Carcom Oy  Ateho

Paluu vanhaan - järkee vai ei?

  • 45 Vastauksia
  • 2253 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« : 25.02.2024, 09:46:48 »
Ajojen vähennyttyä olen hakenut bensa Volvoa, lähinnä V70 tai S80. Haen automaattia ja ilman turboa. Hyviä, säännöllisesti huollettuja on yllättävän vähän myynnissä. Vuosimallit 2006-2007 taitavat tulla kyseeseen, koska niissä on Volvon oma viisipyttyinen bensamoottori.

Nykyinen autoni on täydellisellä huoltokirjalla varustettu V70 D3 vm. 2011, jolla on ajettu vain 294 tkm. Oikeasti loistopeli, mutta ajojen muututtua lyhyeksi kyläajoksi ja satunnaisiksi pitemmiksi reissuiksi voi olla dieselin pito turhaa. Nämä ajatukset heräsivät, kun ulkomittari näytti jo kuukausia sitten -32-34 Celsiusta. Diesel tahtoo olla viileä ajopeli, vaikka webasto pelaakin.

Onko järkee vaihtaa hyvä, toimiva ja kaikinpuolin miellyttävä auto 5-6 vuotta vanhempaan malliin? Ainakin kunnon puhelintoiminnon ja muita hienouksia häviän. Mitä muuta? Voitan todennäköisesti äkimmin lämpiävän menopelin. Mutta kannattaako?

Omasta mielestäni V70 mk3 on oikein hyvä ajaa. Vaikka mk2 on jämäkämpi, ehkä.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2024, 10:05:02 kirjoittanut Kaldonia1 »

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #1 : 25.02.2024, 11:10:54 »
Jos turbokone olis vaihtoehto, niin 2,5t -koneella kolmoskoppasia olis jonkin verran. Yksi vaihtoehto voisi olla S40/V50 2,4 l vaparikoneella. Tietysti sisätiloiltaan ne ovat pieniä verrattuna V70:iin, mutta ajettavuus monessa suhteessa parempi.

Esim
https://beta.nettiauto.com/volvo/s40/13897263

https://beta.nettiauto.com/volvo/v50/14117233

Ja onhan myös S60 yksi vaihtoehto. Esim
https://beta.nettiauto.com/volvo/s60/14083640
https://beta.nettiauto.com/volvo/s60/14123952

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #2 : 25.02.2024, 12:41:31 »
Kiitos vinkeistä.

Noita S40, S60 ja V50 vaihtoehtoja en ole oikeastaan harkinnut - ainakaan vielä. Jostain syystä pidän V70 ja S80 malleja aidompina Volvoina kuin noita pienempinumeroisia. Saa nähdä mihin tässä päätyy.

Haen siis lämmintä ja kestävää bensa-Volvoa kohtalaisella kulutuksella. Sen vuoksi bensaturbot eivät tule kysymykseen.  8)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #3 : 25.02.2024, 12:48:03 »
Kohtalaisella kulutuksella isoja bensa-volvoja on vain hybridit, vapari vie saman kuin turbo rauhallisella ajotyylillä. Manuaalilaatikolla säästää litran. Jatkuva auton vaihto on kaikkein kalleinta
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #4 : 25.02.2024, 13:05:03 »
Voin kompata Mustalaatikkoa. Taloudellisesti järkevin vaihtoehto on pitää tuo nykyinen autosi.

Vuoden 2005 s80 2.4 aut. vaparibensa söi itselläni 9,7l/100km ominstukseni aikana. Tankattu kulutus vaihteli 6,2-13l/100km välillä. Turbollinen malli olisi varmasti syöny n. 0,5l/100km enemmän, mutta varmasti huomattavasti mielekkäämpi yhdistelmä niin väännön, kun voiman suhteen.

Harvassa bensamallissa on webasto, joka luulisi ainakin pakkasella olevan mieluisa lisävaruste. Myös kaikki vanhemmat bensakoneet varmasti syö 2-3l/100km enemmän, kun tämän hetkinen autosi. Tuolla kulutuserolla kuittaantuu dieselvero melko nopeasti.

Jos tuo nykyinen menopeli vaikuttaa pakkasella kylmältä, niin koitappa vaihteiston vesiletkuun asentaa termostaatti, laittaa webasto aut. asentoon ja pahvia keulalle. Luulisi noilla toimenpiteillä koppi pysyvän lämpösenä  8)
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #5 : 25.02.2024, 13:40:57 »

Aivan! Samaa pohdin itsekin.

Siis tätä: "Jos tuo nykyinen menopeli vaikuttaa pakkasella kylmältä, niin koitappa vaihteiston vesiletkuun asentaa termostaatti, laittaa webasto aut. asentoon ja pahvia keulalle. Luulisi noilla toimenpiteillä koppi pysyvän lämpösenä"  8)

Olen menossa tulevalla viikolla tutun, epävirallisen mutta loistavan Volvo-korjaajan luokse ja kysellä tuota termostaatin laittamista.

Sinisellä EIVÄT suostuneet moista edes harkitsemaan, kun asiaa toissaviikolla kyselin. Ei löytynyt edes moista termostaattia. Mistä sen siis mahtaisi löytää? Siis juuri oikeanlaisen.

Muuten V70 D3 on mainio: kesällä 5,6-5,7 l/100 km ja talvella ajosta ja webaston käytöstä riippuen 6,3-6,7 litraa. Ovat tietokoneen ilmoittamia lukemia, mutta ovat aikalailla suuntaa-antavia.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5050
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #6 : 25.02.2024, 13:50:28 »
Meillä on ollut harmina S40 T5. Kone toimii mutta muuten noi kaikki pikkuvolvot on melko hirveitä.
Alusta ja pellit.
S60 hyvä mutta ei tuolla 140hp koneella. Haukkaa bensaa ihan kuin luulis olevan tehokkaampikin mutta ei vaan mee...
On mulla S80 vaparikin ollut ja myin pois kun löysin hyvän S60 T5.
S80 tuntui vaan liian suurelta kun yksin ajelee, eikä sekään mikään ohjus ollut vaikka oli 170hp versio.

Ei se turbo syö sen enempää ellei sitä käske, matka-ajossa varsin siedettävillä lukemilla pääsee.

Kyllähän nuo kaikki on lämpösiä kunnossa ollessaan. Pikkuvolvoista jäi kiroamatta sähköjen loistelias suunnittelu.:peetu: jos niissä mainitaan pari pientä ruostekohtaa niin peli on jo menetetty. O0

Jos ei turbo kelpaa niin sitten se V70 tai S80 vaparina, p2.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #7 : 25.02.2024, 14:04:41 »
Sinisellä EIVÄT suostuneet moista edes harkitsemaan, kun asiaa toissaviikolla kyselin. Ei löytynyt edes moista termostaattia. Mistä sen siis mahtaisi löytää? Siis juuri oikeanlaisen.

Tuo termostaatti  mitä porukka täällä asentelee ei ole Volvon OE-osa, jonka takia eivät lähde sitä virittämään paikoilleen. Saa tuohon orkkis termarinki vaihteistolle, mutta sen asentamiselle tulee äkkiä 200-300€ hintaa, ku osan lisäksi menee letkujakin uusiksi (https://usparts.volvocars.com/p/Volvo__/Automatic-Transmission-Oil-Cooler-Thermostat/42832536/31293739.html)

Näitä tuohon laatikon vesiletkuun on viritelty:
https://www.jussinmaki.net/varaosakauppa/termostaatti-audi-vw/p/7902-97004/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA5-uuBhDzARIsAAa21T_jNKbiYKDerYDbe3z4fpqb9BBl01-ISwXVVWdyOZMd0P3YLeH_ZugaAuTxEALw_wcB

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/termostaatti_80_c-p-600388-0

Lisäksi 22mm vesiletkua 0,5m, muutama 90 asteen kulma ja letkukiristin Puuoilosta, niin niillä pärjää.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2024, 14:09:48 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #8 : 25.02.2024, 14:07:41 »
Kiitos vinkeistä.

Noita S40, S60 ja V50 vaihtoehtoja en ole oikeastaan harkinnut - ainakaan vielä. Jostain syystä pidän V70 ja S80 malleja aidompina Volvoina kuin noita pienempinumeroisia. Saa nähdä mihin tässä päätyy.

Haen siis lämmintä ja kestävää bensa-Volvoa kohtalaisella kulutuksella. Sen vuoksi bensaturbot eivät tule kysymykseen.  8)

S60 on hyvin pitkälti sama auto kuin V70 tai S80. Takapenkistä ja -kontista huomaa, että S60 on noin 20 cm lyhyempi kuin S80. Tekniikan puolesta ei oo mitään syytä karsastaa S60:iä verrattuna S80/V70:iin.

Auton vaihto on tosiaan aina kallista. Ajelet D3:n loppuun ja siirryt sitten täyssähköön?

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #9 : 25.02.2024, 14:09:55 »
Tuo termostaatti ei ole Volvon OE-osa, jonla takia eivät lähde sitä virittämään paikoilleen. Saa tuohon orkkis termarinki vaihteistolle, mutta sen asentamiselle tulee äkkiä 200-300€ hintaa, ku osan lisäksi menee letkujakin uusiksi

Näitä tuohon laatikon vesiletkuun on viritelty:
https://www.jussinmaki.net/varaosakauppa/termostaatti-audi-vw/p/7902-97004/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA5-uuBhDzARIsAAa21T_jNKbiYKDerYDbe3z4fpqb9BBl01-ISwXVVWdyOZMd0P3YLeH_ZugaAuTxEALw_wcB

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/termostaatti_80_c-p-600388-0

Lisäksi 22mm vesiletkua 0,5m, muutama 90 asteen kulma ja letkukiristin Puuoilosta, niin niillä pärjää.

Kiitos.

Onko isokin homma ammattimaiselle autonasentajalle? Olen sellaisen luokse menossa kysekemään autoni seuraavaa öljynvaihtoa.

Ei kai tuo viritys aiheuta mitään ongelmia automaattilaatikolle? Siis pakkaskeleissä tai helteissä ajettaessa?

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #10 : 25.02.2024, 15:05:16 »
Vaatii vain tiedon, että minne asennetaan ja mitenpäi, silloin varmasti onnistuu asennus jokaiselta kyläsepältä.

Eipä itselläni tuo ole millään tavalla haitannut, hieman hitaampaa lämpenee laatikko ainoastaan. Ts. Pidempää menee, että vaihteisto käyttää turbiinilukkoa pakkasella.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #11 : 25.02.2024, 15:26:04 »
Ehkä kaikista fiksuin ja turvallisin vaihtoehto olisi pitää nykyinen autosi, käytetyn auton ostaminen on aina "sika säkissä" -tyylinen tilanne, eikä kuntoa voi täysin tietää ennenkuin se osuu omalle kohdalle. Jos nykyinen Volvosi on sinulle jo kauttaaltaan tuttu, niin ehkä itse pitäisin sen, jollei sitten aidosti tee mieli vaihtaa autoa. Tunnetusti näitä autovalintojahan ei aina tehdä vain järkiperustein. :D Mitä tulee noihin bensaturboihin, niin jos satut hyvän turbollisen mallin löytämään, niin mitään syytä välttää turbollista mallia, ei ole. Kuten muut on sanonut, niin noi turbobensat on huomattavasti mielekkäämpiä ajaa kuin vaparit. Bensaa menee yhtä paljon, mutta se turbo liikkuu aivan eri tavalla tarvittaessa.

Painotan tähän alkuun, että minulla ei ole mitään kokemusta tuon jälkiasenteisen vaihteistotermarin osalta, mutta omaan korvaan tuo viritelmä kuulostaa siltä, että sillä yritetään paikata jotain muuta vikaa. Varsinkin, jos Webastoa hurruttaa surutta, niin todella vaikea uskoa, että auto olisi oikein toimiessaan kylmä. Onko perusasiat varmistettu, eli jäähdytysnesteen lämpötila nousee sinne minne pitääkin, eli termostaatti on kunnossa? Sisäkenno ei ole tukossa? Toki itselläni on yhden pykälän vanhempi D5, joten asia ei ole täysin vertailukelpoinen, mutta tuohon minun autoon on asennettu vaihteistolle lisäjäähdytin, joka kyllä varastaa moottorilta/vaihteistolta runsaasti lämpöä ja silti ei tarvitse todellakaan palella, vaan lämpöä riittää yllin kyllin. Jos vertaan omaa autoani vaikkapa emännän S60:seen (bensavapari), niin lämmöntuotto on aivan yhtä hyvää ja jos puhutaan lämpenemisestä tyhjäkäynnillä, niin kyllä lisälämmittimen kanssa huutava D5 lämpenee jopa nopeammin kuin bensakone yksinään.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5050
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #12 : 25.02.2024, 16:16:53 »
Kallistuuko tää nyt loppujen lopuksi siihen että haluat nopeammin lämpiävän auton?
Pidä sitten vanha ja teetä siihen noita termaritemppuja.

Omat auton vaihdot on olleet sellaisia päähänpistoja ja nuorempana halus räplätä ja autot lähti multa paljon parempina kuin tuli.
Menetelmä oli että uuden etsintä ja osto, sitten vasta vanha myyntiin. Yhtäkään ei ole tarvinnu myydä kuin 1-2kk kun ajoittaa sen alkukesään.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #13 : 25.02.2024, 16:45:10 »
Kallistuuko tää nyt loppujen lopuksi siihen että haluat nopeammin lämpiävän auton?
Pidä sitten vanha ja teetä siihen noita termaritemppuja.

Haen lyhyehköön ajoon nopeammin lämpenevää autoa, jolla voi huoletta ajaa noita pätkäajoja.

Nyt joutuu vahtimaan iltojeni valon ja aamujeni auringon ajoja, että onko tarpeeksi tullut ajettua eli yhtä kauan kun on webastoa hehkutettu jne. Se tympii. Ja pahasti, vaikka on ylläpitolaturi.

Niin. Miten nuo termaritemput ovat kelvollisia? Tuomaril tuntuu niitä epäilevän.

Olen tosiaan menossa virallisen autokorjaajan luokse autoani näyttämään ja oikeasta termostaatista kyselemään. Lisäksi tietysti nyt utelen kovasti tuosta "termaritempusta", joka lienee suht yleinen näissä vm. 2011 D3 moottoreissa.

Tiettävästi uudemmissa Volvon D3 tai D4 ym. automaattivaihteistoissa olisi tuo ylimääräinen (?!) termostaatti estämässä nesteiden liian aikaista kiertoa automaattilaatikossa. Onko näin?

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #14 : 25.02.2024, 17:00:32 »
Kyllä, vuotta kahta nuoremmissa on tuo termostaatti isketty sinne vaihteistoon jo tehtaalta. Jos jaksat roikottaa autoa ahkeraan ylläpitolaturissa, niin akun varaus ei tule olemaan ongelma, vaikka kuinka antaisit Webaston huutaa ja ajaisit pätkäajoa, toki muut mahdolliset ongelmat pätkäajosta johtuen voivat ilmaantua jossain vaiheessa. Tarkempaa ajoprofiiliasi tuntematta, uskoisin että sillä pääsee jo pitkälle jos muutaman sadan kilometrin välein hurautat jonkun 30-45min maantiesession, että DPF saa varmasti poltettua itsensä puhtaaksi tarvittaessa. Toki se bensamoottori olisi optimaalisempi tuollaiseen ajoon.

En jotenkin jaksa uskoa, että tuo vaihteiston väliin tuleva termostaatti tekee tässä tapauksessa tilannetta merkittävästi paremmaksi. Kyllähän se moottori silloin lämpenee hiukan nopeammin, mutta ero on varmaan aika marginaalinen, jos lisälämmitinkin huutaa jo valmiiksi.

 

Proturbo  Autodiagnoosi