Kokeilut jatkuvat: tankkasin tänään autoon E50 -seoksen Keski-Pohjanmaalla. Kotona aloin sovittelemaan lämpöanturin kanssa sarjaan 1k NTC:tä. Asensin NTC:n yläletkun letkuklemmarin väliin lähelle termostaattikoppaa, kytkin NTC:n signaalijohtoon (toinen johto on maa), mutta todennäköisesti ei olisi väliä kummalle puolelle kytkee, koska alkuperäinen anturi on kelluva. Auto käynnistyi normaalisti, CE -valo ei syttynyt. Kävin ajamassa pienen lenkin, auto toimi ihan normaalisti (mitä se tosin on tehnyt ennen modistakin jos tankissa E50), ainoa ero oli lämpömittarin pienempi näyttämä, jossain 65...70 asteen kieppeillä. Moottori oli tässä vaiheessa siis stabiloitunut normaaliin termostaatin asettamaan käyntilämpötilaan joka todellisuudessa lienee jossain 85...90 välillä.
Palattuani koeajolenkiltä jätin auton käymään pihalle ja siirryin tarkistamaan erilaisia asioita. Yksi huoleni oli, jos jäähdyttimen flektiä ohjataan ECUlla tämän saman anturin tiedon perusteella. Huoleni kävi toteen auton käytyä muutaman minuutin, flekti ei inahtanutkaan, vaikka lämpömittarin neula kiipesi ylös pykälä kerrallaan. Huolestuin sen verran, että kytkin lennossa NTC:n rinnalle oikosulun, jolloin moottorin käyntiääni muuttui hetkeksi selvästi. Kävin katsomassa komentosillalla lämpömittaria, ja siellä mentiin lähellä sataa astetta. Laitoin konepellin kiinni ja lähdin äkkiä uudelle koeajolle saadakseni lämmöt alas.
Lenkiltä palattuani mittasin molempien antureiden lukemat: auton alkuperäinen oli n. 300 ohmin kieppeillä, mikä taulukon
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=EasyTherm%2FSensorTable mukaan vastaa n. 78C lämpötilaa. Hyvä. Erillinen asentamani 1k NTC taas oli noin 200 ohmia, joka lisättynä tuohon alkuperäiseen saa moottoriohjauksen luulemaan että ollaan 65 asteen kieppeillä. Olin odottanut että tuo NTC olisi käyntilämpötilassa jossain 100ohm lukemissa, jolloin ECUlle valehdeltu lämpötila olisi ollut n. 10 astetta alle oikean, mutta nyt mentiin alle.
Lämpötilan narraaminen alakanttiin ei välttämättä ole ongelma mappauksen kannalta, mutta tuo flektin käynnistymättömyys on, eikä lisä-NTC:tä voi jättää jatkuvasti paikalleen.
Tuo 1k NTC voisi olla kyllä sopiva apu kylmäkäynnistyksessä, ja starttisignaalin ohjaama aikarele tuon NTC:n rinnalle voisi olla kätevä ratkaisu kylmäkäynnistykseen. Eli NTC kytkeytyisi sarjaan aina vain startin aikana ja oikosuljettaisiin releellä esim. 30...60s startin jälkeen, ja koska NTC:n arvo on lämpötilasta riippuva, ei lämpimänäkään soppaa tulisi liikaa startin yhteydessä, vaikka lämpötila kävisikin hetken ECUn mielestä hieman liian alhaalla. Kylmänä, siis oikeasti kylmänä, NTC toisi toivotun avun antamalla ECUn annostella lisää soppaa käynnistyksen yhteydessä.
Filksu ihminen tekisi tämän vastuksella ja avautuvalla kytkimellä, jota painaisi startin aikana, mutta minä yritän tehdä tästä automaattisen. Aikareleen tilalta voisi toimia myös bimetallitermostaattinappi, joita on monissa lämmittimissä ja sensellaisissa.
Käynnistykseen on siis ratkaisu keksitty mutta lopullinen toteutus tekemättä. Lisäksi pitää jatkaa kokeiluja miten auto käyttäytyy ajon aikana tukevilla seoksilla.
Päätän raporttini täältä lentävien trampoliinien maisemista
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/tuuli-on-lennattanyt-trampoliineja-oulussa/913000nvg
P.S. Tänään meni 230km 95E10:llä 7.3l/100km, paluumatkalla sama väli toiseen suuntaan E50 tankissa 7.9l/100km. Eli polttoaineen hinta (Kokkolan pumppuhinnoilla) 11,53e/100km bensalla ja 10,85€/100km E50 seoksella (Haaparannan hinnoilla E50 olisi tullut 10,19€/100km). Vielä on eroa dieseliin..