Ateho  Elekma

VEA Diesel tekniikan lastutus?

  • 110 Vastauksia
  • 46062 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2118
  • Tampere - Pori
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #60 : 15.04.2021, 23:56:32 »
Useampi ohjelmaa tarjoava lupaa D2 versiosta ~200 hv lukemia. Ilmeisesti tässä versiossa koneen turboahdin (Garrett GT1244SZ) on mitoitettu noin 130 hv teholle. Onko kenelläkään kokemuksia ohjelmoidun moottorin turbon kestosta (tai koneen ylipäänsä) pidemmältä ajalta tai suuremmilta ajokilometreiltä?

D3 150hv on identtinen tekniikka kuin D2. Monta taksia olen tehnyt ja yli 300tkm tiedän ainakin kymmenkunta kun on ajanut ohjelmoinnin 210hv ja 420Nm jälkeen ongelmitta. Osaan tietty on vaihdettu moottori tätä ennen ja uudella moottorilla tulleet ehkäisemään uutta vauriota. Eli toisien sanoen kestää kyllä aivan normaalisti turbo.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa VelvetTune

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #61 : 16.04.2021, 07:02:42 »
D3 150hv on identtinen tekniikka kuin D2. Monta taksia olen tehnyt ja yli 300tkm tiedän ainakin kymmenkunta kun on ajanut ohjelmoinnin 210hv ja 420Nm jälkeen ongelmitta. Osaan tietty on vaihdettu moottori tätä ennen ja uudella moottorilla tulleet ehkäisemään uutta vauriota. Eli toisien sanoen kestää kyllä aivan normaalisti turbo.

Monessa paikassa ollut, että olisi sama tekniikka, mutta ainakin Wikin mukaan eri ahtimet. Myös tällä palstalla juttua asiasta: https://www.volvov40club.com/threads/chiptuning-a-120hp-d2.24049

Poissa kissamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #62 : 27.08.2021, 18:18:08 »
Itseä alkanut myös kiinnostamaan tuo optimointi. D4 VEA 181hv tuolla 8- lovisella automaatilla kyseessä. Onko kellään nyt kokemuksia vaihteiston kestävyydestä? Se tässä eniten itseä mietityttää.

Tällä kombolla löytyisi myös V70 ja optimointi kiinnostaisi menettämättä kuitenkaan taloudellisuutta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2118
  • Tampere - Pori
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #63 : 27.08.2021, 20:27:45 »
Tällä kombolla löytyisi myös V70 ja optimointi kiinnostaisi menettämättä kuitenkaan taloudellisuutta.

Ei mitään ongelmaa. Moottorista ei saa niin paljon ulos, että vaihteisto menisi polvilleen. Kulustus laskee ihan varmana ja EGR pitää ottaa pois käytöstä niin autoa vielä pitkäksi ajaksi.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa kissamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #64 : 27.08.2021, 20:36:33 »
Ei mitään ongelmaa. Moottorista ei saa niin paljon ulos, että vaihteisto menisi polvilleen. Kulustus laskee ihan varmana ja EGR pitää ottaa pois käytöstä niin autoa vielä pitkäksi ajaksi.

Mitään asiasta tietävänä niin miksi tuo EGR pitää ottaa pois käytöstä? Ymmärtääkseni se toimii tapauksessani ihan hyvin koska ajan käytännössä vain yli 50km matkoja.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2118
  • Tampere - Pori
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #65 : 28.08.2021, 01:16:23 »
Mitään asiasta tietävänä niin miksi tuo EGR pitää ottaa pois käytöstä? Ymmärtääkseni se toimii tapauksessani ihan hyvin koska ajan käytännössä vain yli 50km matkoja.

Ei toimi, se tekee pikku hiljaa tuhoaan ja kohta alkaa öljyn kulutus ja saat etsiä uuden moottorin. Ekan sukupolven VEA-moottori on tässä suhteessa huono, mutta kun EGR on pois pelistä niin tätä ongelmaa ei tule. Katso vaikka nettiautosta tuolla moottorilla olevia niin monessa lukee paljonko on moottorilla ajettu kun se saattaa olla jopa jo kolmannella moottorilla. Toki voi sen sinne jättää, mutta tämä oli vain hyvä neuvo.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2021, 11:24:28 kirjoittanut volvotdi »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jv70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #66 : 31.08.2021, 09:33:03 »
Ei toimi, se tekee pikku hiljaa tuhoaan ja kohta alkaa öljyn kulutus ja saat etsiä uuden moottorin. Ekan sukupolven VEA-moottori on tässä suhteessa huono, mutta kun EGR on pois pelistä niin tätä ongelmaa ei tule. Katso vaikka nettiautosta tuolla moottorilla olevia niin monessa lukee paljonko on moottorilla ajettu kun se saattaa olla jopa jo kolmannella moottorilla. Toki voi sen sinne jättää, mutta tämä oli vain hyvä neuvo.

Mites nää 2017 ja uudenmat moottorit? Onko näissä EGR jo toimivampi?

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #67 : 31.08.2021, 13:57:41 »
Huonoja ne on aina. Tai EGR itsessään voi olla toimiva mutta siitä ei ole kuin haittaa moottorille. Se on ollut dieselkoneissa pakkoratkaisu kun keksitty miten päästöjä saa kylmänä pienemmiksi
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa tervomik

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #68 : 20.10.2021, 11:47:12 »
Itsellä V70 D4 2015, ajettu alle 200 000km. Kuluttaa öljyä noin 0,5 l / 4000 km. Vieläkö lastutuksesta / egr ventiilin pois kytkennästä saisi apuja moottorin kestoon vai alkaako olla peli pelattu? Onko joku kokeillut jotain öljyn lisäaineita, jotka lupaavat vähentää öljyn kulutusta?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #69 : 20.10.2021, 16:10:33 »
Kun nyt aihetta raaputellaan, niin pystyykö myös vaihteistoja "lastuttamaan"?

Esimerkkinä nyt vaikka tuon aisinin TF80 typerä turbiinilukon luistatus tasanopeudella.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2850
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #70 : 20.10.2021, 18:41:12 »
Kun nyt aihetta raaputellaan, niin pystyykö myös vaihteistoja "lastuttamaan"?

Esimerkkinä nyt vaikka tuon aisinin TF80 typerä turbiinilukon luistatus tasanopeudella.
Jonkun teoreettisen muutoksen siihen saa tehtyä, mutta ero jää todella pieneksi.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2118
  • Tampere - Pori
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #71 : 20.10.2021, 22:59:56 »
Itsellä V70 D4 2015, ajettu alle 200 000km. Kuluttaa öljyä noin 0,5 l / 4000 km. Vieläkö lastutuksesta / egr ventiilin pois kytkennästä saisi apuja moottorin kestoon vai alkaako olla peli pelattu? Onko joku kokeillut jotain öljyn lisäaineita, jotka lupaavat vähentää öljyn kulutusta?

On apua. Saattaa jumiutuneet männänrenkaat aueta kun karstoittajan lähde poistuu kuvioista. EGR kun ei enää työnnä moskaa niin moottorin huuhtelu sillä kuuluvalla aineella niin pitäisi helpottaa tai ei ainakaan lisäänny öljyn kulutus.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa tervomik

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #72 : 21.10.2021, 10:23:20 »
Kiitos vastauksesta. Meneekö auto ihan normaalisti katsastuksesta läpi ko. toimenpiteen jälkeen?

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #73 : 21.10.2021, 12:51:57 »
Menee toki
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VEA Diesel tekniikan lastutus?
« Vastaus #74 : 22.10.2021, 10:20:55 »
Jonkun teoreettisen muutoksen siihen saa tehtyä, mutta ero jää todella pieneksi.

Niin vähän pelkäsinkin ettei kukaan ole kiinnostunut vaihteiston softan tutkimisesta...  :(

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo