Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Hybridit 2012-

  • 129 Vastauksia
  • 34224 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pekka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #15 : 12.12.2011, 09:23:24 »
Ei paljoa hotsita tupaöljyllä käyvien vehkeiden kanssa pelaaminen, kun on päässyt hybridin makuun.

Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä on niin erityistä? Hiljainen ääni varmaan ainakin, mutta mitä muuta?
“Anyone who trades liberty for security deserves neither liberty nor security”
   - Benjamin Franklin

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #16 : 12.12.2011, 10:16:03 »
Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä on niin erityistä? Hiljainen ääni varmaan ainakin, mutta mitä muuta?

Äänettömyys, vedon tasaisuus ja kaikki perinteiset bensakoneen edut (nopea lämpeneminen, värinätön käynti, ei haisevia käsiä tankkauksen jälkeen, ei hiukkassuodatin ongelmia).

Bonuksena vielä fiilis siitä hienosta tekniikasta. Ainakin Tojotan hybrideissä käyttöliittymä on toteutettu erinomaisesti ja kokenut kuski pystyy kaasupolkimen liikkeillä ohjaamaan tekniikan toimintaa juuri haluamallaan tavalla (moottorijarrutus generaattorina toimivilla sähkömoottoreilla, rullaus vapaalla, veto sähköllä, veto bensakoneella, veto sähkö- ja bensakoneella ja vielä veto bensakoneella ja samanaikainen akuston lataus)  Näitä eri moodeja on kaiketi kuusi tai seitsemän erilaista.

Olen ajanut myös pitkät koeajot Hondan hybrideillä (Jazz, Insight ja CR-Z), mutta niiden tekniikka ei ole läheskään yhtä vakuuttavaa kuin Tojotalla. Eipä toki kyse olekaan täyshybridistä, kuten Tojotat ovat.

Jos Tojotan hybriditekniikan saisi vaikkapa Volvon kuorissa, niin johan olisi mahtava paketti. Tietty Lexus voisi olla ratkaisu, mutta menevät kyllä ohi budjetin. Tätä uutta pikku-Lexusta en tosin ole vielä kokeillut.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #17 : 12.12.2011, 10:47:39 »
Äänettömyys, vedon tasaisuus ja kaikki perinteiset bensakoneen edut (nopea lämpeneminen, värinätön käynti, ei haisevia käsiä tankkauksen jälkeen, ei hiukkassuodatin ongelmia).

Bonuksena vielä fiilis siitä hienosta tekniikasta. Ainakin Tojotan hybrideissä käyttöliittymä on toteutettu erinomaisesti ja kokenut kuski pystyy kaasupolkimen liikkeillä ohjaamaan tekniikan toimintaa juuri haluamallaan tavalla (moottorijarrutus generaattorina toimivilla sähkömoottoreilla, rullaus vapaalla, veto sähköllä, veto bensakoneella, veto sähkö- ja bensakoneella ja vielä veto bensakoneella ja samanaikainen akuston lataus)  Näitä eri moodeja on kaiketi kuusi tai seitsemän erilaista.

Olen ajanut myös pitkät koeajot Hondan hybrideillä (Jazz, Insight ja CR-Z), mutta niiden tekniikka ei ole läheskään yhtä vakuuttavaa kuin Tojotalla. Eipä toki kyse olekaan täyshybridistä, kuten Tojotat ovat.

Jos Tojotan hybriditekniikan saisi vaikkapa Volvon kuorissa, niin johan olisi mahtava paketti. Tietty Lexus voisi olla ratkaisu, mutta menevät kyllä ohi budjetin. Tätä uutta pikku-Lexusta en tosin ole vielä kokeillut.

En kyllä itse ainakaan Priuksesta saanut mitään fiilistä, kun sellaisella joku vuosi sitten ajelin. Hirveä laitos ja äkkiä oli kiire pois. Kyseessähän on yksi inhokeistani ja mielestäni Top Gearissa ilmaistiin oikein hyvin, mitä tuollaisille voi tehdä.  Mieluummin lähden vaikka tuolla takavetoisella laatikolla esim. reissuun kuin jollain (hyi) Priuksella... 8) Sinällään se oli hyvä ajaa mutta kun parkissa ei edes tiedä ilman mittaristoa katsomista, onko auto käynnissä ja kiihdytyksessä ei ole mitään mieltä. Miksi haluaisin tuollaisen? :P

Tämä V 60 kiinnostaa jossain määrin hybridinä. Varmasti siinä on enemmän juuri tuota fiilistä, kuin Priuksessa. Mutta silti...
a car you can believe in

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #18 : 12.12.2011, 11:09:12 »
En ole Lexuksen hybrideihin muutamaan vuoteen koskenut.. Citymaasturi oli pari vuotta sitten koeajossa. Mieleen jäi videopelimäinen olemus ja ehken Japanilainen tyyli ei ole ihan mun juttu.

Mikä ihmeen täyshybridi, jotenkin taas tuntuu siltä että kilpailevat toteutukset saa mainosmiesten teksteissä uusia ulottuvuuksia.

Yksi mikä ihmetyttää ladattavissa, miksi virtajohdon pitää jäädä niin näkyville? Onko nissä jokin lukitus ettei kuka tahansa pääse nyppäämään johtoa irti -kait näitäkin joku alkaa vastustamaan..

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #19 : 12.12.2011, 11:58:22 »
En kyllä itse ainakaan Priuksesta saanut mitään fiilistä, kun sellaisella joku vuosi sitten ajelin.

Sinällään se oli hyvä ajaa mutta kun parkissa ei edes tiedä ilman mittaristoa katsomista, onko auto käynnissä.

Niin, sellaisia ne hybridit taitavat olla merkistä riippumatta.  :pomo:

Voihan se tietysti olla, että hybridi-Volvoon tulee jokin runkoa resonoiva sähkömoottori, kun virrat on ON-asennossa.

Mitäs tuumaat start-stop -automatiikasta? Eihän siinäkään liikennevaloissa seistessä tiedä, onko auto käynnissä vaiko ei.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #20 : 12.12.2011, 12:04:15 »
Mikä ihmeen täyshybridi, jotenkin taas tuntuu siltä että kilpailevat toteutukset saa mainosmiesten teksteissä uusia ulottuvuuksia.

Termi taitaa olla ainakin Suomessa Tojotan lanseeraama, mutta on sille aivan vissi tarkoituksensa. Täyshybridi kulkee myös pelkällä sähköllä ja erillisestä EV (eletric vehicle) -napista saa pakkokytkettyä bensakoneen pois käytettävistä. Silloin mennään sähköllä niin pitkälle kuin akussa riittää pöhinää.

Hondat eivät ole täyshybridejä, eikä niillä voi ajella tuolla tavoin pelkällä sähköllä.

Kolmas markkinamiesten hybriditermi on mikrohybridi, jota käyttää ainakin Smart. Siinä on pyöränavoissa generaattorit generoimassa sähköä, mutta voimaansiirrossa ei ole sähkömoottoreita.

Yksi mikä ihmetyttää ladattavissa, miksi virtajohdon pitää jäädä niin näkyville? Onko nissä jokin lukitus ettei kuka tahansa pääse nyppäämään johtoa irti -kait näitäkin joku alkaa vastustamaan..

Onkos sellaisia jo myynnissäkin?

Tietääkseni ei, joten kyse lienee huomion herättämisestä. Mites se plug-in V60 erottuisi automessuilla tavallisesta V60:stä, jollei olisi kyljessä telkänpöntön kokoista töpseliä?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #21 : 12.12.2011, 12:10:03 »
Okei eli Volvoistakin tullee "täyshybridejä" ;D

Noita virtaplugeja on näkynyt vain kuvista.. Jossain Toyotan/Volvon matskuissa. Onko noilla latausplugeilla jotain standardia, eli onko mahdollista että siitä kadunvarressa olevasta tolpasta löytyy sopiva vai onko kaikilla oma liitin kärryn päässä?

Jotenkin pelkää että lohkolämmittimestä tuttu käyttöliittymä jää näihinkin.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #22 : 12.12.2011, 12:22:04 »
Noita virtaplugeja on näkynyt vain kuvista.. Jossain Toyotan/Volvon matskuissa. Onko noilla latausplugeilla jotain standardia, eli onko mahdollista että siitä kadunvarressa olevasta tolpasta löytyy sopiva vai onko kaikilla oma liitin kärryn päässä?

Enpä tiedä. Onhan niitä sähköauton latauspaikkoja täällä Tampereellakin erinäisissä parkkihalleissa, mutta ei ole tullut katsottua millaisia piuhoja ja liittimiä niissä on.

Veikkaan kuitenkin, että nämä ensimmäiset plug-init ladataan aivan normaalin 16A:n 230 voltin pistorasiasta auton omalla piuhalla, jonka toinen pää on standardin mukainen.

Ne uumoillut pikalatauspaikat ovat sitten asia erikseen, mutta tuskinpa niitä nyt aivan hetikohta ollaan esson mittarikentälle pystyttämässä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #23 : 12.12.2011, 12:37:42 »
Muistanko väärin vai saiko Priukseen vetokoukun?

Chevrolet Volt on tulossa myyntiin, ilmeisesti vuodenvaihteessa.

Yksi versio käsitteistä löytyy tuolta:

http://www.sahkoautot.fi/plug-in-hybridi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #24 : 12.12.2011, 12:57:01 »
Muistanko väärin vai saiko Priukseen vetokoukun?
Ei saa. Ei taida mihinkään eco-malliin saada koska se lisää EU-kulutusta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #25 : 12.12.2011, 13:24:55 »
Ei saa. Ei taida mihinkään eco-malliin saada koska se lisää EU-kulutusta.

Lexus RX:ään saa koukun, jos nyt välttämättä haluaa hybridiä käyttää veturina.

Eikös näitä 0 kg:n vetopainon autoja ole ihan perinteisten polttomoottoriautojenkin ekomalleissa?

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #26 : 12.12.2011, 13:31:25 »
Lexus RX:ään saa koukun, jos nyt välttämättä haluaa hybridiä käyttää veturina.

Eikös näitä 0 kg:n vetopainon autoja ole ihan perinteisten polttomoottoriautojenkin ekomalleissa?
On.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #27 : 12.12.2011, 13:31:30 »
Lexus RX:ään saa koukun, jos nyt välttämättä haluaa hybridiä käyttää veturina.

Eikös näitä 0 kg:n vetopainon autoja ole ihan perinteisten polttomoottoriautojenkin ekomalleissa?
Eikö hybridillä voisi vetää siinä missä muillakin autoilla? ???

On joo, mm. Skodan eco-mallin on 0kg vetopainolla varustettuja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #28 : 12.12.2011, 13:57:43 »
Niin, sellaisia ne hybridit taitavat olla merkistä riippumatta.  :pomo:

Voihan se tietysti olla, että hybridi-Volvoon tulee jokin runkoa resonoiva sähkömoottori, kun virrat on ON-asennossa.

Mitäs tuumaat start-stop -automatiikasta? Eihän siinäkään liikennevaloissa seistessä tiedä, onko auto käynnissä vaiko ei.

Volvon hybridissä saa kuitenkin tehokkaan dieselin käyttöön, se on hyvä juttu! Start-stop-hommasta ei ole mitään kokemusta. Jännä tietysti nähdä miten tuo pelittää vaikka 10 vuoden päästä, jospa toimisi. En itse ole siitä mitenkään kiinnostunut, lasken sen mukaan ekohömpötyksiin :)
a car you can believe in

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #29 : 12.12.2011, 14:02:46 »
Eco-vehkeissä on usein samat kiinnityspaikat koukuille jne. Yleensä kielto tulee siitä että ilman koukkua auto on kevyempi, sekin kun painaa ja lisää kulutusta.. Vähän hölmöä mun mielestä, rajaa taas yhden käyttäjäryhmän pois.

Toivottavasti Volvo ei sorru samaan. V70 1,6D:n osalta ymmärrän, jos koukkua ei saa, mutta noilla huhutuilla D5+sähkömoottoriyhdistelmillä ne lienee kelvollisia vetureita vaikka karavaanarille.

Start-stop vehkeet vaatii varmasti huoltoa/uusimisia. Kulutussäästöt oli ihan merkittäviä kaupunkiajossa. Hybrideissä sama homma, käyttö kuluttaa starttia yms. kilkkeitä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy