Elekma  Autoracing

Alumiinivanteinen momentti

  • 53 Vastauksia
  • 45200 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #45 : 23.04.2021, 05:45:31 »
Jep, P3 koppaiset 140nm koska 14mm pultti.

Ja ei kai joku ihan oikeasti käytä tervaa vuonna 2021 muualle kuin veneen pohjaan? Hieman parempiakin voiteluaineita on näihin päiviin mennessä kehitetty. ::)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #46 : 23.04.2021, 08:05:37 »
Ja ei kai joku ihan oikeasti käytä tervaa vuonna 2021 muualle kuin veneen pohjaan? Hieman parempiakin voiteluaineita on näihin päiviin mennessä kehitetty. ::)
Heitä esimerkkejä paremmista.
Terva on pyöränpultteihin hyvää tavaraa; liukasta kiristettäessä, mutta sopivan tahmeaa kuivuessaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #47 : 23.04.2021, 08:09:09 »
Raskaalla puolella tervasprayta käytetään hyvinkin paljon. Juurikin pyöränmuttereissa.

Kyllä se toimii henkilöautoissakin
Itsellä on Sisu-voiteluainetta. "Synteettistä tervaa"
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #48 : 23.04.2021, 08:40:26 »
Itse teen työkseni (vielä tällä hetkellä) raskaan kaluston korjaamohommia ja tuo terva on kyllä vihoviimeistä tavaraa keräämään kaiken paskan itseensä ja jumittamaan esimerkiksi sen irtoprikan pyöränmutterissa. Itse tulee käytettyä kierteiden voiteluun voiteluainetta. Esim Wurthin valikoimasta HHS 2000 tai vaikkapa tippakannusta ihan moottoriöljyä. Se mutteri kyllä pysyy kiinni oikeaan momenttiin kiristettynä ilman mitään ylimääräistä töhnää kierteen välissä. Paikkoihin joita harvemmin auotaan on kuparitahna yksi hyvä vaihtoehto niin lähtee seuraavankin kerran taistelematta auki.

Taitaa livetä vähän ot puolelle ::)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #49 : 23.04.2021, 09:21:13 »
Heitä esimerkkejä paremmista.
Terva on pyöränpultteihin hyvää tavaraa; liukasta kiristettäessä, mutta sopivan tahmeaa kuivuessaan.

Keraaminen rasva, voi käyttää lähes mihin vaan ku kestää lämpöä todella hyvin. Aluvanteille sopii myös hyvin ku ei syö vannetta niinku kuparirasva.

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #50 : 23.04.2021, 10:55:57 »
Keraaminen rasva, voi käyttää lähes mihin vaan ku kestää lämpöä todella hyvin. Aluvanteille sopii myös hyvin ku ei syö vannetta niinku kuparirasva.

Melko paljon saa läträtä että vanteetkin on rasvassa, jos pyöränpultteja jostain syystä rasvailisi  :2funny:

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #51 : 23.04.2021, 11:46:05 »
Melko paljon saa läträtä että vanteetkin on rasvassa, jos pyöränpultteja jostain syystä rasvailisi  :2funny:

Se on totta mutta onhan noi tullu vastaan että on laitettu keskireikään kuparirasvaa ja vuoden jälkeen murenee aluvanne.

Ite olin töissä euromasterilla ja volvon vanteet ja pultit ovat pahimasta päästä. Käytettiin ensin pultteihin/mutterehin ja keskireikään alumiini-spaytä mutta ei sekään oikein toiminu. Sit alettiin käyttä keraamista rasvaspraytä ja helpotti työt todella paljon ku ei tarvinnu joka kerta hakee iso kumileka ku nosturille rullas volvo.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #52 : 23.04.2021, 16:32:59 »
Tervaa olen käyttänyt paljonkin pulteissa ja muttereissa, se on hyvää tavaraa siihen. Raskaassa kalustossa toiset käyttävät ja toiset eivät, useimmiten sitä kyllä laitetaan. Viimeksi eivät laittaneet mitään Vianorissa kun vaihdatin telipyörät, olivat ennestään hyvässä rasvassa.

Omiin laitoin syksyllä ihan vaseliinia prässistä kun oli siinä hollilla. Jos rasvaa, tervaa öljyä tms roiskuu vanteeseen, niin sitä on laitettu liikaa. Ei se niin paljon sitä kierteisiin tarvitse, kunhan sitä vaan on siellä. Hirvittää ihan katsoa kun jotkut vetävät ruosteisia pultteja kuivana naristen kiinni, ei ihme että pyörättömiä autoja on tuolla tiepuolissa kenollaan tuon tuostakin.

Tuo keskireikä on ihan arsesta näissä Ford pohjaisissa P3-alustaisissa Volvoissa. Se naparinkula on turhan korkea ja aivan liian tiukka sovite vanteeseen nähden. Näkee jo päälle ettei tuo voi toimia kun vertaa perinteiseen Volvon napaan, mutta sehän onkin Fordin tekele  >:( Tapaan harjata aina sen jarrulevyn pinnan ja navan putipuhtaaksi harjalla. Putsaan myös sen vanteen keskireiän huolella joka kerta, mutta silti se vaan tuntuu purevan kiinni varsinkin talvenaikana. Kuparitahnan kanssa kun laittoi viime syksyllä niin se auttoi, mutta eihän se varmaan hyväksi ole siellä alumiinia vasten. Tervaa voisi kokeilla, mutta luulen että se ei pysy siellä ja tulee lämmitessä keskikupin välistä pois.

Tuota keraamista tahnaa täytyi ihan googlettaa, tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen vanteen ja navan välissä. Täytyypä hakea kokeeksi Puuilosta kun lähempänä  ::)

https://m.motonet.fi/fi/tuote/600102/CRC-Ceramic-Paste-Keraaminen-tahna-100-g

Muuten tulee kiristettyä akkupulttipyssyllä ja 110Nm momenttisauvalla, sitten lopullinen tiukkaus momenttiavaimella 140Nm.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2021, 17:03:13 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #53 : 23.04.2021, 18:20:06 »
Terva on pyöränpultteihin hyvää tavaraa; liukasta kiristettäessä, mutta sopivan tahmeaa kuivuessaan.
Samaa mieltä. Vanha, viisas mekaanikko paljasti myös vaihtoehtoisen aineen vernissa, mutta itsesyttyvänä se on vähän riski nykyasentajille.

Vaihtoehto tervalle on grafiittivaseliini. Kestää kuumaa, eikä yksikään pultti ole irronnut. Keskireikään (vanteen) sivelen vaseliinia lähimmästä pakkauksesta. 

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo