Carcom Oy  Ateho

Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3

  • 14 Vastauksia
  • 2547 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« : 05.06.2021, 17:51:06 »
Eli ilmastoinnin jäähdytys on tosi heikkotehoinen. Kylmäaineden määrä on tsekattu, ja se on oikea. Onko tässä nyt siis kompressorin vaihto edessä?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1403
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #1 : 06.06.2021, 12:11:29 »
Jos aineiden määrä on tarkistettu, lienee paineetkin katsottu samalla? Todennäköisesti vika löytyy jostain muualta kuin kompurasta mikäli paineet käyttäytyy normaalisti.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa foxterrier

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #2 : 06.06.2021, 13:00:28 »
Mulla oli vastaavat oireet 940:ssä ja syylliseks paljastu painekytkin.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2021, 13:02:44 kirjoittanut foxterrier »
viimesin ex: 940 classic B230FT aw71 -98. Ja kyllä mä vielä Volvon taas ostan jos tuosta voortista aika jättää...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9000
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #3 : 06.06.2021, 13:39:00 »
Puhaltaako missään vaiheessa kunnolla kylmää?

Jos tekee niin että ensin tulee hetki kylmää ja sitten muuttuu lehmän hönkäykseksi, niin luultavasti kompressorin magneettikytkimen välystä tarvii säätää pienemmäksi (prikkaa pois välistä).

Aiheesta tuolla: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0

Poissa jaha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #4 : 07.06.2021, 10:42:52 »
Puhaltaako missään vaiheessa kunnolla kylmää?

Jos tekee niin että ensin tulee hetki kylmää ja sitten muuttuu lehmän hönkäykseksi, niin luultavasti kompressorin magneettikytkimen välystä tarvii säätää pienemmäksi (prikkaa pois välistä).

Aiheesta tuolla: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0

No ei oikeastaan käyttäydy noin. Vaan ennemmin niin, että jäähdytys on vain tosi heikkotehoinen. Olen saanut ohjaamon viileämmäksi, että olen laittanut sisäilmankierron päälle ja antanut olla jonkin aikaa - ja jäähdytys maksimiin. Eli siis alkuun tahtoo puhaltaa vain lämmintä, mutta jonkin ajan kuluttua sisäilma alkaa viileneen ja pysyykin sitten viileänä. Vähän tietenkin jäähdytysteho laskee, jos kääntää raitisilman puolelle.

Paineista en tohdi sanoa sen tarkemmin

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1520
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #5 : 07.06.2021, 11:19:08 »
Mikäli kompura käy harvakseltaan muutaman sekunnin pätkissä niin paisuntaventtiili todennäköisesti osittain tukossa ja siksi tekee huonosti kylmää.

Jos taas kompura käy lähes tauotta niin silloin syy voi löytyä itse kompurasta.
« Viimeksi muokattu: 07.06.2021, 11:20:59 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa jaha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #6 : 07.06.2021, 13:29:39 »
Kävin ajamassa lenkin niin, että ilmankiertovalinta oli kokoajan raitisilmapuhalluksella. Hetken ajan tuli kylmää, sitten taas lämmintä, jonkin ajan päästä taas kylmää.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9000
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #7 : 07.06.2021, 14:00:57 »
Kävin ajamassa lenkin niin, että ilmankiertovalinta oli kokoajan raitisilmapuhalluksella. Hetken ajan tuli kylmää, sitten taas lämmintä, jonkin ajan päästä taas kylmää.

Tuo kuulostaisi magneettikytkimen välyksensäädön tarpeelta.

Poissa Masadist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #8 : 23.06.2021, 13:10:10 »
Mulla on vastaava ongelma 2011 XC60 D3 (polestar).

Nyt kun tuli helteet, niin auto ei jäähdy millään.
Käytin tänään ilmastointihuollossa, jossa poistettiin nestettä 460g ja lisättiin 650g.
Tilanne ei muuttunut mainittavasti.

Mistä näkisi paljonko sitä nestettä täytyy sinne lisätä kokonaisuudessaan?

Taisivat myös koijata laskun kanssa, koska tarkemmin tuota raporttia ja kuittia tutkiessani tuli mieleen, että noinkohan lisäsivät alkuperäiseen määrään tuon 650g, vai onkohan tuossa mukana se kerätty 460g...

Volvo XC60 '11 D3 AWD Summum Automaatti
Polestar Performance, 151KW/205hp, 420Nm

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #9 : 23.06.2021, 13:28:33 »
Mulla on vastaava ongelma 2011 XC60 D3 (polestar).

Nyt kun tuli helteet, niin auto ei jäähdy millään.
Käytin tänään ilmastointihuollossa, jossa poistettiin nestettä 460g ja lisättiin 650g.
Tilanne ei muuttunut mainittavasti.

Mistä näkisi paljonko sitä nestettä täytyy sinne lisätä kokonaisuudessaan?

Taisivat myös koijata laskun kanssa, koska tarkemmin tuota raporttia ja kuittia tutkiessani tuli mieleen, että noinkohan lisäsivät alkuperäiseen määrään tuon 650g, vai onkohan tuossa mukana se kerätty 460g...

Ensimmäisenä imetään vanhat pois, sitten alipaineistus ja lisätään uudet ilmastointikaasut öljyn kanssa. Eli tavallaan osa siitä sun kaasusta meni kyllä takaisin, mutta lisääkin.

Alipaineistuksella poistetaan myös kosteutta jotenka sinänsä ei ihan turha toimenpide.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Masadist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #10 : 23.06.2021, 14:03:55 »
Ensimmäisenä imetään vanhat pois, sitten alipaineistus ja lisätään uudet ilmastointikaasut öljyn kanssa. Eli tavallaan osa siitä sun kaasusta meni kyllä takaisin, mutta lisääkin.

Alipaineistuksella poistetaan myös kosteutta jotenka sinänsä ei ihan turha toimenpide.
Juu. Tuo proseduuri on tuttu, mutta raportti vähän hämmentää.

Edit:
Kävin hakemassa sen autosta, niin huomasin, ettei se ollut edes mun auton raportti.
Tulostettu 2 pv aiemmin ja eri rekisterilläkin  :idiot2:

Ei pitäisi hoitaa mitään kiireessä.
Siellä huoltamolla en tajunnut pyytää rapsaa nähtäväksi ennen laskun maksamista, kun piti muka hoitaa kiireisiä työhommia samalla.
Nopeasti vain katsoin luvut ilman sen kummempia ihmettelyitä, kun se myyjä ukko jutteli samalla, että aika paljon sinne meni aineita sisään, että oikeaan aikaan tulin huollattamaan.

Täytyy ajella sen huoltamon kautta kotiin ja pyytää oikea raportti.
Volvo XC60 '11 D3 AWD Summum Automaatti
Polestar Performance, 151KW/205hp, 420Nm

Poissa jaha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #11 : 06.07.2021, 20:01:53 »
Mikähän tässä on vikana, osaisko joku jeesata.

Ilmastointi ei tuota helteellä kylmää. Saattaa tuottaa ajoittain todella kylmää, mutta
vain parin minuutin ajan. Välillä tuntuu, että tuottaa hieman kylmää, mutta ei kuitenkaan
kunnolla.

Lauhemmalla, n. +20 lämpötilassa ilmastointi tuottaa kyllä kylmää, mutta muutaman minuutin viiveellä. Eli auton startista menee muutama minuutti, että alkaa tuottamaan. Tuottaa kuitenkin pidempiäkin aikoja ihan tosi kylmää ilmaa.
Paikallinen huolto tarkastanut auton lauhalla ilmalla. Paineet normaalit, kylmäainemäärät normaalit, ei vikakoodeja.

Matkustajan ja kuljettajan erillinen lämmönsäätö toimii sinänsä normaalisti, ainoa vain, että kummastakaan ei saa oikeasti viilennettyä ilmaa

- magneettiventtiili kytkee kompuran pyörimään. Annoin käydä pihalla muutaman minuutin. Ilmastointi ei tuottanut kylmää, vaikka pyöritti kompressoria kokoajan. Löysää kompuran pois päältä napista normaalisti. Eli äkkiseltään näyttäis, että edellisen sukupolven magneettiventtiilin välysongelma ei ole kyseessä.

Kokeilin nämä kotikonstit, eli;

- raitisilmasuodatin vaihdettu

- sisätilan anturi irroitettu ja putsattu puhallussprayllä.

- höyrystin putsattu vaahdolla ja lauhdutin puutarhaletkulla ja tehopesuaineella.

Mikähän tässä on vikana. Kuivain tai paisuntaventtiili tukossa?

edit: sisäanturin tuuletin pyörii normaalisti ja langat näytti ehjiltä
« Viimeksi muokattu: 06.07.2021, 20:07:41 kirjoittanut jaha »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #12 : 06.07.2021, 20:52:32 »
Paljonko on magneettikytkimen välys ?
Jos painekytkimen ohittaa imulinjasta, tuottaako silloin kylmää enemmän (jomppi liittimen nastoihin)
« Viimeksi muokattu: 06.07.2021, 20:54:42 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa jaha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #13 : 06.07.2021, 21:34:21 »
Paljonko on magneettikytkimen välys ?

- En ole mitannut. Magneettiventtiili kuitenkin alkaa aina pyörittään kompuran akselia, kun sen kytkee ohjaamosta päälle. Miten näissä kolmoskoppasissa, pääseekö tämän mittaan paremmin alhaalta päin? Itsellä ei ole rasvamonttua..

Jos painekytkimen ohittaa imulinjasta, tuottaako silloin kylmää enemmän (jomppi liittimen nastoihin)

- En ole testannut. Pitää alkaa perehtyyn, tai olisko valmista ohjetta, linkkiä tms, miten tuo tehdään.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Ilmastoinnin teho heikko, V70 2011 D3
« Vastaus #14 : 06.07.2021, 21:55:38 »
mk 1 v70 ja 850  se on apparin puolella olevassa paksummassa alumiiniputkessa oleva presu, liitin irti ja jomppi liittimeen , jos kay ja kylmää tulee niin on presu rikki.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Kulkukoira  Proturbo