Minulla on edessäni 240 skema, pätee vuosimallehin 1981 - 84. Autossa on nappivitonen ja loota on M46. Sen releessä on viisi napaa ja sisällä on elektroniikkaa, joka pitää sen läpi menevän sähkön päällä yhdellä napin painalluksella. (Sen sisään on piirretty mm. transistori, vastaa Kulmiksen mainitsemaa pitoa). Siksi minä nimitän tällaista relettä sysäysreleeksi tai pitoreleeksi. No, nämä nimitykset ovat vatun sekavia, tunnustan.
Kenenkään ei tarvitse hakata päätään seinään kun hommaat tuollaisen releen jostain purkuautosta ja vilkaiset Haynesin kirjasta kuinka kytkentä on. Ja nimenomaan tässä kytkennässä on lootassa oleva varmistin se yksinapainen, kuten sinullakin on. Tämän kytkennän hienous on juuri tuo alasvaihdon yhteydessä viitosen tippuminen pois, eli se ei mene vahingossa koskaan päälle siirryttäessä uudestaan neloselle ennen kuin painat taas nappia.
Ja kyllä näihin kannattaa paneutua ennen tositoimeen ryhtymistä. Antoisinta rakentelussa on juuri uusiin asioihin perehtyminen ja oppiminen ominpäin.