Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä on niin erityistä? Hiljainen ääni varmaan ainakin, mutta mitä muuta?
Äänettömyys, vedon tasaisuus ja kaikki perinteiset bensakoneen edut (nopea lämpeneminen, värinätön käynti, ei haisevia käsiä tankkauksen jälkeen, ei hiukkassuodatin ongelmia).
Bonuksena vielä fiilis siitä hienosta tekniikasta. Ainakin Tojotan hybrideissä käyttöliittymä on toteutettu erinomaisesti ja kokenut kuski pystyy kaasupolkimen liikkeillä ohjaamaan tekniikan toimintaa juuri haluamallaan tavalla (moottorijarrutus generaattorina toimivilla sähkömoottoreilla, rullaus vapaalla, veto sähköllä, veto bensakoneella, veto sähkö- ja bensakoneella ja vielä veto bensakoneella ja samanaikainen akuston lataus) Näitä eri moodeja on kaiketi kuusi tai seitsemän erilaista.
Olen ajanut myös pitkät koeajot Hondan hybrideillä (Jazz, Insight ja CR-Z), mutta niiden tekniikka ei ole läheskään yhtä vakuuttavaa kuin Tojotalla. Eipä toki kyse olekaan täyshybridistä, kuten Tojotat ovat.
Jos Tojotan hybriditekniikan saisi vaikkapa Volvon kuorissa, niin johan olisi mahtava paketti. Tietty Lexus voisi olla ratkaisu, mutta menevät kyllä ohi budjetin. Tätä uutta pikku-Lexusta en tosin ole vielä kokeillut.