä ohitella taajamissa vaikka liikenteenjakajan väärältä puolelta koukaten ja ohittajille (100 rajoituksella) pitää antaa palautetta kiilaamalla, nyrkkiä puimalla ja valoja vilkuttamalla.

Koska oikea tilannenopeus (80 mittarissa) kerrotaan essonbaarissa!

Nopeusmittari on tarpeeton, kun noudattaa näitä ohjeita ts. ajaa aina oikeaa tilannenopeutta. Tällöin ei tarvi myöskään piitata liikennemerkeistä - säästyy huomio kaikkeen oleellisempaa. Tosin peltipoliisilta voi saada tarpeettomat sakot. Tämän välttämiseksi pitää aina jarruttaa peltipoliisin kohdalla.

Huom hätätilanteita varten puupalikassa pitää olla naru, jolla nopeudenrajoittimen saa deaktivoitua. Hätätilanne = ohituskaista alkamassa. Ohituskaistan kohdalla soppeli nopeus on 110-130 km/h.
Yhdyn näihin v#tutuksen aiheisiin 100%:sti .
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5865
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #10 : 05.05.2021, 17:31:33 »
Suomessa on tottuttu ajamaan essonbaarin ohjesäännön mukaan. Polkimen alla pitää olla puupalikka, joka estää liian rajut kiihdytykset. 0-60 km/h yhdessä minuutissa ja 0-90 kahteen minuuttiin on oikea tahti.

Taajamassa voi ja pitää koko ajan ajaa rajoitinta (puupalikka) vasten. Yhdellä korttelinvälillä nopeus nousee hikisesti neljään kymppiin, mutta pidemmillä suorilla huiput 60-70. Tässä kohtaa ei neljänkympin aluerajoitus haittaa. Nopea kiihdytys on vaarallista ja ylinopeus hyödyllistä - ymmärtää mm. jalakulkijat pysyä pois tieltä, kun auto lähestyy risteystä tai liikenneympyrää riittävällä tilannenopeudella.

Maantiellä sopivasti mitoitettu puupalikka takaa 70-80 km/h marssivauhdin, joka on ihan OK yhtälailla tietyömaiden, pikkutaajamien ja 100 rajoitusten kohdalla. Ei mene bensaa turhiin kiihdytyksiin. Hitaampia on kätevä ohitella taajamissa vaikka liikenteenjakajan väärältä puolelta koukaten ja ohittajille (100 rajoituksella) pitää antaa palautetta kiilaamalla, nyrkkiä puimalla ja valoja vilkuttamalla.

Koska oikea tilannenopeus (80 mittarissa) kerrotaan essonbaarissa!

Nopeusmittari on tarpeeton, kun noudattaa näitä ohjeita ts. ajaa aina oikeaa tilannenopeutta. Tällöin ei tarvi myöskään piitata liikennemerkeistä - säästyy huomio kaikkeen oleellisempaa. Tosin peltipoliisilta voi saada tarpeettomat sakot. Tämän välttämiseksi pitää aina jarruttaa peltipoliisin kohdalla.

Huom hätätilanteita varten puupalikassa pitää olla naru, jolla nopeudenrajoittimen saa deaktivoitua. Hätätilanne = ohituskaista alkamassa. Ohituskaistan kohdalla soppeli nopeus on 110-130 km/h.

Juurikin noin -loistavasti kiteytetty!


Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #11 : 16.05.2021, 15:49:33 »
En edelleenkään näkisi, että ongelma olisi varsinaisesti se, että yleisesti tiedossa olevia nopeusrajoituksia edes jollain tasolla valvottaisiin, vaan vajakit, jotka ei kykene nykykipoillakaan ylläpitämään tasaista ajonopeutta, ja sen seuraaminen vaatii kohtuuttoman suuren osan ajosuoritukseen käytettävästä aivokapasiteetista.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #12 : 16.05.2021, 19:45:08 »
Asiassa on positiivinen puoli, vakionopeudensäätimen käyttäjiä on vuosi vuodelta enemmän autoilijoissa ja pikku hiljaa ruvetaan siirtymään automaattiohjaukseen, ja jälkimmäinen tuskin jarruttelee ainakaan kameroiden takia
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #13 : 16.05.2021, 22:35:29 »
Mulla ei ole duuniautolla yhtään vaikeaa ajaa sallittua nopeutta, työnantaja ei kuitenkaan maksa sakkojani, vaikka kuinka olis kiire keikalle.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #14 : 17.05.2021, 00:47:52 »
vaan vajakit, jotka ei kykene nykykipoillakaan ylläpitämään tasaista ajonopeutta, ja sen seuraaminen vaatii kohtuuttoman suuren osan ajosuoritukseen käytettävästä aivokapasiteetista.

hhmmmm.... tuo kuulostaa hieman siltä että tämän keskustelun aloittaja on vajakki.... hei, sehän olen minä.
Ja kun kaikilla ei ole sitä "nykykippoa".
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo