Kyllä, osalla menee vaan puurot ja vellit sekaisin tässäkin keskustelussa.
Vaparina 530 ei saa yhtä hyvää kuin 531.
Jokkiksessa taas aihion hintakin sanelee paljon, ei puolta auton rakennusbudjetista pistetä pelkkään kanteen, noin kärjistäen.
Turbokoneessa taas 530 voidaan "pakkohengittää" sellaisiin lukemiin että tehot alkaa rajoittua muista syistä eikä näinollen välttämättä tarvita parempaa kantta.
En ota kantaa enää jokkis-juttuihin, kun en omaa lajista kokemusta. Enkä etenkään turbokoneen "pakkohengittämiseen"
"Säästämisestä" sen sijaan on kokemusta: Ostin foorumilta aikoinaan ajamattoman, portatun 46/38mm venat+pronssiohjurit jne 530 kannen. Oli joku kuulu autotallimies tämän tehnyt. Kansi paikoilleen ja noin 1000km jälkeen irti kun veto huononee pikkuhiljaa. Kansi ammattimiehelle remonttiin: seetit tehty vinoon, ohjurit liian tiukat, venttiilit vääntyneet seetiä vasten. Kierros uusia venttiileitä+k-linerit+seetityöt+plaanaus. Soitti vielä perään että saako tehdä "parin kympin porttauksen" imukanavaan kun pistää silmään pari asiaa. Puolen tunnin päästä puhelin soi ja porttaus on tehty. Tuossa on nyt kuva niistä "turhista" virtausmittauksista. Paperilla eroa on jonkinverran, mutta muutos oli huomattava. Etenkin alipainealueen lopussa/ahdoille siirryttäessä outo välikuolema hävisi.
https://www.dropbox.com/home/Muut%20rojut?preview=20150811_104837.jpgSummasummarum: Mulla meni +850e jotta sain kohtalaisen 530:n. 1050 eurolla oisin saanu 531 aihion+kansitöitä aikalailla. Jälleenmyynti arvokin olisi ollut parempi kun ostava kohderyhmä olisi ollut laajempi. Autotallissa tehty huippukansi oli ~hyvä mutta omasi silti "pieniä" omituisuuksia. Vertailu ei sinällällään ole reilu koska 530:n hinnassa on valmiin kannen hankintahintaa. Olisi ollut ihan sama laittaa romuhyllystä vakio 530 työstettäväksi jos olisi halunnut säästää, lopputulos olisi saattanut olla jopa parempi jos olisi käyttänyt saman summan rahaa.
esim2. Ostin 30e "b21":sen. Sattui kuitenkin olemaan vm.79 b23e ja 405 hattu päällä, muuten täydellinen mutta nokka puuttui. Kanteen uudet imuvenat+k-linerit+ monikulmaseetit+pikkusiistimen+plaanaus. Töiden hinta alle 300e. Virtasi 198hv/11.5 nostolla ja toimi loistavasti läpikierrosalueen(vaparina), mitä nyt H- ja h+ nokalla antoi.
Jos meinaa teetättää isompia kansitöitä niin en näe järkeä säästää aihiossa. Jos itse onnistuu autotallissa tekemään hyvän kannen niin ei se minulta pois ole. Olen itsekkin suu vaahdossa kairannut kansia, mutta saatava hyöty on ollut lähinnä psykologinen. Jos ei mitata tai todeta muutosta tai sen seurauksia on työ vähän turhaa? Olisi mukava nähdä etes jotain konkreettisia tuloksia 531vs530 (portattu tai ei) samassa kokoonpanossa.. Voisinpa vaikka luvata että jos ei akuutti perseaukisuus iske talven aikana niin saadaan ensi kesänä mittaustulokset portattu 531vs portattu 530 turbokoneessa muun kokoonpanon pysyessä samana tähän jatkoksi. Siihen asti olen hiljaa tästä aiheesta.