Tuosta olen eri mieltä! Kokemuksia voi kysyä, sillä autot ovat samanlaisia ja yksilöllisyys tulee ainoastaan esiin ohjelman id-tunnuksesta mikä jokaisella autolla on omansa. Eli samanlaisiin autoihin laitetaan ikäänkuin samoilla arvoilla oleva softa, mutta auton omalla id:llä. Se että auto ohjelmoidaan yksilöllisesti on harhaanjohtavaa, koska toisessa autossa saattaa olla heikompi maf kuin toisessa ja samat tehot pitää saada, jolloin mennään metsää. Kun kyseisestä autosta korjataan se maf niin arvot on perseellään, koska ohjelma on tehty yksilöllisesti juuri sen hetkiseen tilanteeseen eli rikkinäiseen maffiin. Jos otetaan kaksi täysin uutta autoa ja niihin laitetaan täysin samoilla arvoilla oleva softa niin penkissä eroa on maksimissaan 2hv ja 5Nm. Auton siis pitää olla täysin kunnossa kun sitä softataan, ei sitä ole järkeä softata rikkinäisillä osilla, koska korjauksen jälkeen se ei toimi enää oikein!
Tuosta, että autot ovat samanlaisia olen hieman eri mieltä. Lähemmäs kymmenen enemmän ja vähemmän viritettyä ( en siis tarkoita, että auto on heti viritetty kun ohjelmaa muokataan) autoa omistaneena / rakentaneena / useiden muidenkin säätösessioita seuranneena olen sitä mieltä, että autot eivät todellakaan ole identtisiä, vaikka tehtäisiiin pelkkää softausta. Tai no, riippuu minkälaista softaa sinne ollaan laittamassa. Joku perus varmanpäälle tehty perusohjelma toimii varmaan useimmissa autoissa, mutta jos tehdään softa johonkin esim. bensaturboon viimeisen päälle ja maksimi teholle ja väännölle ja nakutusrajaa hipoen, niin en sitä samaa toiseen autoon laittaisi.. Melkoinen riski on tulevalle moottori rempalle.
Ja erot korostuu kokoajan, mitä enemmän autoon vaihdetaan osaa, putkistoa, cooleria, turboa, suutinta, maffia ( 2 viimeistä vaatii jo tottakai custom-softan).
Tuo on ihan totta, ettei rikkinäistä autoa kannata lähteä virittämään vaan ekana perusasiat kuntoon.
Tästä hyvänä esimerkkinä Volvo merkki ammattilaisen s60 volgan softaus: Auto ei ollut oirehtinut millään muotoa / tehnyt minkäänlaista vikakoodia ym. vakiona, mutta kun autoon alkoi softaaja hieromaan ohjelmaa penkissä oli lähes mahdotonta nostaa ahtopainetta ilman nakutusta. Laina maffi kiinni ja softan sai tehtyä ja auton ajettua kotiin metsästämään uutta maffia.
Kiitos ja anteeksi, tarkoitus ei ollut käydä "tietämään" ammattilaisille, mutta kerroinpa vaan oman mielipiteeni.