Kulkukoira  Proturbo

Alumiinivanteinen momentti

  • 53 Vastauksia
  • 45211 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #15 : 20.10.2017, 19:26:15 »
Aikalailla noin. Muistaa vaan että takaveto volvot ja uudet toyotat on 90Nm, hiluxit ja hiacet 100Nm ja sprinterit & ducatot jotain 200Nm. Muuten 120-140Nm sopii lähes kaikkeen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #16 : 20.10.2017, 21:38:29 »
onko tosta 140Nm sit jotain haittaa vanteelle?  ???

en haluisi et liian löysällä on et pyörä heti irtoisi  ;)

Ei ole. 140Nm on sama kun laittaisit puolen metrin varren päähän 28kg painoa. Suurin osa renkaanvaihtajista kiristää pultit aivan liian kireälle itse mukaan lukien. Hyvä nyrkkisääntö sopivalle momentille on kun pyytää emännän kiristämään ristikkoavaimella pultit.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #17 : 20.10.2017, 21:57:19 »
Ei niitä aivan vahingossa liian kireälle laita. Melkein väittäisin, että ristikkoavaimella yhdeltä puolen painaen ei edes pääse 140 Nm asti. Aika lailla saa punnertaa puolen metrin momenttiavaimellakin, että naksahtaa... No siis 28 kg, kuten edellä mainittu...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #18 : 20.10.2017, 23:06:36 »
Metrisellä momenttiavaimellakin saa vääntää ihan tarpeeksi 140 Nm, saati sitten pienemmällä avaimella. Riittääkö pienemmässä (~50cm) momenttiavaimessa asteikko noin pitkälle?

Ihme eroja momenteissa Volvojen kesken, MK2 V70 140 Nm, MK2 S40 80 Nm.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #19 : 20.10.2017, 23:49:04 »
Muistaa vaan että takaveto volvot ja uudet toyotat on 90Nm [...]

Tähän poikkeuksena 240, ja varmaan muutkin tuumakierteelliset, jossa on lähteestä riippuen 115-120 Nm.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #20 : 21.10.2017, 00:54:33 »
Metrisellä momenttiavaimellakin saa vääntää ihan tarpeeksi 140 Nm, saati sitten pienemmällä avaimella. Riittääkö pienemmässä (~50cm) momenttiavaimessa asteikko noin pitkälle?

Ihme eroja momenteissa Volvojen kesken, MK2 V70 140 Nm, MK2 S40 80 Nm.  :idiot2:

En osaa sanoa noista eroista, mutta kun käyttää suht laadukasta momenttiavainta mikä on testattu ja todettu riittävän hyväksi kuten minulla Motonetistä ostettu noin 60€  avain niin sillä saa ainakin kaikki pultit tasaisesti samaan  noin 140Nm kireyteen eikä tarvitse sitten harmitella että veti jatkovarren kanssa pultit ties mihin ylikireyteen. Käyttäkää momenttiavainta niin on asia kunnossa.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #21 : 21.10.2017, 04:54:54 »
Oma momenttini on tolla Makitan akkumopolla vaihdellessa ollut sellanen "kiinni", eikä vielä ykskään pyörän mutteri ole löystynyt vaikka tolla ysillä on useampi sarja takafillareita suditeltu katuun ja kaikki sadepäivät viskelty vinossa.

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #22 : 21.10.2017, 12:08:37 »
Hyviä kommentteja. Kiitos!

Selvisi että mun momenttiavaimella pääsee vain 110Nm. Ostettu MP hommiin joissa pikkumomentit tarpeen. No vedin sit 110 ja näppituntumalla loput. Pitää kiristää uudelleen tovin päästä.

Holkeista,
Nyt on (luojan kiitos) samat pultit kesä&talvirenkaissa. Volvo orggis vanteet niin pultit on holkillisia eli siis kunnolliset. Aiemmassa oli kesärenkaille holkittomat ja 5v jälkeen näki että oli reikiä syöny kiristely vaikka huolella pyrin tekemään. Lisäksi ne holkittomat pirulaiset todellakin vaati jälkikiristyksen. Kerran lensi pari pulttia pusikkoon vaikka vannon että olin kiristäny huolella. Vaimo oli autolla liikkeellä silloin, huh huh. Onneksi oli vain parin korttelin päässä kotoa ja kurvas takas. Noin pari sataa oli renkaidenvaihdosta ajettu. Joku sanoi tuossa että holkilliset tulis kiristää kahdessa vaiheessa. Itseasiassa teen tuon aina. Jotenkin tuntuu järkevältä.

Navoista,
Mulla oli napojen päissä harmaata tahnaa/maalia niin ei ole ruostetta vielä :) 3v vanha auto niin tehtaan jäljiltä. Samaa tahnaa oli sipaistu jarrulevyn kiristysruuvin kantaan merkiksi/sinetiksi. Näkyy olevan tehtaan jäljiltä levytkin.

Onpa muuten melko köpö tuo XC60 oma tunkki. Ei ole veiviä vaan sellainen ”keppi” jolla mennään puoli kierrosta kerrallaan. Sai hyvän tovin nitkutella.. Mun pullotunkin nostokorkeus ei riittänyt ja severta liukasta ettei mätänettiin viihtiny lähtä. Tuo nykyinen pullotunkki oli kyllä huono ostos kun se ei mahtunu mk2 V70 alle edessä ja nyt sitten ei nosta tarpeeksi korkeelle XC60 :facepalm:



"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #23 : 23.10.2017, 19:23:43 »
Ihme eroja momenteissa Volvojen kesken, MK2 V70 140 Nm, MK2 S40 80 Nm.  :idiot2:
Tuossa pikku volvossa on pikku Fordin alusta. :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mauri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #24 : 31.10.2017, 13:56:51 »
140 Nm on oikea momentti isoille Volvoille. V40 ohjekirja tuntee kolme erilaista pulttia ja niille erilaiset momentit. Ne pultit, joissa on pyörivä kaulus, laitetaan tiukimmalle.

Nuo V40:n kolme erilaista pulttia (tai siis muttereitahan ne ovat) ovat siis teräsvanteille tarkoitettu "perusmutteri" (standard wheel nut, momentti 110 Nm), aluvanteille tarkoitettu vähän pitempi mutteri (bulge acorn wheel nut, 130 Nm) ja lukkomutteri (locking wheel nut, 110 Nm). Ks.
http://support.volvocars.com/uk/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=y555&my=2015&sw=14w46&category=3ddbe0c1c4422e98c0a801e80149382a&article=04cf6ecef65b0b25c0a801e800b419cb

(suomenkielisenä en tuota löytänyt)

Tuo ohje vaan jätti vähän toivomisen varaa, kun ainakin itsellä on aluvanteissa mutteri, joka kyllä näyttää ihan tuolta perusmallilta. Pitääköhän tuo nyt sitten kiristää 110 vai 130 newtonin momenttiin? Laitoin varmuuden vuoksi tiukemmalle, jospa mutteri ei siitä huonoa tykkäisi...
XC70 D3 AWD Ocean Race A 2012
V40 D2 Ocean Race Business A 2015

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #25 : 31.10.2017, 21:34:07 »
Tuo ohje vaan jätti vähän toivomisen varaa, kun ainakin itsellä on aluvanteissa mutteri, joka kyllä näyttää ihan tuolta perusmallilta. Pitääköhän tuo nyt sitten kiristää 110 vai 130 newtonin momenttiin? Laitoin varmuuden vuoksi tiukemmalle, jospa mutteri ei siitä huonoa tykkäisi...
Samaa ihmettelin ekalla kerralla, mutta päädyin myös tuohon suurempaan arvoon. Hyvin ovat kiinni pysyneet eivätkä ole uponneet vanteeseen. Eihän mutteri äkkiä huonoa tykkää, mutta jos aivan ylikireälle laittaa, niin mutteri repii vanteesta paloja seuraavalla avauksella. Sitä varten isoissa volvoissa on pulteissa pyörivä kaulus.

Vähän offtopic, mutta kun vaihdoin renkaita V40:een, niin kesäkiekot takana olivat kasvaneet kiinni navan keskiöön. Eivät meinanneet irrota millään. Aika lujaa sai kumivasaralla koputella vanteeseen ennen kuin irtosivat. Sellaista valkoista hapettumaa siellä oli, ilmeisesti vanteesta peräisin. Sipaisin nyt vaseliiniä keskiöön ja ihmetellään keväällä miltä sitten näyttää.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #26 : 31.10.2017, 21:50:29 »
Kylläpä se asentajan mono on paras irroitustyökalu jos vanne homehtuu napaan jumiin. Jättää pari pulttia puoliksi kiinni ja istualteen potkaisee renkaan reunaan. Lähtee tiukinkin rengas irti viimeistään muutaman potkun jälkeen.

Jos noin joutuu tekemään niin teräsharjalla hinkkaa ruosteet pois navasta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #27 : 31.10.2017, 22:30:46 »
Monoa annoin niin paljon kun uskalsin ettei tunkilta putoa. Kumivasaralla vaan sai terävämmän iskun. Pieni pelko persiissä, että joutuu tasapainottamaan vanteet keväällä...

Ruostettahan tuolla ei ollut, ei ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Ei kait nyt 2 vuotiaassa autossa muutenkaan. Jotakin kummaa hapettumaa kuitenkin, kevytmetallin ruostumista kait sitten. En vain ole vastaavaan aiemmin törmännyt.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

The moose

  • Vieras
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #28 : 31.10.2017, 22:38:01 »
Perus sääntönä oon pitäny henkilöautoille..
 M10 100-110 nm m12 110-120 m14 120-140 nm

Riippuen auton massasta ja siitä onko takana esim jarrurummut. Silloin m10 pultti ja 100nm.

Eikä oo kun yks pyörä ikinä irronnu. Mut se laitettiinki antiikkisilla range roverin kaluilla paikoilleen jäisellä pihalla jossa rengas suti pulttia kiriessä. Ja juur se läks irti.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #29 : 01.11.2017, 15:22:45 »
Pulttipyssyllä ja momenttisauvalla vedän omissa, peltivanteet 100 tai 110 Nm sauvalla ja aluvanteet 120Nm sauvalla.

Korjaamolla käytettiin yleensä 90 Nm pelti ja 110Nm sauvoja aluvanteisiin.

Ristikko avaimella se on vähän sitten kiristäjästä kiinni, mutta kun vertaa mihin momenttisauva vetää, niin helposti kiristyy ristikolla lisää eli ristikolla vetää heikompikin käyttäjä äkkiä aivan liian tiukalle.

Monettiavain on hyvä, vetää ensin ristikolla höllään, auto alas ja lopuksi kiristää monettiavaimella haluttuun arvoon. Tärkeintä on että pultit tai mutterit on kiristetty oikeassa järjestyksessä ja tasaiseen momenttiin, niin ei sen välttämättä niin paljon tarvitse ollakaan ja se pysyy, mutta jos ne on vedetty epätasaisesti, niin löystyvät helposti, vaikka olisivat kuinka tiukalla.

Monenttisauva on hyvä, jos käyttää paineilmaa ja pulttipyssyä, sauvat maksavat alkaen kympistä kahteen kappale.

http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2868/392786/Momenttiavaimet

Omana nyrkkisääntönä pidän ettei koskaan saa käyttää jalkoja kiristykseen, eikä myöskään aukaisuun ristikolla. Kauhulla katson aina kun jotkut hyppäävät ristikon päälle, HUH !  :o

Pultit ja mutterithan pitäisi myös voidella kevyesti, pikkasen paksua vaseliinia tai mieluummin tervaa, sitä varten saa tervaa spray-tölkeissä, sitä sinne laitetaan rengasliikkeessäkin kun pyöriä vaihdetaan ammattimaisesti raskaaseen kalustoon...voi suihkaista myös vähän siihen navan ympärille, niin ei hapetu.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/607070/Motox-Pultti--ja-mutteriterva-400-ml

Jarrulevy/rumpu ja napahan pitää myös puhdistaa aina jollakin teräsharjalla tai vastaavalla kun pyöriä vaihdetaan, muuten sinne jää epäpuhtauksia ja pyörä löystyy helposti, sekä irrotus voi olla seuraavan kerran vaikeaa. Nopea pyyhkäisy teräsharjalla ja pyörä kiinni...menee sellaset 30 sekkaa ylimäärästä  ;)

Tollasta tulee ite käytettyä http://www.motonet.fi/fi/tuote/781591/Kasiterasharja-ruostumaton
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Carcom Oy  Ateho