Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B230FT 240 -91,"harrastekantti" - Myynnissä -

  • 170 Vastauksia
  • 42120 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
B230FT 240 -91,"harrastekantti" - Myynnissä -
« : 09.07.2017, 12:40:48 »
Terve vaan kaikille. Uutena foorumilla ja vasta volvojen maailmaan astuneena ajattelin jonkin asteisen showroom topikin laittaa pystyyn. Jotain on autolle tapahtunut jo tässä vaiheessa, joten vielä jaksaa aloituspostauksen tehdä.

Aloituspostaus on pitkä ja sisältää jonkin verran kuvia. Varoituksen sanana.

Tarina lähtee siitä, kun emännän työkaveri ajoi Volvonsa liikennemerkkiin talvella 2016, jolloin autosta meni etulokasuoja ja konepelti rikki. Tällöin ilmaisin jo mielenkiintoni, että voisin auton ostaa pois halvalla. Tällöin hän ei autoa myynyt, vaan halusi pitää sen itsellään ja heitinkin hiukan vitsillä se ostoehdotuksen.

Miksikö halusin auton ostaa? Auto oli ollut samassa perheessä uudesta saakka, aikanaan perheen isä ostanut auton itselleen. Autoa on uudesta saakka pidetty kuin kukkaa kämmenellä, poislukien viimeiset 4vuotta. Viimeisen 4vuotta auto on ollut "pojalla", jo aikamiehellä, käytännössä isänsä pitänyt autosta huolta, vaikka ollut pojalla käytössä. Uudesta saakka, auto on joka vuosi ruostesuojattu, milläs muullakaan kuin massalla ja autoa on huollettu ja pesty säännöllisesti. Sen kyllä huomaa.

Sen enempää miettimättä kerta ostotarjous ei mennyt läpi, jatkoin elämääni kunnes huomasin taas auton olleen ajossa, joskin erivärisillä pelleillä. Tuolloin elettiin lopputalvea 2017.

Yhtenä perjantaina, juurikin lopputalvesta 2017 kalahti emännän puhelimeen viesti, jossa oli kysymys "Onkohan volvolle vielä ostaja tiedossa?" Tällä tarkoitti minua. Hämmästyin suuresti. Myyjä oli nimittäin sanonut monta kertaa että hän ei autoa myy.

Tuosta viestistä alkoi kiivas keskustelu auton varusteista ja hinnasta. Hinta oli jo sellainen että se herätti mielenkiinnon. Viikko mentiin eteenpäin ja lähdettiin autoa katsomaan. Iloiseksi yllätykseksi, auto oli hämmästyttävän hyvä kuntoinen, niin pohjalta kuin varusteiltaankin. Ainoana miinuksena oli keulan erivärisyys sekä kuskin oven lommo, ruoste samassa ovessa, sekä kuskin puolen pehmeä palkki.

Otetaan tähän väliin muutama kuva oston jälkeen, niin saa osviittaa millainen auto on ollut.



Kuten kuvista näkee, on auto melko hyvässä kunnossa ollut. Konehuonetta ei ole varmaan koskaan pesty. Erityisenä yllätyksenä tuli sisustan kunto, joka on aivan täydellisessä kunnossa. Penkkien päällä on ollut uudesta saakka volvon omat istuinsuojat, jotka olin jo noihin kuviin ottanut pois. Autossa on täydellinen huoltokirja ja aina käytetty merkkiliikkeessä huollossa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.


Varusteet/speksit tässä on:
B200F(ajettu 367tkm ostohetkellä)
m47
G80(?)
Vakkari(toimii)
Keskuslukko

Vikoina/ominaisuuksina oli tiedossa seuraavia, joista "poika" sanoi suoraan jo koeajolla:
Koppiin tulee pelkkää kuumaa->lämmityslaitteen hana auki
Keskuslukko ei toimi,
Radio toimii, mutta vain pelkääjän kaiuttimella
Alusta kolisee
Järkyttävät tummennukset
Takakaaren massaukset..
Kukka- ja sheriffitarrat ovissa <3

Eli, kuulemma yksi kerta massauksen yhteydessä, oli vanha isäntä ajatellut suojata myös ulkopellitkin takaa.. Alta kuvasarja lähtökohdasta ja jälkeenpäin kuva tinnerihinkkausten jälkeen. Tarkoitus auto myllyttää jossain vaiheessa, joten jätin nuo pinnat ilman vahaa.



Auto tosiaan oli monivärinen kun tuli minulle. Ei se kauaa ollut minulla monivärinen, ehkä olis kannattanu jättää sillälailla kuitenkin.. Kuitenkin, homma on tehty ja lopputulos on vähintäänkin kamala. Kuvat antaa anteeksi. Maalasin siis konepellin ja etuloksun telalla. Hetken typerä päähän pisto. Noh, onneksi kaveri maalaa osat kunnolla ruiskulla, kun kiikutan ne sille. Tarkoitushan oli maalata telalla nuo reilulla maalilla ja oikoo vesihiomalla. Etuloksu meni aivan päin persettä ja se on "melko" järkyttävä, liikaa ohennetta ja valu aivan törkysesti.



Eli maalasin nuo tosiaan telalla, ja tuossa on yks välivaihe kuva noista. Sen verran taustaa itestä, että noita maalipinnan kiiillotuksia(sekä pieniä vesihiontoja) tulee harrastuksena aina aika ajoin tehtyä. Maalauksia ei mahottomasti, jonka näkee kuvista. Ei kai tää harrastaminen niin vakavaa oo.. :D
Noiden kuvien jälkeen on oikastu  pintoja seuraavasti:
Kuivana, p180->p240->p320
Vesissä, p600->p800->p1200->1500->2000

Myllytys:
Chemical Guys Hex Oranssi + Scholl S3+ Gold
Chemical Guys Hex Musta + Scholl A15

Tarkoitus oli siis vaan päästä pahimmista heitoista eroon ja pinnat saada jollain tavalla ees suoraks.

Matattuna.


Jostain kohtaa välivaiheesta kuvaa. Muistaaksein tän kuvan jälkeen ajoin vielä muutamaan otteeseen karkeella yli ja sit muutamaan otteeseen hienolla.


"Valmiista" maalauksesta saa paremmin käsitystä ketjussa kohta tulevissa kuvissa.

Eihän sitä malttanut olla vahaamatta ennen myllytystä. Peltipinnoille Collinite915, lasipinnoille Gtehniq G5 ja muoviosille Valetpro kumi- ja muovihoitoaine. Vieressä myös toinen tähän talouteen kuuluva kapistus, josta tällä foorumilla ei ihan mahottomasti kannata varmaan jupista.


Video pintojen toimivuudesta, kliks->
http://i1.aijaa.com/b/00283/14391254.mp4

Jo koeajolla, huomasin että lattia/palkki kuskinpuolella oli melko pehmeä ja tämän otin seuraavaksi työn alle. Hetken tarkastelun jälkeen löytykin sieltä pieni reikä. Ei muutakuin soittoa vanhaan työpaikkaan ja muutama pellin pala tilaukseen. Rasiaterää mulla ei ollut, joten tein reiän palkin tulpalle poraamalla reikiä vieri viereen.
 


Lattia oli teipattuna siksi, koska ajelin nosturille n. 100km päähän hitsailemaan. Hitsaukset meni ok. Melko rumaa saumaa, mutta kyllä paikat ainakin paikallaan kestää. Kuvissa pohjamaalattuna, nuo kun kuivi niin levittelin massat ja kotesuoja-aineet koteloihin. Hitsauksien jälkeen hain kehujen kanssa vuoden leimaa tähän. :)

Olikohan lie vahauksen yhteydessä kun lakkasin takavalot uudelleen. Vähän piristyi. Pitäs vissiin uudet ostaa kerta nuo ovat halki. Tämän kuvan jälkeen korjasin keskuslukon(kontin lukko aiheutti hiukan päänvaivaa), sekä poistin takalasin pyyhkijän.



Konehuoneen pesuakin on aloiteltu, meinaa vaan olla työmaa. Saa laimentamattomalla Pinelinella sutia jonkun aikaa että lähtee paskat kävelemään. Vasta osa pesty konehuoneesta niin siitä en edes kuvaa viihti vielä laittaa. Samalla kun konehuonetta pesin niin selvittelin kolinoiden syytä ja ne löytyikin, toinen tuli vaihelaatikon päässä olevasta rautamötikästä johon tulee kytkinvaijeri kiinni. Se pirun mötikkä oli vaan kääntynyt 360astetta ja kolis runkoon. Toinen kolina löyty siitä putkesta, mikä ottaa raitista ilmaa keulalta pakosarjalla, tämä kolisi runkoa vasten ja piti erittäin epämiellyttävää ääntä.

Sitten hypätäänkin tähän päivään ja alustamuutoksiin. "Miksi sä pilaat ton." Jep, pilaan.

Eli, kun auto saatiin muistuttamaan ees hyväkuntoista kapistusta, ruvettiin pelastamaan sitä museoinnilta. Ensin vaihtu etuiskarit(patruunat), joista sorvattu 4cm pois. Samalla lähti kaks kierrosta jousista pois.
Sitten ostettiin vanteet. Täällä foorumilla nämäkin on "synnytetty".
Sitten katkottiin takaa jouset, puoltoista kiekkaa pois. Poisteltiin takasisäloksut, ja rälläköin takakaarien pokkaukset miltei kokonaan pois.
Sit jotain pikkukikkailua tullu tehtyä kanssa, perään ja moottoriin uudet öljyt, lämppärin pistoke keulilta piiloon, sukset katolle jne. Muutama erittäin huono kuva nyt tästä luukista. Muutama otettu järkkärillä, mutta aivan paskoilla säädöillä.



Nyt alkaa jo kovasti muistuttaa sellaista autoa jota vähän kaavailinkin tästä. Oli vanhan omistajan, kyseisen "pojan" ilme näkemisen arvoinen kun tässä taannoin näki auton. Vastoin kaikkia ennakkoluuloja, tykkäs sekin.

Tällä hetkellä auto makaa rengasrikkoisena autopaikalla, toivottavasti saa alkuviikosta takas ajoon.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2021, 13:10:20 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91, B200F + m47, "harrastekantti"
« Vastaus #1 : 22.07.2017, 13:39:47 »
Konehuoneen pesua tuli aloiteltua, melkein raakalla pinelinellä ja kintaalla nysväten. Ei oo ikinä vissiin pesty ja sen on näkönenkin..




Valmis tuo ei missään nimessä ole. Pelkääjän puolta siis hieroin jonkun tovin ja tuollaseks jäi tällä erää. Meni jo niin kauan aikaa tuohon iskaritornin pesuun että jätin toisen puolen toiselle päivälle. Sit pitäis vielä tulipelti saada puhtaaks. Jepjep..


Kuskin puoli.

Lämpö ongelmat meinas riivata josta johtuen ei hirmu pitkää matkaa sataa voinu ajaa kun lämmöt alko nousemaan. Liekkö vikana orkkis visko, tukkeutunut syyläri tms. Ensiapuna virittelin keulille bilteman 14" flektin. Tällä hetkellä toimii ihan napilla, mittariston viereen laitoin pienen indikaattori valon. Flektin ollessa päällä, ledikin palaa. Sinne jäi lämpö ongelmat tältä erää.





Keinuvivun flektille laitoin mahdollisimman huomaamattomaan paikkaan ja paikka sille löyty kuskin jalkatilasta.


Ledin laitoin väliaikaisesti tuonne muovien alle piiloon, en vielä ruvennut turhia reikiä porailemaan tuolle. Laitan sen sitten ehkä kiinteästi todennäköisesti tuohon lämpöpaneelin ylläolevaan nappirivistöön(tupakin sytkän viereen ehkä), kun olen ostanut uuden peitelätkän siihen.


Muuta juuri ei ole tapahtunut, keikkahommissa jouduin volvolla käymään ja majotus oli melko lailla keskellä mettää, mutta hyvin sinne pääsi.


Viime päivityksestä on snowcapit laitettu sekä puuttuva lista pelkääjän puolelle puskurin päälle.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 -91, B200F + m47, "harrastekantti"
« Vastaus #2 : 22.07.2017, 13:51:53 »
Oon aika varma että näin tämän Jämsässä reilu viikko sitten? En tosin kerennyt ihastella kun ohi ajaessa :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91, B200F + m47, "harrastekantti"
« Vastaus #3 : 22.07.2017, 14:33:54 »
Jep, kyllä voi olla mahdollista. Volvo oli parkissa 13.7. koko päivän Hotelli Jämsän edustalla. :)
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91, B200F + m47, "harrastekantti"
« Vastaus #4 : 04.02.2018, 09:56:54 »
Oisko se aika tätäkin nostella. Ja taas totuttuun tapaan, kuvia postauksessa paljon.

Auto ja harrastaminen ei ole jäänyt tuosta viime päivityksestä, meinannu olla niin kiireinen kesä, syksy ja talvi ettei ole jaksannut uhrata ajatusta foorumille kirjoittamiselle.

Kesä mentiin oikeastaan tällä setupilla.




Kesällä kiireitä aiheutti uusi työ, AMK:sta valmistuminen ja etenkin opinnäytetyö. Loppukesää kohden varmistu, että työt jatkuvat samassa paikassa, joten alko oman kämpän ettiminen ja kaupat tehtiin muutaman viikon katselun jälkeen. "Haaviin" tarttui omakotitalo Jyväskylän seudulta, 120m2 asuinpinta-alaa ja noin 35-40m2 lämmin autotalli. Muutto tehtiin ja oli aika jättää volvo seisontaan.

Ennen volvon rassausta maalasin autotallin vielä kertaalleen vaalealla puolihimmeällä maalilla, jotta sai hiukan enempi valoisuutta talliin.

Oikeastaan heti tallin maalausprojektin jälkeen otin asiakseni maalata etulokasuojan ja oven uudelleen. Loppukesästä olin jo ostanu takaovet, kuskin oven, etuloksun ja konepellin samassa sävyssä. Etuovi osoittautui hiukan huonommaksi, kuin alunperin olin kuvitellut.


Lakki kouraan ja rälläkkä käteen. Kulma ovesta pois ja uutta peltiä tilalle, ohessa hahmottelu kuva. En oo aivan satavarma, tuossa kuvassa taitaa olla mallikappale, jonka sitten siirsin suoremmalla pellille, jonka hitsasin oveen. Kuvien otosta niin kauan, jotta muistikin hämärtyy.


Sitten kun olin mielestäni tarpeeks hyvät pohjat saanut aikaseks, oli tarkoitus nämä suihkia väriin. Etuloksussa ei ollut juurikaan mitään muuta tekemistä, kuin vilkun kohta, jossa oli hiukan alkavaa ruostetta. Jännitti hiukan maalata näin suuria pintoja ruiskulla, kerta oma kokemus ruiskumaalaamisesta on siinä, kun yhden vanhan auton vanteita sain maalata takapuolelta edellisellä paikkakunnalla missä asustelin ja vieläpä kaverin ruiskulla. Terkut ja kiitokset vielä sinnepäin. Enempää jaarittelematta, pinnat onnistu ihan ok. Aplaria tuli, mutta siitä selvitään. Pohjat näissä onnistu.


Annoin osien kuivaa rauhassa ja rupesin pikkuhiljaa autoa niputtamaan. Ohessa muutama kuva, kun käytin autoa ulkona vähän venyttelyllä "uusilla" osilla.




Tarkoitus oli talven rakentelukauden aikana keksiä jotain omaa, ehkä hieman tehoa ja jonkin verran madaltamista. Tällä hetkellä tilanne on se, että jotain "erikoista" on keksitty, tehoa ei ole tippaakaan pudonnut konehuoneeseen sattuneista syistä. En minä tiijä kuinka erikoista on keksitty ens kesälle, mutta alla muutama kuva.




Alle löytyi siis kolmiosaiset Hinodex Stern Face Beast 2 vanteet, näillä strategiset mitat 17x8,5 ja et 38, jos ne jotakuta kiinnostaa. Kyseessä olivat aivan täysin projektivanteet, muuten en olisikaan näitä ostanut, mutta sattuipa tulemaan veronpalautusviikolla myyntiin.. Näistähän oli tiedossa, että ovat väärällä jaolla, vaativat hirmuset spacerit ja ovat rumat. Mutta halusin ostaa nämä ja vääntää väkisin volvon alle.

Sittenhän se alkoi mahdoton kunnostaminen näille. Hiomista, nitromorssia, hiomista, nitromorssia ja kaikkee muuta mukavaa. Vähän jännitti aloittaa maalaamaan ruiskulla näitä, mutta hyvin selvisin, huomattavasti kivempi pinta tuli kuin ovesta ja loksusta. Pinta, saatika pohjat eivät ole missään nimessä täydelliset, iski laiskuus ja halusin vaan värit pintaan. Takakannuihin tuli RAL9005 sävy (perusmusta) ja naamoihin RAL9006(vannehopea). Nuo olemattomat lipat ovat vielä vaiheessa, vielä vaativat viimeistely kiilloituksen. Kun nämä sain kasattua, kietaistiin päälle 205/40 renkaat niskaan. Tähän väliin muutamat kuvat näistä.






Vähänhän ne muuttu hirveän työn jälkeen. Toki olishan nämäkin voinut lähettää jonnekkin kunnostukseen, mutta luonto ei antanut periksi.

Toki, olin käyttänyt näitä alla jo ennen maalausta ja kunnostusta. Kun vanteet renkaineen oli läjässä, pystyi oikeasti toden teolla sovittamaan näitä alle. Tilanne on se, että ensi viikon aikana tulee spacerit ja sitten pääsee laskee auton omalle painolleen uusille vanteille. Taikka ei välttämättä vielä ensi viikolla, sillä auto on tallissa jakopää levällään ja odottaa jakopään osia, sekä lämppärin venttiiliä. Jahka ne ovat kunnossa, saa auton laskee oman painon varaan. Tähän ne sovituskuvat. Kuvissa osviittaa ajokorkeudesta ensi kesälle, vielä tulee olemaan matalampi kuin kuvissa. Kuviin pyritty asetella vanteet niille sijoille, mihin ne spacereilla istuu.




Viime kesänä ärsytystä aiheutti taka-akseli. Se kun tuppaa siirtymään liikaa taakse kun lähtee madallustouhuihin. Tähän tehtiin perus kikka, eli säädettävät tukivarret ja säädettävä panhardi. Kuva tekovaiheesta, valmiit jo auton alla, joten niistä ei ole sen enempää kuvia. Säädöt M24 kierretangosta (mahtuu tukivarren sisälle justii)(kuvissa vielä M24 pultit, mutta ne siis vaihdettiin pitkiin pätkiin kierretankoa) ja M24 jatkomuttereista.


Eli säätöä tulee siten, että maksimissaan vartta voidaan lyhentää 20mm. Panhardia voidaan lyhentää tarvittaessa 30mm. Tällä hetkellä pikkuvarsia on lyhennetty 10mm. Säädettävät pikkuvarret eivät riittäneet säädettävien osien osalta ja tällä hetkellä takaa löytyy korkeussäätökin. Korkeussäätö toteutettua eibachin jostain mistä lie sarjasta olleilla korkeudensäätö palikoilla jotka kruunattu Audi A6 4f:n etujousilla. Korkeus saatiin näillä varsin kivaksi. Ohessa nyt joku kuva säädöistä. Melko huonosti saa käsitystä akselin siirrosta. Vielä on varaa säätää, säädellään sitten kohdalleen kun on vanteet alla.


Ennen.


Jälkeen.

Oikeastaan parhaan kuvan saa toteutuneista säädöistä sitten, kun vanteet ovat alla ja säädöt kohdallaan.

Niin, ja onhan mulla tähän tupakkimuovitkin, mutta en oikein tiedä, sopiiko ne tähän kuitenkaan..


Hirmusen pitkä päivitys tuli taas, toivottavasti jaksoit lukea kokonaan.

Saa kommentoida jos haluttaa kommentoida.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa Madenko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti", kolmiosasta ja muuta mukavaa
« Vastaus #5 : 04.02.2018, 15:07:27 »
Näyttää asialliselta O0
Paljonkos tuo on nyt pudonnut lähtökohdista keulilta ja perältä?
Siellä missä savu nousee, mies oppii.
-97 940 B230FK https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95149.0

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 240 -91,"harrastekantti", kolmiosasta ja muuta mukavaa
« Vastaus #6 : 04.02.2018, 16:09:36 »
Tyylikäs pitkäkatto  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti", kolmiosasta ja muuta mukavaa
« Vastaus #7 : 04.02.2018, 18:34:09 »
Kiitokset kommenteista! :) Alkaa se pikkuhiljaa miellyttämään myös omaa silmää.

Täyty oikein metästää kaari mittoja ja löysinkin ne eestä. Orkkis oli edessä 39.5cm ja kesän lopulla se oli 30cm. Nyt mennään reilusti alle 30cm uusilla vanteilla. Takaa muistaakseni viime kesänä pudotusta tuli 5cm, siitä ei valitettavasti oo tarkkoja mittoja tallessa. :( Kaari mitta tulee myös takana olemaan hiukan pienempi kuin viime kesänä.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 -91,"harrastekantti", kolmiosasta ja muuta mukavaa
« Vastaus #8 : 04.02.2018, 20:00:28 »
Onko takatukivarret jotenkin säädettävissä, vai tuotko pyörää keskemmälle pyöräholvia ihan kallistamalla akselia eteenpäin? Kardaanin kulmien takia se akselin asento pitäs pysyä vakiona, muuten on aika kova riski lhytikäsille nivelille ja kohtalaiselle tärinälle.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti", kolmiosasta ja muuta mukavaa
« Vastaus #9 : 04.02.2018, 20:22:49 »
Tällä hetkellä ei ole vielä alemmat varret säädettävät, saatika että niitä olis lyhennetty. Tiedossa on, että jos ne noin jättää, on osat kovilla. Tällä hetkellä on siis perä pelkästään kallistettu ja perän murtokulma on mitä on. Tarkoitus on kahella jostain uudet varret ja tehdä niihin säätö tai lyhennys.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti", kolmiosasta ja muuta mukavaa
« Vastaus #10 : 03.03.2018, 08:42:37 »
Huomenta vaan kaikille.

Huomasin sellaisen jutun tässä postauksessa, että jos luet puhelimella, niin käännä puhelin vaakaan, näkyy koko teksti ja pikkukuvat. En tiedä miksi näin, mutta edellä mainitulla tavalla näkyy koko postaus.

Auto saatu läjään, jakopäätä ja lämppärin venttiiliä myöden. Nyt vihdoin oman painonsa varassa ja pysty käyttää ulkona.






Meinas aiheuttaa päänvaivaa kahden vanteen ilmojen pitämättömyys, vuosi kannujen välistä. Nyt asia korjattu, käytin rengasliikkeessä mokomat, tiivistelin uudelleen ja nyt tuntus pitävän. Kuvien jälkeen säädin akselia hiukan normaalimpaan suuntaan, eli taaksepäin ja panhardiin tein hienosäädön. PS. vanteet ovat myynnissäkin https://www.nettivaraosa.com/vanteet/2553894

Vielä erityismaininta ja kiitokset limppujen sorvaajalle! Koville meinas ottaa vanteiden istuttaminen autoon.

Seuraavana hommana tuli alotettua kiillotusta, tarkotus ajaa auto läpi tässä lopputalven aikana. Varmaankin suurin osa tulee vedettynä 2 steppinä ja osa sitten 3 steppinä vesihionnan kera. Konepeltihän tuli purkuautosta, ja ko. auto oli ollut pellistä päätellen melko huonolla pidolla.. Enpä vaan huomannut ennen oven ja loksun maalausta, että konepellissä on pari lommoa. No, näitä tulee kahtomaan kaveri, joka on autokorinkorjaaja ja menestynytkin siinä touhussa.


Kertaalleen ajettu rotskulla CG oranssilla Hexillä ja s3+ goldilla. Testialue.


Parit vedot lisää sama kombo koko alalle.


Ja sama homma jatkuu.


Kyllä se konepelti piristy jonkin verran. Ko. kuvassa on vielä viimeistely ajot tekemättä, koska kuitenkin tulee vielä tallissa naarmuja ennen kun alottaa varsinaisen urakan. Tämä vaan pitäs keretä tekemään alta pois. Kaverilta on tulossa taas köykänen projekti kiillotukseen, musta a4 b8, farkku. Pitäs sekin ajaa 2-steppinä..

Kun tiivistelin yks ilta noita vanteita uudelleen niin ajattelin näppästä konehuoneeseen GT-tuet. Ihan sairaan helppo homma. Matskuina 16mm akseli ja 2mm lattarauta. Alkaahan tämä jo olemaan niin topakka keulasta, että tarve noille on aika pieni. Pintakäsittelynä noille tuli vedettyä vanha kunnon maston 121.



Seuraavana olis varmaan työlistalla tosiaan se kiillotus ja konetta vois nostaa "muutaman" sentin. Sit tarvis alkaa miettimään eteen jo coileja, mutta niillä nyt ei varsinainen kiirus vielä ole. Melkein kun tekis ite, tai joku möis valmiin paketin?

Siinä kun oon tuhrannu tuolla auton alla, niin löysin vielä perästä alkuperäisen tunnistetarrankin. Melko paljon oli massaa läträtty päälle. :D


Mikäli vanteet menee kaupaksi, alle katellaan jotain uutta kivaa tai mennään ensi kesä levipelleillä. PS. uudet kilvet ovat jo hyllyssä ja odottavat paikalle laittoa.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2018, 09:56:58 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Terve taas.

Viime päivityksestä onkin kulunut jo puolitoista vuotta ja jotain sillä aikaa on tapahtunutkin. Talo ostettu (mulla on vihdoin oma lämmin talli <3 , lämmintä tilaa n.30 neliöö joka jaettuna osittain), taloa remontoitu, ulkovarasto rakennettu, käyttiksiä vaihdeltu, sivuvaunumoottoripyörä ostettu, yks auto ajettu lunariin (vastaantulevasta autosta rengas irti @ 80km/h -> hätäjarrutus ja perässä ajaja konttiin ilman jarrutusta) ja pihaa muokkailtu talolla.

Ehkä suurimpana muutoksena on perheenlisäys ja pikkumiehen syntymä helmikuussa 2019.

Ensimmäisenä asiana: kolmiosaset kävi alla ja totesin että turhaa työtä ja vanteet kiertoon. Eivät omasta mielestä sopineetkaan alle kun näki auton luonnossa.




Eli asiaan. Talvella 2018 tein Volvoon etupäähän coilit Lautamäen osista. Eli peruskierreholkit ja jousiksi 8" 450 paunaset. Oli ihan jo aikakin tehdä jotain tuolle etupäälle, sillä se makaili jo hyvinkin pitkälti pohjaanlyöntikumien varassa. Olihan vanhalla Dewaltin alustalla säädettävä, sillä kun lyhensi pohjaanlyöntikumeja, auto madaltui sen verran mitä kumeja lyhensi. :D Takana on tällä hetkellä setuppina Audi A6 4f etujouset laikattuna ja varustettuna Eibachin korkeussäädöillä. Takana Opel Astra G farkun iskarit. Tällä hetkellä maavara on noin 4cm ja vielä on laskuvaroja mallia riittävästi. Ajettavuus on hämmästyttävän miellyttävä vaikka maavaraa on vähän. Perälle vois tehdä jotain vielä, meinaa pompottaa hiukan ärsyttävästi. Vanteet on samat kuin aiemminkin ja ne kaipaisi jo kohta huolenpitoa.

Kuva miltei valmiista coili - paketista. Ja ei, yläpäähän ei jäänyt tuota kiekkoa, nostin vielä tuota holkkia tuuman ylöspäin, jotta sain paremmin asettumaan yläpään.




Saman talven aikana tuli ajettua vaihteeksi auto myllyllä yli ja taas maalipinta sai elvytystä. Tuossa vaiheessa en tehnyt juurikaan mitään muoviosille, mutta niihinkin oli myrkyt valmiina.




Tuostapa sitten seuraavaksi taisi olla muoviosien pinnoitus.




Kyseinen myrkky on kyllä erittäin hyvää, ko. tuote on näyttänyt "kyntensä" jo aiemmissa fiksauksissa. Mutta aina jaksaa yllättää kuinka muoviosat piristyvät.

Kuvia on tullut otettua puolentoista vuoden aikana melko paljon ja ohessa kuvia sekalaisessa järjestyksessä.



Harvoin olen volvoa talvella käyttänyt, mutta viime talvena kun vaimo oli viimeisillään raskaana, oli "pakko" ottaa auto käyttöön muutamaksi viikoksi. Samoin Volvo oli käytössä pienen tovin kun tapahtui alussa mainitsemani kolaritilanne.

Ja sitten. Kerta mainitsin, ohessa nykyinen käyttis ja sivuvaunurottelosta kuvia. Näkeepä tuossa tallistakin olevan kuva. Moottorikoukku olisi jo katossa valmiina...





Auto on siis A4 2.0tdiq -10 ja pyörä on Dnepr Mt-9 -6x (?).

Tässä on kärsitty hirveästä jenkkikuumeesta koko kesä ja vielä on Volvo tallella. Muksun nukkumattomuus on laskenut harrastamisen melkein nollaan. Koko kesä on ajettu kaikilla vehkeillä ilman sen suurempia ongelmia. Volvo ei vain herätä minkäänlaista harrastamishalua enään ja se onkin lähtölistalla ensimmäisenä, jos harrasteet vaihtuu. Neppari (sivuvaunu siis) tuli appiukolta ilmaisiksi, ollut hänellä ladossa miltei 20 vuotta ja ikuisuusprojektina, joten se on siksi tunnearvoltaan tärkeämpi kuin Volvo. "Kunnostin" sen ja kilvitin sen 2018 kesällä. Nyt on miltei koko kesä 2019 ajettu soolona, kesä 2018 mentiin vaunu kiinni. Hieno laite ja älyttömän yksinkertainen harrastepeli.  :D

Enemmän olen sosiaalisen median puolelle päivitellyt kuulumisia ja saapi siellä ottaa seurantaankin jos siltä tuntuu. IG:stä löytyy: _tatttuu_ ja häästäkillä #ajaohiolenhidas

Siinäpä tällä erää kuulumisia. Saapa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan Volvolle. Meneekö myyntiin vai jatkojalostukseen? Siinäpä vasta kysymys.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" tarina jatkuu -> B230FK
« Vastaus #12 : 01.11.2019, 11:32:54 »
Moro taas,

Jep, eli motivaatiota haettu ja uusi tekniikka ostettu volvoon. Ennen sitä kävin auton muutoskatsastamassa ei-vähäpäästöiseksi, sillä katalysaattori oli lopun edellä. En edes tiennyt, että se oli mahdollista tähän malliin, mutta niin se oli uskottava kun katsuri löi alla olevan paperin kouraan.



Kun auto oli muutoskatsastettu, alkoi tekniikan etsintä (ja niin, muutoskatsastin tämän nyt jo ei-vähäpäästöiseksi kun 1.1.2020 enään se ei ole mahdollista). PITKÄN kuumeisen etsinnän jälkeen, etsintä tuotti tuloksen ja tein kaupat täältä foorumin kautta B230FK tekniikasta + apulaitteista. Nimimerkkiä en tässä mainitse, kun en huomannut kysyä, saapiko mainita foorumilta keneltä tekniikka tuli.  :) Ilmoittautukoon mikäli tahtoo. Kaupat sujui mukavasti kun saatiin vain aikataulut täsmäämään.  8)

Moottoriksi tulee siis vakio B230FK jolla ajettu 312tkm. Kaikkine apulaitteineen tuli tuo ostettua. Bokseihin luonnollisesti miedot lastut. Lastuttaa on "pakko" kun LH -977 on ajonestollisen boksi. EZK:ksi tulee tähän -207 "thö guldbox". Muuten varmaan pysyy tosiaan vakiona, jottei budjetti karkaa aivan totaalisesti lapasesta.  ::)

Tarkoitus olisi perushuollot tehdä tuolle, nostaa vanha moottori pois ja uusi tilalle.

Pari tuntia kerkesin eilen vanhaa tekniikkaa purkamaan pois ja se alkaisi jo kohta olemaan nostoa pois vailla. Varmaan tallin kattokoukulla kokeilen aluksi nostaa tuota pois ja jos ei onnistu, otan moottorinnostimen kaverilta lainaan.






Semmoisia kuulumisia tänne.

Saapi antaa neuvoja tai kuumia vinkkejä moottorin vaihtoon.  8)
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Paljos makso toi ei vähäpäästöseks muutoskatastus? Ittee kiinnostas kanssa tehä sama operatio omalle b200f -89 740, liekkö sitten mahollista noille vai miten toi muutoskatastus operaatio menee oikein? :idiot2:
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Mulla makso 50€ muutoskatsastus.

Meni ihan perusmuutoskatsastusmaksulla täällä päässä.  :) Kannattaa soittaa paikalliselle katsastuskonttorille ja kysyä onnistuuko siellä tuo. Pitäisi onnistua. Sitten vain katti pois putkesta ja konttorille. Multa mittasivat desibelit, ottivat päästöt ja leima paperiin.

Muistaakseni onnistuu katsastaminen ei-vähäpäästöiseksi 88-92 vuosimallisissa, jossain lakipykälässä oli tarkemmat ehdot tuolle.

 1.1.2020 alkaen ei taida olla enään mahdollista muutoskatsastaminen vähäpäästöisestä ei-vähäpäästöiseksi. Ainakin täällä päässä konttorilla näin mulle sanottiin.  ::)
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

 

Kulkukoira  Proturbo