Samppasport  Futurez

Paluu vanhaan - järkee vai ei?

  • 45 Vastauksia
  • 2251 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #30 : 28.02.2024, 16:57:03 »
p2-korisissa bensa-140hp on sama auto eri ohjelmalla kuin 170hp, eli softamuutoksella saa nuo 30hp lisää. Automaattivaihteisena joka tapauksessa aika laiska auto.

Liikaa en tunnetun pajan virityksiä pelkää, mulla on 409tkm ajetussa D5:ssä lähes koko ikänsä ollut softia. Mitään ongelmia ei ole aiheuttaneet jos ei laske viime kesän ahtoletkun ja välijäähdyttimen uusimista, sellaisia vikoja näillä kilsoilla on vakiosoftillakin.

Hmm. Pidät 170 hp bensavaparia aika laiskana. Voi olla.

Mulla oli ennen V70 vm. 2006 tai 2007 bensavapari 170 hp ja pidin sitä kohtalaisen mukavana ajaa. Sitten kun koeajoin nykyisen vm. 2011 D3 mallisen veeseitenkymppisen, niin koin ahaa -elämyksen: mikä tykki! Tosiaan. Turbodiesel antaa rivakat kyydit 163 hp:n voimalla. Vääntö lienee parasta.

Mutta minne on kiire? Olen pian 64-vuotias sydänvaivainen, KYSistä bakteerisankollisen saanut ukonkoppura.  :'(

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1616
  • It's Hip To Be Square
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #31 : 28.02.2024, 17:16:47 »
Hmm. Pidät 170 hp bensavaparia aika laiskana. Voi olla.

Mulla oli ennen V70 vm. 2006 tai 2007 bensavapari 170 hp ja pidin sitä kohtalaisen mukavana ajaa. Sitten kun koeajoin nykyisen vm. 2011 D3 mallisen veeseitenkymppisen, niin koin ahaa -elämyksen: mikä tykki! Tosiaan. Turbodiesel antaa rivakat kyydit 163 hp:n voimalla. Vääntö lienee parasta.

Eijjoo hirveesti vertailukohtia näiden transvolvojen voimanlähteistä, mutta mitä piti joskus työnantajan 170 hv vaparilla ajaa, niin onhan se kokoonsa ja huipputehoonsa nähden ominaisuuksiltaan melko köppänen kone.

Eihän siinä, jos semmosesta tykkää, mutta oma valinta olisi ihan sen perusteella ehdottomasti ahdettu ja mieluiten vaihtoehtoisella polttoaineella.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5048
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #32 : 28.02.2024, 20:40:25 »
Kokeilepas automaattina 140hp. :) koipi ulos ja potkiin lisää vauhtia.
Tosin jos tuon 170 hp haluaa mitenkään liikkuvan niin täytyy vetää kovaa ja korkeelta. Huipputehot vasta jossain 5900rpm.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #33 : 29.02.2024, 09:58:44 »
Kokeilepas automaattina 140hp. :) koipi ulos ja potkiin lisää vauhtia.
Tosin jos tuon 170 hp haluaa mitenkään liikkuvan niin täytyy vetää kovaa ja korkeelta. Huipputehot vasta jossain 5900rpm.

Vai semmoista.

Entä kuinka on tuo bensaturbon kesto? Entä nelivedon? Eikö kummassakin ole riskinä ja ihan toteutuneena hirmuiset lisäkulut etuvetoon ja bensavapariin verrattuna?

Katselin justiinsa joku päivä bensa-Volvoja ja huomasin, että noita täällä niin kehuttuja bensaturboja ei juuri ole vähänkään enemmän ajettuina. Eli eivätkö ne kestä? Vai eikö omistajilla ole varaa ajaa niillä hirmuisen kulutuksen takia ja siksi ovat Volvoiksi kohtalaisen vähän ajettuja?!  8)

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #34 : 29.02.2024, 10:02:49 »
Eihän tuollainen bensaturbo nyt mikään bensarosvo ole, verrattuna vapariin. Ei se turbo meinaa että sitä pitäisi polkea kokoajan. Ainakaan normaalissa käytössä, toki jonkun mielestä tuollainen on ylikylien raketti..

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1616
  • It's Hip To Be Square
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #35 : 29.02.2024, 10:35:29 »
Ei se turbo meinaa että sitä pitäisi polkea kokoajan. Ainakaan normaalissa käytössä, toki jonkun mielestä tuollainen on ylikylien raketti..

Ehkäpä voisi sanoa, että sitä ei tarvitse polkea kokoajan...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8924
  • Teiden tukko
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #36 : 29.02.2024, 11:26:21 »
Vai semmoista.

Entä kuinka on tuo bensaturbon kesto? Entä nelivedon? Eikö kummassakin ole riskinä ja ihan toteutuneena hirmuiset lisäkulut etuvetoon ja bensavapariin verrattuna?

Katselin justiinsa joku päivä bensa-Volvoja ja huomasin, että noita täällä niin kehuttuja bensaturboja ei juuri ole vähänkään enemmän ajettuina. Eli eivätkö ne kestä? Vai eikö omistajilla ole varaa ajaa niillä hirmuisen kulutuksen takia ja siksi ovat Volvoiksi kohtalaisen vähän ajettuja?!  8)

Kaikissa nyky dieseleissä on pakokaasuahdin, aivan kuten bensaturboissakin. Miksi olet uskaltanut ostaa ahdetun dieselin?

Nelivetoista on turha ostaa jos pelkää lisäkuluja. Aina kun autossa on enemmän tekniikkaa, on hajoavia osia. Jokainen varmasti ymmärtää tämän. Jo sähkölasit on ylimääräistä tekniikkaa. Automaattivaihteisessa on laatikko riskinä, manuaalivaihteisessa kytkin ja kaksoismassa vauhtipyörä. Eli parempi jättää autolla ajaminen muille.  ::)

Oma -05 P2 2.5T AWD manuaali V70 (eli mk2) lähti seuraavalle kun mittarissa oli 319 000 km. Itse tein siihen kytkin + vauhtipyöräremontin à 900€ ja kulmavaihderemontin à 1000€. Kyllähän tuolle 5-mukiselle maistui bensa tai viina, mutta eipä tuo nykyinen -15 V60 D4 AWD aut. ilmaiseksi kulje.  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #37 : 29.02.2024, 11:38:16 »
Kaikissa nyky dieseleissä on pakokaasuahdin, aivan kuten bensaturboissakin. Miksi olet uskaltanut ostaa ahdetun dieselin?

Nelivetoista on turha ostaa jos pelkää lisäkuluja. Aina kun autossa on enemmän tekniikkaa, on hajoavia osia. Jokainen varmasti ymmärtää tämän. Jo sähkölasit on ylimääräistä tekniikkaa. Automaattivaihteisessa on laatikko riskinä, manuaalivaihteisessa kytkin ja kaksoismassa vauhtipyörä. Eli parempi jättää autolla ajaminen muille.  ::)

Oma -05 P2 2.5T AWD manuaali V70 (eli mk2) lähti seuraavalle kun mittarissa oli 319 000 km. Itse tein siihen kytkin + vauhtipyöräremontin à 900€ ja kulmavaihderemontin à 1000€. Kyllähän tuolle 5-mukiselle maistui bensa tai viina, mutta eipä tuo nykyinen -15 V60 D4 AWD aut. ilmaiseksi kulje.  ::)
Tuossa on hyvä pointti. Automaatti turbodiesel on yhtä kallis huollattaa kuin bensaturbo automaattilaatikolla. Volvon nelivetoon joutuu remppaa tehdä ehkä noin kerran 200tkm. Vaikka silloin menisi se tonni niin onko se paljoa pitkässä juoksussa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8924
  • Teiden tukko
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #38 : 29.02.2024, 11:58:09 »
Tuossa on hyvä pointti. Automaatti turbodiesel on yhtä kallis huollattaa kuin bensaturbo automaattilaatikolla. Volvon nelivetoon joutuu remppaa tehdä ehkä noin kerran 200tkm. Vaikka silloin menisi se tonni niin onko se paljoa pitkässä juoksussa.

Loppupään 5-sylinterisissä ja.kaikissa(?) VEA-dieseleissä on vielä kaksi pakokaasuahdinta.  :buck2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5048
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #39 : 29.02.2024, 12:16:39 »

Katselin justiinsa joku päivä bensa-Volvoja ja huomasin, että noita täällä niin kehuttuja bensaturboja ei juuri ole vähänkään enemmän ajettuina. Eli eivätkö ne kestä? Vai eikö omistajilla ole varaa ajaa niillä hirmuisen kulutuksen takia ja siksi ovat Volvoiksi kohtalaisen vähän ajettuja?!  8)
Ei niitä paljoa ole myynnissä, syy ei ole etteikö kestä vaan se että kukaan ei hyvästä halua luopua.
Mullakin on kaikenaikaa haku päällä lupaavista yksilöistä. Reilu viikko sitten yks pääsi livahtaan käsistä kun oli tullut just myyntiin ja joku oli jo tulossa katsomaan kun itse olin vasta lähtökuopissa. Sinnehän se sitten lähti...

Jotkut taas ei osaa tai pitäiskö sanoa että osaavat liian hyvin hinnoitella sellaiset jotka heti vaatii pientä laittoa. Niinkuin esim jakopää, hammastanko. Tai sitten katsastusta jäljellä pari viikkoa.
Mun mielestä tyhmää alkaa myymään melkein leima ummessa olevaa.
Paria olen kysynyt ja sanonut että leimaa se niin tuun katsomaan. Kaupanteko loppunut siihen.

Ai niin. Omalla ohjelmoidulla T5 ajettu nyt noin 502000km avaamatta. Ohan sekin jo jotain. Just hain päästöt ja läpi meni.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2024, 12:21:20 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #40 : 29.02.2024, 12:19:50 »
Loppupään 5-sylinterisissä ja.kaikissa(?) VEA-dieseleissä on vielä kaksi pakokaasuahdinta.  :buck2:
VVEA dieseleissä on joissakin vielä kahden turbon lisäksi "paineilma-akku" (powerpulse). Etuveto D3 taitaa olla yhdellä ahtimella
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #41 : 29.02.2024, 12:59:33 »
Jos miettii onko auto sopivan tehokas, kannattaa koeajaa noita eri malleja kunnes löytää sopivan ja sopivasta sitten montaa yksilöä että löytää ehjän
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #42 : 01.03.2024, 16:20:47 »
 8) Nyt uuden bensavaparin haikailu päättyy tällä erää.  8)

Kävin tänään (pe 1.3.) tutun oikean autokorjaajan luona öljynvaihdossa. Samalla hän mittaili ja totesi, että moottorin lämmöt ovat pielessä eli liian alhaiset. Sovittiin seuraavalle kerralle termostaatin vaihto. Hienoa! Volvolta tilasin originaalin 140,- euron hintaan.

Samalla autokorjaamokaverini sanoi, että nykyistä dieseliäni ei kannata hävittää. Ilmeisesti siis ajelen pätkä- ja muut ajot topakalla D3-mallin dieselillä vielä vuosia.

Tämä autonasentaja ei vielä tässä vaiheessa suositellut ylimääräistä termostaattia vaihteiston jäähdytykseen. Lupasi asiaa selvittää.

Nyt on kevyt olo kun vika selvisi.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #43 : 01.03.2024, 20:07:17 »
Hieno  O0 homma. Pikkujutusta oli loppujen lopuksi kyse.
Edullista autoilua verrattuna uudempien sähkövikoihin.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #44 : 04.03.2024, 08:54:20 »
Edullista autoilua verrattuna uudempien sähkövikoihin.
Jännä kun kohta 30 vuotta puhuttu uudempien autojen sähkövioista ::)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Elekma  Autoracing