Autodiagnoosi  Carcom Oy

Riivattu S40

  • 2 Vastauksia
  • 1270 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 511
  • www.vrcf.fi
Riivattu S40
« : 11.06.2021, 12:00:15 »
Viime syksynä selailin ostokiimassa nettiautoa ja silmiin osui 06 mallin S40 1.6D Volvo. Hintaa oli muistaakseni 800€ ja keula saanut jonkun pienen sivuosuman, missä oli vaurioitunut apparinpuolelta umpio, puskurin alalippa ja puskurissa vähän reippaammat naarmut. Vikavaloista myyjä sanoi, että niitä palaa mittaristossa, eikä kierrä vikatilan takia kunnolla.

Koitin tarjota vaihdossa V40 1.8 automaattia ja muutamaa satkua rahaa. Ei kelvannut Volvo vaihdossa, vaan rahaa oli vailla.
Kaupanteko jäi siihen.

Aikaa kului päivä tai pari ja ihmettelin, että miksi tuo ei mene kaupaksi, koska ehjänä melkein parin tonnin auto ja jobbareiden unelma tehdä helpolla rahaa.

Tuli viesti puhelimeen, että mitä tarjoat käteisellä? Taisin tarjota 600€ autosta ja lähtisin hakemaan sitä samantien, jos myyjälle kävisi tuo hinta. Hinta kävi ja sovittiin paikka missä nähtäisiin. Jotenkin takaraivossa oli tunne, että miksi tämä ei ole mennyt kaupaksi. Traficomista katsomaan, niin siellä näkyi vuoden verot maksussa ~600€. Soitin traficomille ja selvittelin asiaa, niin alle satanen oli veroa pystyssä tästä autosta. Ehkäpä tuo traficomilla näkyvä melkein 600€ vero karkoitti jobbarit.

Soitin myyjälle ja kehuin hänen myyjäntaitojaan voimasanoja käyttäen.
Painotin oikein tuota näkyvää 600€ veroa ja siitä miten ilkeässä tilanteessa oltaisikaan oltu, jos tämä olisi paljastunut vasta kaupantekohetkellä, melkein 200km ajomatkan päässä kotoolta.

Myyjä lähestyi viestillä myöhemmin ja kysyi taas, mitä tarjoisin tuollaisena veroineen päivineen. Tarjosin 400€ ja myyjä halusi 500€, joten 450€ sovittiin hinnaksi.

Poika mukaan ajamaan toista autoa ja hakemaan Volvo kotiin.
Volvo oli sellainen mikä kuvissakin ja mitään yllättävää ei ollut, paitsi auto veteli mihin sattuu ja oli levoton ajettava.

Maksoin myyjälle sovitun summan ja samantien otin vakuutuksen ja laitoin auton omiin nimiin. Puuttuva vero näkyi mulla oikein noin 90€, minkä maksoin pois ja auto oli traficomin mukaan puhdas.

Muutaman päivän Volvolla tuli ajeltua lähinurkissa ja aivan hirveä pakokaasunhaju kirveli silmiä ajettaessa.
Auton laitoin vikakoodien lukuun ja sain kuitattua nipun koodeja pois ja auto rupesi toimimaan ja ottamaan kierroksia normaalisti. Tilailin valmiiksi todella siistit etuvalot ja jotain muita pieniä osia.

Totesin, että suuttimien tiivisteet vuotaa ja hain uudet tiivisteet. Kolme suutinta irtosi hyvin ja neljättä liuoteltiin sitten jos jonkinlaisilla aineilla useampi kuukausi, eikä suutin lähtenyt mihinkään.
Viikon-pari auton keula oli ilmassa taljalla tuosta suuttimesta eikä silti irronnut.

Porakonetta peliin ja suuttimen kimppuun!
Tiesin jo tässä vaiheessa, että tämä ei tule päättymään hyvin ja tuntuma oli oikeassa.
Suuttimesta oli kärki ja sen ympärillä oleva holkki jäljellä, kun huomasin poran liikkuneen sivulle ja yhteys olikin jo aivan muualle mihin alunperin piti porauksen mennä.

Hermostuspäissäni pistin auton osina myyntiin.
Ei mennyt kaupaksi osina eikä kokonaisena.

Kävin ostamassa 307 hdi pösön ja siitä moottori tuohon Volvoon.
Kaikki muuten meni hyvin, mutta Volvossa ei lähtenyt moottori käyntiin millään.
Sen kanssa taisteltuani useamman illan, sain vihdoinkin auton käyntiin. Auto kävi kuin betonimylly ja kierroksia otti alle 2000rpm ja sammu joka kerta kierroksia nostaessa.
Ainut anturi, mitä Volvon vanhasta moottorista ei oltu vaihdettu oli korkeapainepumpun persiissä oleva polttoainepainesäädin, koska se ei mahdu liittimen kanssa pösön korkeapainepumppuun. Liitin muokkaukseen ja auto käyntiin. Aivan hiljaisesti käy moottori ja ottaa kierroksia punarajalle ilman sammumista.

Ajovalot vaihtoon ja kuskin umpioon joku korvannut apikoilla liittimen.
Romikselta hain liittimen 5€ minkä sain itse käydä irroittamassa ja leikkasin tarpeeksi pitkän pätkän johtoa mukaan, että on helppo puristusliittimillä yhdistää johdot.
Eilen laitoin uuden liittimen ja Volvon yleisilme parani uusilla kirkkailla umpioilla aivan uusiin sfääreihin. Volvo ihan kuin hymyilisi minulle.

Autoon sisälle ja yksi pojistani katsomaan auton eteen, että kaikki vilkut ja valot toimii.
Käänsin virrat päälle, mutta mittaristoon ei syttynyt yhtään mitään valoa.
Käänsin avainta kuitenkin starttaukseen saakka ja auto lähti käyntiin ilman mittariston valoja. Etuvalot toimii hienosti, mutta mittaristo ei niinkään.

Sylkäsin keskelle rattia ja ovet kiinni....

Jahka motivaatio löytyy joku päivä, täytyy cemin liittimet putsata ja maadoitukset käydä lävitse.



Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 511
  • www.vrcf.fi
Vs: Riivattu S40
« Vastaus #1 : 18.06.2021, 17:41:08 »
Taas olisi riivattua tutkiskeltu useampana päivänä.
Otin cemin käsittelyyn ja mittariston sain pelaamaan, mutta nyt ei toimi enää vilkkuviikset, ratin näppäimet ja pyyhkijät viuhtoo omiaan.
Ei tiedä itkeäkö vai nauraisiko.
Cemin liittimiä on auottu ja putsattu. Heiluteltu ja maadotukset käyty lävitse useampaan kertaan.





Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 511
  • www.vrcf.fi
Vs: Riivattu S40
« Vastaus #2 : 23.06.2021, 21:30:38 »
Riivattu jaksoi viimeiseen saakka pistää vastaan.
Välillä paloi vaikka mitä valoja mittaristossa ja taasen seuraavalla käynnistyksellä ei palanut yhtään mitään valoa.

Meidän tiemme erkanivat sulassa sovussa.
Ostajalle kerroin vihaavani koko autoa.

 

Carcom Oy  Ateho